اصول و راهنمای ست کردن لباس آبی

اصول و راهنمای ست کردن لباس آبی
اصول و راهنمای ست کردن لباس آبی

هارمونی بین رنگ‌ها، از عواملی مهمی است که در ظاهر نهایی یک استایل تاثیر بسزایی دارد. کوچک‌ترین بی‌دقتی در این امر یا استفاده نامناسب از چندین رنگ ناهماهنگ، نتیجه‌ی مطلوبی به دنبال نخواهد داشت. یکی از طیف‌های رنگی که ممکن است درباره رنگ‌های مکمل آن اطلاعات کافی نداشته باشید، طیف رنگ آبی است. در این مطلب از تمامی نکات در ارتباط با این رنگ و همچنین اصول ست کردن لباس آبی به شما خواهیم گفت. همراهمان باشید.

وقتی به لباس‌های تابستانی فکر می‌کنیم، قطعاً رنگ آبی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای استایل‌های این فصل ما باشد. پوشیدن مانتویی آبی رنگ یا استفاده از شالی با این طیف رنگی، به هر استایلی زیبایی و آرامش می‌بخشد. با این حال، آبی می‌تواند در هر فصل و موقعیتی، یکی از آیتم‌های کلیدی کمد شما باشد. البته ست کردن لباس آبی و برخی سایه‌های این رنگ، ممکن است گاهی به یک معضل تبدیل شود. در این مطلب سعی داریم به سراغ بهترین رنگ‌ها در کنار رنگ آبی برویم، اما بیایید ابتدا اندکی با هارمونی رنگ‌ها آشنا شویم.

 

هارمونی رنگ‌ها

 

هارمونی رنگ‌ها عبارتند از تعادل و هماهنگی میان رنگ‌ها. مغز انسان با کارایی که دارد، تناسب و هارمونی میان هر چیز را درک می‌کند و به آن علاقه نشان می‌دهد. از این رو هماهنگی و هارمونی رنگ در محیط اطراف بسیار مهم و پراهمیت است. در اجسام موجود در طبیعت نیز می‌توان این هارمونی رنگ‌ها را مشاهده کرد. طراحان رابطه‌ی میان رنگ‌ها را از طریق مرجعی به نام چرخه یا دایره رنگ (Color Wheel) نشان می‌دهند. به وسیله‌ی این چرخه می‌توان ارتباط میان رنگ‌ها،

رنگ‌های مکمل، رنگ‌های هم‌جوار و … را بررسی کرد. به طور کلی ما سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد داریم. بقیه رنگ‌های موجود در طبیعت، از مشتقات این سه رنگ اصلی هستند. در دایره رنگ، ترکیب سه رنگ اصلی که همان رنگ سیاه است و رنگ‌های خنثی را نمی‌بینیم و فقط رنگ‌های اصلی یا ترکیب دو رنگ اصلی در این دایره وجود دارند.

 

چرخه رنگ

 

• هارمونی رنگ، بر اساس رنگ‌های هم‌جوار

 

رنگ‌های هم‌جوار (Analogous Colors) رنگ‌هایی هستند که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها معمولا سه رنگ از یک خانواده هستند که با یکدیگر هارمونی دارند. به عنوان مثال سبز، سبز-آبی و آبی رنگ‌های هم‌جوار هستند.

 

• هارمونی رنگ، بر اساس رنگ‌های مکمل

 

در دایره رنگ، رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که دقیقا مقابل یکدیگر قرار دارند. به عنوان مثال رنگ آبی و نارنجی یا سبز و بنفش مکمل یکدیگر هستند. رنگ‌های مکمل در استایل کردن می‌توانند تاثیر مثبتی داشته باشند.

 

هارمونی رنگی مونوکروم

 

هارمونی مونوکروم (Monochromatic) به هارمونی گفته می‌شود که در آن از سایه‌بندی‌های مختلف یک رنگ خاص، در کنار یکدیگر استفاده می‌شود. این هارمونی در استایل کردن لباس‌ها و صنعت مد، کاربرد و طرفداران بسیاری دارد.


هارمونی رنگ‌ها ابعاد گسترده‌ای دارد. در بالا به موارد مهمی در این‌باره که می‌توانند به شما در ست کردن رنگ‌ها کمک کنند اشاره کردیم. حال که اندکی با دایره رنگ و این هارمونی آشنا شده‌اید، به معرفی ترکیبات رنگی و استایل‌های زیبایی که می‌توانید با رنگ آبی داشته باشید می‌پردازیم.

 

استایل با ترکیب رنگ آبی و نارنجی

 

همانطور که اشاره کردیم، رنگ آبی جزو سه رنگ اصلی و رنگ نارنجی یا خردلی رنگ‌ مکمل آن است. از این رو ترکیب این دو رنگ در لباس می‌تواند استایلی چشم‌نواز برایتان به ارمغان بیاورد. از آنجایی که رنگ آبی سرد است، ترکیب آن با طیف رنگی گرم مکملش، آن را تعدیل می‌کند. نارنجی و خردلی همچنین به جلوه نهایی استایل شما هیجان و نشاط می‌بخشند. شما می‌توانید در استایل آبی رنگ‌تان از اکسسوری و لوازم جانبی مانند شال، کیف، کفش و کمربند نارنجی رنگ استفاده کنید.

 

نمونه‌ی استایل با ترکیب رنگ آبی و نارنجی

 

استایل با ترکیب رنگ آبی و قرمز

 

آبی و قرمز دو رنگ متضاد و از رنگ‌های اصلی هستند. این دو رنگ گرچه تضاد هم هستند اما هارمونی جذابی با یکدیگر دارند. به طور کلی طیف رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی، تناسب خوبی با رنگ سردی مانند آبی دارند. ترکیب شلوار جین آبی با آیتم‌های قرمز، گواه این تناسب و جذابیت است. علاوه بر رنگ قرمز، طیف تیره و روشن رنگ صورتی نیز از رنگ‌های مناسب برای ست کردن لباس آبی هستند.

 

نمونه‌ی استایل با ترکیب رنگ آبی و قرمز

 

استایل با ترکیب رنگ آبی و رنگ‌های خنثی مانند کرم

 

رنگ‌های خنثی رنگ‌هایی هستند که شما نمی‌توانید در دایره رنگ آن‌ها را ببینید. به اصطلاح این رنگ‌ها فاقد رنگدانه هستند. گرچه این رنگ‌ها را نمی‌توان در دایره رنگ دید، اما رنگ‌های خنثی در صنعت مد بسیار مهم و پرکاربردند. رنگ‌های سفید و مشکی پرکاربردترین رنگ‌های خنثی هستند که با هر رنگ دیگری به راحتی ست می‌‌شوند. علاوه بر این دو رنگ، رنگ‌های کرم و نود نیز جلوه‌ی زیبایی در کنار رنگ آبی دارند. شما می‌توانید با شلوار کرم رنگ به همراه بلوز یا مانتو آبی، استایلی هماهنگ و مناسب بهار و تابستان خلق کنید. همچنین می‌توانید از اکسسوری‌ها و کیف و کفش کرم در کنار رنگ آبی و سفید، در استایل‌تان استفاده کنید.

 

نمونه‌ی استایل با ترکیب رنگ آبی و رنگ‌های خنثی

 

استایل با رنگ آبی و سبز

 

طیف رنگ سبز از رنگ‌های هم‌جوار رنگ آبی در دایره رنگ است. از این رو این رنگ می‌تواند هارمونی زیبایی در کنار رنگ آبی داشته باشد. رنگ سبز از ترکیب دو رنگ زرد و آبی به وجود می‌آید. هر چه در طیف رنگ سبز آبی بیشتری وجود داشته باشد یا به عبارتی تیره‌تر باشد، هارمونی بیشتری با رنگ آبی خواهد داشت. یکی از بهترین طیف‌های آبی برای استایل شدن در کنار سبز، آبی تیره است. هم‌جواری سبز و آبی تیره در کنار یکدیگر، استایلی شکیل و گران‌قیمت برایتان می‌سازد. پس از این این رنگ جذاب و گیرا برای ست کردن لباس آبی غافل نشوید.

 

نمونه‌ی استایل با رنگ آبی تیره و سبز

 

 

استایل مونوکروم رنگ آبی

 

‌اگر از افرادی هستید که به استایل‌های مینیمال و بدون ریسک علاقه‌مندید، استایل مونوکروم مناسب شماست. استایل‌های مونوکروم از جمله کم‌‌ ریسک‌ترین استایل‌ها هستند که می‌توانید با هر رنگی این سبک استایل را داشته باشید. برای داشتن استایل مونوکروم با رنگ آبی، تنها کافیست سایه‌ها و طیف‌های مختلف این رنگ را در کنار یکدیگر قرار دهید. برای مثال می‌توانید استایل‌تان را با جین آبی شروع کرده و آن را با شومیز یا مانتوی آبی استایل کنید. البته دقت داشته باشید اگر شلوارتان آبی تیره است از شومیز یا مانتو روشن‌تر، و اگر شلوارتان روشن است از شومیز تیره‌تر استفاده کنید. اینگونه استایل‌تان از حالت یکنواخت خارج می‌شود. حال برای تکمیل استایل به سراغ یک جفت کفش و اکسسوری متناسب و هم‌رنگ بروید. به همین راحتی اکنون شما یک استایل مینیمال و مونوکروم آبی دارید.

 

نمونه‌ی استایل مونوکروم رنگ آبی

 

با توجه به نکات هارمونی رنگ‌‌ها، شما نه تنها با رنگ آبی، بلکه با هر رنگ دیگری می‌توانید استایل متناسب و هماهنگ داشته باشید. برای این امر تنها کافیست به رنگ‌های طبیعت و اصول استایلینگ توجه کنید. امیدواریم نکاتی که در ارتباط با ست کردن لباس آبی در این مطلب گفتیم، مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد.