معرفی مانتو عبایی و نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید

معرفی مانتو عبایی و نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید
معرفی مانتو عبایی و نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید

مانتو عبایی یکی از لباس هایی است که بسیار مورد استفاده بانوان با حجاب قرار می گیرد و امروزه بسیار ترند شده است، به طوری که حتی بانوان کم حجاب نیز به خاطر ظاهر و سبک خاص آن، در استایل خود از آن استفاده می کنند. این لباس که تا به امروز از لباس های بانوان عرب محسوب می شد، حالا دیگر شهرت جهانی دارد و بسیاری از برند ها در تولید آن با یک دیگر رقابت می کنند.

اما سوالی که مطرح می شود؛ این است که اصلا مانتوی عبایی چیست؟ به چه مانتو هایی عبا گفته می شود؟ تاریخچه این لباس ها از کجاست و دلیل استفاده از آن ها چیست؟ ما در این مقاله در مورد این مانتو های جذاب صحبت می کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر شما نیز می خواهید در مورد عبا بیشتر بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مانتو عبایی چیست؟

عبا لباسی گشاد و بلند است که آستین های بلندی دارد و بر روی لباس پوشیده می شود. مانتو های عبایی مانند دیگر مانتو ها طرح ها و رنگ های مختلفی دارند؛ اما پر طرفدار ترین آن ها رنگ مشکی است. این لباس بعد از ظهور اسلام، به دلیل آن که تمام بدن انسان را می پوشاند، به لباس اصلی زنان عرب تبدیل شد؛ همچنین در کشور امارات نیز عبا به عنوان لباس ملی بانوان نام گذاری شده است. هر چند اغلب زنان اماراتی ترجیح می دهند لباسی غیر از عبا به تن کنند؛ اما در سال های اخیر کشور عربستان سعی دارد تا عبا را به عنوان لباس فرهنگی به جهان معرفی کند.

در جنوب ایران نیز برخی زنان از لباس هایی مانند مانتو های عبایی استفاده می کنند؛ که البته کمی متفاوت است. نا گفته نماند که لباس زنان بندر نوع خاص و متفاوتی از لباس های بومی و اصیل ایرانی است؛ اما به دلیل نزدیکی فرهنگ و همسایگی با کشور های حاشیه خلیج فارس، عبا را در پوشش بانوان جنوبی زیاد می بینیم. در واقع عبا پارچه ای چهار گوش است که بر روی بدن می افتد و دست ها را تا مچ و پا ها را تا پایین پوشش می دهد. مانتو های عبایی با هدف خنک نگه داشتن بدن بانوان در هوای گرم و همچنین رعایت کامل حجاب تولید می شوند؛ و به همین دلیل سایز آن ها گشاد است.

 

مانتو عبایی مشکی

 

تاریخ استفاده از عبا

همان طور که گفته شد یکی از علت های اصلی استفاده از مانتو عبایی، آب و هوا بود. هوای گرم و خشک صحرای عربستان، باد های موسمی، آفتاب سوزان و گرمای بسیار زیاد یکی از معضل های اصلی مردم در انتخاب پارچه و لباس مناسب است. از آن جایی که انتخاب لباس به آب و هوای منطقه بستگی دارد؛ لباس های گشاد بهترین گزینه برای آب و هوای گرم است؛ زیرا باد در این لباس ها به راحتی در حرکت است و گرمای کمتری را در خود نگه می دارد، به همین ترتیب مانتو های عبایی دوخته شد تا بانوان در آن احساس راحت تری داشته باشند. این لباس ها در ابتدا الگوی خاصی نداشتند؛ اما با گذشت زمان و تغییر مدل عبا ها دچار تغییراتی شدند.

 

مانتو عبایی سفید و آبی

 

پارچه های مناسب برای مانتو عبایی

به طور کلی برای دوخت مانتو های عبایی از پارچه های محلی استفاده می شود. در کشور های عربی و حاشیه های خلیج فارس از پارچه های مخصوصی که برای دوخت این لباس ها تولید می کنند، استفاده می شود. اما بهترین پارچه برای دوخت عبا، پارچه ژاپنی است. البته به دلیل قیمت بالای این پارچه ها امروزه بسیاری از برند هایی که عبا تولید می کنند، سعی دارند از پارچه های دیگر نیز استفاده کنند تا از هزینه های بالا جلوگیری کنند.

 

مانتو عبایی مشکی حریر

 

نکات مهم برای خرید مانتو عبایی

در حال حاضر مانتو های عبایی در طرح ها و مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند. بنابراین زمان خرید انتخاب های بسیار زیادی از لحاظ جنس، رنگ و سایز مانتو در پیش روی شما قرار می گیرد که ممکن است باعث سردرگمی شما شود. در ادامه این نکات را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

جنس پارچه

همان طور که گفتیم؛ بهترین پارچه برای دوخت مانتوی عبایی، پارچه ژاپنی است. اما در ایران از پارچه های دیگر نیز استفاده می کنند که ممکن است بعضی از آن ها از لحاظ کیفیت پایین باشند. بنابراین در هنگام خرید به جنس مانتوی مد نظر خود دقت بالایی داشته باشید.

رنگ مانتو

در گذشته مانتو های عبایی فقط به رنگ های مشکی و قهوه ای دوخته می شدند، اما امروزه رنگ های مختلفی از آن ها در بازار وجود دارد؛ به همین دلیل شما باید با توجه به استفاده ای که از مانتوی خود دارید رنگ آن را انتخاب کنید. یشنهاد ما به شما این است که اگر برای بیرون از منزل به دنبال مانتوی عبایی مناسب می گردید، از رنگ های تیره؛ و برای مجالس نیز از رنگ های روشن استفاده کنید.

 

مانتو عبایی مشکی ساده

 

قد و سایز لباس

مانتو های عبایی معمولا در سایز های بزرگ با قد بلند تولید می شوند. بانوانی که قد کوتاهی دارند باید به قد مانتو ها توجه کنند؛ و بهتر است در هنگام پوشیدن عبا از کفش های پاشنه بلند استفاده کنند.

نحوه ست کردن مانتو های عبایی

قبل از هر چیزی باید این موضوع را در رابطه با مانتو های عبایی بدانید؛ که این مانتو ها برای استایل های مینیمال گزینه مناسبی نیستند. پس اگر می خواهید استایل مینیمال داشته باشید، بهتر است به سراغ این مدل مانتو ها نروید. بهترین آیتمی که می توانید با مانتو های عبایی ست کنید؛ شال است. بنابراین باید در انتخاب رنگ و طرح شال خود دقت کنید؛ زیرا در صورتی شما یک استایل بسیار جذاب خواهید داشت که شال مناسبی به سر کنید. اگر می خواهید متفاوت به نظر برسید، از کیف و کفش با رنگ و سبک متفاوت استفاده کنید.

 

مانتو عبایی مشکی مجلسی

 

ما در این مقاله از مانتو عبایی و تاریخچه آن صحبت کردیم. همچنین نکات مهم در زمان خرید را نیز برایتان بازگو کردیم. و نحوه ست کردن آن ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم. حال نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما نیز در استایلتان از این مانتو ها استفاده می کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.