آشنایی با پارچه تریکو و موارد مصرف آن

آشنایی با پارچه تریکو و موارد مصرف آن
آشنایی با پارچه تریکو و موارد مصرف آن

پارچه تریکو، پرکاربرد و پرمصرف

پارچه به طور کلی به دو دسته ی پارچه ی تخت یا نساجی و پارچه تریکو یا گردبافت تقسیم می شود. نوع بافت و جای گیری تار و پود پارچه نوع پارچه را مشخص می کند. دستگاه ها و ماشین الات بافندگی پارچه تریکو متفاوت از تخت است و نخ و نیروی متخصص خود را احتیاج دارد. در پارچه تخت تار و پود پارچه افقی و عمودی درهم تنیده می شوند و کشش در پارچه کم است، معمولا این پارچه ها با انواع مدل چاپ تزئیین و روانه ی بازار می شود. پارچه تریکو فرایند تولید پرسرعت تر و ساده تری نسبت به پارچه تخت دارد و معمولا از یک نخ واحد تشکیل می شود که پیوسته حلقه به حلقه پارچه ی یکنواخت و منسجم را می سازد و در تمام جهات قابلیت کشش دارد.

 

پارچه تریکو یکی از کاربردی ترین پارچه های مصرفی صنعت پوشاک است.

 

ویژگی های پارچه تریکو

پارچه تریکو از الیاف طبیعی (پنبه، پشم، ویسکوز، کتان و ابریشم) یا الیاف مصنوعی ساخته می شود. از ویژگی های اصلی پارچه تریکو قابلیت استفاده در محصولات متنوع، نفوذپذیری به هوا، حفظ رنگ، انعطاف و خاصیت کشسانی، کم هزینه، دوام، نرمی و راحتی، مقاومت دربرابر چروک و غیره است؛ این عوامل از دلایلی است که این پارچه را برای پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه محبوب کرده است.

 

راحتی

پارچه تریکو بهترین گزینه برای تولید لباس راحت است. پارچه تریکو نازک در فصل گرما به بدن اجازه ی تنفس می دهد و پارچه دورس تریکو در فصل سرما از بدن دربرابر برودت محافظت می کند. این پارچه از هر چهار جهت کشیده می شود و هیچ محدودیتی در حرکت و فعالیت برای افراد در زندگی روزمره ایجاد نمی کند و شکل پذیر فرم بدن است.

 

یکی از ویژگی های پارچه تریکو، راحتی و انعطاف آن است

 

کشسانی

پارچه تریکو به دلیل کشسانی و نرمی کاربرد زیادی در مصرف روزانه مردم دارد و راحتی و آزادی عمل بیشتری را برای فعالیت های روزمره به افراد می دهد. این پارچه انعطاف و شکل پذیری بالایی دارد و به همین دلیل یکی از پارچه های مورد علاقه و جذاب برای آقایان است. پارچه تریکو برای برندهای کژوال و راحتی پوشاک حرف اول را می زند و کارخانه های تولید لباس راحتی، خانگی و ورزشی عمدتا از این پارچه استفاده می کنند. این ویژگی پارچه تریکو مشکلاتی در پروسه برش و دوخت لباس نیز گاهی ایجاد می کند.

 

قیمت مناسب

پارچه تریکو مقرون به صرفه و قیمت مناسبی دارد، مهم ترین ویژگی برای تولیدات لباس با پارچه تریکو دوام، راحتی، تناسب و مدل است. پارچه تریکو راحت و سبک است اما به مراقبت بیشتری برای دوام بیشتر نیاز دارد.

 

تولید پارچه تریکو سریع، ساده و مقرون به صرفه است.

 

مقاوم در برابر چین و چروک

پارچه تریکو دربرابر چین و چروک مقاومت دارد علت این دوام نوع آرایش حلقه های بافت پارچه و وجود نخ کش در تار و پود این پارچه است که از الیاف ویسکوز تشکیل شده و چروک پذیری حداقلی دارد. هرچه میزان الیاف ویسکوز پارچه تریکو بیشتر باشد مقاومت در برابر چین و چروک این پارچه بیشتر است و هرچه الیاف پنبه در ترکیب پارچه بیشتر باشد خاصیت ارتجاعی پارچه کمتر و چروک پذیرتر است. تریکو در برابر چروک بادوام است و نیاز به اتوکشی خاصی ندارد و شکل و رنگ خود را به سرعت از دست نمی دهد. مقاوت در پارگی نیز یکی دیگر از ویژگی های پارچه تریکو است که به دلیل خاصیت کشسانی پارچه مقاومت بیشتری برای پارگی در پارچه وجود دارد.

 

پارچه تریکو به دلیل ساختار بافت پارچه مقاوم در برابر چین و چروک است.

 

موارد مصرف پارچه تریکو

پارچه تریکو به دلیل سبکی، انعطاف و خاصیت کشسانی برای تولید محصولاتی اعم از کلاه، جوراب و دستکش بسیار مناسب است.

با ترکیب پارچه تریکو با کشبافت که نوع متراکم با درصد بیشتر لاکرا اما کشسانی تر است انواع پولوشرت های یقه دار، یقه گرد، شلوار، سوئیشرت، ژاکت و از این دست محصولات تولید می شود.

لباس بچه یکی از عمده موارد مصرف پارچه تریکو است در لباس نوزاد از سایز صفر تا حدود 15 سال به طور قابل توجهی از پارچه تریکو استفاده می شود. پارچه تریکو خصوصا با الیاف پنبه ای بسیار مناسب برای لباس نوزاد و کودک است تا بیشترین راحتی و آزادی را برای بچه فراهم کند.

لباس ورزشی و مایو از دیگر موارد مصرف پارچه تریکو است که با نوع خاصی از نخ پارچه ی مقاوم، خنک، نفوذپذیر به هوا و ضد آبی را برای مصارف ورزشی و ورزش های آبی فراهم می آورد. پارچه تریکو می تواند وزن کمی داشته باشد و به دلیل ماهیت الاستیکی امکان فعالیت بدنی بیشتر را برای ورزشکاران فراهم می کند. کش دار بودن این پارچه به همراه حس سبکی این پارچه را برای مصارف ورزشی و سفر مناسب ساخته است.

زیرپوش ها یکی دیگر از موارد پرمصرف پارچه تریکو است. پارچه مورد استفاده در شورت و زیرپوش های مردانه و لباس زیر و شورت های زنانه غالبا از پارچه گردبافت تریکو تهیه می شود. نفوذپذیری به عبور هوا و امکان تنفس پوست، کشسانی، نرمی و راحتی در این پارچه باعث کاربردهای فراوان پارچه تریکو در صنعت پوشاک است.

 

موارد مصرف پارچه تریکو متنوع و فراوان است.

 

پارچه ژرسه، پارچه ملانژ، پارچه ویسکوز، پارچه پنبه و غیره از انواع پارچه تریکو محسوب می شود. درصد تشکیل دهنده انواع نخ در دستگاه بافندگی نوع پارچه را مشخص می کند. تولیدکنندگان به دنبال روش های جدیدی برای تولید پارچه تریکو و کاهش فرایندهای شیمیایی هستند تا پارچه تریکو را سازگارتر با محیط زیست و با کیفیت مطلوب تر تولید کنند.