شست‌وشو و نگهداری لباس‌های رنگی

شست‌وشو و نگهداری لباس‌های رنگی
شست‌وشو و نگهداری لباس‌های رنگی

لباس‌های رنگی بسیار دوست‌داشتنی و زیبا هستند. هیچ کسی وجود ندارد که از لباس رنگی خوشش نیاید. همۀ ما در کمد لباس‌هایمان لباس‌های رنگی داریم. لباس‌های رنگی هم مانند سایر لباس‌ها به نگهداری و شست‌وشوی درست نیاز دارند تا عمر مفید طولانی‌تری داشته باشند. تمام لباس‌های رنگی چه روشن باشند و چه تیره، ممکن است رنگ پس دهند. رنگ پس دادن لباس‌های رنگی باعث بور شدن آن‌ها می‌شود و به سایر لباس‌ها نیز آسیب می‌رساند. با رعایت اصول شستن لباس های رنگی، کمک می‌کنیم در اثر شست‌وشو کمترین آسیب را ببینند.

رنگ‌های مختلف را از هم جدا کنید

می‌توانید لباس‌های خود را تقسیم‌بندی کنید. لباس‌های سفید، مشکی، روشن (آبی روشن، لیمویی، صورتی و...) و تیره (آبی تیره، بنفش، قرمز تیره و...) را پیش از شست‌وشو از یکدیگر جدا کنید. برای راحت‌تر شدن کار می‌توانید لباس‌های خود را طبقه‌بندی کنید. سبدهای مخصوصی برای لباس‌های چرک تهیه کنید. برای هر گروه لباس سبد مخصوصی اختیار کنید. با این روش دیگر لازم نیست هنگام شست‌وشوی لباس وقتتان را صرف دسته‌بندی لباس‌ها کنید.

لباس‌هایی که رنگ می‌دهند را از سایر لباس‌ها جدا کنید

لازم است پیش از شست‌وشو، دسته‌بندی لباس را مشخص کنید و آن‌ها را جدا از سایر لباس‌ها بشویید. لباس‌هایی که رنگ می‌دهند سه دسته هستند:
1. لباس‌هایی که در هر دمایی، حتی در آب سرد رنگ می‌دهند.
2. لباس‌هایی که در آب با دمای بالا رنگ می‌دهند.
3. لباس‌هایی که در تماس با برخی شوینده‌ها، به خصوص شوینده‌های دارای سفیدکنندۀ اکسیژن‌دار رنگ می‌دهند.

 

شستن لباس های رنگی

 

تست رنگ‌دهی لباس

اگر نمی‌دانید لباس شما در کدام دسته قرار دارد و از رنگ‌دهی لباستان مطمئن نیستید، آزمایش کنید. برای آن که مطمئن شوید لباستان در آب گرم رنگ می‌دهد یا نه، این آزمایش را انجام دهید. قسمتی از لباس که در معرض دید نیست (زیر یقه یا آستین لباس) را کمی با آب گرم خیس کنید. سپس آن را میان دو تکه پارچه قرار دهید و روی آن اتو با دمای متوسط بکشید. اگر لباس به پارچه رنگ دهد یعنی رنگ لباس ثابت نیست و در اثر شست‌وشو رنگ می‌دهد. در نتیجه هنگام شست‌وشوی لباس‌های رنگی باید از سایر لباس‌ها جدا شود.

شستن لباس های رنگی

1. همانطور که گفتیم در مرحلۀ اول باید لباس‌ها را بر اساس رنگ جدا کنیم. اگر لباس‌های تیره و روشن را با هم می‌شویید، اطمینان حاصل کنید که لباس‌های تیره به لباس‌های روشن رنگ پس نمی‌دهند.
2. پیش از شست‌وشو لباس را پشت و رو کنید. تمامی لباس‌ها به خصوص لباس‌های رنگی را پیش از شست‌و شو پشت و رو کنید. فرقی ندارد که دستی بشویید یا در ماشین لباسشویی بیندازید. این کار باعث کاهش رنگ‌دهی و آسیب به لباس می‌شود.
3. از شویندۀ مناسب استفاده کنید. ممکن است برخی شوینده‌ها سفیدکننده یا قدرت رنگ‌بری بالایی داشته باشند و رنگ لباس را از بین ببرند. برای شستن لباس های رنگی از شوینده‌های مایع با عنوان تیره‌شوی که مادۀ سفیدکننده ندارد استفاده کنید. شویندۀ مناسب لباس‌های رنگی کمترین آسیب را به رنگ و بافت لباس می‌زند

 

لباس‌های رنگی را با شویندۀ مناسب بشویید

 

4. برچسب مراقبت لباس را بخوانید. در برچسب لباس نوشته شده که برای شستن آن از کدام برنامۀ ماشین لباسشویی استفاده شود و در چه دمایی شسته شود.
5. برای شستن لباس های رنگی دمای پایین مناسب‌تر است. در دمای بالا میزان رنگ‌دهی الیاف لباس افزایش می‌یابد. ممکن است لباس در طولانی مدت رنگ دهد. برای متوقف کردن این رنگی‌دهی، آن را از دما و حرارت بالا حفظ کنید. قراردادن لباسی که رنگ داده در خشک‌کن لباسشویی باعث می‌شود رنگ رفتگی روی لباس تثبیت شود. در حالی که آبکشی با آب سرد، مقداری از رنگ را به لباس بازمی‌گرداند.

 

لباس‌های رنگی تیره را چطور بشوییم؟

1. لباس‌های تیره نیز بهتر است با آب سرد شسته شوند تا رنگ آن‌ها از بین نرود.
2. بهتر است از شویندۀ مناسب استفاده کنید. شویندۀ پودری برای لباس‌های تیره مناسب نیست چون ممکن است پس از شست‌وشو اثر آن بر روی لباس بماند.
3. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، آن را روی برنامۀ شست‌وشوی کوتاه مدت تنظیم کنید. هرچه زمان شست‌وشو کوتاه‌تر باشد لباس کمتر آسیب می‌بیند.
4. پیش از خشک کردن لباس، آن را بررسی کنید تا اثری از شوینده روی لباس باقی نمانده باشد.
5. اگر از خشک‌کن استفاده می‌کنید، پایین‌ترین دما را انتخاب کنید.
6. حواستان باشد که لباس در طولانی مدت زیر نور آفتاب قرار نگیرد. آفتاب شدید و طولانی باعث بور شدن لباس می‌شود.

 

شست‌شو و نگهداری لباس‌های رنگی

 

شستن لباس‌های نو

لباس‌های نو بیشتر از سایر لباس‌ها مستعد رنگ دادن هستند. بهتر است این لباس‌ها جداگانه با آب سرد شسته شوند. پیش از شست‌وشو، لباس را پشت و رو کنید تا رنگ‌دهی آن به حداقل برسد. قبل از شستن تست رنگ‌دهی انجام دهید. دستمال سفید مرطوب را روی لباس بکشید، اگر رنگی شد یعنی لباس مستعد رنگ دادن است.
لباس‌های رنگی بخش مهمی از کمد ما را تشکیل می‌دهند. پوشیدن لباس‌های رنگی در حفظ روحیۀ ما و عزیزانمان بسیار تاثیرگزار است. با رعایت نکات لازم برای شستن لباس های رنگی به بهترین شکل از لباس‌های خود مراقبت کنید. شما چه نکاتی را برای شست‌وشوی لباس‌های رنگی رعایت می‌کنید؟