راهنمای نگهداری از کفش چرمی

راهنمای نگهداری از کفش چرمی
راهنمای نگهداری از کفش چرمی

کفش‌های چرمی بدون شک از جمله پر طرفدارترین کفش‌ها هستند. اگر فقط نگاهی به جاکفشی خود بیندازید، می‌بینید که کفش‌های چرمی نقش مهمی در ارتباطات روزانه شما ایفا می‌کنند. همانطور که می‌دانید این کفش‌ها در انواع مختلفی وجود دارند؛ از این میان می‌توان به کفش‌های پاشنه بلند، کالج و بوت اشاره کرد. هر گونه لباس و اکسسوری نیاز به نگهداری دارد تا طول عمر آن افزایش یابد. چرم کالای ارزشمندی است و قرن‌هاست که جزو پوشاک انسان است. برای تهیه کفش چرم هزینه زیادی پرداخت می‌شود؛ بنابراین روش درست نگهداری از کفش چرمی باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. با مراقبت درست می‌توانیم کفش‌های خود را برای مدت طولانی تازه و شیک نگه‌داریم.

تمیز کردن کفش‌های چرمی را جدی بگیرید

اگر کفشتان در معرض رطوبت مثل برف یا باران است باید مرتب تمیز و خشک شود. تمیزی را از کفش‌های خود دریغ نکنید. این کار علاوه بر این که ظاهر شما را شیک می‌کند، باعث افزایش طول عمر کفش می‌شود. به خاطر داشته باشید عدم رسیدگی و مراقبت از کفش چرمی باعث خشک شدن و ترک خوردن کفش می‌شود. کفش خود را به طور روزانه یا قبل از بیرون رفتن با پارچه نرم و یا ابر مرطوب تمیز کنید.

تا حد امکان کفش‌های چرمی را نشویید

اگرشما از آن دسته افرادی هستید که وسواس تمیزی کفش دارید و هر هفته کفش‌های خود را می‌شویید؛ بهتر است قبل از شستن به جنس کفش خود توجه کنید. تا زمانی که مجبور نشدید کفش‌های خود را نشویید. آب و رطوبت باعث خشک شدن، ترک خورد و در نهایت کاهش طول عمر کفش چرم می‌شود. در نتیجه بهتر است کفش‌های خود را از رطوبت حفظ کنید. در هنگام بارندگی مراقب کفش خود باشید.

اگر هوا بارانی است و قرار است به جایی بروید که ممکن است گِلی باشد؛ از پوشیدن کفش‌های گران قیمت خود پرهیز کنید. اگر کفشتان خیس شد، فورا آن را با چیزی که در دسترس است خشک کنید؛ حتی اگر به هیچ گونه امکاناتی برای خشک کردن دسترسی نداشتید، کفش را با خاک خشک کنید. پس از آن، کفش خود را با پارچه تمیز کنید و درون کفش روزنامه قرار دهید تا رطوبت را جذب کند، سپس آن را با پنکه خشک کنید. حواستان باشد که به هیچ وجه از سشوار یا بخاری برای خشک کردن استفاده نکنید. این کار باعث ترک خوردن و خراب شدن کفش می‌شود.

 

نگهداری از کفش چرمی

 

واکس چرم؛ بهترین ابزار برای نگهداری از کفش چرمی

واکس اولین نیاز کفش چرمی است. واکس به سادگی کاری می‌کند که کفش کهنه، نو به نظر برسد. بهتر است برای هر کفش، واکس مخصوص خود کفش را استفاده کنید. واکسی با کیفیت عالی تهیه کنید تا کفشتان آسیب نبیند. کفش خود را هفتگی یا دو بار در هفته واکس بزنید. قبل از واکس زدن، کفش را با برس که بهترین ابزار برای تمیز کردن کفش است یا پارچه تمیز پاک کنید تا مطمئن شوید که خاک نداشته باشد. سپس روی کفش را با نرم کننده چرب کنید تا دوباره نرم شود. بهتر است از واکس جامد که بر پایه موم است استفاده کنید تا به جنس کفش آسیب وارد نکند. واکس‌هایی که بر پایه مایع هستند به ظاهر و جنس کفش چرمی آسیب می‌زنند.

کفش‌هایمان را کجا نگهداری کنیم؟

باید کفش‌ها را در جایی بگذاریم که از غبار، رطوبت و نور مستقیم خورشید دور باشند. بهترین مکان برای نگهداری از کفش چرمی، جاکفشی است که در داشته باشد؛ به این ترتیب کفش‌ها از گرد و غبار حفظ می‌شوند. نکته مهم این است که بهتر است فاصله کفش‌ها در جاکفشی رعایت شود. کفش چرم را کنار کفش ورنی قرار ندهید چون ممکن است به هم رنگ دهند. کفش‌های مجلسی و روزانه را از هم جدا کنید. لزومی ندارد کفش‌های مجلسی را در جاکفشی کفش‌های روزانه بگذارید چون همیشه آن‌ها را نمی‌پوشید. جعبه کفش هم برای نگهداری از کفش‌ها گزینه مناسبی است. جعبه کفش از ورود گرد و غبار به کفش جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود قارچ و آلودگی کفش‌ها از بین برود. اگر کفش‌ها در جاکفشی باز قرار دارند، بهتر است روی آن‌ها را با پارچه یا کاغذ بپوشانید تا گرد و غبار آن‌ها را خراب نکند.

 

جاکفشی مناسب برای نگهداری از کفش

 

کفش‌های درخشان همیشه جذاب هستند!

• اگر می‌خواهید کفش درخشانی داشته باشید، کافی است پیش از تمیز کردن کفش‌ها کمی عصاره لیمو را با پنبه به کفش بزنید و خشک کنید. سپس واکس بزنید تا کفش شما درخشش بیشتری داشته باشد.

• روش دیگر برای درخشان کردن کفش، استفاده از سرکه است. همان مراحلی که در مورد قبل گفته شد را طی کنید و به جای لیمو از سرکه استفاده کنید.

• کفش را کامل تمیز کنید و سپس به آن روغن بچه بزنید. پس از آن به کفش خود واکس بزنید تا نرم و براق شود.

• می‌توانید قسمت سفید پوست موز را روی کفش بزنید و پس از خشک شدن، با پارچه تمیز کنید.

• اگر حس می‌کنید کفشتان کهنه شده است، سیب زمینی خام را رنده کنید و روی کفش بزنید. سپس آن را خشک کرده و واکس بزنید. به این ترتیب کفشتان به حالت اول خود باز می‌گردد.

• یک راه ساده برای براق کردن کفش، استفاده از اسفنج براق کننده است. البته این کار منافذ چرم را مسدود می‌کند و تنفس پذیری کاهش پیدا می‌کند و در نهایت باعث کاهش عمر کفش می‌شود. اگر از اسفنج براق کننده استفاده می‌کنید، از هر چند روز لایه براق را تمیز کرده و واکس بزنید و با پولیش برق طبیعی ایجاد کنید.

با لک کفش چه کنیم؟

یکی از روش‌های نگهداری از کفش چرمی این است که اگر کفشتان لک شد، آن را سریع با برس نرم یا برس واکس برطرف کنید. لک‌های نمکی را با پارچه نم دار تمیز کنید.

با کفش چرم جوراب بپوشیم؟

با کفش چرم حتما جوراب بپوشید. پوشیدن جوراب باعث حفظ تعادل و عدم دردسر در راه رفتن می‌شود. جنس جوراب هم اهمیت زیادی دارد. جوراب پنبه‌ای به خوبی رطوبت و عرق را جذب می‌کند و از رشد میکروب در پا و کفش و ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند.

 

بوت‌های چرمی

 

این نکات را در نظر بگیرید

• بعد از این که از بیرون می‌آیید، کفش‌ها را فورا در کمد یا جاکفشی نگذارید. کفش چرمی رطوبت را جذب می‌کند و این کار باعث می‌شود رطوبت داخل کفش از بین نرود و به کفش آسیب وارد می‌شود. کفش چرم بعد از یک روز پوشیدن، نیاز به حدودا بیست و چهار ساعت استراحت دارد تا رطوبت خود را دفع کند.

• از هر مدت، کفی کفش را بیرون آورید یا عوض کنید تا رطوبت آن به کفش آسیب وارد نکند.

• از قالب کفش استفاده کنید تا کفش‌ها شکل خود را از دست ندهند. اگر به قالب کفش دسترسی ندارید، روزنامه قدیمی را فشرده کنید و داخل کفش بگذارید. به این ترتیب هم شکل کفش حفظ می‌شود و هم رطوبت آن از بین می‌رود.

• قسمتی که همیشه فراموش می‌شود کف کفش است؛ درحالی که کف کفش کار اصلی را انجام می‌دهد. با استفاده از فوم یا برس تمیز کننده، کف کفش را تمیز کنید.

• برای از بین بردن بوی بد کفش از خوشبو کننده و تمیز کننده استفاده کنید.

• اگر کفشتان بند دار است، موقع پوشیدن و درآوردن کفش، بندها را باز کنید تا کفشتان خراب نشود.

• اسپری ضد آب استفاده کنید. پس از خرید کفش، سطح آن را با اسپری ضد آب بپوشانید تا کفش آب جذب نکند.

• در طول هفته از چند جفت کفش استفاده کنید. تعویض کفش‌ها باعث حفظ شکل اولیه و افزایش عمر کفش می‌شود.

کفش‌های چرم از دیرباز جزو پوشاک خاص انسان هستند. از قدیم گفته‌اند که کفش نشانه شخصیت و وقار فرد است. به همین دلیل باید حسابی حواسمان به کفش‌هایمان باشد، کفش‌های خود را با دقت خریداری کنیم و مراقبت و نگهداری از کفش چرمی را جدی بگیریم تا همیشه مرتب باشیم و عمر مفید کفش‌ها را بالا ببریم.