مد پایدار چیست؟

مد پایدار چیست؟
مد پایدار چیست؟

آیا با مد پایدار آشنا هستید؟ اگر خیلی اهل مد باشید یا مطالعات محیط زیستی داشته باشید، احتمالاً این اصطلاح به گوشتان خورده باشد. حقیقت این است که ما انسان‌ها با استفاده‌های زیادی که از زمین می‌کنیم، باعث شده‌ایم که زمین توان یاری با ما را نداشته باشد. ادامه‌ی زندگی ما ارتباط مستقیمی با سالم بودن زمین دارد. یکی از حوزه‌هایی که سالانه آسیب زیاد و جبران ناپذیری به زمین می‌زند، صنعت مد و فشن است. شاید تعجب کردید و با خود فکر کرده‌اید که نقش ما در این میان چیست! باید بدانید که تمام ما در قبال سلامت زمین مسئول هستیم و رفتارهای آگاهانه و ناآگاهانه‌ی ما در نفس زمین اثر می‌گذارد. تک تک ما تاثیرگذار هستیم و یکی از بزرگ‌ترین نقش‌هایی که می‌توانیم در این زمینه داشته باشیم، این است که به سبک زندگی پایدار روی بیاوریم.

صنعت مد و پوشاک یکی از آلوده‌ترین صنعت‌های جهان

صنعت مد دومین صنعت آلاینده‌ی جهان است. صنعت مد و فشن با استفاده از منابع طبیعی تولید می‌شود و مقادیر سرسام‌آور آب، مواد شیمیایی، سوخت‌های فسیلی را مصرف می‌کند. نتیجه‌ی آن باعث فرسایش زمین و کاهش تنوع گونه‌های زیستی می‌شود. سالانه 9.1 میلیارد تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود. سالانه 2500 میلیون لباس به صورت زباله دفن می‌شود؛ لباس‌هایی که برای تولید آن‌ها 2700 میلیون لیتر آب مصرف می‌شود. تنها 15% این لباس‌ها بازیافت می‌شوند و 85% آن‌ها دفن می‌شوند. این یعنی هدر رفت پول و منابع. تجزیه‌ی هر لباس بیش از 200 سال به طول می‌انجامد و این عملاً به معنای تجزیه ناپذیر بودن آن‌ها است. سالانه 500 هزار تن میکروپلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود. جالب است بدانید که هر لباس به طور میانگین فقط 4 بار پوشیده می‌شود! ما امروزه دو برابر بیشتر از 15 سال قبل لباس می‌خریم و آن‌ها را نصف آن زمان مصرف می‌کنیم.

 

صنعت آلاینده‌ی مد

 

مد پایدار چیست؟

حالا که انقدر از آلودگی‌های زیاد مد گفتیم بهتر است از نوعی مد بگوییم که سعی در مقابله با این آلودگی‌ها دارد. سبک پایدار روش خاصی از طراحی بر پایه‌ی مبنای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. مد پایدار در مقابل مد سریع یا فست فشن قرار دارد که بزرگ‌ترین آسیب را به محیط زیست می‌رسانند. این سبک به جای تشویق مردم به خرید لباس بیشتر از خرده فروش‌ها و برندهایی که فقط به سود خودشان فکر می‌کنند؛ مردم را به خرید لباس‌های با کیفیت و با دوام دعوت می‌کند. وقتی شما لباس با کیفیتی بخرید می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید و ارزش‌های اخلاقی ایجاد کنید. امروزه برخی شرکت‌های تولیدکننده‌ی پوشاک هم حفاظت از محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

من چه نقشی می‌توانم ایفا کنم؟

حالا که از اهمیت زیاد این موضوع آگاه شدیم بهتر است از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم سبک پایدار را در زندگی خود وارد کنیم. قطعاً همه‌ی ما در حفظ زمین برای آیندگان و فرزندانمان مسئولیم. به یاد داشته باشید که برای هر تغییری باید از خودمان شروع کنیم چون تک تک ما تاثیر گذاریم. با ایجاد عادت‌هایی کوچک و ساده می‌توانیم شروع کنیم.

8 اصل مهم در داشتن کمد پایدار

1. قانون 30 بار پوشیدن:

همیشه قبل از خرید از خود بپرسید، آیا این لباس را حداقل 30 بار می‌پوشم؟ اگر پاسخ مثبت است آن را بخرید. سعی کنید لباس‌هایی را بخرید که می‌توانید آن‌ها را بارها بپوشید. لباس‌هایی بخرید که به شکل‌های مختلف استایل می‌شوند و از مد نمی‌افتند.

2. تقاضا و تولید سفارشی:

لباس‌های خود را شخصی سازی کنید و با تهیه‌ی پارچه‌ای مرغوب، مدل مورد نظر خود را به طور اختصاصی به خیاط سفارش دهید. این کار دقیقاً نقطه مقابل فست فشن و تولید انبوه است.

 

لباس خود را به خیاط بسپارید

 

3. کمتر بخرید:

اگر لباسی را لازم ندارید و به استایل شما نمی‌خورد یا ممکن است آن را نپوشید، نخرید. آگاهانه خرید کنید. با تولید هر لباس مقدار زیادی کربن تولید می‌شود، پس کمتر بخریم تا کمتر به زمین آسیب برسانیم. فراموش نکنید که همواره کیفیت بهتر از کمیت است. یک لباس گران به تعداد زیادی لباس ارزان ارجحیت دارد. به جای آن که بگویید من همچین پولی به شلوار نمی‌دهم، به این فکر کنید که در طول سال یا چند ماه آینده، قرار است فقط همین شلوار را بخرید. به این ترتیب بعد از چند وقت شما صاحب یک کمد با کیفیت می‌شوید.

4. مراقب لباس‌های خود باشید:

اگر از لباس‌های خود مراقبت کنید، طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. هرچه لباس‌های با کیفیت و گران بخرید، بیشتر از آن‌ها مراقبت می‌کنید و عمر لباس بیشتر می‌شود. یکی از راه‌های مراقبت از لباس این است که آن‌ها را کمتر بشویید و هنگام شست و شو نیز آن‌ها را برعکس کنید. یکی دیگر از راه‌ها، استفاده از بخارشو به جای اتو است. بخارشو لباس‌های شما را نرم و تازه نگه می‌دارد، بوی بد آن‌ها را از بین می‌برد و باکتری‌ها را می‌کشد.

5. خیریه، قرض و مبادله:

لباسی دارید که سالم است اما آن را نمی‌پوشید؟ به جای آن که لباسی مدت‌ها بلا استفاده روی کمد شما آویزان باشد، بهتر است آن را به دیگران اجاره دهید یا بفروشید یا به خیریه اهدا کنید. با این کار به بقیه هم کمک می‌کنید که پایدار باشند و کمتر لباس جدید بخرند. می‌توانید قانون «یکی بخر، یکی بده» را برای خود بگذارید و به ازای هر لباسی که می‌خرید، یک لباس را از کمد خود خارج کرده و به دیگران اهدا کنید.

 

لباس خود را به خیریه اهدا کنید

 

6. لباس‌های خود را تعمیر و طراحی کنید:

یاد بگیرید خودتان لباس‌های خود را تعمیر کنید یا آن‌ها را به خیاط بسپارید. اگر قسمتی از لباس پوسیده یا پاره می‌شود به راحتی قابل تعمیر است. می‌توانید قسمت پاره شده را بدوزید یا از خلاقیت خود بهره بگیرید و به کمک گلدوزی یا کارهای خلاقانه‌ی دیگر لباس متفاوتی تولید کنید. اگر خیاطی بلد باشید می‌توانید با کمی تغییر و دوخت و دوز، لباس جدیدی تولید کنید. لباس‌هایی که قابل تعمیر نیستند می‌توانند بازیافت شوند و به عنوان مواد اولیه‌ی نساجی در تولید لباس‌های دیگر به کار روند.

7. پول خود را تطبیق دهید:

بهتر است به جای آن که پول خود صرف خرید کفش یا لباس مجلسی کنید، همان پول را روی لباسی که هر روز می‌پوشید خرج کنید. در عوض اگر در مجلسی دعوت شده‌اید می‌توانید از دوستانتان لباس قرض بگیرید.

8. دست دوم بخرید:

لباس‌های با کیفیت را خرید و فروش کنید. خرید لباس‌های دست دوم بخصوص در مورد لباس‌های مجلسی کمک کننده خواهد بود.

آیا می‌توانم این سبک را وارد زندگی خود کنم؟

با رعایت نکاتی ساده و کوچک که ممکن است در ظاهر کمی بی اهمیت به نظر برسند، می‌توانید نقش مهمی ایفا کنید.

1. در طول روز از نور طبیعی استفاده کنید؛ لامپ کم مصرف و ال ای دی را جایگزین لامپ‌های پر مصرف و قدیمی کنید.

2. برای خشک کردن لباس، به جای خشک کن لباس شویی از نور طبیعی استفاده کنید.

3. به بسته‌بندی‌ها توجه کنید. بسته‌بندی‌های پارچه‌ای و کاغذی به بسته‌بندی‌های پلاستیکی ارجحیت دارند.

4. کیسه‌ی پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌ی پلاستیکی کنید. همیشه یک یا دو کیسه‌ی پارچه‌ای در سایزهای مختلف در کیف خود داشته باشید تا اگر چیزی خریدید دیگر از مغازه‌دار کیسه‌ی پلاستیکی نگیرید.

5. برای این که لباس طول عمر بیشتری داشته باشد، لازم است گاهی بعضی لباس‌ها را با دست بشویید.

6. اگر دوست ندارید لباس‌های تکراری بپوشید، لباس‌های خود را به دوستانتان قرض بدهید و از آن‌ها قرض بگیرید.

7. لباس‌های خود را ریدیزاین و تعمیر کنید.

8. لباس‌هایی بخرید که از متریال‌های طبیعی مثل کنف، کتان، پشم، ابریشم ساخته شده باشند. از خرید لباس‌هایی که در پارچه‌ی آن‌ها پلاستیک به کار رفته دوری کنید.

9. از کمد کپسولی استفاده کنید. استفاده از کمد کپسولی قدم بزرگی در سبک زندگی پایدار است و در عین حال به شیک پوش بودن شما هم کمک زیادی می‌کند.

 

کیسه خرید پارچه‌ای

 

کمد کپسولی چقد می‌تواند کمک کننده باشد؟

همانطور که گفتیم استفاده از کمد کپسولی در راستای حمایت از مد پایدار بسیار ضروری و کاربردی است. اما کمد کپسولی چیست؟ کمد کپسولی در واقع کمدی است که شما برخی لباس‌های خود را در آن می‌گذارید. این لباس‌ها شامل لباس‌های مهم و پرکاربرد شما هستند. دو دست مانتو، دو دست شلوار و سایر لباس‌ها را هم به همین ترتیب در کمد می‌گذارید. از لباس‌هایی استفاده کنید که همیشه قابل پوشیدن باشند و به مد وابسته نباشند. بهتر است لباس‌های کمد کپسولی از رنگ‌های خنثی انتخاب شوند تا مشکلی برای ست کردن آن‌ها نباشد. به این ترتیب تا سال‌های سال می‌توانید آن‌ها را استفاده کنید و مدل‌های مختلف را با هم ست کنید و همیشه شیک باشید.

فراموش نکنید که هستی ما وابسته به نفس زمین است. برای خودمان هم که شده باید با زمین و تمام موجودات مهربان‌تر باشیم و خود را در قبال آن‌ها مسئول بدانیم؛ زیرا که زندگی همه‌ی ما همچون زنجیره‌ای به هم وابسته است. با پیروی از سبک زندگی و مد پایدار و با برداشتن قدم‌هایی کوچک می‌توانیم نقش خود را در این زمینه ایفا کنیم. به امید صلح و دوستی بیشتر.