آشنایی با انواع پارچه های مخصوص تابستان

آشنایی با انواع پارچه های مخصوص تابستان
آشنایی با انواع پارچه های مخصوص تابستان

با گرم تر شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان، نیاز ما به لباس هایی که پارچه ی آن ها نازک و سبک باشند و هوا را به راحتی از خود عبور بدهند، روز به روز بیشتر می شود. اما سوال این جا ست! از میان این همه پارچه که در صنعت نساجی تولید می شوند؛ کدام پارچه ها برای تابستان مناسب هستند؟ یا به اصطلاح دیگر؛ پارچه های تابستانی کدام اند؟ اگر برای دوخت لباس های خود به دنبال پارچه ای مناسب هستید، اما نمی دانید کدام پارچه به دردتان می خورد؛ ما قصد داریم تا در این مقاله با انواع پارچه های تابستانی آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

نخی یا پنبه ای

پارچه نخی یا همان پارچه پنبه ای است که در زبان عامیانه، مردم به آن پارچه نخی نیز می گویند. این پارچه، از مناسب ترین پارچه های تابستانی ست که در فصول گرم سال برای دوخت لباس بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی این پارچه ها؛ عبور هوا از میان تار و پود آن، خنک بودن، نرمی و لطافت، پرز ندادن، ضد حساسیت و انتقال حرارت بدن به بیرون است.

 

انواع پارچه های نخی در طرح های مختلف

 

کرپ حریر

کرپ حریر یکی از انواع کرپ ها ست که به دلیل لطافت و دوام بالا در میان پارچه های تابستانی طرفداران زیادی دارد. همین ویژگی ها باعث شده که از این پارچه برای دوخت لباس های زنانه مانند مانتو، شومیز و سایر لباس های مجلسی استفاده شود. پارچه های کرپ حریر رنگ ماتی دارند و کاملا لخت هستند. از دیگر ویژگی های آن می توان به عدم کشسانی، نداشتن آبرفت و عدم نیاز به آستر اشاره کرد. این پارچه ها بهتر است به وسیله دست و با آب دمای 35 درجه شسته شوند.

 

پارچه کرپ حریر به رنگ سبز تیره

 

کرپ مازراتی

اکنون شما را با یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین پارچه های تابستانی از زیر مجموعه کرپ ها معرفی می کنیم؛ کرپ مازراتی. این پارچه با استفاده از نخ های تاب دار و بهره گیری از فرآیند شیمیایی تولید می شود، که نتیجه این آزمایشات بافت منحصر به فرد، تراکم بالا و ضخامت است. مهم ترین ویژگی هایی که باعث شده تا این پارچه در میان دیگر پارچه های تابستانی متمایز شود؛ دوام و مقاومت بسیار بالا، بدون آبرفت، کشسانی تقریبا بالا و ایستایی خوب است.

 

پارچه های کرپ مازراتی در رنگ های متفاوت

 

کرپ اسکاچی

کرپ اسکاچی یکی از دیگر پارچه های تابستانی است، که به دلیل استفاده از الیاف پشمی تاب دار در فرآیند تولید آن از بافت و ساختار منحصر به فردی برخوردار است. از ویژگی های این پارچه می توان به کشسانی مناسب، ایستایی عالی، بدون نیاز به آستر، بدون آبرفت، دوام و استحکام بالا، تنوع بالا هم در طرح و هم در رنگ و شست و شوی آسان و بدون مراقبت خاص اشاره کرد. این پارچه بیشتر با ابریشم خالص تولید می شود؛ اما اگر به دنبال قیمت مناسب تری هستید، می توانید به سراغ کرپ های اسکاچی که در ترکیب آن از پلی استر استفاده شده، بروید. شما می توانید از این پارچه برای دوخت لباس های روزمره و رسمی مانند مانتو، سارافون و یا شومیز استفاده کنید.

 

پارچه کرپ اسکاچی به رنگ کرمی

 

لینن

لینن از الیاف کتانی تولید می ‌شود که از ساقه گیاه کتان به دست می ‌آید. واژه لینن، ریشه در واژه لاتین linum و واژه یونانی linon، به معنای بذر کتان دارد. لینن یکی از پارچه های قدیمی جهان است که قدمت آن به ده هزار سال می رسد. این پارچه های تابستانی از الیاف گیاهی به دست می آیند و در اکثر موارد از الیاف پنبه‌، کتان یا کنف ساخته می‌ شوند. اما در برخی موارد، ممکن است به آن ها مواد دیگری مانند پلی‌ استر، ریسین و یا نایلون نیز اضافه شود تا خصوصیات آن ها را بهبود ببخشند؛ یا قابلیت‌هایی مانند مقاومت در برابر چروک، آب و یا نور خورشید را به پارچه اضافه کنند. مهم ترین ویژگی های این پارچه ها؛ سبک بودن بافت پارچه، قابلیت جذب و دفع رطوبت، نرمی و لطافت، دارای ظاهری شاداب و زنده تر نسبت به پارچه های نخی و بافت بسیار خنک است که باعث شده پس از گذشت سال ها، همچنان محبوبیت خود را در میان مردم و طراحان حفظ کند.

 

پارچه لینن به رنگ نخودی

 

جین کاغذی یا شمبری

شمبری یک نوع پارچه طبیعی است که برای تولید آن از لینن یا پنبه استفاده می کنند. این پارچه هم ریز است و هم متراکم و در بسیاری از حالت ها به دنیم (جین) شباهت دارد. البته از الگوی بافت متفاوتی برای تولید شمبری استفاده می شود و به همین دلیل نسبت به دنیم بسیار سبک تر بوده و قابلیت تنفس بیشتری دارد. شمبری برای صد ها سال به عنوان پارچه لباس لوکس و مخصوص مهمانی ها مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه به یکی از پارچه های تابستانی پر طرف دار برای دوخت انواع مانتو ها و کت های تابستانی تبدیل شده است.

 

پارچه شمبری به رنگ آبی روشن

 

ریون

ریون الیافی است که برای تولید آن از منابع طبیعی مانند سلولز گیاهان و درختان استفاده می شود. پارچه ریون از پارچه های تابستانی است که تنوع بسیار زیادی دارد و بافت هر کدام از آن ها شبیه به بافت پارچه های طبیعی؛ مانند پارچه های ابریشمی، پشمی، لینن و کتان است. ریون اولین بار، در قرن نوزدهم در شهر پاریس تولید شد و اولین الیاف ساخته شده به دست بشر به شمار می ‌رود. این پارچه را در ابتدا به عنوان ابریشم مصنوعی می ‌شناختند؛ اما بعد ها، یعنی در سال 1924، با نام‌ های ویسکوز و ریون شناخته شد. ریون بسیار نرم و لطیف است، به طوری که در آن احساس راحتی می کنید. یکی دیگر از ویژگی های مهم آن، این است که هوا را از خود عبور می دهد؛ به همین دلیل برای دوخت انواع لباس های تابستانی بسیار مناسب است.

 

پارچه ریون به رنگ آبی نفتی

 

شانتون

پارچه شانتون برای اولین بار در استان شانتونگ (Shantung) کشور چین و با استفاده از الیاف ضخیم ابریشمی تولید شد. نام شانتون نیز برگرفته از نام خاستگاه این پارچه چینی است. این پارچه که بافتی درشت و سطحی ناصاف دارد؛ در ابتدا، با استفاده از ابریشم تولید می شد؛ که امروزه علاوه بر ابریشم، از موادی مانند ریون، نایلون، پلی استر و پنبه نیز در تولید آن استفاده می شود. شانتون یکی از پارچه های تابستانی پر طرفدار است که در انواع مختلفی مانند شانتون کره ای، ترک، تایوانی، نخی و کرپ شانتون فروخته می شود.

 

پارچه شانتون به رنگ کرمی روشن

 

فاستونی

یکی دیگر از قدیمی ترین پارچه های جهان که به عنوان پارچه تابستانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، پارچه فاستونی است. این پارچه اولین بار در روستای کوچکی به اسم ورستد در کشور انگلستان تولید شد. از مهم ترین ویژگی های این پارچه که باعث محبوبیت آن نیز شده است؛ می توان به دوام بالا، مقاومت در برابر آب، ضد چروک و بدون آبرفت اشاره کرد. همچنین خط اتو در این پارچه ها از بین نمی رود.

 

پارچه های فاستونی در رنگ های مختلف

 

میکرو

پارچه میکرو یکی از پارچه های مجبوب تابستانی است که از اوایل دهه ۹۰ میلادی برای اولین بار در کشور سوئد مورد استفاده قرار گرفت؛ و به دلیل محبوبیت بسیار بالا در میان مردم و خیاطان، در سراسر قاره اروپا توزیع گردید. این پارچه که معمولا به صورت مات تولید می شود، شباهت زیادی به پارچه جیر دارد. جنس آن از پلی استر بوده و تار و پود آن بسیار ظریف بافته می شود. پارچه های میکرو به دلیل داشتن تار و پودی پر تراکم، از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. ظاهر زیبا، سبکی، تن خوری و ایستایی عالی پارچه این پارچه از ویژگی های بسیار مهم آن است.

 

پارچه میکرو به رنگ بنفش

 

چیت

مگر می شود به دسته پارچه های نخی نگاهی بی اندازیم و از پارچه چیت صحبت نکنیم؟ این پارچه های تابستانی در دسته‌ پارچه‌ های نخی با تار و پود نازک و سبک قرار می ‌گیرند. می توان گفت بهترین پارچه برای دوخت لباس های راحتی زنانه و مردانه، چیت است. سبکی و ضد حساسیت بودن آن، از ویژگی هایی است که محبوبیت این پارچه ها را دو برابر می کند. همچنین برای دوخت لباس های کودکانه نیز می توانند انتخابی عالی باشند.

 

پارچه های چیت در رنگ های مختلف

 

شیر شکری

این پارچه اولین بار در کشور هند تولید شد. پارچه های شیر شکری، یکی دیگر از پارچه های تابستانی هستند که راه راه اند و دارای چروک های ریز هستند. سطح آن ها دارای برجستگی ‌های منظم و کوچکی است که معمولا با طرح راه ‌راه یا پیچازی بافته می‌ شود. از ویژگی های این پارچه ها می توان به سبک بودن، نفوذ پذیری بالا و الیاف نخ پنبه ای آن ها اشاره کرد.

 

پارچه شیر شکری

 

ما در این مقاله با انواع پارچه های تابستانی آشنا شدیم، و ویژگی های آن ها را نیز بررسی کردیم. اکنون نظر شما در رابطه با این پارچه ها چیست؟ شما برای دوخت لباس های تابستانی خود از کدام پارچه استفاده می کنید؟ و چه ایده ای برای دوخت لباس های خود دارید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.