دورس چیست و به چه لباس هایی گفته می شود؟

دورس چیست و به چه لباس هایی گفته می شود؟
دورس چیست و به چه لباس هایی گفته می شود؟

با شنیدن کلمه دورس قطعا اولین چیزی که به ذهنمان می رسد؛ زمستان و هوای سرد است. اما آیا تا به حال پیش آمده که از خودتان بپرسید دورس چیست؟ و به چه پارچه و یا لباس هایی دورس می گویند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا در این باره صحبت کنیم و دورس ها را بیشتر بشناسیم. اگر شما نیز برای آشنایی با این پارچه ها هیجان دارید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دورس چیست؟

مهم ترین مسئله ای که باید در رابطه با دورس بدانید؛ این است که دورس، لباس یا پوشش خاصی نیست. در واقع دورس نوعی پارچه است که با استفاده از آن لباس های مختلفی تهیه می شود. پارچه دورس یک پارچه نخی است که از پنبه و الیاف دیگر ساخته می شود و نسبت به پارچه های نخی دیگر، ضخامت و مقاومت بیشتری دارد. به همین علت، برای لباس های گرم زمستانی و پاییزی یک گزینه عالی به شمار می آید. لباس هایی که از پارچه دورس تهیه می شود، از لحاظ کیفیتی بسیار بالا هستند؛ به طوری که با گذشت زمان نیز کیفیت خود را حفظ می کنند.

 

ست هودی و شلوار دورس سفید

 

پارچه دورس چه کاربرد هایی دارد؟

پارچه دورس کاربرد های بسیار زیادی دارد، اما با توجه به بافت نرم، گرم و ضخیم آن بیشتر برای لباس های پاییزی و زمستانی، لباس های گرم کن و ورزشی مناسب هستند. جنس بسیار خوب، کیفیت و دوام بالای آن باعث شده تا لباس های زمستانی خود را به آسانی نگه داری کرده و هر سال با سرد شدن هوا از آن ها استفاده کرد. از این پارچه ها می توان برای دوخت لباس هایی مانند؛ پلیور، هوی، سویشرت، گرم کن های ورزشی و شلوار های ضخیم زمستانی استفاده کرد.

معرفی با انواع دورس ها

همان طور که گفته شد پارچه دورس انواع مختلفی که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

دورس سه نخ

از بین انواع پارچه های دورس، دورس سه نخ محبوب ترین آن هاست. برای تولید دورس باید دو پارچه را برای قسمت رویی و زیری به یک دیگر بافت. از بافت پنبه با یک نخ دیگر دورس دو نخ، و از بافته شدن پنبه با دو نخ دیگر نیز دورس سه نخ تولید می شود.

 

ست بلوز و شلوار دورس کرمی

 

دورس پلی‌استر

برای تولید دورس پلی استر، کمی پنبه و مقدار بسیار زیادی پلی استر استفاده می شود؛ که باعث به وجود آمدن ویژگی هایی مانند عدم آب رفتگی، عدم جذب رطوبت، براق بودن و کیفیت بالا می شود.

دورس گلکسی

بر خلاف دورس های دیگر که قسمت داخلی آن ها از پنبه استفاده می شود، در دورس های گلکسی، فیلامینت به کار می رود. فیلامینت یک نوع الیاف مصنوعی بوده که از نظر مقاومت و پیوستگی حرفی برای گفتن دارد. از دورس گلکسی بیشتر برای دوخت لباس های ورزشی و همچنین لباس های کودکان استفاده می شود.

دورس گلکسی پشت کج ‌‌راه

مهم ترین مشخصه ای که این پارچه ها دارند، وجود خطوط کج در بافت خارجی آن است؛ که همین خطوط باعث افزایش کیفیت و مقاومت آن می شود. به همین دلیل برای دوخت انواع شلوار های اسلش و لباس های ورزشی کاربرد دارد.

دورس پشت پنبه یا خار خورده

دورس پشت پنبه همان طور که از نامش پیداست؛ بعد از تکمیل بافت، به ‌صورت پنبه ‌ای یا به اصطلاح کرکی درآمده که از نظر لطافت و گرمی برای فصول سرد سال بسیار مناسب است.

 

ست بلوز و شلوار یشمی

 

دورس ملانژ

این پارچه ها برای دوخت انواع لباس های ورزشی زنانه مناسب هستند. تنها به شرطی که برای تولید ملانژ از نخ های مرغوبی استفاده شود تا کیفیت نهایی لباس بالا برود. انواع لباس های ورزشی مانند گرم کن، کلاه، شلوار و دست کش از این پارچه دورس تهیه می شوند.

دورس سه نخ ملانژ لاکرا

این مدل پارچه دورس از پنبه و دو نخ دیگر تولید می شود. در این پارچه، پارچه لاکرا و ملانژ را با پنبه ترکیب می کنند و یک دورس با کیفیت و دارای قابلیت کسشانی بالا تهیه می شود. لاکرا با هر پارچه ای ترکیب شود، خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی آن پارچه را بالا برده و در نتیجه برای تولید پارچه های زمستانی گزینه عالی است. از این پارچه ها بیشتر برای دوخت انواع شلوار های زمستانی استفاده می شود.

گرد باف دورس جودون

در این دورس، الیاف طبیعی و مصنوعی را با یک دیگر ترکیب می کنند؛ و به همین دلیل در بافت این پارچه، ما شاهد روزنه های کوچکی برای گردش هوا هستیم. این پارچه برای دوخت بسیاری از لباس های زمستانی کاربرد دارد.

نحوه ست کردن لباس های دورس

از آن جایی که پارچه دورس مخصوص لباس های زمستانی است، مهم ترین نکته نحوه ست کردن این لباس های زیبا است. ما در ادامه پیشنهاداتی در رابطه با چگونگی ست کردن این لباس ها به شما می دهیم.

شلوار جین و دورس زنانه

اگر به دنبال یک استایل مناسب برای جمع های دوستانه و... خود می گردید؛ دورس خود را با شلوار جین ست کنید. این که شلوار چه مدلی باشد، بسته به سلیقه شما کاملا متفاوت است و می‌توان از انواع شلوار جذب، مام‌فیت، مام ‌استایل و... برای ست کردن با لباس دورس استفاده کرد.

شلوار مخمل و لباس دورس

می خواهید استایلی راحت و آزاد داشته باشید؟ به شما پیشنهاد می کنیم لباس دورس خود را با شلوار مخملی گشاد ست کنید.

شلوار چرم و دورس زنانه

شلوار چرم که لگ چرم نیز نامیده می‌شود؛ معمولا جذب هستند و طرفداران زیادی در بین دختران و زنان جوان دارد. پوشیدن این سبک شلوار با لباس دورس به همراه بوت سفید یا مشکی از بهترین انتخابی است می توانید برای یک دورهمی دوستانه داشته باشید.

 

ست کراپ و شلور دورس سفید

 

شلوار کتان و دورس زنانه

اگر قصد دارید که استایل رسمی داشته باشید؛ لباس با پارچه دورس خود را با شلوار کتان راسته ست کنید. برای تکمیل کردن استایلتان نیز می توانید از اکسسوری های ساده و زیبا استفاده کنید.

شلوار اسلش و لباس دورس

اگر از آن دسته آدم های خاص و شیک پسند هستید؛ بهترین انتخاب برای شما ست کردم لباس دورس با شلوار اسلش است. این استایل، یک استایل جذاب برای پیاده روی، انجام فعالیت های روزمره، خرید و... است. البته نا گفته نماند این استایل از پر طرفدار ترین استایل ها در بین جوانان و نو جوانان است.

نحوه شست و شو و نگه داری از پارچه های دورس

پارچه ها‌ی دورس با توجه به جنس و نوع آن ها ممکن است هنگام شست‌ و شو پرز بدهند، به همین دلیل در دفعات ابتدایی بهتر است آن را به همراه سایر پارچه‌ ها نشویید. همچنین دورس ‌های پنبه ‌ای ممکن است بعد از شست‌ و شو فرم خود را از دست بدهند و کمی آب بروند، برای جلوگیری از این اتفاق، آن‌ ها را آویزان نکنید تا سنگینی آب منجر به از دست رفتن فرم پارچه نشود. همان طور که قبلا اشاره کردیم، پارچه‌ دورس ماندگاری بالایی دارد، اما به شرطی که از آن به ‌خوبی مراقبت کنید. یک نکته‌ بسیار مهم در رابطه با نگه ‌داری و شست ‌و شوی این پارچه و بالا بردن طول عمر آن این است که پارچه را به جای ماشین لباس‌ شویی با دست بشویید، از آب سرد استفاده کنید و همچنین هنگام شست‌ و شو لباس را پشت و رو کنید.

دورس‌ های پلی ‌استری و لاکرا، از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند، به‌ آسانی چروک نمی ‌شوند و در نتیجه شست ‌و شوی آن ها آسان‌تر خواهد بود.

 

بلوز دورس کرمی

 

ما در این مقاله شما را با پارچه دورس آشنا کردیم و انواع آن را شناختیم. همچنین درباره نحوه ست کردن و ست و شوی آن ها صحبت کردیم. حال نظر شما درباره این پارچه ها چیست؟ شما کدام استایل را برای ست کردن این لباس ها می پسندید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.