فاق شلوار کجاست؟

فاق شلوار کجاست؟
فاق شلوار کجاست؟

اگر تا به حال به خیاط سفارش شلوار داده‌اید، احتمالاً با اصطلاح فاق شلوار آشنا هستید. فاق اصطلاح معروفی است که در میان خیاطان وجود دارد. اندازه‌گیری فاق از موارد ضروری برای دوختن شلوار است. آیا می‌دانید دقیقاً به کدام قسمت از شلوار فاق گفته می‌شود؟ آشنا بودن با فاق شما را در خرید شلوار کمک می‌کند. در این مقاله همه چیز را درباره‌ی فاق شلوار با شما درمیان می‌گذاریم.

اندازه‌گیری فاق به چه صورت است؟

شاید خیلی از ما واژه‌ی فاق را شنیده باشیم؛ اما تعریف دقیق و درستی از آن نداشته باشیم. به فاصله‌ی کمر تا قسمتی که دو لنگ شلوار از هم جدا می‌شوند، فاق شلوار گفته می‌شود.

انواع فاق

شلوارهای زنانه در انواع مختلفی از فاق‌ها دوخته می‌شوند. اندازه‌ی فاق باعث ایجاد تنوع در شلوارها می‌شود. شلوارها در انواع فاق کوتاه، فاق بلند و فاق متوسط وجود دارند.

شلوار فاق کوتاه

در شلوارهای معمولی قد فاق از ناف یا کمی بالاتر در نظر گرفته می‌شود. در حالی که در شلوارهای فاق کوتاه از این میزان کاسته می‌شود. میزان کوتاهی فاق به تمایل افراد بستگی دارد اما معمولاً 8 سانتی‌متر از ناف پایین‌تر در نظر گرفته می‌شود. به طور معمول اندازه‌ی فاق در شلوارهای معمولی 30 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود؛ اما در این شلوارها اندازه‌ی فاق به 20 سانتی‌متر کاهش می‌یابد. شلوار فاق کوتاه بیشتر برای افرادی که اندام لاغر هستند و پاهای بلندی دارند مناسب است. در میان شلوارهای فاق کوتاه، شلوار جین از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

مزایا و معایب:

• این شلوار را با بلوز و ژاکت بلند ست کنید تا کمرتان پوشیده باشد.

• شلوار فاق کوتاه برای خانم‌های پلاس سایز مناسب نیست چون برجستگی‌های شکم و پهلو در آن نمایان می‌شود.

• باید حواستان باشد که استایل کردن با این نوع شلوار راحت نیست و هر لباسی را نمی‌توانید با آن ست کنید.

• در هنگام نشستن و برخاستن برای شما محدودیت ایجاد می‌کند.

شلوارهای فاق کوتاه

 

شلوار فاق بلند

این روزها شلوار فاق بلند بسیار ترند شده است. این شلوار در جنس، طرح و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. در تابستان از شلوار فاق بلند پارچه‌ای استقبال می‌شود؛ اما در این میان شلوار جین از همه پرطرفدارتر است. شلوار فاق بلند با هر سبک و استایلی ست می‌شود. شلوارهای فاق بلند انواع مختلفی دارند:

• شلوار بگی: این شلوارها از بالا تا پایین گشاد هستند. شلوارهای بگی برای تمام اندام‌ها مناسب هستند.

• شلوار دم‌پا: این نوع شلوار از کمر تا ران جذب است، اما از زانو به پایین گشاد می‌شود. این شلوار برای تمام اندام‌ها مناسب است.

• شلوار جذب: این شلوار نوعی دیگری از شلوار فاق بلند است که برای تمام اندام‌ها مناسب است.

• شلوار مام استایل: از دیگر شلوارهای فاق بلند که حسابی این روزها ترند شده شلوار مام استایل است. این شلوار آزاد است و در قسمت پایین و مچ پا کمی تنگ‌تر می‌شود. شلوار مام استایل به سبک شلوارهای قدیمی دهه‌ی 90 میلادی است.

مزایاو معایب:

• از مزایای این شلوار می‌توان به این نکته اشاره کرد که برای تمام اندام‌ها مناسب است.

• شلوار فاق بلند با استایل‌های مختلفی ست می‌شود.

• شلوار فاق بلند، قد را کشیده‌تر نشان می‌دهد.

• این شلوار شکم و پهلوها را می‌پوشاند و لازم نیست نگران دیده شدن کمر خود باشید. به همین دلیل افراد پلاس سایز هم می‌توانند با خیال راحت آن را بپوشند و لذت ببرند.

• شلوار فاق بلند باعث راحتی در کارهای روزمره می‌شود.

• از معایب آن باید گفت برای افرادی که بالاتنه‌ی کوتاهی نسبت به پایین‌تنه‌ی خود دارند، خیلی مناسب نیست چون باعث می‌شود بالاتنه‌ی آن‌ها کوتاه‌تر به نظر برسد.

 

خوش استایلی با شلوار فاق بلند

 

شلوار فاق متوسط

شلوارهایی که اندازه‌ی فاق آن‌ها معمولی است در این بخش قرار می‌گیرند. اندازه‌ی فاق این شلوارها 23 تا 25 سانتی‌متر است. این شلوارها استاندارد و برای اکثر خانم‌ها مناسب هستند. می‌توانید ست‌های زیبایی با این شلوارها بسازید.

چگونه از پاره شدن فاق شلوار جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در هنگام راه رفتن کشاله‌های ران شما به هم کشیده می‌شود؛ احتمالاً با این مشکل رو به رو هستید که کشاله‌ی شلوار شما به هم ساییده و بعد از مدت کوتاهی دچار پارگی می‌شود. راه حل این مشکل چیست؟ ابتدا شلوار را پشت و رو کنید. شلوار را به گونه‌ای تا بزنید که دو طرف شلوار از درز وسط روی هم بیفتند. سپس از یک صابون گچی کمک بگیرید و از قسمت فاق و درز وسط شلوار به اندازه‌ی 10 تا 15 سانتی‌متر با صابون به بالا و پایین بکشید. این دو خط را به شلک هلال به هم متصل کنید. در مرحله‌ی بعد روی این قسمت لایه حریر بگذارید تا طرحی که با صابون کشیدید به روی لایه حریر کپی شود. از طرح کپی شده دو عدد برش دهید. سپس با اتو آن‌ها را به شلوار بچسبانید.

آیا فاق قابل رفو است؟

اگر از ترفند بالا استفاده نکردید و فاق شلوار شما پاره شد، چه باید کرد؟ در این صورت باز هم می‌توانید شلوار خود را به چرخه‌ی مصرف بازگردانید. اگر در خیاطی مهارت دارید می‌توانید خودتان کار رفوی شلوار را انجام دهید. در غیر این صورت، بسیاری از خیاط‌ها هستند که کار رفو هم انجام می‌دهند. رفو خیلی تمیز از کار در می‌آید و ظاهر شلوار را خراب نمی‌کند.

در این مقاله با فاق شلوار و انواع آن آشنا شدیم و روش‌های مراقبت از فاق را بررسی کردیم. خوب است که قبل از خرید شلوار به انتظارات خود از شلوار و فاق آن توجه کنید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.