رفع خستگی و تجدید قوا

رفع خستگی و تجدید قوا
رفع خستگی و تجدید قوا

پیشنهادهایی برای آرامش و تجدید قوا بعد از یک روز شلوغ کاری


هیچ چیز بهتر از برگشتن به خانه بعد از یک روز شلوغ کاری نیست. اما نشستن جلوی تلویزیون یا پای کامپیوتر و گوشی راه خوبی برای رسیدن به آرامش و تجدید قوا بعد از یک روز پرمشغله نیست. باید ذهن و جسم خود را رها کنید. در اینجا چند نکته ساده و راحت برای ایجاد آرامش و تجدید قوا پیش رویتان قرار می دهیم.


1. فناوری را کنار بگذارید برای رفع خستگی و تجدید قوا


گوشی چیزی است که نه می توان بدون آن زندگی کرد و نه با آن. سعی کنید گوشی خود را در اتاق دیگری بگذارید. اینستاگرام و ایمیل های شما می توانند چند ساعتی منتظر بمانند. به خودتان زمان بدهید تا توجه تان فقط حول محور خود و محیط اطراف باشد، نه اینکه کل جهان زیر انگشتانتان بچرخد.


2. لباس راحتی بپوشید


از دست لباس های ساعت کار راحت شوید و لباس راحتی بپوشید. اگر وقتی به خانه می آیید هنوز هم لباس هایی که معمولا سر کار می پوشید را به تن داشته باشید خیلی سخت تر از استرس ذهنی محیط کار فاصله می گیرید.

3. حمام گرم؛ برایرفع خستگی و تجدید قوا


شاید قدیمی و تکراری به نظر برسد اما این راه حل همیشه جواب داده. بهترین راه از بین بردن تنش یک روز کاری زدودن آن از بدنتان است. حمامی طولانی و گرم بگیرید و اگر از وان استفاده می کنید می توانید در آن مقداری نمک و عصاره اسطوخودوس بریزید. این کار کمک می کند استرس و اضطراب یک روز شلوغ کاری در شما از بین برود و حسی مطبوع به پوست تمیز شما می بخشد.



حمام گرم برای رفع خستگی و تحدید قوا

4. بالا نگهداشتن پاها


همین که وارد خانه می شوید روی مبل دراز نکشید، بخصوص بعد از یک روز طولانی سرپا ماندن یا راه رفتن و کفش پوشیدن احتمالا پاهایتان ورم کرده و انگشتانتان درد می کند. البته در هنگام خرید کفش زنانه باید دقت کنید، چون کفشی که می پوشید در میزان خستگی پاهایتان تاثیر زیادی دارد. در هر صورت بعد از رسیدن به خانه، روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را به دیوار تکیه دهید، این کار به گردش خون و جلوگیری از واریس پا کمک می کند.

بالا نگه داشتن پاها

5. یوگا برای رفع خستگی و تجدید قوا


تمرینات ورزشی باعث آزاد سازی اندورفین در بدن می شوند. اندورفین سطح استرس بدن را کاهش می دهد. نیازی نیست استاد یوگا باشید اما چند حرکت ساده را یاد بگیرید و هر روز آن ها را تکرار کنید. این کار به شما کمک می کند به ذهن خود آرامش دهید و ارتباط بیشتری با جسم خود داشته باشید. همچنین باعث افزایش انعطاف پذیری بدن شما می شود، به طوری که در آن واحد احساس آرامش و تندرستی می کند.


استفاده از یوگا

6. دفترچه خاطرات یا وبلاگ خود را به روز کنید.


نوشتن افکار و احساسات، بهترین راه تخلیه انرژی های منفی و از بین بردن نگرانی ها است. با این کار می توانید تجربیات، بهترین و بدترین خاطراتتان را در جایی محفوظ نگهدارید.


بلاگ نویسی برای رفع خستگی و تجدید قوا

7. چای و دم نوش


اگر احساس استرس و اضطراب دارید ، یک نوشیدنی گرم مثل چای یا دم نوش بابونه، شیرین بیان و رازیانه می تواند برای رسیدن به آرامش کمک کند. نگران نباشید می توانید چندتایی هم شیرینی بخورید بعد از یک روز سخت کاری و پراسترس این حق شماست.


چای و دمنوش برای رفع خستگی و تجدید قوا

8. به طبیعت پناه ببرید برای رفع خستگی و تجدید قوا


هیچ چیز آرامش بخش تر از قرار گرفتن در دامان طبیعت نیست. نزدیکی به طبیعت به افزایش خودآگاهی ما کمک می کند. قدم زدن در پارک یا چشم اندازی از کوه و جنگل و دریا یا حتی باغچه حیاط به سادگی کافی است تا به آرامش ذهنی برسید. نفس عمیق بکشید و به طبیعت نگاه کنید، ذهن شما از محیط کار رها می شود.

  رفتن به طبیعت برای رفع خستگی و تجدید قوا

9. حیوان خانگی

سرپرستی حیوان خانگی یکی از بهترین راه های از بین بردن استرس و فشار روزمره است. آن ها به ما حس دوست داشتن و خوشحالی می دهند.


حیوانات خانگی برای رفع خستگی و تجدید قوا


10. خود را بپذیرید

مثبت اندیشی می تواند تاثیر زیادی بر حال و هوای شما داشته باشد. پس به جای غرق شدن در افکار منفی به خود انرژی مثبت بدهید. به خود بگویید خوب به نظر می رسید و احساس خوبی دارید. حداکثر تلاشتان را کرده اید و می توانید از پس هرچیزی که سر راه شما قرار می گیرد بربیایید.  

11. کاری برای خود انجام دهید

به خودتان هدیه بدهید. شکلات و یا حتی خرید اینترنتی لباس، هرچیزی که شما را خوشحال می کند می تواند ایده ی خوبی باشد. تمرکز بر خود و در الویت قرار دادن خودتان می تواند انرژی شما را بالا ببرد و کمک کند آرامش بیشتری داشته باشید.


انتخاب شکلات برای رفع خستگی و تجدید قوا


12. موسیقی

به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. یک موسیقی آرامش بخش موجب آرامش شما می شود و یک موسیقی پرهیجان نیروی شما را تقویت کرده، انرژی تان را افزایش می دهد.

13. کتاب و فیلم

گاهی وقت ها بهترین راه رهایی از شلوغی روزمره پناه بردن به دنیای پرماجرای دیگری است. محققان بیان می کنند که کتاب خواندن تمرین فوق العاده ای برای بخشی از مغز ماست که مسئولیت ادراک و احساسات را بر عهده دارد. اگر اهل مطالعه نیستید می توانید یکی دو قسمت از سریال مورد علاقه خود را ببینید.  

14. دوستان صمیمی خود را دعوت کنید

چه چیزی بهتر از اینکه دوستان صمیمی دور هم جمع شوند و غذا بخورند. بخصوص اگر این غذا، غذای خانگی باشد. دوستان خود را برای شام دعوت کنید و عصبانیت و استرس روز کاری شلوغ خود را از بین ببرید. اما اگر فکر می کنید با تنهایی و سکوت به آرامش می رسید آن را از خود دریغ نکنید.



15. مدیتیشن


مدیتیشن برای رفع خستگی و تجدید قوا   نیازی نیست حتما به حالت لوتوس بنشینید و مانترا بگویید. از نظر بعضی افراد روش رسمی مدیتیشن ابزار فوق العاده ای برای تخلیه انرژی های منفی و رسیدن به آرامش است. بعضی دیگر هم یک صندلی راحتی پیدا می کنند و در صورت لزوم چشم بندی می زنند تا فضایی آرامش بخش برای خود ایجاد کنند. اگر می خواهید مدیتشن کنید توصیه می کنیم از پادکست هایی که به این منظور تولید شده اند و کم هم نیستند استفاده کنید.  


مدیتیشن برای رفع خستگی و تجدید قوا

16. خواب کافی


خواب مساله مهمی است. سعی کنید خواب کافی داشته باشید و پس از یک روز کاری شلوغ و پراسترس، دغدغه کاری را کنار گذاشته و استراحت کافی داشته باشید. راهی بهتر از این برای بازیابی انرژی و شروع یک روز کاری پرمشغله دیگر وجود ندارد. باید هرگونه عاملی که حواس شما را پرت می کند حذف کنید حداقل نیم ساعت قبل از رفتن به تختخواب گوشی خود را چک نکنید و روشنایی خانه را کم کنید وقتی دراز می کشید باید بخوابید نباید هیچ عاملی که مزاحم خوابیدن شماست در دسترس باشد.