کاربرد هوش مصنوعی در پارچه‌های زمستانی

کاربرد هوش مصنوعی در پارچه‌های زمستانی
کاربرد هوش مصنوعی در پارچه‌های زمستانی

کاربرد هوش مصنوعی در پارچه‌های زمستانی

آیا تا به حال چیزی درباره هوش مصنوعی شنیده‌اید؟ آیا ربات‌ها همان هوش مصنوعی هستند که همگی در مورد آن صحبت می‌کنند؟ این سیستم چه کارهایی را در صنعت مد و فشن انجام می‌دهد و چه ارتباطی به پارچه‌های زمستانی دارد؟ اگر شما نیز عضو کسانی هستید که جواب این سوال‌ها را نمی‌دانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. زیرا ما در این مقاله سعی داریم که این سیستم و کارایی آن را در دنیای مد و فشن بررسی کنیم. و بدانیم چه ارتباطی بین هوش مصنوعی و پارچه‌های زمستانی وجود دارد؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا artificial intellingence شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است؛ و هدف اصلی آن ساخت ماشین‌های هوشمندی‌ست که توانایی انجام وظایف انسانی را دارند. Al در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است، به این معنا که این سیستم به گونه‌ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر می‌کند و توانایی تقلید رفتارهای انسان را دارد. هدف هوش مصنوعی در واقع بر سه پایه: یادگیری، استدلال و درک استوار است. شروع و سرچشمه این سیستم به سال‌های جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. زمانی که نیروهای آلمانی برای رمز نگاری و ارسال ایمیل‌ها از ماشین enigma استفاده می‌کردند. رفته رفته با پیشرفت فناوری و سایر سخت افزارهای مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی، ابزارهای هوشمندی به بازار عرضه شدند که از این سیستم در بسیاری از فرآیندهایشان استفاده می‌کردند.

هوش مصنوعی در صنعت مد و فشن

تا به امروز، استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مد و فشن بیشتر متمرکز بر ساده سازی فرآیندها و افزایش فروش بوده است. یعنی تا کنون در این صنعت، استفاده خلاقانه از این سیستم مورد کاوش قرار نگرفته است. متیو درینکواتر matthew drinkwater، رئیس بخش نوآوری‌های صنعت مد و فشن می‌گوید: استفاده‌های ابتدایی از Al در این صنعت بر نیازهای قابل اندازه گیری تجاری متمرکز شده است؛ که به استارت‌آپ‌ها این امکان را می‌دهد تا خدماتی به برندها ارائه دهند. اگرچه استفاده از هوش مصنوعی خلاقانه در صنعت مد و فشن هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد؛ اما جنبش، توسعه و حرکت رو به جلوی آن کاملا روشن و واضح است. در ادامه به کاربردهای این سیستم در این صنعت می‌پردازیم.

 

پیراهن هوشمند مشکی

 

کاربرد هوش مصنوعی در طراحی مد

همان طور که اشاره شد َAl کاربردهای مختلفی در صنعت مد دارد. الگو، طراحی و ترکیب رنگ مناسب؛ به منظور طراحی یک لباس جذاب برای مشتریان بسیار مهم است. با استفاده از این سیستم می‌توان گرایش‌ها یا ترندهای جدید در مد را شناسایی کرد. هوش مصنوعی می‌تواند ترندهای جدید را تحلیل و طرح‌های جدید را با کمک این اطلاعات پیش بینی و طراحی کند. همچنین می‌تواند اطلاعات جالب و مهمی را در مورد این‌که چه استایل‌هایی بیشتر و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، در اختیار طراحان قرار دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در تولید

در صنعت تولید پوشاک، فشار کار بالاست. استفاده از Al می‌تواند دقت و سرعت کار را بالا ببرد و هزینه نیروی انسانی را کاهش دهد. ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند می‌توانند همزمان کار دوخت پارچه را انجام داده و عیوب پارچه را نیز تشخیص دهند.

پرو مجازی

یکی دیگر از امکاناتی که هوش مصنوعی در اختیار مشتریان قرار داده‌ است؛ امکان بررسی لباس‌ها و وسایل جانبی مانند عینک بر روی بدن بدون نیاز به پوشیدن و استفاده واقعی از آن‌هاست. Van heusen یک برند لباس در دنیاست که یک آینه هوشمند برای پرو مجازی اختراع کرده است، که مشتریان می‌توانند به راحتی با قرار گرفتن در جلوی آینه و اسکن بارکد لباس، لباس را روی بدن خود مشاهده کنند، بدون آن که واقعا نیاز باشد که آن لباس را بپوشند. همچنین مشتری می‌تواند رنگ‌ها و سایزهای مختلف را از طریق این آینه بررسی و انتخاب کند.

 

هوش مصنوعی و حضور ربات‌ها در فشن شو

 

هوش مصنوعی در نساجی

امروزه استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت نساجی بسیار مشهود است؛ زیرا حل سریع و دقیق مشکلات، در حال تبدیل شدن به کلید رقابتی این صنعت است. صنعت نساجی، یک صنعت وابسته به نیروی کار است؛ که در آن بسیاری از عملیات‌ها مثل تولید و کنترل کیفیت عمدتا با دست انجام می‌شوند. امروزه نوآوری‌های Al سعی در توسعه فناوری‌هایی برای بهبود کارایی و کارآمدی این عملیات‌ها دارند. در واقع مفهوم این سیستم مبتنی بر اقداماتی اساسی مانند تشخیص، شناسایی، بازرسی، درجه‌بندی، دید ماشینی، پیش بینی و... است. همه این اقدامات در وهله اول توسط انسان انجام می‌شوند، کارهایی که معمولا خسته کننده بوده و به نتایج مبهمی می‌انجامد. اما این سیستم می‌تواند با تکیه بر فناوری‌های طبقه‌بندی شده مانند سیستم‌های خبره، شبکه‌های عصبی مصنوعی، منطق فازی، الگوریتم‌ها، زبان طبیعی و دقت این گونه اقدامات اساسی را افزایش دهد.

همچنین مدل سازی سه بعدی بر اساس داده‌های فنی می‌تواند نقش مهمی در صنایع نساجی پیشرفته بازی کند. از راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می‌توان برای افزایش سود تجاری و گرفتن تصمیم‌های سریع و درست استفاده کرد.

 

رباتی که لباسی مشکی به تن دارد

 

هوش مصنوعی و پارچه‌های زمستانی

اگر از آن دسته افرادی هستید که در زمستان هرچه لباس می‌پوشند گرم نمی‌شوند، ژاکت‌های هوشمند به کمکتان می‌آیند. سازنده‌های این ژاکت‌ها ادعا می‌کنند که این لباس‌ها می‌توانند علایق پوشنده خود را بدانند؛ و این اطلاعات را با داده‌های دما و حرکات ترکیب کنند، تا مقدار مناسب گرما را برای صاحبان خود ارائه دهند. این اولین ژاکت هوشمندی است که اولویت‌های پوشنده خود را درک می‌کند و با هوش مصنوعی سازگاری دارد. وزارت تامین با بازاریابی منسوجات پیشرفته در خط تولید خود که رطوبت را از بدن خارج می‌کند و در برابر چین و چروک مقاوم است، نامی برای خود دست و پا کرده است. با معرفی Mercury، این شرکت نشان می‌دهد که گام منطقی بعدی را با حرکت از منسوجات با کارایی بالا به سمت پارچه‌های هوشمند بر می‌دارند. در حالی که پارچه‌های با کارایی بالا ویژگی‌های اضافی مانند کشش چهار طرفه و مقاومت در برابر آب را ارئه می‌دهند. برخی کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که بازار جهانی پارچه‌های هوشمند زمستانی تا سال 2025 به 130 میلیارد دلار افزایش یابد.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در پارچه‌های زمستانی

استفاده از هوش مصنوعی در پارچه‌های زمستانی مزایای بسیاری را با خود به همراه دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

• تولید پوشاک بافتنی بدون درز

تکنولوژی بافتنی بدون درز، یک لباس کامل را بدون هیچ گونه برش یا درزی تولید می‌کند. از مزایای اصلی فناوری هوش مصنوعی می‌توان به صرفه جویی در هزینه، صرفه جویی در زمان، بهره‌وری بالاتر، حداقل ضایعات، بهترین تناسب و راحتی اشاره کرد. یک لباس بافتنی را می‌توان به طور مستقیم از نخ‌ها توسط ماشین‌های بافندگی؛ بدون درز و مطابق با نیاز، تولید کرد.

• کنترل دقیق بر روی پارچه‌ها

در بافندگی، سطح خاصی از اصراف‌های بی‌رویه را می‌توان با تغییر چگالی خطی نخ، تراکم سطح پارچه، عرض و انقباض مورد انتظار در طول پردازش مرطوب را کاهش داد. معیارهای اصلی هوش مصنوعی برای تولید پارچه‌های زمستانی با کیفیت؛ کنترل دوخت و کشش نخ است. نظارت بر کشش نخ می‌تواند برای ارزیابی عیوب بافندگی و محدود کردن توقف زود هنگام دستگاه به دلیل شکستن نخ استفاده شود.

• ارتقای کیفیت پارچه‌های زمستانی

پارچه‌های زمستانی از پرطرفدارترین پارچه‌ها در صنعت نساجی هستند. قابلیت کشش فوق‌العاده همراه با قابلیت تنفس و مدیریت رطوبت، آن‌ها را به مواد نسل جدید تبدیل می‌کند، و کاربرد آن‌ها بر اساس ساخت و ساز و عملکرد تصمیم گیری می‌شود.

 

حضور پررنگ ربات‌ها در فشن

 

• کمک به مد پایدار

هنر بافندگی دستی از دیر باز رواج داشته است، که امروزه نیز در مناطق سرد سیر از لباس‌های بافتنی دستی بیشتر استقبال می‌شود. مشخص شده است که دستگاه‌های بافندگی که برای تولید پارچه‌های زمستانی استفاده می‌شوند، انرژی بیشتری مصرف و دی اکسید کربن بیشتری را در محیط منتشر می‌کنند. فرآیند بافندگی دستی یک فرآیند تولید بدون ضایعات و انتشار کربن و کم هزینه برای تولید لباس‌های زمستانی است. هوش مصنوعی در تولید لباس‌ها و انواع بافت‌های زمستانی، نقش موثری در کاهش بیشتر ضایعات، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش حمل و نقل و حذف عملیات پس از بافندگی برای حمایت از مد پایدار داشته است.

 

هوش مصنوعی و طراحی لباس

 

ما در این مقاله از هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنت مد و فشن و همچنین در پارچه‌های زمستانی صحبت کردیم و از مزایای آن‌ها گفتیم. حال نظر شما درباره هوش مصنوعی در صنعت مد و فشن و همچنین در پارچه‌های زمستانی چیست؟ به نظر شما استفاده از این سیستم در صنعت فشن و نساجی می‌تواند چه مزایای دیگری داشته باشد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.