Nft در فشن و هفته مد لندن

Nft  در فشن و هفته مد لندن
Nft در فشن و هفته مد لندن

Nft در فشن و فشن شو Roksanda

در قرن 21 ، فشن مانند هر صنعت و هنر دیگری پیشرفت‌های خود را داشته اما، یکی از آخرین و تاثیرگذارترین آن‌ها، متاورس و واقعیت مجازی است؛ که در ادامه به اختصار به مفهوم آن و فشن شو روکساندا در زمینه Nft در فشن، پرداخته می‌شود. اما پیش از آن، آیا به راستی، پوشاک و اکسسوری دیجیتال که نتوان آن را به حالت فیزیکی پوشید، در صورتی که مد پدیده‌ای متکی به تولید اجناس است؛ آینده‌ای در فشن دارد؟ برای پاسخ این سئوالات با ما همراه باشید.

Nft در فشن چیست

با باز شدن بحث Nft ( Non Fungible Tokens) یا همان توکن‌های دیجیتال رمزنگاری شده که، غیر قابل معاوضه است و با استفاده از Block chin علاقه و توجه اهالی فشن را به Nft در فشن جلب کرد. این توکن‌‌های دیجیتال، با شفافیت و بی همتایی خود و قانون کپی رایت Copyright اثر منحصر به فردی برای مالک خود خواهند بود. با وجود کرونا، استقبال بیشتری از آن‌ها شد. اما اوج و شروع این ترند، در سال 2012 ، در آواتارهای بازی‌ها و امکان تعویض لباس بود. بنیان گذاران پوشاک در Nft بر این باورند که؛ چون اغلب، هدف مد، ارسال عکس در رسانه‌ها و باز نشر آن است، محصولات دیجیتال و Nft با سرعت بالا و امکانات بی‌نظیر، کاربران را به هدفشان می‌رسانند و از محدوده پوشش سنتی و جنسیتی فراتر رفته و فرا جنسیتی شده که انقلابی در صنعت مد محسوب می‌شود.

 

منحصر به فرد بودن NFT با Block chin

 

Roksanda و هفته مد لندن

حال که تا حدودی با متاورس و Nft آشنا شدید، به یکی از فشن شو‌های اخیر با استفاده از فناوری Nft در ماه پیش، فوریه 2022، می‌پردازیم. روکساندا، موسسه مد دیجیتال IODF و Clearpay در هفته مد لندن، فشن شویی با لیبلdemi- couture ‌ترتیب دادند که، جنبه تازه‌ای به فشن شو پاییز زمستان 2022 بخشید و مخاطبان جوان‌تری را به مخاطبان همیشگی خود افزود. پیراهن‌های طرحدار هندسی با AR ( واقعیت مجازی) در انواع مختلف، از روز بعد از این شو در سایت Roksanda.com موجود شدند. این برند خاطر نشان کرد که برای نخستین بار، وب سایت یک برند لاکژری، محصولات Nft در فشن قابل‌فروش خود را، با پوند poundبه جای ارز دیجیتال مانند اتریوم Etherum به فروش می‌گذارد. این سیستم به صورت پلکانی بوده و از 25 پوند برای یک لباس 3 بعدی 500 رندری render تا 250 پوند برای لباس 3 بعدی 250 رندری قیمت دارد. این برند، برای حدود 10 مشتری خود، لباس انیمه 3 بعدی با حدود قیمت 5000 پوند تهیه کرده است که در سطح بالا و لاکژری طلقی می‌شوند. به علاوه، نرم افزاری که فایل‌های دیجیتال لباس را برای پوشیدن در دنیای متاورس فراهم می‌کند نیز، در دسترس مخاطبان قرار داده است. این هفته مد با حمایت clearpay، نامی قدیم در تجارت الکترونیک برگزار شده است.. بسیاری از برند‌ها در تلاش برای تجربه Nft در فشن شو‌های خود هستند تا مخاطبان جدیدی را با خود همراه کنند.

 

اکسسوری ارائه شده در هفته مد روکساندا

 

فشن شو نیویورک و Echkaus Latta

برند Echkaus Latta کالکشن بی نظیری با نام Web.3.0 paradise در EL10 Nft برگزار کرد. که به گفته این برند، میهمانان در حوزه فشن آینده دعوت شدند. Hugo- Boss ژاکتی درNft برای برندگان چالش #Boss Moves تیک تاک  در شو sszz طراحی کرد. برند copenhagen نیز، با همکاری Adidas یک مجموعه کالکشن طراحی نمود. اکنون، روکساندا،  یک برند لندنی که توسط طراحش Roksanda Ilinčić در سال 2005 راه اندازی شد؛ به عنوان برند مطرح در زمینه لباس‌های روز و شب شیک شناخته می‌شود. حال نیز، در Nft در فشن حرفی برای گفتن دارد.

کاهش مشکلات مشتریان برای ورود به Nft در فشن

این برند قصد دارد خرید Nft در فشن را مانند یک سفر در دسترس و آسوده برای مشتریان خود فراهم کند. هم چنین، برای مشتریان لاکژری و هم، گروه هدف رو به رشد ZN که با رمزنگاری آنلاین در Nftهستند؛ تا برای هر دو گروه جذاب باشد. به گفته جیمی گیل Jamie Gill مدیر عامل این برند گفت" درست است که برند‎‌های بزرگ با سرعت و در بهترین حالت خود در Nft هستند اما ما، با فناوری Blockchain و سرعت بالا درحال یادگیری و ورود به بازار هستیم؛ اداعای تخصص و برتری نسبت به دیگر برند‌ها را نداریم. او هم چنین اضافه کرد:" اهمیت وجود برند لوکس در این حوزه و وجود آن ضروری است." روکساندا به دلیل زیباشناسی و پیچیدگی دنیای هنر و ارتباط این دو، در بین طرفداران خود محبوب است اما طرفداران جدید، خرید از Opensea و Rurible را به Tate Modern و Serpentine ترجیح می‌دهند. Leanne Eliotte مدیر عامل IODF از اعلام کردن هزینه پروژه روکساندا سر، باز زد اما، حضور 12 متخصص و هفته‌ها زمان را اطلاع داد. الیوت یانگ که استراتژی اصلی این پروژه را مدیریت می‌کند با همکاری Cattytay طراح 3 بعدی و اولین نفری که به فشن 3 بعدی پرداخت؛ پیش از آن که حتی دیگر برند‌ها به آن علاقه‌مند شوند و چکمه ساقدار Bootlegs را در Balencciaga مطرح کرد، گفت" برای حضور در Nft کارهای بسیاری ضروری است" .

 

لباس‌های آواتارها در Nft

 

راه حل رکساندا برای Nft در فشن

رکساندا از Clear payو روش پرداخت Buy now & Pay Later که در ابتدا خرید کردن و سپس پرداخت است، استفاده می‌کند. به گفته الیوت، آن‌ها با وجود پبچبدگی به این مشکل غلبه کردند.

کمک به طراحان دردرک امکانات دنیای مجازی فشن

Nft بر اساس IRI و در پروژه رکساندا به طراحان این امکان را می دهد تا روند طراحی را تجربه و امتحان کنند که رکساندا ایلیچ طراح این پروژه را سر ذوق آورد تا، طراحی کند و از محدودیت فشن فراتر رود. ( فراتر از جنبه فیزیکی لباس‌ها و تعامل دو جانبه) IDOF با همکاری با Roksandaقابلیت جدیدی در متاورس طلقی می‌شود که نوآوری و فرصت عالی برای این برند است. در انتها، گیل به طور ملاحظه‌کارانه‌ای قصد دارد مقدار فروش Nft و هم چنین عکس العمل‌ها در شبکه اجتماعی و مخاطبین آنلاین را بررسی کند. " واقعا جالب است که بدانیم ما به عنوان یک خانه قدیم و لوکس مد بریتانیایی چه طور دیده می‌شویم؟ و طرفداران وفادار ما چه تعاملی برقرار می‌کنند و به برندها به کاهش سرعت و عدم وحشت زدگی برای ورود سریع به متاورس و بازار Nft در فشن توصیه کرد زیرا که، روش‌های خلاقانه‌ای برای این کار وجود دارند.

تابه این جا، درباره هفته مد Nft در فشن، روکساندا و متاورس مطلع شدید. برند‌هایی مانند D&G, Gucci, Louis Vuitton و... در این راه، قدم نهادند. تا سال 2021 حدود 19 میلیارد در این عرصه سرمایه‌گذاری شد. پیش بینی می‌شود در سال 2023، 10درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد و این تکنولوژی مانند دیگر تکنولوژی‌ها عادی می‌شود اما آیا با این تفاسیر، حاضر به خرید محصولی که در عین داشتن آن، آن را لمس نمی‌کنید هستید؟

 

دولچه گابانا و گوچی در Nft