لباس مناسب‌ مصاحبه کاری

لباس مناسب‌ مصاحبه کاری
لباس مناسب‌ مصاحبه کاری

بایدها و نبایدهای لباس مناسب مصاحبه کاری

لباس و سبک پوشش، می‌تواند نمایانگر ویژگی‌های مختلف هر فرد باشد. به عبارتی دیگر، لباس هر فرد نشانه‌ی شخصیت اوست و ارتباط مستقیمی با موقعیت آن شخص دارد. همچنین لباس مناسب هر موقعیت، می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت اجتماعی ما داشته باشد. داشتن اطلاعات مفید در ارتباط با لباس مناسب هر موقعیت، می‌تواند از دغدغه‌های روزانه‌ی مردم درباره‌ی‌ پوشش‌شان کم کند. روانشناسی رنگ‌ها، متناسب بودن پوشش با سن، موقعیت و شرایط فرد و همچنین آگاهی در ارتباط با هارمونی بین لباس‌ها، از جمله این اطلاعات مفید است. یکی از این موقعیت‌هایی که در آن اطلاعات مفید پوشش به کمک‌مان می‌آیند، مصاحبه کاری است. با ما در این مطلب همراه شوید تا شما را با نکاتی برای داشتن لباس مناسب مصاحبه کاری آشنا کنیم.

مصاحبه کاری از جمله موقعیت‌هایی است که لباس مناسب خود را می‌طلبد. به طور معمول استایل مناسب مصاحبه کاری، استایل فرمال و رسمی است. البته این موضوع کاملا بستگی به شرایط و محیط کار دارد. به عنوان مثال ممکن است شرکتی محیطی کاملا غیر رسمی داشته باشد و مدیر و کارمندان آن با استایلی کژووال یا نیمه رسمی در آن ظاهر شوند. از این رو بهتر است قبل از حاضر شدن در جلسه‌ی مصاحبه، محیط و جو شرکت انتخابی را کاملا بررسی کنید. پس از بررسی رسمی یا غیر رسمی بودن محیط کار، وقت آن است به نکات و جزئیات لباس مناسب مصاحبه کاری توجه کنید. در ادامه به این جزئیات می‌پردازیم.

مرتب و آراسته باشید

لباسی که برای مصاحبه کاری می‌پوشید، در برخورد اول می‌تواند بازتابی از شخصیت شما برای شخص مقابل باشد. به همین دلیل، سعی کنید اهمیت زیادی برای استایلتان قائل شوید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، آراستگی و منظم بودن استایلتان است. شلخته بودن می‌تواند این حس را در شخص مقابله‌تان القا کند که شما در وهله‌ی اول برای خود ارزش قائل نیستید؛ پس نمی‌توانید برای کار خود نیز ارزش قائل شوید. از این رو سعی کنید با لباس‌هایی کاملا تمیز، مرتب و اتو کشیده در جلسه حاضر شوید و حتی الامکان از عطر استفاده نکنید؛ زیرا عطر از آیتم‌هایی است که ممکن است باب سلیقه‌ی همه نباشد.

برای کفش مصاحبه نیز از یک جفت کفش واکس زده و تمیز در استایلتان استفاده کنید. کثیف بودن کفش‌ها در استایل بسیار جلب توجه کرده و تاثیر بدی بر مخاطب دارند. از این نکته که ترکیب لباس‌های پر زرق و برق تاثیر زیادی در بهم‌ریختگی استایل دارند نیز غافل نشوید.

 

آراستگی در مصاحبه کاری

 

رنگ‌های مناسب لباس مصاحبه کاری را بشناسید

رنگ مورد علاقه و انتخابی هر فرد، می‌تواند نمایانگر شخصیت او از دیدگاه دیگران باشد. به همین دلیل رنگ لباس شما می‌تواند تاثیر زیادی در عواطف و تصمیمات طرف مقابلتان بگذارد. شما با پوشیدن لباسی با رنگ مناسب در مصاحبه کاری، می‌توانید شانس خود را برای استخدام افزایش دهید. این نکته را نیز بدانید که هر رنگ نماد خاص خود را دارد. به عنوان مثال در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ مشکی نماد قدرت، جدیت و هوش است. از این رو مدیران و صاحب منصبان همواره سعی در پوشیدن لباس‌های مشکی دارند تا به این وسیله قدرت خود را نشان دهند. رنگ آبی نیز نماد آرامش و آسودگی است. از نظر لیزا جانسون مندل روزنامه‌نگار و روانشناس، رنگ آبی بهترین رنگ برای مصاحبه‌های کاری است. دلیل آن نیز القای حس آرامش، اعتبار و اعتماد به نفس به طرف مقابل است.

به طور کلی توصیه می‌شود در مصاحبه‌های کاری از رنگ آبی و رنگ‌های خنثی و تیره استفاده کنید. همچنین هماهنگی بین رنگ لباس‌ها از نکات مهمی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از رنگ‌های جیغ و ترندی برای موقعیت‌های رسمی و مصاحبه کاری مناسب نیست.

 

استایل با رنگ‌های خنثی در مصاحبه کاری

 

راحتی لباس مصاحبه کاری را در اولویت قرار دهید

احساس آرامش، راحتی و نداشتن استرس از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در مصاحبه کاری به آن‌ها احتیاج دارید. یکی از چیزهایی که ارتباط مستقیمی با راحتی شما دارد، لباس شماست. پس برای داشتن لباس و موقعیتی راحت در مصاحبه کاری، به این نکات توجه داشته باشید.

کفش مناسب بپوشید

کفش از آیتم‌های پوشاکی است که باید کاملا مناسب موقعیت شما و راحت باشد. همچنین کفش تاثیر زیادی در ظاهر نهایی شما دارد. سعی کنید در روز مصاحبه کاری از کفشی استفاده کنید که هم راحت باشد و هم جلب توجه زیادی نکند. اگر خانم هستید کفشی با پاشنه کوتاه یا متوسط با رنگی خنثی یا تیره انتخاب کنید. کفش‌های کاملا تخت ممکن است باعث کمر درد شوند و خیلی توصیه نمی‌شوند. همچنین کفش‌هایی با پاشنه‌ی باریک و بیش از ۷ سانتی‌متر، نه تنها راحت نیستند بلکه باعث جلب توجه در محیط کار نیز می‌شوند.

 

کفش مناسب مصاحبه کاری

 

از پوشیدن لباس کاملا جدید اجتناب کنید

همانطور که اشاره کردیم، لباس مناسب برای مصاحبه کاری باید راحت باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود لباس مورد نظر خود را چند روز قبل از مصاحبه حتما امتحان کنید. در این صورت شما می‌توانید تنگی، گشادی و راحتی لباستان را چک کنید. اما اگر لباس جدیدی را بدون امتحان کردن در روز مصاحبه‌تان بپوشید، ممکن است راحت نباشید و اذیت شوید. شما همچنین می‌توانید از ظاهر کلی استایلتان برای دوستانتان عکس فرستاده و نظرخواهی کنید.

اکسسوری‌های غیر ضروری را از استایلتان حذف کنید

در نهایت بپردازیم به مبحث استفاده از اکسسوری. مصاحبه‌ کاری از جمله موقعیت‌هایی است که بهتر است در آن استفاده از اکسسوری برای تکمیل استایل را به حداقل برسانید. توصیه می‌کنیم در این موقعیت از زیورآلات‌های بزرگ و زیاد استفاده نکنید. اگر آقا هستید، برای دست تنها از حلقه و ساعت مچی استفاده کنید. اگر هم خانم هستید، تا حد ممکن استفاده از این نوع زیورآلات و لاک‌های پررنگ را کم کنید. همچنین ساده‌ترین حالت آرایش را برای خود انتخاب کنید و از آرایش‌های غلیظ بپرهیزید.

به طور کلی سادگی و اجتناب از زیورآلات و آرایش‌های سنگین، در مصاحبه‌های کاری تاثیر مثبتی دارند. اگر به نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم توجه کنید، لباس مناسب مصاحبه کاری بدون دردسری خواهید داشت. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.