پنتون چیست؟

پنتون چیست؟
پنتون چیست؟

اغلب ما این جمله را شنیده ایم که یک رنگ در سال ترند می شود و به عنوان رنگ سال معرفی می شود و معمولا اینگونه بیان می شود که پنتون رنگ سال را مشخص کرده است. اما پنتون چیست؟ پنتون، نام شرکتی در ایالات متحده است که در زمینه رنگ فعالیت می کند.معمولا افرادی که در زمینه‌های طراحی گرافیک، صنعت مد، دکوراسیون و… فعالیت می‌کنند، شناخت بیشتری درباره این شرکت دارند. کمپانی پنتون، نخستین بار در سال 1950 به عنوان یک شرکت "چاپ و نشر" کار خود را شروع کرد. شخصی به نام هربرت با دانش شیمی خود به مدت 6 سال در واحد چاپ این شرکت مشغول بکار شد و با ایده سیستم رنگی برگرفته از جدول مندلیف که در آن هر رنگ دارای یک عدد مختص به خود است و امکان اشتباه گرفتن رنگ‌ها بخصوص در میان طراحان مد و… را به حداقل می رساند، توانست سود قابل توجهی را برای شرکت بدست آورد. پس از کسب این موفقیت، نام شرکت به پنتون (به معنای همه رنگ‌ها) تغییر کرد و چنین عواملی باعث شدند تا شرکتی که در اوایل دهه 1960 تنها در زمینه تولید کارت‌های رنگی برای چند شرکت لوازم آرایشی فعالیت می‌کرد، مسیر خود را تغییر داده و در نتیجه در سال 1963 اولین سیستم تطبیق رنگ را تولید کند. شرکت پنتون در سال 2000 مسئله رنگ سال را ارائه داد و جالب است بدانید مورد استقبال بسیار زیادی از سوی طراحان قرار گرفت؛ این مسئله سبب شد تا این موضوع همچنان ادامه یابد و هرساله در زمانی مشخص رنگ سال انتخاب شود.  

 

رنگ پنتون چیست؟

  در پاسخ به سوال بالا لازم است بدانید که رنگ پنتون مختص به یک رنگ خاص نیست و در واقع مجموعه‌ای از رنگ‌هایی است که این شرکت در جهت کاهش خطاهای احتمالی و سهولت ارائه داده است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد موفقیت اصلی شرکت پنتون مربوط به سیستم تطبیق رنگ آنها می‌باشد که با نام اختصاری PMS شناخته می‌شود. در واقع این مسئله مربوط به سال 1963 و زمانی است که هربرت متوجه شد که خروجی نهایی رنگ‌های چاپ شده با رنگ نمایش داده شده در نرم¬افزارها (RGB) متفاوت است. این مسئله هربرت را وادار ساخت تا سیستم تطبیق پنتون ( PMS) را ارائه داده و این مشکل را برطرف سازد. تا پیش از معرفی این سیستم اگر مشتری سفارش طراحی آرم و لوگو یا هر نمونه کار دیگری را با یک رنگ مشخص را به دو شرکت متفاوت می‌سپرد؛ نتیجه حاصل شده از رنگ طرح دو شرکت، نسبت به یکدیگر متفاوت بود اما امروزه به لطف سیستم تطبیق¬پذیری رنگ پنتون، احتمال رخ دادن چنین خطاهایی تقریبا نزدیک به صفر است.  

استانداردسازی رنگ¬های پنتون چگونه می¬باشد ؟

  از دیگر کاربردهای سیستم استانداردسازی تطبیق رنگ پنتون می‌بایست به فرایند CMYK اشاره داشت؛ در این فرایند به جهت چاپ رنگ از 4 رنگ (سرخابی، آبی، سیاه و زرد) استفاده می‌شود؛ در این میان لازم است بدانید که اغلب مواد چاپی در سراسر دنیا با فرایند CMYK تولید می‌شوند. البته در طی فرآیند CMYK، به رنگ‌های دیگری نیز می‌توان دست یافت؛ هرچند در این میان (حدود 114,11 رنگ) دیگر نیز در این سیستم وجود دارد که فرایند CMYK قادر به شبیه¬سازی آنها نیست.  

دیگر فعالیت¬های شرکت پنتون

امروزه کمپانی پنتون به شرکت‌های متعددی در انتخاب رنگ کمک می‌کند. در واقع بسیاری از فعالان در عرصه طراحی بسته بندی، مد، دکوراسیون، گرافیک و… از مشاوره این شرکت استفاده می‌کنند. این موضوع سبب شده تا شرکت‌ها بتوانند بر اساس نوع کار و استراتژی خود از این رنگ‌ها استفاده کنند. از دیگر فعالیت‌های پنتون همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، می‌توان به تعیین رنگ سال اشاره داشت؛ ضمن اینکه پنتون به کمک دانش روانشناسی رنگ‌ها، قادر است تا برای کسب و کارهای مختلف رنگ سازمانی انتخاب کند. همچنین متخصصین این شرکت نسبت به هر فصل، پالت رنگی خاصی را نسبت به شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… معرفی کرده و در اختیار عموم قرار می‌دهند. امروزه بخش زیادی از محبوبیت این شرکت مربوط به رونمایی از رنگ سال است که تقریبا از سال 2000 انجام می گیرد. طی تعیین رنگ سال، شرکت پنتون 2 مرتبه در طول سال جلسه‌ای محرمانه با نمایندگان استانداردسازی رنگ (در سراسر جهان) برگزار می‌کند. تعیین رنگ سال در ماه (می و نوامبر) در یکی از مراکز کشورهای اروپایی برگزار می‌شود که جلسات آن قوانین مختص به خود را دارد؛ برای مثال جالب است بدانید مکان برگزاری جلسه، تماما سفید است تا نمایندگان هیچ تاثیری از رنگ محیط نگیرند. سیستم رنگی پنتون، ابزاری حیاتی برای پوشاک، به منظور انتخاب و تعیین رنگ بکار رفته در تولید پارچه‌ها و مد است. این سیستم، شامل ۲۳۱۰ رنگ در فرمت کاغذی یا نخی است و رنگ را در فرایند تولید کنترل می‌کند. برنامه‌ریزی چشم‌انداز رنگ پنتون، یک ابزار پیش‌بینی روند دوساله است که از قبل رنگ فصل را برای استفاده‌های مختلف از جمله پوشش‌های مردانه، زنانه و لباس ورزشی پیشنهاد می‌دهد. پنتون با آغاز هر فصل، پالتی رنگی مشتمل بر ۱۰ رنگ را برای آن فصل معرفی می‌کند. این رنگ‌ها بر اساس سلیقه‌ی شخصی معرفی نمی‌شوند، بلکه با توجه به تحقیق و آمارگیری و عوامل گوناگون از جمله جنبه‌های روانی، مسائل اقتصادی و سیاسی حاکم ارایه می‌شوند. این موسسه رنگ‌های متناسب با اوضاع را معرفی می‌کند. هر رنگی که توسط شرکت اعلام می‌شود، دارای کد اختصاصی است. اطلاعات دقیق رنگ را می‌توان با پیگیری کد بدست آورد. هر رنگی که توسط پنتون معرفی می‌شود، در چرخه‌ی صنعت دگرگون می‌شود. با کوچک‌ترین تغییر در رنگ، کد رنگ عوض می‌شود و ماهیت آن تغییر می‌کند. در حال حاضر، شرکت پنتون توسط خانم لئاتریس آیزمن (مدیر اجرایی این شرکت) اداره می‌شود، شخصی که تاثیر بسزایی در تعیین رنگ سال دارد. خانم لئاتریس آیزمن هر سال بعد از انتخاب و تعیین رنگ سال، توضیحات کوتاهی درباره علت انتخاب آن رنگ را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.  

 

 

چگونه پارچه های پنتون تولید می شوند؟

تکنسین‌های آزمایشگاه پارچه‌ی پنتون، فرمول‌ها را برای بازتولید رنگ بررسی، و پارچه را برای کتاب‌های نمونه‌ی پنتون رنگ‌آمیزی و آماده می‌کنند. این سیستم دارای فرایند کیفیت پنج مرحله‌ای، برای اطمینان از دقت رنگ در هر مرحله از تولید و بسته‌بندی است.

رنگ سال 2021

  از آنجایی که در سال 2020 افراد در سراسر دنیا مجبور به قرنطینه و خانه نشینی به دلیل ویروس کویید 19 بودند و افسردگی در میان مردم شیوع پیدا کرد، شرکت پنتون برای سال 2021 رنگ های خاکستری روشن و زرد روشن را ارئه داد تا همزمان با واکسیناسیون جهانی و بازگشت افراد به زندگی نرمال، رنگ های امیدبخش را به کمد لباس آنها بازگردد.  

لازم به ذکر است که شرکت پنتون، به عنوان شرکت غیر رسمی در معرفی رنگ سال فعالیت دارد و به جز این شرکت، عوامل و افراد دیگری نیز در زمینه ارائه و معرفی رنگ های ترند هر فصل مد، فعالیت می کنند اما با توجه به معروفیت شرکت پنتون در معرفی رنگ سال در بین عموم مردم، ارائه رنگ سال از طرف این شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.