کت واک Catwalk چیست؟

کت واک Catwalk چیست؟
کت واک Catwalk چیست؟

لغت کت واک را در رویدادهای مد و فشن و فیستوال ها و هفته های مد دنیا بسیار شنیده اید. اما هرگز به این فکر کرده اید که چرا به آن کت واک یا راه رفتن گربه مانند می گویند؟ نامی که خریداران و یا فعالان دنیای مد بر روی نمایشی از مد و فشن گذاشته اند. اگر تا به حال به نحوه برگزاری مراسم های مد و فشن دقت کرده باشید، مانکن ها یک به یک بر روی سکوی تی مانندی می آیند، تا پایان سکو رفته و پس از یک چرخش به آغاز سکو بر می گردند. سکویی که می تواند در یک فضای مسطح مانند سالن اجتماعات و یا یک فضای باز مثل مناطق جنگلی یا ساحلی باشد و مدل های مختلفی از اکسسوری زنانه و یا لباس های یک برند خاص را به نمایش بگذارند. راه رفتن مدل ها در این گونه مراسم بدین گونه است که یک پا را به طور مستقیم در مقابل پای دیگر قرار می دهند تا مدلی از غرور و تکبر را به نمایش بگذارند، درست مانند راه رفتن و خرامیدن یک گربه. در این مدل راه رفتن بدن به شکل اغراق آمیزی می چرخد و ترکیبی از غرور، تکبر و اقتدار را برای فرد به ارمغان می آورد، بهمین علت است که به آن کت واک می گویند.  

 

مدل راه رفتن کت واک  

ران وِی (Runway)

  کت واک معمولا بر روی یک سن و پلتفرم باریک و تی شکل انجام می شود که اصطلاحا به آن ران وِی (Runway) یا رمپ گفته می شود. البته برخی به اشتباه کت واک و ران وِی را به یک مفهوم به کار می برند. در اطراف این سکو صندلی هایی معمولا در یک یا دو ردیف ویژه افراد خاص چیده شده و عکاسان و فیلمبرداران در اطراف این سکو در رفت و آمدند. چیدمان صندلی های اطراف سکوی ران وِی به طراحی خود برند بستگی دارد و کسانی بر روی این صندلی ها می نشینند که از طرف خود برند دعوت نامه مخصوص دارند. به طور معمول در ردیف اول سلبریتی ها و افرادی مشهوری قرار دارند که با دریافت هزینه هنگفتی از برند مربوطه در مراسم حضور یافتند تا اعتبار این مراسم را بالا ببرند.

 

  ران وی

 

جالب است بدانید که برخی برندها که ترجیح می دهند کت واک خود را در یک فضای باز برگزار کنند برای اینکه از تغییرات غیر منتظره جو دور بمانند حس فضای باز را به درون یک فضای سربسته می آورند. برای مثال با شبیه سازی یک سالن به صورت جنگل و یا ساخت یک ساحل دریا در آن و پخش صدای امواج دریا و مرغان دریایی سعی می کنند تا فضایی شبیه به ساحل را برای تماشاچیان تداعی می کنند. این کار در سال 2019 توسط برند شنل در رونمایی از کالکشن بهار و تابستان این برند و در سال 2018 برای رونمایی کالکشن پاییز و زمستان انجام شد که در مراسم اولی برند شنل ساحل دریا را در یک فضای سربسته شبیه سازی کرده بود و در سال 2018 جنگلی با شکوه را در یک سالن اعظیم ساخته بود.  

 

کالکشن بهار و تابستان

  

تاریخچه کت واک Catwalk

اگر دوست دارید که در مورد تاریخچه کت واک بدانید باید بگوییم که این نمایش مد به سال 1800 میلادی در پاریس برمی گردد. البته کت واکی که در آن زمان برگزار شده مسلما با نمونه امروزی آن کاملا متفاوت است چه بسا که امروزه اشکال متفاوتی از کت واک ها را مشاهده می کنیم اما پس از پاریس خرده فروشان مفهوم کت واک را در اوایل دهه 1900 وارد آمریکا کردند و در اولین هفته مد نیویورک این مدل برگزاری مراسم، جایگاه خود را در هفته های مد تثبیت نمود. چند سالی ست که کت واک در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان در حال برگزاری ست. البته برگزاری چنین مراسمی مشکلات خاص خود را در پی دارد. زیرا مدلینگ خصوصا مدلینگ بانوان خط قرمز پوشاک ایران است و هنوز نمایش زنده لباس تبدیل به یک دغدغه صنفی برای فعالان آن نشده است. در صورتیکه نمایش زنده لباس می تواند توفیقی برای تولیدکنندگان این صنعت و صنایع وابسته به آن مثل نساجی ها باشد.

نحوه انتخاب مدل در کت واک Catwalk

در گذشته افرادی که دارای اندامی کشیده و استخوانی، بدن ها و دندان هایی سالم و پوستی زیبا داشته اند اولویت های اصلی برای حضور به عنوان مانکن در مراسم کت والک بودند. اکثر مدل ها بازه سنی بین 16 تا 25 سال داشتند و به طور حرفه ای برای مدت زمان طولانی توسط سازمان های مرتبط آموزش می دیدند. مدل های خانم باید قدی در حدود 175 سانتی متر و وزنی در حدود 60 تا 65 کیلوگرم می داشتند که البته در برخی کشورها با توجه به استایل بدنی غالب آن کشور می توانست این ارقام تا حدی تغییر کنند. اما امروزه بسیاری از برندهای معروف سعی می کنند این قوانین را نقض کرده و از مدل هایی خارج از فاکتورهای گفته شده استفاده نمایند. تا حدی که امروز مدل هایی که اضافه وزن دارند و یا حتی دارای عیب های ظاهری خدادادی هستند نیز به کت والک راه پیدا کرده اند و در حال تغییر قوانین زیبایی اینگونه مراسم هستند. بهره گیری از چنین مدل هایی باعث شده تا در چند دهه اخیر در صنعت تولید پوشاک شاهد دسته بندی جدید لباس زنانه سایز بزرگ باشیم که جای خالی آن به عنوان یک دسته جداگانه همواره حس می شد.  

انتخاب مدل در کت واک

تفاوت میان مدلینگ و کت واک

یک نکته ساده و اساسی در تعریف مدلینگ و مدل کت والک وجود دارد. این نکته در دو کلمه سکون و حرکت خلاصه می شود. مدلی که در کت والک شرکت می کنند باید بتواند با تسلط کامل بر روی صحنه حرکت کند، به عقب و جلو برود، بچرخد و همگان را تحت تاثیر قرار دهد. شاید شما هم بارها فیلم هایی از مدل هایی که هنگام راه رفتن بر روی صحنه زمین خورده اند را دیده باشید. کسانی که در هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست می دهند ولی بازهم سعی می کنند که اعتماد به نفس خود را باز یافته و به کار خود ادامه دهند. در واقع مدل کت والک، باید بتواند لباس را در حرکت به نمایش بگذارد. در صورتیکه مدلینگ بدون حضور در صحنه برای نمایش لباس های برندهای خاص انجام می شود. اینگونه افراد باید بتوانند ژست مناسبی در مقابل دوربین عکاسان بگیرند و محصول را به بهترین شکل ممکن تبلیغ کنند و نیازی به یادگیری فوت و فن راه رفتن بر روی صحنه ندارند و هنرشان تنها در مقابل دوربین عکاسی ست که دیده می شود.  

 

تفاوت میان مدلینگ و کت واک

قوانین این مدل

به جز مواردی که در مورد نحوه انتخاب مدل کت والک گفته شد، قانون دیگری که برای مدل ها وجود دارد در مورد نحوه قرارداد بستن آنهاست. مدل ها در طول مراسم تنها با یک برند می توانند قرارداد ببندند و برای همان برند به فعالیت بپردازند و اجازه بستن قرارداد و یا شرکت در کت واک های دیگر را ندارند.

اصول برگزاری

برای کت واک های مختلف، برندها سعی می کنند که تم مناسبی با توجه به هدف و کانسپت طراح برند انتخاب کنند. انواع لباس زنانه و یا مردانه، دکوراسیون، موسیقی، نورپردازی و تزئینات به گونه ای انتخاب می شود که با تم مورد نظر همخوانی لازم را داشته باشند و همه القا کننده حس و حال مورد نظر طراح برند باشند. جالب است که بدانید کت واک ها رویدادهای بسیار کوتاهی هستند که مدت زمان زیادی صرف آماده سازی این مراسم می شود. به طور معمول مدت زمان هر کت واک بین سی دقیقه تا یک ساعت است که اصولا در هفته های مد برگزار می شوند.