طراحان آوانگارد مد و فشن

طراحان آوانگارد مد و فشن
طراحان آوانگارد مد و فشن

جان چارلز گالیانو John Charles Galliano

 

 

 

 

جان گالیانو، طراح بریتانیایی از چهره های مهم دنیای مد که دارنده ی نشان افتخار بریتانیا و همچنین نشان طراح برتر می باشد. او مدیریت طراحی برند های مهمی مثل ژیوانشی و دیور را به عهده داشته است و مدتی طولانی برند شخصی خود جان گالیانو را اداره کرده است و اکنون مدیر طراحی مزون مارگیلا است

جان گالیانو در سال ۱۹۶۰ از پدری جبل الطارقی و مادری اسپانیایی متولد شدوقتی جان شش ساله بود خانواده اش برای کار به انگلستان مهاجرت کردند و در جنوب لندن ساکن شدند. او بچه ای خجالتی و متفاوت بود که کسی او را نمی دیدخواهرش آنیتا که یک مربی رقص فلامنکو بود همیشه برای خرید لباس های رقص گالیانو را با خود همراه میکرد. تماشای این لباس ها و رقص های زیبا با روح حساس و خلاقانه وی ترکیب شد و قریحه وی را شکل داد.

جان پس از پایان مدرسه به کالج هنر سنت مارتین رفت و در سال ۱۹۸۴ با رتبه عالی از آن جا فارغ التحصیل شد. اولین طراحی لباس وی در این سال و با الهام از انقلاب فرانسه صورت گرفت که نقد های مثبتی در پی داشت. او سپس برند شخصی خود را راه اندازی کرد. اما پس از این موفقیت به دلیل عدم استقبال عموم از طرح های وی او ورشکسته شد و نتوانست مجددا کار خود را ادامه دهد و به پاریس مهاجرت کرد تا شروعی دوباره داشته باشد.

در پاریس با حمایت رسانه ها و مجلات مد او توانست مجموعه های موفقی را طراحی و معرفی کند تا این که در سال ۱۹۹۵ به عنوان طراح ژیوانشی انتخاب شد. او اولین بریتانیایی بود که مدیریت یک برند لاکچری فرانسوی را به عهده می گرفت. یک سال بعد او به دیور رفت و کارهای وی مورد استقبال قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ دریافت که علاقه زیادی به تئاتر و طراحی لباس تئاتر دارد و کارهایی در این زمینه انجام داد.

در سال ۲۰۱۳ پس از مدتی همکاری با اسکار دلا رنتا در کالج پارسونز به تدریس پرداخت. در سال ۲۰۱۴ مزون مارگیلا جان گالیانو را به سمت مدیریت طراحی برند خود برگزید و او همچنان در این مجموعه به فعالیت خود ادامه می دهدطراحی های گالیانو بسیار متاثر از تاریخ و فرهنگ قدیمی اروپا و جهان استتماشای تئاتر و مطالعه تاریخ نقش بسیاری در الهام بخشی به وی داشته است و باعث شده آثارش شاخص، نو و اصیل باشند.