تاثیر رنگ لباس بر افسردگی

تاثیر رنگ لباس بر افسردگی
تاثیر رنگ لباس بر افسردگی

درمان افسردگی زمستانه با استفاده از معجزه رنگ‌ ها در لباس!

تاثیر‌ رنگ لباس بر افسردگی و روان انسان انکار ‌ناپذیر است‌. حال که در فصل سرد و کم نور سال قرار گرفته ایم، ممکن است نشانه‌هایی از کاهش انرژی و سستی را در خود حس کنیم که می‌تواند، علائم افسردگی زمستانه باشد. اما با چه ابزاری می‌ توانیم از این اختلالات روحی و احساس غم و افسردگی جلوگیری کنیم؟ همه‌ ما می ‌دانیم که رنگ ‌ها، دارای پیام‌ هایی هستند ‌که نه تنها ما را به دیگران معرفی می ‌کنند، بلکه بر احساسات و روان خودمان نیز تاثیر می ‌گذارند‌. هر روز صبح که لباسی را‌ برای خود انتخاب می ‌کنید و می‌ پوشید، در واقع تصمیم می‌ گیرید که چه کسی باشید و چه احساس و ادراکی را در خود و دیگران ایجاد کنید. اگر می خواهید بیشتر در مورد خواص درمانی رنگ ها و تاثیر آن ها در درمان افسردگی زمستانه بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

افسردگی زمستانه چیست؟

حتما برایتان پیش آمده که در زمستان دارای سستی و خواب زیاد، کمبود انرژی و احساس افسردگی شوید. این حالات روحی معمولا در فصل های سرد سال که روزها کوتاه، تاریک و کم نور تر از دیگر فصل ها هستند شایع است. برخی از محققان عقیده دارند که تغییرات فصلی، ریتم شبانه روزی بدن را مختل و ساعت خوابمان را دچار تغییر می‌کند. این اختلالات فعالیت روزانه ما را بهم می ریزد و ما باید از هر راهی برای انرژی و روحیه بخشی به خود استفاده کنیم.

 

لباس با رنگ های شاد و متنوع

 

نقش رنگ لباس بر حالات روحی انسان

همان طور که گفتیم ارتباط زیادی بین آنچه که می پوشیم و حالات روحی ما وجود دارد. جالب است بدانید که انسان ها از گذشته های دور، متوجه تاثیرات رنگ بودند. زمانی آن ها معتقد بودند که قرار دادن باند با رنگ های مختلف روی زخم، به درمان آن کمک می کند. امروزه هم برای کاهش آمار خودکشی سکوی قطاری را در توکیو به رنگ آبی (خاصیت کاهش تنش و آرام سازی) و پلی را در لندن به رنگ سبز (دفع ترس و اندوه) در می آورند تا آمار خودکشی را کاهش دهند. تا به حال به این فکر کردید که چرا رنگ لباس جراحان و پرسنل اتاق عمل سبز است؟ دلیل آن تاثیر مثبت رنگ سبز بر روی تمرکز و ایجاد آرامش است. همچنین بعضی از آزمایش ها نشان دادند که استفاده از رنگ قرمز در لباس پیشخدمت ها باعث گرفتن انعام بیشتر می شود.

از تاثیر رنگ لباس بر افسردگی و احساسات انسان نوشتیم اما باید بدانیم که برعکس آن، روحیه و خلق و خوی خاص ما باعث می‌شود وادار به پوشیدن نوعی از لباس شویم که می تواند، حال ما را بهتر یا بدتر بکند. می تواند باعث ایجاد خجالت یا اعتماد به نفس در ما بشود. تا مادامی که احساسات خوبی مثل اعتماد به نفس و شادی دارید این روند را ادامه دهید اما اگر احساس غم و ناراحتی می کنید، با پایان دادن به این چرخه و انتخاب رنگ های مناسب به خودتان کمک کنید.

 

استایل زمستانی با رنگ های انرژی بخش

 

تاثیر رنگ لباس بر افسردگی زمستانه و معرفی رنگ های نشاط بخش

تاثیر رنگ لباس بر افسردگی و در کل روی روحیات انسان، بسته به میزان روشنایی رنگ، تناژ و گرمی و سردی آن دارد. پس برای شروع می ‌توانید با دانش اولیه از رنگ های سرد و گرم و میزان خنثی و پرجنب و جوش بودن رنگ شروع کنید‌. عموما رنگ های گرم احساسات مثبت تری مثل شادی، خوشبینی و انرژی بخشی را در ما زنده می کنند. و آن طرف داستان رنگ های سرد، رابطه نزدیک تری با احساسات منفی مثل غم و اندوه دارند. رنگ های خنثی و تیره نیز در تشدید احساسات منفی نقش دارند. علاوه بر این واکنش های ما نسبت به یک رنگ، ریشه در نقش فرهنگی نیز دارد. در ادامه رنگ هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که استفاده از آن ها می تواند، تاثیر رنگ لباس بر افسردگی زمستانه را به شما ثابت کند.

رنگ زرد

با شنیدن اسم رنگ زرد، اولین کلماتی که ذهنتان خطور می کند چیست؟ گرما، آفتاب، نور... رنگ زرد پیوند عمیقی با احساس شادی دارد‌. در تاریخ که جستجو می کنیم، می بینیم که در جنگ جهانی اول نیز رنگ سازی به نام Howard Kemp Prossor، عقیده داشت که با تغییر رنگ اتاق های بیمارستان، می تواند به درمان سربازان کمک کند. مطالعات نشان داده که این رنگ، باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می‌ شود و خلق و خوی افراد را بهتر می کند. بسیاری افسردگی زمستانه را حاصل از کمبود نور خورشید در فصل سرد سال می دانند؛ پس می توانید حدس بزنید که استفاده از این رنگ در لباس هایمان چقدر می تواند تداعی کننده احساس گرما، روشنایی و شادی باشد. اگر می خواهید از تاثیر رنگ لباس بر افسردگی مطمئن شوید، حتما این رنگ را در لباس هایتان به اندازه امتحان کنید‌. توجه داشته باشید که این رنگ محرک احساسات است و استفاده زیاد آن، باعث ایجاد حس نا امیدی و عصبانیت می شود.

 

استایل زمستانی با رنگ های مختلف

 

رنگ قرمز

یکی از رنگ های پر کاربرد و جذابی که می توانید برای لباس های زمستانه خود به کار ببرید این رنگ پر شور و انرژی است. قرمز روشن یا سرخابی، در کنار اینکه ما را از منفی گرایی و افسردگی نجات می دهند، می توانند استایل زمستانه جسورانه ای را به ما هدیه بدهند. در استفاده از این رنگ نیز مانند رنگ زرد باید اعتدال را رعایت کرد؛ چرا که تولید کننده انرژی و هیجانات زیادی است‌‌.

رنگ نارنجی

یکی از رنگ هایی که انرژی و شادی زیادی را به همراه دارد رنگ نارنجی است که به اندازه رنگ هایی که از ترکیب آن ها به وجود آمده، پر جنب و جوش و مهاجم نیست. این رنگ که از قرمز و زرد متعادل تر است، گزینه خوبی برای اضافه کردن مقدار زیادی حس سرزندگی و شادی به استایل شما است و بیشتر در رنگ درمانی به کار می رود.

آبی

شاید شما رنگ آبی را با نام رنگ افسردگی بشناسید اما باید بدانید، در صورتی که رنگ آبی زیاد در استایل استفاده شود، به خصوص طیف تیره آن، می تواند احساس نا امیدی و بی تفاوتی را در انسان ایجاد کند‌. سعی کنید از طیف رنگ های آبی روشن که احساس آرامش و امنیت بیشتری را می دهند در استایلتان استفاده کنید؛ مانند آبی درباری، فیروزه ای و...

سبز

نام این رنگ همیشه تداعی کننده سرزندگی، شروع و رویش مجدد، سلامتی و ثروت است. این رنگ باعث ایجاد احساس خوشبینی و سرزندگی می شود و می توان انواع آن را مانند سبز زمردی و زیتونی، در استایل زمستانی به کار برد.

رنگ های پاستیلی

رنگ هایی مثل صورتی روشن، هلویی و یاسی می توانند احساسی از شادی را در شما ایجاد کنند‌. رنگ های پاستیلی طیف رنگ‌های روشنی هستند که احساسات خوبی را در ما ایجاد می کنند.

 

: رنگ های تیره و ممنوعه برای افسردگی

 

رنگ های ممنوعه در لباس برای افسردگی زمستانه

همانطور که اشاره کردیم در مورد تاثیرات رنگ تناژ، تیرگی و روشنی رنگ ها از خود رنگ، مهم تر هستند‌. همان طور که رنگ هایی مثل آبی روشن آرامش بخش هستند، آبی تیره یا آبی متمایل به خاکستری، می تواند حس نا امیدی و پوچی را به ذهن القا کند‌. رنگ های غمگین، رنگ های تیره و خاموشی هستند که به ما احساس ناامیدی و غم را القا می کنند. مثال دیگر رنگ سبز، که اگر بیش از اندازه استفاده شود، احساس افسردگی و بی حالی را ایجاد می کند. محققان با تحقیقات روی افراد دارای اضطراب و افسردگی، دریافتند که افراد افسرده بیشتر از رنگ های خاکستری، مشکی، آبی تیره و رنگ های خنثی استفاده می کنند. بعضی از مطالعات نشان دادند که افسردگی بر شبکیه چشم تاثیر می‌ گذارد و حتی می تواند نگرش بیمار را نسبت به دنیا تغییر دهد و واقعا همه چیز خاکستری به نظر برسد. این افراد با اضافه کردن کمی رنگ به زندگی و دوری از رنگ های تیره و بی روح، می توانند خلق و خویشان را بهبود بخشند‌.

 

استایل زمستانی با رنگ های شاد در کنار رنگ های افسرده کننده

 

در این مطلب خواندیم که با قرار گرفتن در معرض رنگ ها، می توانیم خلق و خوی خود را در زمستان بهبود ببخشیم. فهمیدیم که رنگ لباس های ما انرژی عاطفی، روحی و ذهنی ما را تقویت می‌ کنند. هنوز تحقیقات دقیقی درباره نقش رنگ ها روی روحیات انسان صورت نگرفته و خیلی از این تحقیقات، به منظور عدم تکیه به زبان و تشخیص روحیات افراد از روی رنگ هایی است که برای لباس های خود انتخاب می کنند. نکته قابل توجه این است که تمامی رنگ هایی که معرفی کردیم، باید در حد اعتدال استفاده شود وگرنه نتیجه عکس خواهد داشت. نظر شما در مورد تاثیر رنگ لباس بر افسردگی زمستانه چیست؟