چگونه کمد زمستانی خود را برای فصل بهار تغییر دهیم؟

چگونه کمد زمستانی خود را برای فصل بهار تغییر دهیم؟
چگونه کمد زمستانی خود را برای فصل بهار تغییر دهیم؟

یکی از چالش هایی که در پایان فصل زمستان با آن روبرو هستیم، خانه تکانی و مرتب کردن وسایل است. در این میان کمد تکانی نیز از جمله امور ضروری قبل از شروع سال جدید به حساب می آید. برخی از لباس های زمستانی ممکن است با شروع فصل های گرم دیگر کاربردی نداشته باشند؛ از این رو بهتر است تا دیگر لباس های ضروری جایگزین آن ها شوند. نکته ای که در این میان اهمیت دارد، توجه به اصول کمد تکانی است. با توجه به برخی نکات مهم می توان لباس ها را بدون آسیب منتقل کرده و فضای بیشتری برای لباس های جدید فراهم کرد. اگر کمد تکانی زمستانی برای شما نیز از دغدغه های آخر فصل به شمار می رود، این مطلب از برنس را از دست ندهید.

جمع آوری لباس های زمستانی

اولین قدم در انجام کمد تکانی، بررسی تمامی لباس های کمد، و جدا کردن لباس هایی است که در فصل پیش رو به کارتان نمی آیند. برای جمع کردن لباس ها چندین راه وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

• استفاده از چمدان، کاور و ‌کیسه وکیوم

راحت ترین کار برای جمع کردن لباس های اضافه، استفاده از چمدان های خالی و بدون استفاده است. با اصولی تا زدن لباس ها، می توانید تعدادی زیادی لباس را درون چمدان جا دهید؛ از این رو از تلنبار کردن لباس ها بر روی هم خودداری کنید. مچاله و بی نظم قرار دادن لباس ها درون محفظه بسته، به مرور زمان باعث آسیب به بافت لباس ها می شود.

برای جای گیری هر چه کمتر لباس ها درون چمدان، می توان از کیسه های وکیوم نیز استفاده کرد. این کیسه ها دارای قسمتی هستند که هوای موجود در کیسه را تخلیه کرده، و تا ۷۵ درصد از حجم آن می کاهند. به همین دلیل برای داشتن فضای بیشتر در چمدان خود، از کیسه وکیوم غافل نشوید. البته نکته ای که هنگام کمد تکانی زمستانی حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که، لباس های پشمی و چرمی را نباید به مدت طولانی در این کیسه ها قرار داد. الیاف طبیعی این لباس ها برای دوام بیشتر هر چند وقت یکبار باید هوادهی شوند. برای جمع کردن لباس های بزرگی نظیر پالتو، کاپشن و بارانی نیز، بهتر است به سراغ کاورهای مخصوص خودشان بروید. این کاورها شکل اصلی لباس را حفظ کرده و مانع از چروک زیاد آن می شوند.

 

نمونه کیسه وکیوم لباس

 

• استفاده از نظم دهنده های کمد

اگر فضایی محدودی در کمد خود دارید، بهترین کار این است که آن را مدیریت کنید. با استفاده از نظم دهنده هایی که این روزها در بازار موجود هستند، می توانید از بیشترین فضای کمدتان استفاده بهینه کنید. نظم دهنده ها همانطور که از نام شان پیداست، باعث نظم و آراستگی کمد شما نیز خواهند شد. به وسیله نظم دهنده شما حتی قادر خواهید بود در کمترین زمان به وسیله مورد نظر دسترسی داشته باشید. پس برای فضای بیشتر، آراستگی و صرفه جویی در زمان، از نظم دهنده ها غافل نشوید.

 

نظم دهنده مناسب کشو و کمد

 

• خداحافظی با لباس های بدون استفاده

عموما در کمد هر شخص لباس هایی وجود دارند که ممکن است سال ها بدون استفاده مانده باشند. در این حالت بهترین کار خداحافظی با این لباس هاست. چرا که اگر شما تا به الان از آن لباس استفاده نکرده اید، از این به بعد نیز استفاده نخواهید کرد. در حالت هایی که شک دارید ممکن است لباس قدیمی تان روزی به کارتان آید، برای آن زمان مشخصی تعیین کنید. اگر پس از طی شدن آن دوره باز هم از لباس مورد نظر استفاده نکردید، مطمئن باشید که دیگر آن لباس برایتان سودی نخواهد داشت. در چنین حالت هایی بهترین کار این است که هنگام کمد تکانی زمستانی، لباس خود را به شخصی که به آن احتیاج دارد ببخشید. البته در نظر داشته باشید که لباس تان خیلی کهنه نباشد. شما همچنین می توانید به وسیله اپلیکیشن یا سایت های خرید و فروش لباس، لباس های قدیمی خود را بفروشید.

تمیز کردن کمد

پس از اینکه تمامی لباس های زمستانی تان را جمع کردید، نوبت به تمیزکاری کمد می رسد. با اینکه کمد مکانی بسته است، اما ممکن است مثل هر جای دیگر نیاز به تمیزکاری داشته باشد. از این رو قبل از گذاشتن لباس های جدید، حتما همه جا را خوب تمیز کنید. برای این کار ابتدا قفسه ها را تمیز کرده و سپس کف را جاروبرقی بکشید. اگر قسمت هایی از کمد به تعمیرات احتیاج داشت، اکنون بهترین زمان برای انجام این تعمیرات است.

پس از انجام تمیزکاری های لازم، نوبت به آماده سازی کمد برای لباس های جدید می رسد. از آن جایی که محیط کمد محیطی بدون نور و گاها در برخی مناطق مرطوب است، شرایط را برای آسیب به لباس فراهم می کند. در این حالت برای جلوگیری از بیدزدگی یا پوسیدگی لباس ها از تکه های چوب سدر استفاده کنید. چوب سدر با خاصیتی که دارد، لباس های شما را از آسیب دور می کند. همچنین می توانید برای خوشبو نگه داشتن فضای کمد و لباس ها، دسته های گیاه اسطوخودوس را میان لباس هایتان قرار دهید.

 

کیسه اسطوخودوس مناسب کمد لباس

 

انتقال لباس های جدید بهاری

قدم نهایی در کمد تکانی زمستانی، انتقال لباس های بهاری به کمدتان است. در این مرحله نیز شما می توانید با استفاده از نظم دهنده ها، به بهترین نحو ممکن کمد خود را چیدمان کنید. ابتدا قبل از قرار دادن لباس ها درون کمد، آن ها را به دو دسته لباس های پرکاربرد و کم کاربرد تقسیم کنید. پس از آن لباس های کم کاربرد را در قسمت های عقب کمد، و لباس های پرکاربرد را در قسمت های جلویی که بیشتر دم دست هستند بچینید. با این کار دسترسی به لباس ها آسان تر شده و از بی نظمی نیز جلوگیری می شود. همچنین بهتر است لباس هایی که جنسی ظریف دارند را کنار لباس های ضخیم قرار ندهید. به عنوان مثال شال و روسری ها آیتم هایی هستند که بهتر است به صورت جداگانه و توسط نظم دهنده مخصوص در کمد قرار گیرند.

 

انتقال لباس های جدید به کمد لباس

 

چند نکته مهم

در پایان چند نکته مهم را خواهیم گفت که دانستن شان خالی از لطف نیست. نکته اول این که حتما قبل از قرار دادن لباس های زمستانی در باکس و چمدان، آن ها را بشویید. اگر لباسی لکه داشته باشد و برای مدت طولانی شسته نشود، دیگر به ندرت می توان آن لکه را از روی لباس پاک کرد. همچنین قرار دادن لباس کثیف و دارای عرق در محفظه بسته باعث پخش بوی بد بر روی تمامی لباس ها خواهد شد. علاوه بر این احتمال بیدزدگی نیز بالا خواهد رفت.

نکته دوم اینکه برای جلوگیری از پوسیدگی لباس های بافتنی و گرم، چمدان ها را در مکانی به دور از گرما نگه داشته و درون آن ها چند بسته رطوبت گیر قرار دهید. همچنین بهتر است از فشرده کردن لباس های بافتنی جلوگیری کنید. چرا که این لباس ها برای حفظ کیفیت و شکل اصلی خود نباید در معرض فشار باشند.

با رعایت تمامی موارد و نکاتی که گفتیم، می توانید به بهترین نحو کمد تکانی زمستانی یا هر فصل دیگر خود را انجام دهید. همچنین با این روش از آسیب به لباس و ایجاد بی نظمی جلوگیری خواهید کرد.