راهنمای استایل برای مصاحبه شغلی

راهنمای استایل برای مصاحبه شغلی
راهنمای استایل برای مصاحبه شغلی

همیشه این جمله را شنیده ایم که همیشه آراسته و بنا بر حرفه و شغلی که آرزویش را دارید لباس بپوشید، نه حرفه‌ای که در آن مشغول بکار هستید لذا مدل لباس مصاحبه شغلی از اهمیت بالایی برخورددار است.

این حرف منطقی است، چون ۵۵ درصد از برداشت‌های نخستین دیگران از شما تحت تأثیر شیوه لباس پوشیدنتان و طوری که شما وارد اتاق می‌شوید قرار می‌گیرند.

همچنین، ۶۵ درصد از مدیران کارفرما اظهار دارند که در زمان انتخاب دو فرد داوطلب استخدام برای کار، این لباس آن‌ها است که استخدام شدنشان را تعیین می‌کند. بااین‌وجود، هیچ‌کس به شما نمی‌گوید که چه مدل لباس برای مصاحبه شغلی خود انتخاب کنید.

 

هدف پوشیدن لباس مناسب برای یک مصاحبه شغلی، تطبیق دادن ظاهر فرد با فرهنگ و فضای کاری یک شرکت است. اکثر کارمندان ادارات، در محل کار خود لباس‌های رسمی می‌پوشند. اما بعضی از شرکت‌های نوپا ترجیح می‌دهند که کارمندانشان در محیط شرکت لباس‌های غیررسمی و کژوال بپوشند.

درباره نوع پوشش مورد قبول تحقیق کنید؛ مدل لباس مصاحبه شغلی

  پوشش رسمی

  

اگر شما مطمئن نیستید که برای مصاحبه شغلی خود باید چه لباسی را بپوشید، می‌توانید یک ایمیل فوری به مسئول استخدام شرکت بزنید و از او در مورد عرف پوشش آن شرکت بپرسید.

شاید این عمل بی‌اهمیت به نظر برسد، اما در حقیقت، طرز تفکر فعال و پویای شما و مصمم بودنتان برای ارائه یک مصاحبه شغلی خوب را نشان می‌دهد.

اگر به هر دلیلی شما فکر می‌کنید که سؤالتان در مورد عرف پوشش در محل کار غیرعادی است، می‌توانید سری به پروفایل رسانه اجتماعی آن شرکت بزنید.

اکثر شرکت‌ها دارای یک کانال رسانه اجتماعی هستند. شما می‌توانید پروفایل‌های برخی از کارمندان آن‌ها را بررسی کرده و ببینید که آن‌ها در طول ساعات اداری‌شان چه می‌پوشند.

یک روش دیگر این است که در طول زمان استراحت ناهار به آن شرکت بروید و پوشش کارمندان آن را بررسی کنید.

به چه نکاتی توجه کنید؛ مدل لباس مصاحبه شغلی

  شال برای مصاحبه شغلی

    

● از تعیین نحوه پوششتان در روز محاسبه پرهیز کنید. باور کنید که در آن روز به اندازه کافی استرس خواهید داشت و دیگر به این مورد نیاز ندارید که کارتان را سخت‌تر کند.

شما نمی‌خواهید که لباستان در روز مصاحبه به تنتان زار بزند یا لباس زیر نامناسبی را برای تنها لباس رسمی‌تان برای این موقعیت بپوشید. سایز مناسب و درست لباس به اندازه سبک لباس مهم است.

● قبل از روز مصاحبه لباس‌هایتان را به خشک‌شویی ببرید. مدیران کارفرما می‌توانند یک داوطلب استخدامی شیک و برازنده را از بین داوطلبان دیگر بیابند. همچنین، نگاه تیز آن‌ها می‌تواند لکه‌های چربی غذا روی لباستان را مشاهده کنند، ولی خب چه کاری از دستتان برمی‌آید، این لباس تنها لباسی است که بیشتر از همه برای مصاحبه شغلی مناسب بود و شما انتخاب دیگری نداشتید. اگر فکر می‌کنید که این لکه چربی قابل اغماض است، سخت در اشتباهید. لکه‌های چربی و کثیفی باعث شده تا ۵۹ درصد از مدیران کارفرما از استخدام داوطلبان شغلی صرف‌نظر کنند. به همین راحتی! ● سعی کنید که خیلی از زیورآلات در روز مصاحبه استفاده نکنید. انبوه جواهرات خود را برای مراسم‌ها و جشن‌ها کنار بگذارید. اگر خیلی دستبند، گردنبند یا النگو از خود آویزان کنید، صدای بهم خوردن آن‌ها ناهنجار بوده و باعث حواس‌پرتی شما در روز مصاحبه خواهد شد و در عین حال غیر حرفه ای به نظر خواهید رسید. ● مصاحبه‌های آنلاینی که از طریق اسکایپ صورت می‌گیرند از این قواعد مستثنی نیستند. در این نوع مصاحبه ها شما هم باید همین قوانین را رعایت کرده و به همان اندازه به نوع لباس خود دقت کنید. همچنین، یادتان نرود که شلوار بپوشید. ممکن است که در وسط مصاحبه مجبور شوید از صندلی بلند شده و چیزی را بردارید. آن وقت است که حسابی شرمنده خواهید شد...

در مصاحبه‌های غیررسمی باید چه لباسی بپوشیم؟

 

لباس مصاحبه‌های غیررسمی

    

این اشتباه را نکنید که با لباس‌های عادی که همه‌روزه می‌پوشید یا لباس‌های باشگاه ورزشی‌تان می‌توانید به مصاحبه شغلی بروید. برای تحت تأثیر قرار دادن مدیر کارفرمایی که قرار است شما را استخدام کند، شما هنوز هم باید ظاهری مرتب و آراسته داشته باشید.

به ‌همین دلیل، کمی دقت و توجه به نحوه پوششتان باعث می‌شود که شما ظاهر نامرتبی نداشته باشید و نظر کارفرما را نسبت به خود مثبت کنید. پس حتما قبل از مصاحبه به فکر خرید لباس زنانه مناسب برای خود باشید.

به‌طورکلی، بهتر است از پوشش شلوار جین در مصاحبه‌های شغلی اجتناب کنید. لباس‌هایی که از جنس جین هستند، مخصوصاً در موقعیت‌های کاری یا رسمی می‌توانند بیش ازحد خودمانی یا خیلی غیررسمی به نظر برسند.

تنها زمانی که شما می‌توانید شلوار یا مانتوی جین در یک مصاحبه شغلی بپوشید وقتی است که شما می‌دانید فضای کاری آن شرکت بسیار غیررسمی است. حتی در آن موقع هم از جین تیره و شلوار راسته استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ پارگی یا سوراخی نداشته باشد.

شما می‌توانید این نوع شلوار را با آیتم های لباس رسمی‌تر، مثل کت بلند، مانتوی کتی و کفش‌های پاشنه‌بلند هماهنگ کنید.

در مصاحبه‌های کاری چه بپوشیم؟؛مدل لباس مصاحبه شغلی

 

  کت و شلوار برای مصاحبه شغلی

  

برای رعایت عرف پوشش کاری بهتر است که ظاهرتان ساده، بی زرق‌وبرق و محافظه‌کارانه باشد. ترندهای جدید و مورد علاقه‌تان را برای تعطیلات آخر هفته بگذارید و لباسی را بپوشید که بیشتر مناسب دفتر کار است. خرید شلوار زنانه بوت کات یا راسته همراه با یک شومیز و کت بلند یا مانتوی رسمی و راسته انتخاب خوبی برای پوشش مصاحبه هستند.

شال، روسری یا مقنعه؟

حتما پیش از مصاحبه اطمینان حاصل کنید که استفاده از شال یا روسری مطابق با قوانین پوشش مجموعه مورد نظر شما باشد. در بعضی از شرکت ها یا ارگان های دولتی تنها پوشش مقنعه مورد قبول است.

به فکر خرید روسری و شال نقش دار نباشید. در صورت استفاده از پارچه های نقش دار ترجیحا از رنگ های خنثی و ملایم استفاده کنید. در خصوص انتخاب رنگ لباس مصاحبه شغلی، رنگ‌های سرمه‌ای و خاکستری تیره انتخاب‌های خوبی بوده و نسبتاً به رنگ مشکی کمی بازتر هستند.

برای مصاحبه‌های شغلی که با اسکایپ صورت می‌گیرند باید چه بپوشیم؟

قانون «خوش لباسی» را صرفاً به این دلیل نباید نادیده بگیرید که مصاحبه شما از طریق اسکایپ انجام می‌گیرد و نه در حضور یک شخص دیگر. شما هنوز هم می‌خواهید فردی که از شما مصاحبه می‌کند را تحت تأثیر ظاهر و پوشش خود قرار دهید.

بنابراین، شما نیاز به ظاهری آراسته و سطح بالا دارید. فکر نکنید که پوشیدن شلوار گرم‌کن در مصاحبه اسکایپ ایده خوبی است. اگر فرد مصاحبه‌کننده فقط یک لحظه شلوار گرمکن تان را ببیند، شانس شما برای استخدام در شغل مورد علاقه‌تان خراب خواهد شد.

همچنین، حواستان باشد که لباسی که می‌پوشید خیلی پرزرق‌وبرق نباشد و حواس مصاحبه‌کننده را پرت نکند. لباس‌های نقش دار، جواهرات درشت و لباسهای چسبان در مصاحبه‌های اسکایپ گزینه خوبی نیستند، مخصوصاً زمانی که مصاحبه‌کننده فقط بالاتنه شما را می‌تواند ببیند.

از سوی دیگر، سعی کنید که لباس‌هایی با رنگ‌های خیلی پررنگ و تند، مثل قرمز و زرد نپوشید، چون ممکن است در ویدئوی اسکایپ چشم را بزنند. به جای رنگ‌های تند، شما می‌توانید از لباس‌هایی با رنگ‌های سرد، مثل سرمه‌ای و آبی آسمانی استفاده کنید که ظاهر زیبایی هم دارند.

آیا باید کفش پاشنه‌بلند برای مصاحبه شغلی بپوشیم؟

شما مجبور نیستید که برای هر مصاحبه شغلی کفش پاشنه‌بلند بپوشید، مخصوصاً اگر با کفش پاشنه‌بلند راحت نیستید. حتی اگر قدتان بلند نیست هم وادار به انجام این کار نیستید.

در زمان خرید کفش زنانه رسمی برای مصاحبه‌تان حتماً جلوی کفش‌هایتان باید سربسته بوده و پاشنه آن بیشتر از 5 سانتیمتر نباشد. سعی کنید کفش‌هایی با رنگ خنثی انتخاب کنید. همچنین، پوشیدن کفش‌های تخت برای مصاحبه شغلی گزینه‌ای کاملاً مناسب است. صندل‌های لا انگشتی، چکمه‌های اسکیمو و کفش‌های نایک را هم در روز مصاحبه نپوشید.