استایل کژوال چیست؟

استایل کژوال چیست؟
استایل کژوال چیست؟


آشنایی با استایل کژووال و ویژگی‌های آن


سبک پوششی خاص هر فرد، مانند امضای شخصی‌اش است. همچنین داشتن استایلی راحت و شیک می‌تواند اعتماد به نفس افراد را بالا ببرد. آگاهی از سبک‌های پوششی متفاوت و شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان، راهنمای مناسبی برای داشتن استایلی منحصر به فرد است. در این مطلب ما به معرفی یکی از این استایل‌های کاربردی، محبوب و ساده، یعنی استایل کژووال خواهیم پرداخت. برای اطلاع از جزئیات این سبک استایل، با برنس همراه باشید.


استایل کژووال یکی از پرکاربردترین و ساده‌ترین استایل‌هایی است که هر شخصی با هر جنسیتی می‌تواند داشته باشد. این استایل به طور کلی به استایلی گفته می‌شود که راحتی لباس در آن در اولویت قرار دارد. به عبارتی دیگر این استایل استایلی است با آیتم‌های پوششی غیررسمی، راحت و روزمره. با داشتن استایل کژووال فرد علاوه بر استایلی شیک، راحتی و آزادی عمل خاص خود را نیز دارد. این سبک استایل در عین داشتن سادگی، از قواعد و اصول خاصی برخوردار است و هر استایل راحتی را نمی‌توان کژووال نامید. در واقع استایل کژووال یک استایل راحت و روزمره است که خود به چند دسته دیگر تقسیم می‌شود.


تاریخچه استایل کژووال

اگرچه تاریخچه‌ای قطعی برای این استایل وجود ندارد؛ اما در رابطه با تاریخ پیدایش اولیه آن، می‌توان به قرن نوزدهم میلادی اشاره کرد. آمیلیا بلومر (Amelia Bloomer)، نویسنده و حامی حقوق زنان متولد آمریکا، شخصی بود که نقش پررنگی در تغییر پوشش بانوان آن دوره داشت. در واقع بلومر نجات‌دهنده‌ای بود که بانوان را از شر کلیشه‌های جنسیتی و دامن‌های بلند و پردردسر آن زمان نجات داد. او با طراحی دامنی کوتاه به همراه نوعی شلوار، راه بانوان را برای پوشیدن شلوار و کنار گذاشتن دامن‌های آزاردهنده هموار کرد. امروزه نیز شلوار‌ها به خصوص شلوارهای جین، از آیتم‌های پرکاربرد استایل کژووال زنانه و مردانه هستند. علاوه بر این با گسترش فعالیت‌های ورزشی زنان در اواخر قرن نوزدهم، زمینه‌هایی برای تغییرات پوششی به وجود آمد. در این زمان لباس‌ها از حالت‌های رسمی و سنگین به لباس‌های راحت، سبک و مناسب ورزش تغییر پیدا کردند.


شلوارهای طراحی شده اولیه برای بانوان

آیتم‌های کاربردی استایل کژووال


    • تاپ، تیشرت و شومیزهای رنگ خنثی

      برای داشتن استایلی کژووال، داشتن چند لباس کاربردی و ضروری در کمد لباس‌تان از واجبات است. از این آیتم‌های اصلی می‌توان به انواع تاپ‌ ، تیشرت‌ها و شومیز با رنگ خنثی اشاره کرد. در حقیقت این آیتم‌ها با رنگ خنثی‌شان به راحتی با دیگر آیتم‌ها و شلوارها ست می‌شوند. شومیزها و تیشرت‌ها همچنین بسیار راحت هستند.


  • شلوار جین و کتان

    همانطور که اشاره کردیم، شلوارهای جین از پرکاربردترین و اصلی‌ترین آیتم‌های شکل‌دهنده استایل کژووال هستند. این شلوارها و شلوار کتان برای هر دو استایل کژووال زنانه و مردانه قابل استفاده هستند. بهتر است برای آزادی بیشتر از مدل‌های نه چندان جذب با کمر راحت استفاده شود.

  • پلیور و هودی‌های اوورسایز

    پلیورها و هودی‌های اوورسایز، آیتم‌های جذاب و فوق‌العاده راحت ترندی هستند. در واقع این ویژگی اوورسایز و راحت بودنشان است که، آن‌ها را تبدیل به آیتم‌های کاربردی استایل کژووال زمستانی کرده است.

  • اکسسوری‌های کژووال

    اکسسوری زنانه طیف گسترده‌ای را در پوشش در بر می‌گیرد. این طیف شامل زیورآلات، کیف و کفش، کمربند و اکسسوری مو می‌شود. برای استایل کژووال هر اکسسوری بدون زرق و برقی که راحت باشد، می‌تواند در این استایل استفاده شود. در میان کفش‌های مناسب این استایل، می‌توان به کفش‌های بدون پاشنه راحت مانند کفش‌های کالج، کتونی‌ها و صندل‌ها اشاره کرد. کیف‌های استایل کژووال را نیز کیف‌هایی راحت و بدون زرق و برق مانند کیف‌های دوشی ساده یا کوله‌پشتی‌ها می‌توان در نظر گرفت.


چند نمونه استایل کژووال کاربردی

انواع سبک کژووال


استایل کژووال خود دارای چند زیرشاخه است. این زیرشاخه‌ها عبارتند از:


  • کژووال کاری (Business Casual)
  • کژووال شیک (Chic Casual)
  • کژووال اسپرت (Sport Casual)
  • کژووال خیابانی (Street Casual)
  • اسمارت کژووال یا کژووال هوشمندانه (Smart Casual)

هر یک از این سبک‌های کژووال، ویژگی خاص خود را دارد. به عنوان مثال کژووال کاری برای خانم‌ها به استایلی شامل دامن، بلوز یا کت و شلوار راحت مناسب محل کار گفته می‌شود. کژووال شیک استایلی تلفیقی از آیتم‌های روزمره و رسمی است. مانند ترکیب شلوار جین و تیشرت به همراه کفش پاشنه بلند. اما در میان انواع استایل‌های کژووال، اسمارت کژووال یکی از انواع خاص آن است که تفاوت‌هایی با استایل کژووال معمولی دارد. به عبارتی ساده‌تر اگر محدوده‌ای بین استایل کژووال و استایل رسمی در نظر بگیریم، هر یک از این انواع در محوری خاص بین این دو سبک استایل قرار می‌گیرد. به عنوان مثال استایل اسمارت کژووال در میانه این محدوده قرار دارد. یعنی استایلی است مابین استایل رسمی و کژووال.

پس می‌توان بزرگ‌ترین تفاوت استایل کژووال و اسمارت کژووال را در میزان استفاده از آیتم‌های رسمی دانست. البته به یاد داشته باشید هرگز در استفاده از آیتم‌های رسمی و غیر رسمی برای استایل اسمارت کژووال افراط نکنید.  استایل اسمارت کژووال می‌تواند برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خودمانی، رستوران‌ها و قرارهای کوچک کاری استایلی مناسب باشد. رعایت برخی نکات در هر چه بهتر دیده شدن ظاهر نهایی این استایل تاثیر بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال بهتر است در انتخاب رنگ لباس‌ها دقت فراوانی شود. لباس‌های تیره رنگ، جذابیت بیشتری برای استایل اسمارت کژووال به ارمغان می‌آورند. همچنین اکسسوری‌هایی که نه خیلی رسمی هستند و نه خیلی کژووال، آیتم‌های مناسبی برای تکمیل یک استایل اسمارت کژووال جذاب به شمار می‌روند.


چند نمونه استایل اسمارت کژووال

در نهایت باید بگوییم بهترین و راحت‌ترین استایلی که روزانه می‌توان داشت، استایل کژووال است. با کمی دقت و سلیقه می‌توان با این استایل در عین راحت بودن، شیک‌پوش نیز بود. هر شخص حتی می‌تواند استایل کژووال خاص و منحصر به فرد خود را نیز ارائه داده و بدرخشد. امیدواریم خواندن ویژگی‌های این سبک استایل برایتان لذت‌بخش بوده باشد.