شستن لباس های مشکی

شستن لباس های مشکی
شستن لباس های مشکی

شستشو و نگهداری لباس‌های مشکی


قطعاً لباس‌های مشکی بخش مهمی از کمد ما را تشکیل می‌دهند. لباس‌های مشکی برای هر موقعیتی مناسب هستند، ظاهر شیک و مرتبی دارند و هرگز از مد نمی‌افتند. تنها نگرانی که لباس‌های مشکی برای ما ایجاد می‌کنند نحوۀ شستن آن‌ها است. شستن لباس های مشکی در دراز مدت باعث بور شدن و محو شدن رنگ آن‌ها می‌شود.


چگونه از روشن شدن لباس مشکی جلوگیری کنیم؟


لباس‌های مشکی از حساس‌ترین لباس‌های کمد ما هستند. تقریباً تمام لباس‌های مشکی و تیره به مرور زمان رنگ خود را از دست می‌دهند. ما با روش‌هایی می‌توانیم از بور شدن سریع آن‌ها جلوگیری کنیم.


برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید.


حتماً برچسب لباس خود را به طور دقیق مطالعه کنید تا با شیوۀ شستشو و نگهداری لباس آشنا شوید. به این ترتیب می‌توانید از روشن شدن زود هنگام لباس جلوگیری کنید. با رعایت نکات ذکر شده در برچسب، لباس شما مدت طولانی‌تری نو به نظر می‌رسد.


پیش از شستشو لباس را پشت و رو کنید.


اگر می‌خواهید در هنگام شستشو لباستان آسیب کمتری ببیند، پیش از شستشو آن را پشت و رو کنید. به این ترتیب لباس‌ها مستقیم به هم ساییده نمی‌شوند و با مواد شوینده که به الیاف روی لباس آسیب می‌رسانند ارتباط مستقیم نخواهند داشت.


حتماً از شویندۀ مناسب استفاده کنید.


برخی از شوینده‌ها برای شستن لباس ‌های مشکی فرموله شده‌اند. این شوینده‌ها موادی مثل سفیدکننده ندارند تا رنگ لباس را از بین ببرد. با این حال اگر از شویندۀ معمولی استفاده می‌کنید، مواد شوینده را کمتر از حد معمول اضافه کنید تا از شستشوی بیش از حد جلوگیری شود. شوینده‌ای تهیه کنید که برای آب سرد مناسب باشد. دقت کنید که مایعات بهتر در آب سرد حل می‌شوند و شوینده‌های جامد مثل انواع پودر برای حل شدن به آب گرم نیاز دارند. در صورتی که لباس شما خیلی کثیف است، ابتدا آن را با پارچۀ مرطوب و کمی شوینده تمیز کنید و اجازه دهید در آب خیس بخورد سپس آن را بشویید.


شستن لباس های مشکی

لباس مشکی را با آب سرد بشویید.


آب سرد از تجزیه شدن و از بین رفتن رنگ الیاف جلوگیری می‌کند. به همین دلیل آسیب کمتری به لباس شما وارد می‌کند. شستشو با آب سرد با محیط زیست هم سازگارتر است.


چرخۀ شستشو را کوتاه کنید.


اگر چرخۀ شستشو طولانی‌تر باشد الیاف لباس ساییده می‌شوند و بیشتر آسیب می‌بینند. هرچه زمان شستن لباس کوتاه‌تر باشد، احتمال کمرنگ شدن آن هم کمتر است.


لباس‌های خود را زیاد نشویید.


شستن لباس های مشکی به صورت روزانه، باعث می‌شود الیاف لباس زودتر از بین بروند و رنگ خود را سریع‌تر از دست دهند. برای جلوگیری از آسیب به لباس سعی کنید تا حد امکان لباس خود را کمتر بشویید. اگر قسمتی از آن لک شده، لکه بری موضعی انجام دهید و بوی نامطبوع لباس را هم به همین ترتیب از بین ببرید.


از خشک کن استفاده نکنید


گرما به الیاف لباس آسیب می‌زند و روند محو شدن رنگ لباس را تسریع می‌بخشد؛ پس بهتر است لباس خود را با خشک‌کن خشک نکنید. بهترین روش، خشک کردن لباس در هوای آزاد است. با خشک کردن لباس در هوای آزاد از آب رفتن و کوچک شدن لباس جلوگیری کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که لباس خود را دور از پرتوی مستقیم خورشید قرار دهید. مخصوصاً قرار دادن لباس‌های مشکی در معرض آفتاب حتماً باعث از بین رفتن رنگ آن‌ها می‌شود.


شستن لباس های مشکی با نمک


یکی از شوینده‌های خوب و طبیعی نمک است. اگر از چند قاشق غذاخوری نمک برای شستشو استفاده کنید، می‌توانید از لباس‌های مشکی در برابر کمرنگ شدن جلوگیری کنید. کلرید نمک باعث حفظ رنگ لباس می‌شود.


شستن لباس با سرکه


سرکه باعث حفظ رنگ و جلوگیری از بور شدن لباس می‌شود. ماشین لباسشویی را در کمترین درجۀ آب سرد بگذارید. دو فنجان سرکه سفید به محفظه شستشو اضافه کنید. اجازه دهید لباس‌ها در محلول آب سرد و سرکۀ سفید غوطه ور شوند و به مدت یک ساعت خیس بخورند. سپس ماشین لباسشویی را روشن کنید و لباس‌ها را به همین ترتیب و بدون اضافه کردن مواد شوینده بشویید و در هوای آزاد خشک کنید. یکی دیگر از فواید شستشوی لباس با سرکه، نرم شدن لباس است.


نگهداری از لباس‌های مشکی

شستن با جوش شیرین


استفاده از جوش شیرین ترفندی قدیمی برای شستن لباس است که به حفظ رنگ لباس کمک می‌کند و باعث از بین رفتن بوی نامطبوع آن می‌شود. 2 فنجان جوش شیرین را با 4 قاشق نمک و یک فنجان سرکه در محفظۀ شستشو بریزید. این کار باعث شادابی رنگ لباس تیره می‌شود.


لباس‌های تیره را از لباس‌های روشن جدا کنید


هر گروه از لباس‌ها را به صورت جداگانه بشویید. اگر لباس‌های تیره با یکدیگر شسته شوند رنگ لباس‌ها بهتر حفظ می‌شود. شستن لباس‌های تیره با لباس‌های روشن باعث می‌شود لباس‌های تیره به مرور زمان رنگ خود را از دست دهند. حتی خیلی بهتر است که لباس‌های تیره را از لباس‌های مشکی جدا کنید.


لباس را در دمای مناسب بشویید


دما در حفظ رنگ لباس بسیار مهم است. گرمای زیاد باعث آسیب دیدن و محو شدن رنگ مشکی لباس می‌شود. سردترین درجۀ شستشو را انتخاب کنید. لباس‌ها را پیش از شستن در آب سرد خیس کنید. لباس‌های جین مشکی را حتماً با آب سرد بشویید.


شستن لباس های مشکی با مایع ظرفشویی


استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن لباس بسیار آسان و کارآمد است. 1 الی 3 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را درون محفظۀ شستشو بریزید. مایع ظرفشویی زیاد کف می‌کند و زمان شستشو را کاهش می‌دهد. برای نرم شدن لباس و تثبیت رنگ می‌توانید یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید.


اصول استفاده از ماشین لباسشویی برای حفظ رنگ و کیفیت لباس‌های مشکی


ماشین لباسشویی را روی چرخۀ شستشوی ملایم قرار دهید. حالت شستشوی کوتاه با لرزش و چرخش کمتر و آهسته‌ترین آبکشی را انتخاب کنید. شستشوی طولانی با چرخش زیاد باعث ساییدگی لباس می‌شود و به الیاف لباس آسیب می‌رساند.


اصول استفاده از ماشین لباسشویی

نکات تکمیلی


• لباس‌های مشکی و تیرۀ خود را در روزهای آفتابی نپوشید. پوشیدن لباس‌های مشکی در روزهای آفتابی باعث از بین رفتن رنگ آن‌ها می‌شود. به علاوه رنگ مشکی به دلیل جذب پرتوهای نور گرمای زیادی به بدنتان منتقل می‌کند.
• قبل از شستشو جیب‌ها را خالی کنید. ممکن است دستمال کاغذی سفیدی در جیب شما مانده باشد و به لباس شما بچسبد و پسماندۀ سفید به جا بگذارد.
• ممکن است برخی لباس‌ها برای شستن با ماشین لباسشویی مناسب نباشند. لباس‌های ابریشم، کشمیر و لباس‌هایی با الیاف طبیعی بهتر است به خشکشویی سپرده شوند. لباس‌های زیر نیز بهتر است به صورت جداگانه شسته شوند.
• برای جلوگیری از روشن و بور شدن لباس از کوتاه‌ترین چرخۀ شستشو استفاده کنید.
• لباس‌ها را در هوای آزاد و دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید. این کار به حفظ رنگ و فرم کلی لباس کمک می‌کند.
• لباس‌ها را خیلی خشک نکنید. وقتی هنوز مقداری رطوبت دارند آن‌ها را جمع کنید تا آب نروند.
• اگر برای اتو کشیدن لباس‌ها از اتو بخار استفاده می‌کنید؛ اتو بخار را مرتب تمیز کنید که آهک و رسوبات نداشته باشد. برای جلوگیری از براق شدن لباس، قبل از اتو کشیدن یک پارچۀ مرطوب روی لباس بگذارید.
لباس‌های مشکی بسیار حساس هستند و نگهداری درست از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. همانطور که دیدید شستن لباس های مشکی اصولی دارد که با رعایت کردن آن‌ها عمر لباس شما افزایش می‌یابد. شما با کدام یک از این اصول آشنایی دارید؟