درباره مخمل بیشتر بدانیم

درباره مخمل بیشتر بدانیم
درباره مخمل بیشتر بدانیم

آیا مخمل همان جیر است؟

مخمل و جیر به دلیل لطافت و نرمی شباهت بسیار با هم دارند اما به دلیل تنوع در تولید، مدل های مشابه بسیار دارند در اصل پارچه جیر، پارچه ای لوکس است که در کیف های دستی، لباس، مبلمان و کفش از آن استفاد می شود.

جیر، چرم ظریفی است که به گرد و غبار، خاک و پاره شدن بسیار حساس است و به دلیل تولید جیرهای مصنوعی که شباهت بسیاری به مخمل دارد  با مخمل اشتباه گرفته می شود.

 اما مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم بافته می‌شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولاً جزء پارچه‌های اشرافی و لوکس محسوب می‌شود؛ گرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینهٔ کمتری پیدا کرده‌است.

صفت «مخملی» اشاره مستقیم به لطافت و نرمی این نوع پارچه دارد و منظور از آن «به نرمی مخمل» است. این پارچه قدمتی طولانی در تاریخ منسوجات دارد و امسال دوباره و پس از چند دهه به دنیای مد بازگشته است.

 

استایل شیک از جنس مخمل 

 

امروز این دو مدل پارچه را در طراحی‌های برند‌های مشهور و در لباس‌های ستارگان مد مشاهده می‌کنیم. هرچند این پارچه به خودی خود زیباست اما ست کردن یک لباس مخملی یا جیر کار آسانی نیست.

برای داشتن تیپ مدرن وامروزی با این پارچه باید نکاتی را رعایت کرد مثلاً یکی از بهترین روش ها استفاده از اکسسوری مخملی است و یا استفاده از فقط یک لباس مخمل، مخمل یا جیر را می توان با چرم یا پارچه پولکی، جین یا کشباف ساده، پارچه پشم یا بافتنی به کار برد. برای پوشیدن مخمل جسارت در انتخاب رنگ به خرج دهید.

امسال با توجه به مد شدن جنس مخملی یا جیر یا کلا پارچه پرز دار، از جیر های مات گرفته تا مخمل های براق پرز بلند و پرز کوتاه طرح دار یا ساده با گلدوزی و ربان دوزی و شماره دوزی یا ترکیب با پارچه های ساده یا طرح دار تمام تکه های لباس را مثل شلوار یا بلوز مانتو یا دامن شامل می شود و علاوه بر آن اکسسوری مخملی یا جیر به متنوع ترین شکل خود در بازار موجود است.