بسته‌ بندی و نگه داری لباس‌ های زمستانی به چه صورت است؟

بسته‌ بندی و نگه داری لباس‌ های زمستانی به چه صورت است؟
بسته‌ بندی و نگه داری لباس‌ های زمستانی به چه صورت است؟

تمام شدن فصل سرد و آمدن بهار، نوید روزهای گرم تر پیش رو را می دهد؛ به این معنی که زمان آن رسیده است که لایه های سنگین لباس های زمستانی را کنار بگذارید و در کمد خود جایی برای لباس های سبک تر و تابستانی باز کنید. پس از یک زمستان طولانی، احتمالاً هیجان زده هستید که لباس های بهاری و تابستانی خود را هر چه زودتر از بسته بندی خارج کنید. در حالی که وسوسه انگیز است که هر ژاکت و کت پشمی زمستانی را در یک چمدان بزرگ بیندازید و آن را در انباری برای شش ماه آینده قرار دهید! در این مقاله راه های بسته بندی و نگه داری از لباس های زمستانی را بررسی خواهیم کرد. با رعایت این نکات، شش ماه دیگر بابت لباس های تمیز و سالم زمستانی، از خودتان تشکر خواهید کرد. با ما همراه باشید.

رعایت اصول پایداری در بسته بندی و نگه داری لباس های زمستانی

داشتن واک‌این‌کلوزت (walk in closet) یک امتیاز است. اما بسیاری از مردم به سادگی اتاقی فقط مختص به لباس ‌هایشان ندارند که در طول سال، تمام لباس های خود را در قفسه ها نگه دارند. پس باید لباس های زمستانی را بسته بندی و جمع کرد تا فضایی برای لباس ها و لوازم بهار ایجاد کرد. قبل از این که در مورد نحوه‌ نگه داری و بسته بندی لباس های زمستانی بگوییم، لباس هایی را که در این فصل نپوشیده اید و یا وسایلی را که استفاده نکرده اید، حذف کنید. ابتدا باید لباس های زمستانی خود را بشویید و سپس سازمان دهی کنید؛ یعنی اگر لباسی نیاز به تعمیر دارد، رفویش کنید، اگر لباسی را استفاده نمی‌ کنید، آن را ببخشید و اگر آن لباس غیر قابل استفاده است، بازیافتش کنید. با این کار ها شما یک لایف استایل پایدار خواهید داشت و به حفظ محیط زیست کمک خواهید کرد.

 

اهدا کردن لباس های زمستانی، در راستای یک سبک زندگی پایدار

 

۷ مرحله بسته بندی و نگه داری لباس های زمستانی

بسته بندی و جمع کردن لباس ‌ها و آماده کردن کمدتان برای فصل جدید می‌ تواند کمی زمان بر باشد. همچنین بسته بندی لباس ها و انبار کردنشان برای چند ماه، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. نگه داری نامناسب از لباس های بسته بندی شده، می تواند به کالکشن زمستانی شما آسیب برساند. اما با رعایت این نکته ها، حتی اگر فضای کمی دارید، لباس های زمستانی شما پس از دوباره آمدن فصل زمستان و شروع سرما، آماده پوشیدن خواهند بود.

پاکسازی کردن کمد لباس زمستانی ها:

پاکسازی کردن کمد لباس‌ در پایان هر فصل، یک راه عالی برای ایجاد فضای مناسب برای لباس‌ های فصل بعدی است. قبل از بسته بندی کردن لباس های زمستانی در انبار، آیتم های زمستانی خود را مرور کنید. آیا لباسی وجود دارد که می‌خواهید اهدا کنید و یا بازیافتش کنید؟ پس از یک فصل (و یا چندین فصل) پوشیدن همان لباس ها، احتمالاً تعدادی لباس وجود دارد که آماده جدایی از آن ها هستید یا لباس هایی که اصلاً نپوشیده اید. مطمئناً لباسی را که شش ماه نپوشیده اید، سال بعد هم نخواهید پوشید. پس یک فکر اساسی برایش بکنید تا بیهوده فضای کمد و یا انبار را اشغال نکند.

شستشو لباس های زمستانی:

مرحله بعدی شستن لباس هایی است که تصمیم گرفته اید بسته بندی و انبار کنید. حتی اگر هیچ لکه یا بوی قابل تشخیصی نداشته باشند، باز هم باید همه لباس ها را بشویید. لکه های کوچک می توانند در طول زمان قابل توجه و دائمی شوند. همچنین لباس ها با هر بوی باقی مانده می توانند آفاتی مانند پروانه را جذب کنند.

شستن لباس ها

ابتدا لباس ها را برای شستشوی دستی و شستشو با ماشین لباسشویی به دو گروه دسته بندی کنید. پس از شستن از خشک شدن آن ها اطمینان حاصل کنید چرا که لباس نم دار و مرطوب، در یک فضای تاریک انبار گونه، مستعد کپک زدن می شود. تمیز کردن و جلا دادن چکمه‌ ها و بوت هایتان نیز در این مرحله قرار می گیرد.

تعمیر لباس ها:

این مرحله بهترین زمان برای رفوی لباس ها است. برای مثال دکمه های شل و یا زیپ های شکسته را قبل از بسته بندی و انبار کردن لباس ها، ترمیم کنید.

 

نخ و سوزن و متر و قیچی برای تعمیر لباس هایی که نیاز به رفو دارند.

 

دسته بندی لباس های زمستانی برای تا شدن یا آویزان شدن:

با قرار دادن بعضی از لباس ها روی چوب لباسی، لباس کشیده می‌ شود و یا فرمش خراب می شود. همچنین با تا کردن لباس ها، بعضی آیتم ها چروک می شوند و یا حالت لباس تغییر می کند. برای لباس های زمستانی، بهتر است ژاکت ها را تا کنید و دامن های زمستانی چین دار، کت های پشمی و لباس های کلاسیک را آویزان کنید. در هر دو صورت مطمئن شوید که همه دکمه‌ ها بسته و همه زیپ‌ ها به سمت بالا کشیده شده ‌اند تا لباس‌ ها شکل خود را حفظ کنند و از گیر افتادن آن‌ ها جلوگیری شود.

استفاده از دستمال بدون اسید بین لباس ها:

برای محافظت بیشتر از لباس های بسته بندی شده، یک لایه دستمال کاغذی بدون اسید در آستین ها و بین لایه های تا شده قرار دهید. با این روش لباس ها به هم رنگ نمی دهند. همچنین از تزئینات (پولک، سگک، گلدوزی و …) هر لباس محافظت می کند و به لباس دیگری آسیب نمی رساند.

استفاده از کاور برای لباس ها:

برای لباس هایی که باید آویزان شوند، کاور استفاده کنید. برای محافظت از لباس هایی مانند کت های پشمی، ست های کت و شلوار یا پیراهن ها، از کیسه های پوشاک باکیفیت استفاده کنید. این کاور ها از باارزش ترین لباس های شما محافظت می کنند. دقت کنید که کاور از پنبه قابل تنفس ساخته شده باشد. همچنین این کاور ها از لباس ها در برابر گرد و غبار، نور، آفات و تراکم محافظت می کنند.

 

لباس هایی که باید آویزان شوند برای حفاظت بیشتر در کاور قرار می گیرند.

 

انتخاب محفظه ای برای بسته بندی لباس های زمستانی:

اگر چه نباید از باکس های نگه داری پلاستیکی برای مدت طولانی استفاده کرد، اما آن ها گزینه خوبی برای بسته بندی لباس ها و نگه داری فصلی آن ها هستند. به خصوص در مقایسه با کارتن های مقوایی که به راحتی خراب می شوند، استحکام کمتری دارند (نمی توان آن ها را با محتویات سنگین روی هم قرار داد) و در برابر آفات آسیب پذیر هستند. پس با رعایت این نکات، قرار دادن لباس های زمستانی در باکس های پلاستیکی برای چند ماه معمولاً گزینه مناسب و بی خطری است.

اطمینان از نبودن رطوبت درون باکس:

همان طور که باکس های پلاستیکی مانع ورود رطوبت به داخل هستند، اگر نم و رطوبتی به داخل باکس نفوذ کند، رطوبت به دام افتاده را نیز حفظ می کنند که می تواند باعث ایجاد کپک شود. پس قبل از بسته بندی باید مطمئن شویم که لباس ها داخل باکس عاری از هر نم و رطوبتی هستند.

فشرده نکردن لباس ها درون باکس:

نکته دیگر این که از پر کردن بیش از حد باکس خودداری کنید. هر آیتم ساخته شده از الیاف طبیعی نیاز به فضایی برای تنفس دارد. همچنین لباس ها زمانی که فضای کافی دارند کمتر چروک می شوند.

باکس های پلاستیکی شفاف:

باکس های پلاستیکی شفاف این امکان را به شما می دهند آن چه را که در داخل باکس ها وجود دارد، ببینید. همچنین با برچسب زدن روی باکس ها باعث می شود در صورت نیاز آن چه را که می خواهید به سرعت پیدا کنید.

طبقه بندی راحت باکس های پلاستیکی

باکس های پلاستیکی به دلیل فرم و ابعادشان، به راحتی زیر تخت و یا درون کمدی طبقه بندی می شوند.

 

باکس های پلاستیکی بهترین گزینه برای بسته بندی و نگه داری لباس های زمستانی

 

کیسه های وکیوم شده:

اگر چه کیسه های وکیوم شده محبوب هستند اما الیاف طبیعی نیاز به تنفس دارند. حذف هوا از کیسه به مدت طولانی می تواند منجر به فشرده سازی دائمی شود که باعث از بین رفتن شکل و فرم لباس ها خواهد شد. گاهی اوقات لباس ها به تدریج به شکل عادی خود باز می گردند، اما همیشه این طور نیست. پس بهتر است ریسک نکنید. با این حال اگر می‌ خواهید از کیسه های وکیوم استفاده کنید، کیسه هایی با کیفیت پایین انتخاب نکنید، چرا که در معرض گرما یا نور خورشید زرد می شوند و یا ممکن است رطوبت را در خود نگه دارند. پس لباس های گران بهای خود را به خطر نیندازید. به این نکته توجه کنید که هرگز نباید کاپشن‌ ها، لباس‌ های پشمی، کشمیری و آیتم های چرمی خود را در کیسه‌ های وکیوم قرار دهید.

اسطوخودوس برای جلوگیری از بوی رطوبت:

حتی بعد شستشو و خشک کردن لباس ها قبل از بسته بندی، این احتمال وجود دارد که وقتی لباس‌ ها را از انبار بیرون می‌ آورید، کمی بوی رطوبت بدهد. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این بو ها، قرار دادن چند ورقه خشک اسطوخودوس در کیسه یا باکس لباس ها است. همچنین برای جذب رطوبت، سدر یکی دیگر از گزینه های عالی است. می توانید از ورقه های خشک آن در بین لباس ها و یا از چوب لباسی سرو برای آویزان کردن آیتم های زمستانی استفاده کنید.

انتخاب محل انباری:

اگر نمی توانید لباس های زمستانی بسته بندی خود را در کمد های ثانویه نگه داری کنید، گزینه بعدی یک انباری با تهویه مطبوع و کنترل آب و هوا است که به طور طبیعی خنک، تاریک و خشک باشد. لباس های بسته بندی شده باید دور از نور مستقیم خورشید و گرما نگه داری شوند. نگه داشتن لباس های خود در محیطی با دمای کنترل شده به معنای نگه داشتن آنها در خانه است. اگر می خواهید لباس ها را در اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین نگه داری کنید، از شرایط دمایی و کنترل آب و هوایی آن مکان مطمئن شوید در غیر این صورت قفسه‌ های بالایی در کمد یا زیر تخت، گزینه‌ های ایده‌آلی هستند.

 

قرار گرفتن باکس های لباس های بسته بندی شده در زیر تخت، یک گزینه ایده آل است.

 

نگه داری و انبار کردن کفش های زمستانی

همان طور که گفته شد، کفش ها و چکمه ها قبل از جمع کردن باید شسته شوند. پس از خشک شدن و جلا دادن، کفش ها و چکمه های خود را با روزنامه پر کنید تا شکل خود را حفظ کنید. برای چکمه هایتان از شکل دهنده های چکمه استفاده کنید. کفش ها و چکمه ها نیز بهتر است در باکس های پلاستیکی نگه داری شوند. خوشبو کننده های خشک را قبل از کفش ها درون باکس قرار دهید. همچنین سعی نکنید تعداد زیادی از کفش هایتان را در یک باکس قرار دهید.

ممکن است بسته بندی و جمع کردن لباس‌ های زمستانی و آماده کردن کمدتان برای فصل جدید کمی زمان ببرد. اما با رعایت نکات گفته شده در این مقاله با ارزش ترین لباس های زمستانی شما پس از بازگشت دوباره فصل سرما به بهترین شکل آماده پوشیدن خواهند بود. شما چه زمان کمدتان را آماده فصل بهار می کنید؟ به جز روش های گفته شده، نکته دیگری برای بسته بندی و نگه داری لباس های زمستانی می دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.