پارچه مودال چیست؟ چه کاربردی دارد؟

پارچه مودال چیست؟ چه کاربردی دارد؟
پارچه مودال چیست؟ چه کاربردی دارد؟

پارچه مودال چیست؟ برخی آن را پارچه لباس زیر می‌نامند و برخی فقط به‌عنوان پارچه‌ای برای دوستداران محیط زیست از آن یاد می‌کنند. با این‌حال پارچه مودال با ویژگی سبک، کشدار، قابلیت تنفس و تولید از خرده‌ چوب درخت راش نه‌تنها انقلابی در صنعت مد ایجاد کرده به‌دلیل سازگاری با محیط زیست و دوام بالا تبدیل به گزینه‌ای عالی برای تهیه لباس و لوازم خانگی شده است.  


تنوع رنگ های پارچه مودال

پارچه مدال چیست؟


پارچه مودال، پارچه‌ای نیمه مصنوعی است که از خرده چوب درخت راش یا بلوط تهیه می‌شود. در حقیقت مودال پارچه‌ای نیمه گیاهی است، زیرا برای این‌که استحکام و انعطاف‌پذیری این پارچه به حد استاندارد برسد، اغلب با الیاف دیگری مانند پنبه و اسپندکس مخلوط می‌شود. این پارچه به دلیل نرمی و لطافت، جزو پارچه‌های لوکس در صنعت نساجی قرار گرفته و قیمت آن گران‌تر از پارچه‌های پنبه یا ویسکوز است. با ‌این‌که این پارچه از درختان راش تهیه می‌شود ، اما در روند تولید خرده‌های چوب با الیاف شیمیایی ترکیب می‌شوند، به همین‌خاطر به آن پارچه سلولزی بازسازی شده نیز می‌گویند. پارچه مودال که از خانواده ریون و جانشین ویسکوز است، به منظور بالا بردن کیفیت ویسکوز و با تقلید از خواص پنبه تولید شده می‌شود.  


مشخصات پارچه مودال


پارچه مودال با استاندارد بین‌المللی ISO 206: 999 (E) و با داشتن مشخصاتی از قبیل تنفس‌پذیری، جذب رطوبت، و کشسانی بالا و عدم گلوله شدن، توسط دفتر بین‌المللی استانداردسازی الیاف‌های دست‌ساز (BISFA) به‌عنوان یکی از متمایز‌ترین پارچه‌های تولیدی از الیاف ابریشم مصنوعی شناخته شده است. این پارچه به‌دلیل شباهت‌هایی با ابریشم از جمله نرمی و جذابیت و پنبه از جمله جذب رطوبت، به عنوان نرم‌ترین الیاف در جهان شناخته شده است.


جنس پارچه مودال

تولید پارچه مودال در جهان


با این‌که توسعه و تولید اولیه در ژاپن پا‌یه‌گذاری شد، اما یک شرکت اتریشی با نام Lenzing AG در سال 1964 فروش الیاف این پارچه را آغاز کرد و اکنون با داشتن تائیدیه PEFC آن را به‌سراسر جهان صادر می‌کند. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان پارچه‌ از کشورهایی مانند جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی، آلمان و... نسخه‌های مخصوص خود را تولید و به بازارهای هدف صادر می‌کنند. امروزه صنعت نساجی هند با تولید سالانه بیش از 4000 تن و استفاده گسترده‌ از آن در صنعت پوشاک، تبدیل به یکی از تولیدکنندگان این پارچه در جهان شود.


12 ویژگی و کاربرد پارچه مودال


همان‌طور که گفتیم به‌عنوان یک پارچه لوکس در صنعت نساجی شناخته می‌شود و اغلب برای سبکی و لطافت بیشتر لباس آن را با پارچه‌های دیگر ترکیب می‌کنند. با این‌که طراحان مد طرفدار محیط‌زیست این پارچه را به‌دلیل سازگاری با اکوسیستم جهانی انتخاب می‌کنند اما 12 ویژگی منحصر‌ به‌ فرد آن باعث محبوبیت در بین طراحان مد و تولیدکنندگان لباس شده است که عبارتند از:

1. انعطاف‌پذیری؛ کشسانی بالا برای تولید لباس ورزشی و تی‌شرت بسیار ایده‌آل است.

2. لطافت؛  نرمی باورنکردنی دارد که یک انتخاب عالی برای ملحفه، لباس خواس و لباس زیر است.

3. تنفس‌پذیری؛ ویژگی تنفس‎‌پذیری الیاف و بافت باعث شده تا این پارچه یک انتخاب ایده‌آل برای لباس‌های ورزشی و روزمره شود.

4. جذب آب؛ شاید تعجب کنید که قابلیت جذب آب آن 50 درصد بیشتر از پنبه است که این ویژگی باعث می‌شود تا عرق لباس را به‌خوبی جذب کند.

5. بادوام؛ الیاف بلند و محکم است که باعث می‌شود تا استحکام و دوام آن افزایش یابد، به‌همین‌خاطر برای لباس و لوازم خانگی، این پارچه کاربرد زیادی دارد.

6. پارچه شیک؛  به‌دلیل استفاده از ابریشم مصنوعی و دیگر گزینه‌های ابریشمی، تبدیل به یک پارچه زیبا و شیک می‌شود که انتخابی ایده‌آل برای دکوراسیون و لباس‌ مجلسی است.  


ویژگی ها و کابردهای پارچه مودال

7. سازگار با محیط زیست؛ به‌دلیل این‌که در فرآیند تولید از مواد گیاهی استفاده می‌شود، مصرف مواد شیمیایی در فرآیند ساخت پارچه نسبت به دیگر محصولات ریون کاهش می‌یابد.

8. عدم گوله شدن؛ با این‌که  از کشسانی بالایی برخوردار است اما در استفاده روزمره نه‌ تنها گوله نمی‌شود بلکه در برابر پرزدهی نیز مقاومت بالایی دارد.

9. عدم‌رنگ‌دهی؛ بافت  به‌خوبی رنگ را به‌ خود جذب می‌کند، به‌همین خاطر در هنگام شست‌وشو رنگ‌دهی نخواهد داشت.

10. عدم آب‌رفتگی: برخلاف بیشتر منسوجات ابریشم مصنوعی، در شست‌وشو اصلا کوچک نمی‌شود.

11. قابلیت تجزیه‌پذیری؛ این ویژگی باعث می‌شود تا فعالان محیط‌ زیست بیشتر و با اطمینان آن را انتخاب کنند، زیرا این پارچه کاملاً تجزیه‌پذیر است.

12. مقاوم در برابر چین و چروک؛ اگر از اتوکشیدن فراری هستید، سعی کنیداین پارچه را انتخاب کنید، زیرا این پارچه در برابر چین و چروک مقاوم است و با حداقل اتوکشی صاف می‌شود.  


راهنمای مراقبت از آن


  لبا‌س‌ها و منسوجات پارچه‌ای تولید شده را می‌توانید در ماشین‌لباسشویی بشویید، با این‌حال حتماً باید دستورالعمل آن را به‌خوبی بررسی کنید، زیرا در فرآیند تولید پارچه احتمال دارد با منسوجاتی دیگر مانند پنبه، اسپندکس و... ترکیب شوند و نیاز به رعایت نکات زیر باشد: - با آب سرد بشویید. - از سفیدکننده‎‌های کلردار مانند وایتکس استفاده نکنید. - برای جلوگیری از چروک شدن، بلافاصله پس از شستن آن را از خشک‌کن خارج کنید. - در دمای کم تا متوسط آن پارچه را خشک کنید.