شستشوی لباس های زمستانی

شستشوی لباس های زمستانی
شستشوی لباس های زمستانی

شستشوی لباس های زمستانی عاملی است که برای نگهداری صحیح از لباس ها باید به آن توجه کرد

یکی از راه های مراقبت و نگهداری از لباس، توجه به نحوه ی شستشوی آن است. رعایت این امر باعث می شود شکل و بافت لباس حفظ شود. همچنین، شستشوی صحیح می تواند عمر لباس را نیز افزایش دهد. هر نوع لباس و پارچه ای، نیازمند رفتار متناسب با جنس خودش است. لباس های زمستانی هم از این قائله مستثنی نیستید. حال که لباس های گرم دوباره به کمدهای ما بازگشته اند، امروز می خوایم از نحوه ی شستشوی لباس های زمستانی برایتان بگوییم. پس ما را در ادامه ی این مطلب همراهی کنید.

شوینده ی مناسب شستشوی لباس های زمستانی

همانطور که گفتیم، هر نوع لباس نحوه ی شستشوی متفاوتی دارد. جنس پارچه، عامل تعیین کننده در نوع شستشوی لباس است. قدم اول برای شستشو، انتخاب شوینده ی مناسب است. به عنوان مثال، آنزنیم های موجود در برخی مواد شوینده، ممکن است به الیاف بعضی از لباس ها آسیب برساند. پس بهتر است آن ها با مواد شوینده ی بدون آنزیم شسته شوند. در بین لباس های زمستانی، لباس های پشمی و بافتنی حساس ترین نوع هستند. برای شستشوی لباس های زمستانی بافتنی، حتما باید از مواد شوینده ی آنزیم دار دوری کرد. پایه ی الیاف پشم، پروتئین است و آنزیم های موجود در شوینده ها، پروتئین را در خود حل می کنند. در نتیجه، الیاف از بین می روند و لباس تغییر شکل می دهد و بعد از مدتی پوسیده می شود. یک شامپوی ملایم، می تواند گزینه ی خوبی به عنوان شوینده باشد.

 

مایع لباسشویی

 

روش صحیح شستشوی لباس های زمستانی پشمی

بعد از انتخاب شوینده ی مناسب، نوبت به انتخاب روش صحیح شستشوی لباس ها می رسد. لباس های بافتنی به خاطر جنس الیاف خود، مقاومت کمتری دارند. بنابراین، باید با احتیاط بیشتری شسته شوند. می توانید این لباس ها را با استفاده از دست یا ماشین لباسشویی بشویید. در ادامه، نحوه ی شستشو با هرکدام را بررسی می کنیم.

شستشوی لباس های زمستانی با ماشین لباسشویی

بهتر است به خاطر حساس بودن لباس های پشمی و بافتنی، آن ها را با دست شست؛ اما اگر قصد استفاده از ماشین لباسشویی را دارید، بهتر است به چند نکته دقت کنید. حتما لباس ها را برگردانید تا صورت آن ها مستقیما در تماس با مواد شوینده قرار نگیرد. یادتان باشد که در ماشین لباسشویی، از درجه ی مخصوص شستشوی لباس های پشمی استفاده کنید. ماشین های پیشرفته تر ممکن است گزینه ی Hand Wash یا شستشویی دستی را نیز داشته باشند. اگر این گزینه در ماشین لباسشویی شما وجود نداشت، درجه را روی کمترین دور تنظیم کنید. چرخیدن لباس با سرعت بالا و در مدت زمان زیاد، باعث از بین رفتن الیاف و تغییر شکل آن می شود. به همین دلیل، بهتر است از خشک کن نیز استفاده نکنید؛ زیرا خشک کن ها، لباس را با دور بالا می چرخانند.

شستشوی لباس های زمستانی با دست

بهترین روش شستن لباس های زمستانی، شستن آن ها با دست است؛ اما برای این کار هم باید نکاتی را رعایت کنید. ابتدا لباس ها را برای مدتی به همراه یک شوینده ی ملایم و بدون آنزیم و آب، خیس کنید. بهتر است که آب سرد و یا ولرم برای این کار استفاده شود. سپس، لباس ها را در تشت بچرخانید. اگر قسمتی از لباس دارای لکه است، می توانید روی آن ماده ی شوینده ی بیشتری بریزید و کمی ماساژ دهید؛ اما یادتان باشد که از چنگ زدن بیش از حد آن ها پرهیز کنید. چلاندن و چنگ زدن لباس های بافتنی، باعث پرز دادن آن ها می شود. همچنین، استفاده از مواد سفید کننده برای تمیز کردن لباس های زمستانی ممنوع است و آسیب جدی به آن ها وارد می کند.

 

شستن لباس با دست

 

شستشوی لباس های زمستانی: انواع پالتو و کاپشن

پالتوها از دیگر لباس های زمستانی پرطرفدار هستند. روش های شستشوی هر نوع پالتو مانند پالتوی چرم، خزدار، جیر، بارانی و کاپشن با یکدیگر متفاوت است. بهترین کار این است که قبل از شستشو، به تگ روی لباس مراجعه کنید تا از نحوه ی شستشو و دمای مورد نیاز مطلع شوید. در ادامه، نکاتی را راجع به نحوه ی شستشوی کاپشن و پالتوهای مختلف خواهیم گفت.

شستشوی پالتوهای پشمی

همانطور که قبل تر توضیح دادیم، بهتر است لباس های پشمی با ماشین لباسشویی شسته نشوند؛ زیرا چرخش ماشین لباسشویی باعث آسیب رساندن به بافت پشم می شود. برای شستن پالتوی پشمی، آن را درون یک تشت آب سرد قراردهید و مقدار کمی ماده ی شوینده ی ملایم به آن اضافه کنید. بقیه ی مراحل را مانند شستشوی لباس های زمستانی پشمی دنبال کنید. سپس، پالتو را خوب آبکشی کنید و مطمئن شوید اثرات کف و مواد شوینده از پالتو خارج شده. پالتوی پشمی به علت ضخامت بیشتر، دیرتر خشک می شود. با این حال، از اتو یا خشک کن استفاده نکنید. مانند دیگر لباس های پشمی، سعی کنید چندین بار با استفاده از حوله، رطوبت لباس را بگیرید.

شستشوی پالتوهای خزدار

پالتوهای خزدار حتما باید با دست و بدون آب داغ شسته شوند. مانند دیگر لباس های زمستانی، برای خشک کردن پالتوهای خزدار از خشک کن استفاده نکنید. آن ها را از چوب لباسی آویزان کنید و در هوای آزاد قرار دهید. بعد از خشک شدن لباس، پرزهای پالو را با یک مسواک شانه کنید تا به حالت اولیه ی خود بازگردند.

 

رگال پالتوهای خزدار

 

شستشوی لباس های زمستانی چرم

بهتر است شستن لباس های چرم را به خشک شویی بسپارید، اما با رعایت چند نکته می توانید این کار را در خانه انجام دهید. برای شستن پالتوی چرم، می توانید از محلول آب و صابون و یا هر شوینده ی بدون آنزیم دیگری استفاده کنید. آنزیم های موجود درون شوینده ها، به چرم آسیب زده و می تواند باعث تغییر رنگ آن هم بشود. بعد از درست کردن محلول، یک اسفنج را به آن آغشته کنید. بعد از آن که آب اضافی اسفنج را گرفتید، آن را روی سطح لباس بکشید تا کامل تمیز شود. سپس از یک اسفنج نم دار تمیز استفاده کنید تا مواد شوینده را از روی چرم پاک کنید. در نهایت، لباس چرم را بر روی چوب لباسی و در هوای آزاد خشک کنید. استفاده از واکس بعد از خشک شدن چرم، از ترک خوردن آن جلوگیری می کند.

شستشوی کاپشن و بارانی

در میان شستشوی لباس های زمستانی، بارانی و کاپشن دردسر کمتری دارند. می توانید با توجه به اطلاعات نوشته شده بر روی برچسب لباس، آن ها را با ماشین لباسشویی بشویید. یادتان باشد که استفاده از آب داغ باعث تغییر شکل لباس و وارفتگی آن می شود. همچنین، توجه داشته باشید که اتو ممکن است رویه ی لباس شما را ذوب کند. بنابراین، کاپشن و بارانی را در هوای آزاد خشک کنید.

در نهایت، مهم ترین قدم در شستشوی هر لباسی، توجه به دستورالعمل نوشته شده بر روی برچسب لباس است. به طور کلی، آب داغ و چرخش و چنگ زدن زیاد، به اکثر لباس ها آسیب می رساند. با مراقبت صحیح از لباس ها، به افزایش عمر آن ها و پایداری مد کمک می کنیم.