شستشوی لباس ها

شستشوی لباس ها
شستشوی لباس ها

این پوشاک را اصلاً در منزل نشویید!

نحوه نگهداری از پوشاک و شست‌وشوی درست و به موقع آن‌ها در افزایش طول عمر لباس‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. خرید لباس‌های ماندگار مهم است و برای افزایش ماندگاری لباس‌ها می‌توان کارهای زیادی انجام داد. یکی از کارهایی که می‌توان برای افزایش طول عمر لباس انجام داد این است که در شستن پوشاک دقت کنیم. در این مقاله نکاتی را درباره مراقبت و شستشوی لباس ها با هم مرور می‌کنیم.

مراقبت از لباس را جدی بگیرید

ما باید همیشه از هر چیزی که می‌پوشیم لذت ببریم و ترسی از خراب شدن آن نداشته باشیم. پوشیدن درست، نگهداری صحیح و تمیز کردن به موقع لباس‌ها باعث افزایش طول عمر پوشاک می‌شود. همۀ ما لباس‌هایی داریم که بدون آن‌ها نمی‌توانیم زندگی کنیم؛ خواه بلوز ابریشمی باشد، خواه یک ژاکتی پشمی. وقتی نوبت به پوشاکی می‌رسد که برایمان ارزشمندتر هستند و بیشتر دوستشان داریم، باید بیشتر از آن‌ها مراقبت کنیم. مراقبت از لباس می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین و تاثیرگزارترین معانی آن، این است که آن‌ها را زیاد در لباسشویی نیندازیم. انداختن لباس‌های ظریف و حساس به داخل ماشین لباسشویی همراه با لباس‌های کثیف دیگر، باعث آسیب به آن لباس‌ها می‌شود.

از فواید کمتر شستن لباس‌ها

هرچه شستشوی لباس ها کمتر باشد، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. شستن زیاد لباس‌ها باعث آب رفتن و از بین رفتن رنگ آن‌ها می‌شود. شستن کمتر لباس برای محیط زیست هم بهتر است. هر بار که لباسی با الیاف مصنوعی را می‌شوییم، میکروالیاف پلاستیکی را وارد رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها می‌کنیم. شستن لباس در آب گرم نیاز به آب و انرژی زیادی دارد؛ به طوری که یک پوند لباس (454 گرم) معادل 11 پوند گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کند. برند لیوایز (Levi’s) در جدیدترین ارزیابی چرخۀ شلوار جین دریافت که 23 درصد آبی که صرف شلوار جین می‌شود، در مرحلۀ مصرف و حین شست‌وشو است.

 

فواید کمتر شستن لباس‌ها

 

این لباس‌ها را در لباسشویی نیندازید

سوالی که پیش می‌آید این است که کدام لباس‌ها را آزادانه در لباسشویی بیندازیم و در شستن کدام لباس‌ها با لباسشویی تعلل کنیم؟ مثل روز روشن است که لباس‌هایی که حساس‌تر هستند و امکان خراب شدن آن‌ها زیاد است و همچنین لباس‌های مهمانی و گران قیمت را نباید به سادگی در لباسشویی بیندازیم. در این بخش چند مورد از لباس‌هایی که باید در شست‌وشوی آن‌ها دقت کنیم را با هم بررسی می‌کنیم.

• لباس‌های کشمیر و پشم:

ژاکت‌های مورد علاقۀ خود را در ماشین لباسشویی نیندازید. شستن ژاکت در لباسشویی باعث شل و وارفته شدن آن‌ها می‌شود. به جای این کار، آن‌ها را به دست خشکشویی مورد اطمینان محل زندگی خود بسپارید. کار دیگری که می‌توانید برای شستشوی لباس ها انجام دهید، این است که آن‌ها را با دست بشویید. به این ترتیب از پارگی و تغییر شکل آن‌ها جلوگیری می‌شود. وان، لگن، سینک و یا هر چیزی که در آن لباس می‌شویید را پر از آب کنید و یک پاک‌کنندۀ ملایم مانند شامپو به آن اضافه کنید، اجازه دهید حدوداً نیم ساعت خیس بخورد؛ کمی آن را در آب بچرخانید و سپس آبکشی را انجام دهید. دقت کنید که آب ولرم یا سرد باشد.

• لباس‌های ابریشمی:

تقریباً تمام لباس‌های ابریشمی برچسبی دارند که روی آن نوشته شده: فقط خشکشویی! از این گزارۀ کوتاه می‌توان نتیجه گرفت که لباس‌های ابریشمی بسیار حساس هستند و در شستن این لباس‌ها باید تا می‌توانیم محتاط باشیم. البته با احتیاط کامل می‌توانید لباس‌های ابریشمی را در خانه بشویید؛ اما باید با دست بشویید. این روش شست‌وشو بهترین و ایمن‌ترین راه برای جلوگیری از آب رفتن و نخ‌کش شدن لباس‌ها است. برای شست‌وشو از آب خنک و مواد شویندۀ ملایم استفاده کنید. لباس خود را در آفتاب خشک نکنید تا تغییر رنگ ندهد.

 

شستن لباس‌ها با دست

 

• لباس‌های شیک و مرتب مهمانی:

ممکن است لباس‌های مهمانی از پارچه‌ای دوخته شده باشند که قابل شست‌وشو باشد. با این حال انداختن کت و شلوار و دامن چین‌دار مهمانی در ماشین لباسشویی کار درستی نیست و به لباس آسیب می‌رساند. لباس‌های مهمانی را هرگز در خانه نشویید و این کار را به خشکشویی محل خود بسپارید.

• لباس زیر:

اگر لباس زیر را در لباسشویی بیندازید، قلاب‌های این لباس‌ها ممکن است به لباس‌های دیگر آسیب برسانند. بند لباس زیر ممکن است کشیده شود و شکل خود را از دست دهد. بهترین کار این است که آن‌ها را با دست بشویید و صاف بگذارید تا خشک شوند؛ آویزان کردن آن‌ها باعث کشیدگی می‌شود.

• لباس‌هایی که تزئینات دارند:

لباس‌هایی که در تزئین آن‌ها از اقلام تزئینی مانند پولک و مهره استفاده شده و لباس‌های گلدوزی شده ممکن است در ماشین لباسشویی آسیب ببینند. ممکن است این لباس‌ها در دستگاه گیر کنند یا در برخورد با لباس‌ها دیگر به آن‌ها آسیب برسانند. بهترین کار این است که آن‌ها را در خانه نشویید و به خشکشویی ببرید. در صورتی که مجبور هستید آن‌ها را در خانه بشویید؛ با دست بشویید و از آب ولرم و مواد شویندۀ ملایم استفاده کنید. آن‌ها را به آرامی در آب بچرخانید و اجازه دهید بیست دقیقه در آب بمانند.

• لباس‌های چرم:

لباس‌های چرم را هرگز نشویید! چرم طبیعی در برخورد با آب چروک می‌شود. اگر قسمتی از لباس لک شده، قسمت مورد نظر را به آرامی با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر لک و کثیفی لباس زیاد است، بهتر است قبل از هر کاری با مختصص مشورت کنید.

 

لک لباس چرم را با دستمال مرطوب تمیز کنید

هفت نکتۀ تخصصی

1. در شستشوی لباس ها زیاده روی نکنید. شستن بیش از حد لباس باعث ساییدگی و پارگی می‌شود و در نهایت طول عمر لباس را کاهش می‌دهد. در صورتی لباس را بشویید که لکه‌ای جدی داشته باشد یا در هنگام پوشیدن آن لباس حسابی عرق کرده باشید.

2. برای تازه نگه داشتن لباس‌ها از پارچه تمیز استفاده کنید. به این معنا که در میان لباس‌هایی که استفاده می‌کنید، پارچه‌ای تمیز قرار دهید. این کار باعث می‌شود بوهای بد لباس از بین برود و رایحۀ خوبی به لباس می‌دهد. به این روش لباس‌ها قبل از شست‌وشوی مجدد قابل استفاده می‌شوند.

3. شستن لباس با دست، آب کمتری مصرف می‌کند و به لباس هم آسیب کمتری وارد می‌کند. اگر لباس مهمی دارید که می‌خواهید تازه بماند بهتر است آن را با دست بشویید.

4. در هنگام شست‌وشو از آب خنک و یا ولرم استفاده کنید. آب گرم و داغ به بافت لباس آسیب می‌زند.

5. لباس را با شوینده‌های ملایم بشویید. پودرها و شوینده‌های قوی به لباس آسیب می‌زنند.

6. سعی کنید لباس‌های هم رنگ را با هم بشویید تا رنگ آن‌ها با هم ترکیب نشود.

7. همیشه بهترین خشک‌کننده آفتاب است؛ اما اگر آفتاب شدید و جنس لباستان حساس است، بهتر است از خشک کردن آن در آفتاب مستقیم خودداری کنید.

شستشوی لباس ها بسیار مهم است؛ اما نکتۀ حائز اهمیت‌تر شستن درست و به موقع و جلوگیری از شست‌وشوی زیاد و مداوم آن‌ها است. به همین سادگی با شست‌وشوی آگاهانۀ لباس‌ها می‌توانیم به افزایش طول عمر لباس خود کمک کنیم؛ همچنین در حفظ محیط زیست خود که میراثی برای آیندگان است، کوشا باشیم.