راهنمای تشخیص کیفیت لباس ها

راهنمای تشخیص کیفیت لباس ها
راهنمای تشخیص کیفیت لباس ها

هیچ چیز بدتر از این نیست که پول خود را صرف خرید لباسی کنید که پس از چند بار پوشیدن از شکل بیافتد و قابل استفاده نباشد. شما باید بتوانید چندین سال از لباس‌های باکیفیت استفاده کنید. چند راه ساده وجود دارد تا بفهمید لباس‌هایتان باکیفیت هستند یا بی‌کیفیت! اساس داشتن یک کمد لباس پر از لباس‌های مد روز و بادوام خرید لباس باکیفیت است. اما به علت تولید انبوه و سریع مارک‌های ارزان‌قیمت، به راحتی نمی‌توان فهمید آیا لباس با چندبار شستن از بین می‌رود یا امتحان خود را در گذر زمان پس می‌دهد. نکات زیر را بخوانید تا بتوانید لباس‌های باکیفیتی که ارزش حضور در کمد لباس شما را دارند پیدا کنید.

1. کیفیت چیست؟؛ کیفیت لباس

 

بیایید قبل از اینکه به معیارهای مختلف بپردازیم که با آن می‌توانید کیفیت لباس را ارزیابی کنید، به یک اصل ساده رجوع کنیم: کیفیت چیست؟ در کل وقتی از کیفیت حرف می‌زنیم در مورد چیزهای مختلف اما مرتبط بهم صحبت می‌کنیم: می‌خواهیم لباس‌هایمان بادوام باشد تا بتوانیم مدت زیادی از آن استفاده کنیم. می‌خواهیم لباسی خوش‌دوخت داشته‌باشیم که هنگام پوشیدن آن نگران باز شدن درزها و افتادن دکمه‌ها نباشیم. می‌خواهیم شکل خود را مانند روز اول حفظ کند و در گذر زمان نه شل بشود و نه آب برود. می‌خواهیم قالب بدنمان باشد نه اینکه تنگ باشد و یا جلوی آزادی حرکت ما را بگیرد. نمی‌خواهیم پارچه لباسمان بعد از چند بار شستن پرز بدهد یا رنگ و رو رفته شود. می‌خواهیم لباسمان حس خوبی به پوستمان بدهد و از پوشیدن آن لذت ببریم نه اینکه به محض برگشتن به خانه بخواهیم آن را در بیاوریم. ‌ تفاوت بین تولیدکننده باکیفیت با بی‌کیفیت در این است که این تولیدکننده‌ها توجه می‌کنند که لباس نه تنها در ابتدا عالی و مناسب به نظر برسد بلکه بعد از چندبار شستشو همچنان جنس خوب خود را حفظ کند و قالب بدن باشد. این مورد خصوصا در خرید پالتو زنانه بسیار مهم است. تمام این نکات به زمان و پول بیشتر نیازمند است. به همین دلیل به راحتی می‌توان لباس‌‌های زیبایی در فروشگاه‌های ارزان‌قیمت پیدا کرد که عمر مفید آن‌ها تنها یک هفته است. تولیدکننده برای کاهش هزینه‌ها ترجیح می‌دهد به جای توجه به کیفیت، لباسی تولید کند که روی رگال فروشگاه زیبا است چون در وهله اول زیبایی لباس توجه خریدار را جلب می‌کند. تقریبا بیشتر خریداران از روی ظاهر لباس آن را انتخاب می‌کنند، فقط تعداد کمی برای بررسی درزها، کیفیت و دوخت وقت می‌گذارند.

خوش‌دوخت و قالب تن

خوش دوخت بودن لباس

 

هیچ چیز بدتر از این نیست که یک روز طولانی را با لباس‌هایی بگذرانید که با آن راحت نیستید و اندازه‌تان نیست. برای خریدن لباس جدید وقت بگذارید و ببینید آیا در آن به نکات گفته شده توجه شده‌است یا نه، چون هرچه این شاخص‌ها بیشتر رعایت شده‌باشند لباس شما دوام بیشتری در طول زمان خواهد داشت. تاپ‌ها و پیراهن‌هایی که ساسون دارند نه تنها لباس را قالب تن در می‌آورند بلکه نشان دهنده این نکته هستند که در روند تولید وقت بیشتری روی لباس گذاشته‌ شده‌است. که نتیجه آن لباسی مناسبِ پوشیدن است. تاپ و یا پیراهن زنانه ای که ساسون دارد حتی در هنگام پرو کردن زیبایی خود را نشان می دهد و شما را از انتخاب تان مطمئن می کند. هنگام امتحان لباس اطمینان پیدا کنید که برش‌های لباس کاملا مناسب اندام شماست و درزها در جای درست خود هستند و چین نخورده باشند. مثلا درزهای کناری باید دقیقا صاف سرجای خودشان باشند و پیچ و تاب نخورده باشند. لباسی که مناسب شماست به شما احساس خوشایندی می‌دهد و در آینده هم به خوبی در خدمت شما خواهد بود.

دوخت

کلید ماندگاری لباس، کیفیت بالای دوخت است. هرچه در دوخت لباس دقت بیشتری شود عمر طولانی‌تری خواهد داشت. درزها را بررسی کنید. درز لباس را به آرامی از دو طرف بکشید اگربدون هیچ شکاف یا سوراخ مشخصی سر جای خود برگشت یک نشانه عالی است. لباس را پشت و رو کنید و ببینید دوخت داخلی تمیز باشد و لبه‌های داخلی ریش ریش نباشد. افزودن جزئیاتی مثل جیب، یقه یا دکمه به لباس مهارتی زمان‌بر است. پس اگر در لباس شما به این جزئیات اهمیت داده شده‌باشد یعنی دقت و توجه بیشتری در آن به کار رفته‌‌است.

پارچه باکیفیت؛ کیفیت لباس

پارچه مناسب و با کیفیت

 

 

پارچه با کیفیت سایه نمی‌اندازد

پارچه های سبک برای روزهای گرم نعمت است اما پارچۀ نازک معمولا عمر کوتاهی دارد. دلیلش هم ساده است؛ پارچه‌های نازک بیشتر مستعد پارگی هستند و الیاف کمتری هم دارند. حتی پارچه‌های گرانقیمتی مانند ابریشم هم از این قاعده مستثنی نیستند.در ابریشم باکیفیت لباس‌های زیر سایه نمی‌‌اندازد. اگر پارچه را رو به نور بگیرید و دست شما از زیر پارچه مشخص نباشد نشان‌دهنده‌ی این است که لباس شما طول عمر بیشتری خواهد داشت.

هیچ شکافی در درز نخواهید دید

هرچه درزها دوخت‌های بیشتر و محکم‌تری داشته‌باشند معمولا بادوام‌تر خواهد بود. برعکس اگر دوخت‌‌‌ها شل باشد امکان پارگی درز بیشتر می‌شود. اگر درز را بکشید و شکاف محسوسی ببینید نشان دهنده این است که لباس کیفیت دوخت پایینی دارد. لباس بادوام معمولا باید دوخت محکمی داشته و هیچ شکاف محسوسی هم نداشته‌ باشد. این مورد در هنگام خرید دامن بسیار مهم است و باید به آن توجه کنید. زیرا اگر در درزهای دامن شکافی وجود داشته باشد در هنگام نشستن و بلند شدن احتمال پارگی آن بسیار زیاد است.

هیچ زیپ روکاری وجود ندارد

 

 

تمیز کاری لباس ها

 

لباس‌های باکیفیت و با ماندگاری بالا باید طوری طراحی شوند که احتمال گیر کردن پارچه داخل زیپ یا پارگی به کمترین حد ممکن برسد. بسیاری از تولیدکننده‌ها به علت ارزانی و کارکرد آسانتر زیپ روکار از آن استفاده می‌کنند اما لباس‌های باکیفیت از زیپ مخفی استفاده می‌کنند که ظاهر لباس را یکدست‌تر و آراسته‌‌تر نشان می‌دهد. برای شلوار زنانه زیپ مخفی می تواند زیبایی لباس را دو چندان کند اما حتما به نوع دوخت زیپ به لباس توجه کنید و از کیفیت زیپ مطمئن شوید. امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده بتوانید خرید باکیفیت تر و بادوامتری داشته باشید.