راهنمای اتوکشی؛ چگونه مانتو را براساس جنس پارچه اتو کنیم؟

راهنمای اتوکشی؛ چگونه مانتو را براساس جنس پارچه اتو کنیم؟
راهنمای اتوکشی؛ چگونه مانتو را براساس جنس پارچه اتو کنیم؟

  اتوکشی مانتو با این‌که می‌تواند چین و چروک‌ها را از بین ببرد، اما اگر صحیح انجام نشود، باعث سایش و از بین رفتن پارچه خواهد شد.اتوکشی هر مانتو  باتوجه به جنس پارچه متفاوت است، بنابراین هنگام اتوکردن آن باید به نوع پارچه مصرفی دقت کنید.  

اتوکشی مانتو براساس جنس پارچه

  پارچه‌ها با همدیگر بسیار تفاوت دارند. هر یک از آن‌ها نیاز به تکنیک مراقبت و اتوکشی مخصوص به‌خود دارند. بنابراین بسیار مهم است که برای حفظ کیفیت مانتو، اتوکشی را براساس نوع پارچه انجام دهید.   در جدول زیر لیستی از پارچه‌های متفاوت را آورده‌ایم تا براساس آن اتوکشی آسان و درست را تجربه کنید.  

اتوکشی مانتو بر اساس نوع پارچه

 

نوع پارچه نحوه اتوکشی
 پارچه استات در حالی‌که پارچه نمدار است اتوکشی را با درجه حرارات کم و بدون بخار انجام دهید.
مخمل‌ کبریتی از اتوبخار یا پرسی استفاده کنید و هرگز اتو را مستقیم روی مانتو مخمل کبریتی نکشید.
مخمل ساده جنس مخمل را اصلاً نباید اتوکشی کرد، اما اگر مجبور هستید، آن را آویزان کرده و با کمک اتوبخار و دست مانتو را صاف کنید.
پارچه کتان پارچه را مرطوب و اتوکشی را با دمای بالا و حالت بخار انجام دهید.
پارچه ‌ابریشمی هرگز اتو را روی مانتو ابریشمی نکشید. اتوکشی این پارچه مانند پارچه مخملی در پایین‌ترین حالت و بدون بخار باید انجام شود.
پارچه‌ پشمی بهترین حالت اتوکشی پارچه پشمی با اتوپرسی است اما اگر اتو معمولی دارید آن را در حالت بخار و گرمای متوسط قرار دهید.
پارچه کشمیر بهتر است هرگز در خانه اتو نشود و اگر نیاز بود حتماً به خشک‌شویی بدهید.
پارچه پنبه حتماً مانتو را نمدار کرده و اتوکشی را در دمای بالا و حالت بخار انجام دهید.
پارچه جین برای اتوکشی مانتوهای جین باید اتو را در بالاترین درجه دما و بخار قرار دهید. برای این‌که پارچه محکم بماند، می‌توانید آب و نشاسته را مخلوط و روی لباس اسپری کنید.
پارچه تور مانتو تور را باید هنگامی که کاملاً خشک با درجه حرارت پایین اتوکشی کنید. حتماً یک پارچه روی مانتو قرار دهید و بدون این‌که آب اسپری کنید یا اتو را در حالت بخار بگذارید، اتوکشی را انجام دهید.
پارچه آکریلیک اتوکشی مانتو با پارچه آکریلیک دقیقاً مانند اتوکشی پارچه توری است با این تفاوت که حتماً لباس را برگردانید و از داخل و با پایین‌ترین درجه اتوکشی را انجام دهید.
پارچه نایلون این مدل پارچه بسیار حساس است، بنابراین برای اتوکشی مانتو با پارچه نایلونی باید اتو در کم‌ترین درجه و بدون بخار باشد.
پارچه پلی‌اِستر برای اتو مانتو با جنس پلی‌اِستر پارچه باید مرطوب باشد، اگر لباس خشک شده، با اسپری آن را نمدار و سپس اتوکشی را در دمای کم یا متوسط انجام دهید.
پارچه ترمه برای اتوکشی مانتو با پارچه ترمی، لباس را به‌داخل برگردانید و اتو را در حالت بخار و کمترین درجه قرار دهید، بعد از اتو حتماً مانتو را آویزان کنید.

 

روش صحیح اتوکشی

  اتو کشی مانتو

 

بعد از شناسایی پارچه و نحوه‌ی اتوکشی آن، نوبت به بررسی روش صحیح و درست اتوکشی مانتو می‌رسد. اتو کشیدن مانتو آسان‌تر از آن چیزی است که بتوانید تصور کنید البته اگر براساس مراحل زیر آن را انجام دهید:  

مراحل اتو کشی

* ابتدا از قسمت یقه و پشت مانتو شروع کنید. برای این‌کار مانتو را در یک سطح صاف یا میز اتو قرار داده و چند بار اتو را روی آن بکشید، سپس مانتو را به‌طرف جلو برگردانید و قسمت جلوی و یقه را اتوکشی کنید.   * بعد از یقه و بالاتنه، از سرشانه‌ها به سمت آستین اتوکشی را انجام دهید. برای انجام این کار از پشت آستین شروع کرده و بعد به قسمت جلوی مانتو بروید. به خط سرشانه در هنگام اتوکشی بسیار دقت کنید. برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید حرکات اتوکشی را کوتاه و بادقت انجام دهید.   * برای از بین بردن چروک‌های ریز در اطراف سرشانه از قسمت کوچک میز اتو استفاده کنید. اگر میز اتو ندارید همزمان با اتوکشی با دست پارچه را صاف کنید. * مرحله آخر قسمت پشت و جلوی مانتو است که باید به‌آرامی و با دقت آن را انجام دهید.   * برای این‌که اتوکشی خراب نشود، در هنگام آویزان کردن مانتو، دکمه‌ بالا و وسط مانتو را ببندید. اگر مانتو جلوباز است حتماً با سنجاق یا کمر وسط آن را به‌صورت شل ببندید.   * پس از اتمام  آن را آویزان کنید و بگذارید خنک شود. وقتی مانتو گرم می‌پوشید احتمال چین‌خوردگی مجدد وجود خواهد داشت. یک مانتو خنک ظاهر تازه و ترد را بهتر حفظ می‌کند.