آشنایی با پارچه های مناسب برای فصل پاییز

آشنایی با پارچه های مناسب برای فصل پاییز
آشنایی با پارچه های مناسب برای فصل پاییز

با شروع فصل پاییز و تغییرات ناگهانی آب و هوا و ورود یک دفعه ای هوای گرم به هوای سرد، اغلب مردم دچار سردرگمی می شوند و به همین دلیل با رسیدن فصل سرما در کمد های لباس همه ی ما باید یک خانه تکانی اساسی رخ دهد.

لباس هایی با پارچه های نازک و خنک جای خود را به لباس هایی با پارچه های ضخیم تر و گرم می دهند. البته در فصل پاییز نه می توان به اندازه ی تابستان نازک و خنک پوشید و نه می توان به اندازه ی زمستان ضخیم و گرم. هوای به نسبت سرد این فصل و بارندگی های آن معیار اصلی افراد برای انتخاب پارچه های پاییزی لباس های شان خواهد بود.

در کنار آخرین ترند های پاییز، یکی از مهم ترین جنبه های تغییر کمد لباس برای زیبا تر ظاهر شدن با این تغییر آب و هوایی، پارچه های پاییزی است که انتخاب می کنیم. در این مقاله به بررسی دقیق و آشنایی با بهترین پارچه های پاییزی خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

پارچه های پاییزی

اصلی ترین ملاک برای انتخاب درستی از پارچه ها و لباس های این فصل، علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری باید از بافت و گرمای مناسبی برخوردار باشند. با نزدیک شدن به فصل پاییز اهمیت این موضوع برای کسانی که می خواهند با ظاهری شیک به نظر برسند، چند برابر می شود.

همه ی ما می دانیم که هر پارچه برای یک فصل و یک شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسب است و این موضوع انتخاب را برای ما سخت می کند. در این مقاله ما قصد داریم پارچه های مناسب فصل پاییز را به شما معرفی می کنیم تا انتخاب راحت و درستی از سلیقه شخصی خود در استایل پاییزی داشته باشید.

چه پارچه ای را پاییزی می گویند؟

تنوع پارچه های موجود در بازار بسیار بالاست و هر پارچه کاربرد و ویژگی های به خصوصی دارد و به همین دلیل لازم است از هر پارچه فقط در فصل مناسب خودش استفاده شود. پارچه های ضخیم و لایه دار که گرمای خوبی را برای افراد ایجاد می کنند بهترین انتخاب برای این فصل هستند. دومین ویژگی که در پارچه های پاییزه باید به دنبال آن باشیم، ضد آب بودن و یا جذب کم آب آن باشد. با توجه به وجود بارندگی در فصل پاییز، پارچه هایی که جذب آب کم تری دارند بسیار مناسب و پر کاربرد هستند.

به طور خلاصه، پارچه هایی که نه ضخیم هستند و نه خیلی نازک، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد، از پارچه های مورد پیشنهاد برای فصل پاییز خواهند بود. در ادامه تعدادی از این پارچه ها را به شما معرفی خواهیم کرد و ویژگی های آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

پارچه های پشمی

پارچه های پشمی در واقع از پشم حیواناتی مثل گوسفند، بز و حتی شتر تهیه می شود و بعضی از این پارچه ها به خاطر سنگین و ضخیم بودن برای فصل زمستان پیشنهاد می شود. لباس هایی که با این پارچه دوخته می شوند، جذب حداکثری گرما را دارند؛ اما پارچه های نازک و خنک تری هم از پشم تهیه شده که برای پاییز مناسب تر هستند.

پشم اولین پارچه ای است که در لیست پارچه های پاییزه قرار گرفته است و از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه ویژگی های این پارچه ی جذاب را بررسی می کنیم.

عایق سرما

پشم بهترین عایق طبیعی است. الیاف پشم گوسفند از مولکول های پروتئین تشکیل شده است که برای کنترل هوا، رطوبت و گرم نگه داشتن بدن در فصول سرد سال بسیار موثر است.

با دوام

پارچه های پشمی در عین حال که سبک هستند، بسیار مقاوم هم هستند و ماندگاری بالایی دارند. الیاف پشم خاصیت ارتجاعی دارند که باعث عمر بیشتر این نوع پارچه نسبت به پارچه های دیگر پاییزی می شوند. در ضمن پشم در برابر آتش مقاومت بالایی دارد و به نوعی آب گریز هستند.

ضد باکتری

پوشش مومی نازک پارچه های پشمی از رشد کپک و باکتری جلوگیری می کند و یک مزیت برای پارچه های پشمی حساب می شود که نسبت به سایر انواع پارچه های پاییزه نیازی به شست و شوی مداوم ندارد و تمیز کردن آن راحت است.

ضد حساسیت

از آن جایی که پشم مقاوم در برابر کپک و باکتری است و گرد و غبار را جذب نمی کند برای افرادی که حساسیت دارند گزینه ی ایده آل و مناسبی خواهد بود.

پایدار

پشم یک محصول طبیعی و تجزیه پذیر است که با محیط زیست هم سازگار است. این ویژگی پشم را به یکی از محبوب ترین ها در انواع پارچه های پاییزی و طرفداران محیط زیست تبدیل می کند.

 

پارچه های پشمی با بافت و رنگ های متنوع

 

پارچه های فاستونی

این پارچه ها در طرح ها ورنگ های بسیار متنوعی وجود دارند که با درصد های مختلفی از الیاف تهیه می شوند. فاستونی ها بسیار قوی، زیبا و با دوام هستند و به خاطر ایستایی که دارند، یک استایل شیک به ما می دهند. الیاف پارچه های فاستونی از ترکیب پشم، کرک و مواد پلی استر تولید می شوند. اگر درصد پشم فاستونی ها بیشتر باشد، نرم تر و لطیف تر خواهند بود و فاستونی هایی که ویسکوز دارند سنگین تر هم هستند.

 

پارچه ی فاستونی در رنگ های متفاوت

 

پارچه های کشمیر

یکی از پر طرفدار ترین پارچه ها در بین مردم برای فصل پاییز، پارچه های کشمیر هستند. محبوبیت این نوع پارچه پاییزی غیر قابل انکار هستند. نرمی و زیبایی این پارچه باعث شده است که کشمیر به یک پارچه خاص تبدیل شود. کشمیر برای فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان بسیار گزینه مناسبی است زیرا گرمایی که این پارچه به شما هدیه می دهد، لذت استفاده از آن را چند برابر می کند.

پارچه های کشمیر انواع مختلفی دارد که یکی از پر طرفدار ترین های آن، پارچه ی کشمیر با طرح و بافت چهارخانه است. از این پارچه برای دوخت پالتو، شنل، دامن و شومیز استفاده می شود.

 

شنل دوخته شده با پارچه ی کشمیر چهارخانه

 

پارچه ی موهر پاییزی

یکی از گران ترین الیاف طبیعی موهر است که از آن می توان برای دوخت هر لباسی از جمله پالتو، مانتو، ژاکت، کلاه و دست کش تا فرش و روکش وسایل دیگر هم استفاده کرد.

پارچه ی موهر یک پارچه ی پشمی نرم است که از موی بز آنگورا تهیه می شود و به همین دلیل گاهی به آن پارچه موهر آنغوره هم گفته می شود. عده ای هم موهر را به اصطلاح الیاف الماس می نامند؛ زیرا این نوع پشم درخشندگی و جذابیت چشم گیری دارد.

 

پارچه ی موهر با پترن چهارخانه

 

پارچه خز مصنوعی

خز مصنوعی به طور معمول از الیاف مصنوعی مانند اکرلیک یا پلی استر ساخته می شود و مناسب برای فصل پاییز و زمستان است. بعضی از برند ها استفاده از مواد بازیافتی به جای پلاستیک را در تولید پارچه های خود ارجحیت می دهند تا قاعده ی مد سبز یا مد پایدار را حفظ کنند. خز مصنوعی با خز مخملی در یک طرف پارچه و در طرف دیگر با پارچه ای صاف (پایه) بافته می شود.

خز تک رنگ ساده از محبوب ترین انواع خز محسوب می شود؛ اما در چاپ هایی که شامل رنگ هایی هستند که در طبیعت یافت نمی شود هم موجود هستند و مورد پسند افراد با سلایق متفاوت قرار می گیرند.

 

پارچه ی خز مصنوعی با رنگ قهوه ای

 

پارچه چرم

چرم یک پارچه لوکس و گران قیمت است که از پوست حیوانات به دست می آید. یکی از متنوع ترین انواع پارچه ها که به دلیل دوام بالا و خاصیت عایق بودن مشهورند، پارچه های چرم هستند.

از چرم می توان برای دوخت انواع پالتو های پاییزه، کت، ژاکت، بوت، دست کش، کیف و ... استفاده کرد. در سال های اخیر ما شاهد شلوار و پیراهن هایی با جنس چرم بودیم که جزو ترند های مد فصل پاییز بود.

قیمت پارچه ی چرم به نوع تولید آن که متفاوت است، بستگی دارد. به عنوان نمونه چرم درجه یک ایتالیایی می تواند بسیار گران باشد در حالی که، چرم بازسازی شده چینی ممکن است از نظر قیمت با انواع پارچه های پاییزی مثل پنبه یا پشم رقابت کند.

انواع چرم

چرم طبیعی از پوست حیوانات به دست می آید و از نظر کیفیت و دوام با چرم مصنوعی قابل مقایسه نیست.

چرم مصنوعی پارچه ای است که از پلی وینیل کلراید (PVC) یا ماده ی مشابه ای با آن ساخته می شود. تولید کنندگان نساجی، چرم مصنوعی را به عنوان پارچه ای نزدیک و شبیه به چرم طبیعی تولید می کنند.

 

پارچه ی چرم با تفاوت تکسچر

 

پارچه ی فوتر

یکی از مناسب ترین و ظریف ترین پارچه ها در برخورد با پوست بدن پارچه فوتر است. این پارچه از جنس پنبه ی طبیعی است که علاوه بر گرمای خوبی که در بین پارچه های پاییزه ایجاد کرده و آن را حفظ می کند، در برابر تغییر شکل و حالت هم بسیار قوی و با دوام است. خاصیت ضد حساسیت بودن این پارچه هم از دیگر مزایای آن خواهد بود که باعث محبوبیت بیشتر پارچه فوتر می شود.

برای تنها عیب و ویژگی حساس این پارچه، می توان به حساسیت به دما و نور مستقیم خورشید به آن اشاره کرد که الیاف آن را از بین می برد.

 

پالتوی دوخته شده با پارچه فوتر

 

پارچه ی شانل

یکی دیگر از انواع پارچه های پاییزی که از پارچه های کتان، پنبه، ابریشم و دیگر پارچه های محکم بافته شده است، پارچه ی شانل است. این پارچه بسیار با دوام است و با خاصیت ضد آب بودن گزینه ی مناسبی برای روز های بارانی فصل پاییز خواهد بود. اولین شرکتی که این پارچه ی خاص را به تولید رساند، برند کوکو شنل بود که با الیاف خاصی دست به تولید پارچه شانل زد که در هیچ پارچه دیگری نظیرش مشاهده نشده بود.

پارچه شانل با اضافه کردن الیاف پشم، ابریشم و حتی پنبه به فاستونی تبدیل می شود. در واقع شانل سبک تر و ظریف تر از پارچه فاستونی است. همچنین از الیاف طبیعی مانند اکرلیک، رایون و پلی استر نیز در تولید پارچه ی شانل استفاده می شود.

پارچه شانل بسیار مناسب برای لباس های فصول سرد سال است و گرمایی که این پارچه ایجاد می کند باعث محبوبیت آن شده و استایل جذابی برای شما خواهد ساخت.

 

پارچه ی بافته شده توسط برند کوکوشنل

 

پارچه ی سوییت

از مناسب ترین پارچه ها برای فصل پاییز می توان پارچه ی سوییت را نام برد. این پارچه از مرحله ی آخر پرداخت چرم به دست می آید و به همین علت به آن سوییت چرم نیز می گویند.

 

پارچه ی سوییت به رنگ سبز

 

پارچه مخمل کبریتی

از معروف ترین پارچه های پاییزی است که در قدیم بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما در سال های گذشته یکی از ترند های پاییز لباس هایی بود که با پارچه ی مخمل کبریتی دوخته شده اند.

مخمل کبریتی دارای راه راه های برجسته ای هستند که تفاوت اصلی آن با پارچه های مخمل ساده است و بسیار گرم و مناسب این فصل خواهد بود.

سخن پایانی

پارچه های پاییزی می توانند حتی ترکیبی از پارچه ها و نخ های مختلف باشند که محکم بهم بافته شده باشند. شاید به نظر سخت برسد که بتوان پارچه ای متناسب با دما و هوای پاییز انتخاب کرد. به گونه ای که نه جنس سردی داشته باشد و نه چنان گرم که نتوان از آن در این فصل استفاده کرد.

پارچه ای مناسب این فصل خواهد بود که علاوه بر با کیفیت بودن، با دوام و عایق در برابر سرما و باران های پاییزی باشند. در این مطلب سعی کردیم انواع مختلف و محبوب ترین پارچه های پاییزه را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که بتوانید به راحتی طبق سلیقه و نیاز خود پارچه ی مناسب برای دوخت لباس های مورد علاقه تان را انتخاب کنید.