طراحی لباس سریال جزیره و بررسی و نقد آن

طراحی لباس سریال جزیره و بررسی و نقد آن
طراحی لباس سریال جزیره و بررسی و نقد آن

بررسی طراحی لباس سریال جزیره

در زندگی امروز بشر، فناوری، اطلاعات وداده‌ها، رسانه و مدیا نقش مهم و حیاتی دارند. این اطلاعات از طریق منابع مختلفی مانند؛ تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی در دسترس اکثر مردم هست. اما جامعیت مردم، تلویزیون و شبکه خانگی را به دلیل دسترسی آسان دنبال می‌کنند. در دهه اخیر، سینما خانگی طرفداران بسیاری را در برگرفت. موضوعات متنوع، بازیگران نام آشنا و ترکیب آن‌ها با بازیگران ناشناس، ورزشکاران و خواننده‌ها دلایل افزایش علاقه به این صنعت است. سریال جزیره نیز از این راهکار استفاده کرده و با معرفی بازیگر نقش اولی، شادی مختاری(صحرا صراف) درکنار امیر مقاره (ارشد) که عضو گروه موسیقی ماکان بند است و بازیگران سرشناسی مثل محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی و... جنجال به پا کرد. سیروس مقدم با سابقه درخشان خود، از این ویژگی‌ها بهره گرفت تا یک مجموعه 12 قسمتی را به شبکه خانگی ارائه دهد. این مجموعه از 2 آبان پخش شده و رو به اتمام است. در ادامه به بررسی فضای داستان، پوشش و طراحی لباس سریال جزیره پرداخته می‌شود.

طراح لباس سریال جزیره

خانم آرزو غفوری، طراحی صحنه و لباس این سریال را به عهده دارد. او از سال 89 در سریال زیر هشت، با سیروس مقدم همکاری را آغاز کرد و در سریال پایتخت 3 و 5 نیز این همکاری ادامه داشت. این سریال، به دلیل داشتن 3 لوکیشن مختلف، چالش‌های فراوانی به همراه داشت. 7 قسمت در کیش و سپس تهران و شمال فیلم برداری شد . طراحی لباس سریال جزیره نیز در کارنامه هنری امسال او قرار گرفت.

• استایل صحرا صراف

خبرنگاران و عکاسان خبری را همه می‌شناسند، افرادی که پلی‌بین مردم عادی و مسئولان هستند. صحرا دختر جسور، کنجکاو و از طبقه اجتماعی متوسط رو به پایین مالی هست،که به بررسی عملکرد شرکت بزرگ شاهنگ می ‌پردازد. او ابتدا درست به کار می‌شود و سپس به عواقب آن می‌اندیشد. شروع سکانس اول سریال، با صحرا صحاف و همکار و فامیل او؛ امیر حسین( امیر کاظمی) است. سبک پوشش او، مینمال، کژوال و فارغ از هر گونه آیتم جلب توجه کننده‌ای‌است. البته چتری نوعی جسارت را در او نشان می‌دهد. سویی‌شرت، کوله پشتی، مقنعه، شال بلند و نیم بوت با شغل او تطابق دارد اما در تضاد با آب و هوای جزیره و حس ساحلی است. استایل او در روند داستان با ماجراجویی‌هایش تغییر می‌کند. در اوج احساسات، برای پوشش او رنگ قرمز به کار می‌رود. در انتهای‌داستان، خشم و نفرت او با هم در می‌آمیزد که رنگ مشکی و قرمز، پوشش رسمی و جایگزین شدن روسری درمقابل شال‌های بلند او، به خوبی بیانگر این طغیان است. طراحی لباس سریال جزیره برای پوشش نا متقارن شخصیت صحرا صراف مورد انتقاد واقع شد.

 

سکانس اول صحرا صراف

 

• استایل ارشد شاهنگ

امیر مقاره که از خوانندگان محبوب کشور است، در این سریال خوش درخشید. استایل نیمه رسمی او از صحنه اول؛ که با کت و شلوار سفید، ساعت کلاسیک و عینک آفتابی بزرگ بیان‌گر نوعی حس قدرت و ابهت و مناسب جایگاه VIP است؛ در روند داستان حفظ می‌شود. پیراهن سفید، شلوار پارچه و کتان و اکسسوری ماکسیمال(عینک) در طول سریال به وفور به چشم می‌خورد. با توجه به اهمیت این کاراکتر، مینمال بودن زیادی در پوشش او به کار رفته است.

 

استایل ارشد شاهنگ در سکانس اول

 

• استایل مردان در جزیره

با توجه به آب و هوای جزیره کیش و موقعیت آن، استایل مردان این سریال به درستی طراحی شده است. زهیر یاری، حسام منظور و کاظم سیاحی پیراهن‌های آستین کوتاه با پترن هاوایی، شلوار پارچه‎‌ای سفید و عینک آفتابی حال و هوای ساحلی و شخصیت کناره خود را نمایان می‌کنند. در این میان محمد رضا فروتن(شاهد) و حمیدرضا پگاه استایل رسمی خود را با کت و شلوار حفظ کردند که مطابق با جایگاه و سمت آن‌ها است. اکبر زنجان پور( شاهنگ بزرگ) استایل نیمه رسمی با کت و شلوار یا پیراهن وشلوار و شال را که نشانی از تطابق سنت و مدرنیته هست با عصا تکمیل می‌کند. طراحی لباس سریال جزیره در این قسمت کاملا مناسب عمل بود. به طور کلی، برای طراحی لباس مردان این سریال باید خانم غفوری را تحسین نمود.

 

استایل بازیگران مرد سریال جزیره

 

• استایل بانوان در جزیره

مادر خانواده ( بیتا فرهی) به دلیل شخصیت رنجور، شکننده و بیمار‍‌ش از ترکیب سیاه و سفید و مینیمال استفاده می‌کند ؛ با حداقل اکسسوری که با شخصیت وی هم خوانی دارد. دیگر بانوان مانند ماهک ( السا فیروز آذر) ، هنگامه قاضیانی و سامیه لک با گریم سنگین و لنز، اکسسوری‌های ماکسیمال و کفش پاشنه بلند در تلاش برای نشان دادن جایگاه اجتماعی خود هستند که ممکن است اندکی اگزجره و اغراق آمیز باشد. طراحی لباس سریال جزیره، در ایجاد حس و ارتباط بین کاراکترها و مخاطبان، با این نوع از استایل ضعیف عمل کرد. در این میان مهشید ( میترا حجار) با پوشش ساده‌تر خود سعی در نگه داشتن تعادل پوششی و اجتماعی دارد. گلرخ (مینا وحید) مانند صحرا صراف، از رنگ قرمز و مشکی استفاده می‌کند که نشان دهنده احساسات مشابه و رقیب بودن این دو شخصیت است.

 

استایل و گریم بانوان در سریال جزیره

 

در مجموع با توجه به محدودیت رسانه، وجود چندین لوکیشن، بازیگران متعدد و داستان پیچیده متشکل از چند طبقه اجتماعی طراحی لباس قابل قبولی انجام شده است. پوشش و لباس شخصیت‌ها، مطابق با ویژگی‌‌های اخلاقی آنان بوده است. اسم جزیره، طراحی لباس سریال جزیره ،استایل و پوستر سریال، انتخاب مناسبی برای این سریال بود. ( نام اولیه این مجموعه بغض بود که تغییر یافت). نظر شما چیست؟ طراحی لباس یک سریال و فیلم چه تاثیری در بیان هدف این اثر دارد؟ طراحی لباس سریال جزیره، در عملکرد این مجموعه چه نقاط ضعف و قوتی داشت؟