نگهداری لباس های زمستانی در فصول گرم

نگهداری لباس های زمستانی در فصول گرم
نگهداری لباس های زمستانی در فصول گرم

نگهداری لباس ‌های‌ زمستانی‌ برای 6 ماه گرم سال

با نزدیک شدن به نیمه دوم زمستان و روزهای‌آخر این فصل سرد، همان طور که آهسته به استقبال بهار می‌روید؛ در کنار خانه تکانی، اگر نگاهی‌‌به کمد لباس خود بیاندازید، نیاز به تحول و کمد تکانی‌را احساس می‌کنید. با تغییر فصل و آب و هوا، لباس‌های‌گرم و بافت را باید جمع آوری و لباس‌های‌بهاره را جایگزین کنید. در ادامه، به بررسی نگهداری لباس ‌های زمستانی‌ در 6 ماه گرم سال پرداخته می‌شود.

اصول نگهداری لباس‌ های زمستانی در فصل گرم

برای نگهداری درست، جلوگیری از آسیب به لباس‌های زمستانی‌ و قابلیت استفاده مجدد از این لباس‌های‌پشمی، بافتنی و خز و.. باید چند نکته را رعایت کنید که شامل؛ سازمان دهی، شست وشو، آویزان کردن و تا کردن، جلوگیری از بیدزدگی و انتخاب محل مناسب نگهداری لباس ‌های ‌زمستانی می‌شود،. این موارد، به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سازمان دهی لباس‌های‌زمستانی

اولین گام برای دسته بندی لباس‌های‌زمستانی، خارج کردن همه ‌آن‌ها و تقسیم بندی به 3 دسته، نیاز به شست و شو و خشکشویی، نیاز به تعمیر و اهدایی و سالم است.. دسته اول، لباس‌هایی که نیاز به لکه گیری و شست و شو دارند؛ هستند که در موارد خاص، خشکشویی نیز، لازم است. این مرحله را دست‌کم نگیرید. لکه‌های‌لباس با خاصیت گرم خود، راه را برای آفت‌ها‌باز و خوردگی لباس را افزایش می‌دهند. دسته دوم، لباس‌های زمستانی نیازمند به تعمیر و رفو هستند که قبل از جمع‌آوری لباس‌های زمستانی‌، بهتر است تعمیرات این لباس‌ها، انجام شود. لباس‌های اهدایی نیز شامل، لباس‌های سالمی هستند که پوشیده نمی‌شود.

 

تعدادی لباس بافتنی زمستانی‌در حال نظم دهی

 

اصول صحیح شست و شو لباس‌های زمستانی

مرحله دوم برای نگهداری لباس‌ های زمستانی، شست وشو و لکه گیری است. در ابتدا با خواندن تگ هر لباس، از شرایط شست و شو لازم آن مانند دما آب، شست شو با دست یا ماشین و نحوه خشک شدن مطلع شوید. سپس لباس‌های بافتنی و پشمی را با آب سرد ، مواد شوینده ملایم به آرامی شسته و برای خشک شدن از حوله استفاده کرده و آن را روی این لباس های زمستانی قرار دهید؛ و نچلانید. هرگز این لباس‌هارا برای خشک شدن آویزان نکنید.

نحوه چیدمان لباس های زمستانی

پس از اطمینان از خشک شدن کامل لباس‌ها، حتی لباس‌هایی‌که خشکشویی شده‌اند، بسته به جنس لباس‌های زمستانی، از قانون ساده تا کردن یا آویزان کردن پیروی کنید؛ هرلباسی‌که هنگام آویزان شدن، کشیده شد، تا کنید و هر لباسی‌که هنگام تا کردن چروک شد، آویزان کنید. در میان لباس‌ها؛ دستمال کاغذی قرار داده و آن‌ها‌را در کاور پارچه‌ای بگذارید.

 

چیدمان لباس به صورت آویزان شده در کاور و تا شده در باکس

 

جلوگیری از بیدزدگی

یکی از مهم‌ترین نکات و مرحله نگهداری لباس‌ های زمستانی در فصول گرم، جلوگیری از بیدزدگی و آفات است. در گذشته، از نفتالین به این منظور استفاده می‌شد که به دلیل وجود سمی خطرناک در این ماده، امروزه از چوب سدر، روغن اسطوخودوس و رزماری بهره می‎گیرند. به این صورت که، تکه‌های‌چوب سدر و اسانس اسطوخودوس را در کاور قرار داده تا به طور مستقیم با لباس‌ها‌در تماس نباشند. به یاد داشته باشید این مواد در صورتی‌کارساز هستند که لباس‌ها‌تمیز و بدون لکه باشند. این ماده‌ها‌و گیاهان، معطر نیز بوده و لباس‌ها‌ی زمستانی را در تمام مدت نگهداری، خوشبو می‌کنند.

 

چوب سدر برای رفع بیدزدگی لباس

 

انتخاب محل مناسب نگهداری لباس‌ های زمستانی

پس از انجام دادن و رعایت کردن نکات بالا، اکنون آماده انتقال لباس‌های زمستانی در جای خود، طی فصول گرم هستید. زیر تخت، بالای کمدو انباری از مکان‌های‌مناسب برای نگهداری لباس‌های‌ زمستانی‌اند. در محیطی‌خنک، تاریک و عاری از رطوبت، لباس‌ها بدون هیچ مشکلی، قابل نگهداری هستند. به یاد داشته باشید، لباس‌ها در کاور یا کیسه‌های وکیومی‌و با فاصله از زمین قرار دهید.

 

نگهداری لباس‌های‌زمستانی در زیر تخت و بالای‌کمد لباس

 

جنس لباس‌های زمستانی و نکات نگهداری‌‌آن‌

تا به اینجا، نحوه نگهداری لباس ‌های زمستانی در فصول گرم بررسی شد، در ادامه به جنس لباس‌های زمستانی و نکات نگهداری آن اشاره می‌شود. چرم، خز، بافت و پشم و... هرکدام ویژگی مختص به خود را دارد. به طور مثال چرم که خاصیت ضدآب دارد را مانند دگر لباس‌ها لکه گیری کرده؛ واکس مخصوص چرم بزنید و بگذارید تا خشک شود. سپس، داخل آن را با لباس‌های سنگین زمستانی پر کنید تا ضمن حفظ ظاهر‌اش، فضای‌کمتری اشغال شود. لباس‌های‌خز و با ارزش را با دست شسته، برعکس کرده و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. درانتها، با آویز چوبی و کاور پارچه‌ای، آن‌ها را نگهداری کنید.

 نکات کلیدی نگهداری لباس های زمستانی

این مراحل را نه تنها برای لباس‌های زمستانی، بلکه برای چکمه‌ها نیز انجام دهید. لکه گیری، پر کردن آن‌ها با روزنامه و لباس‌های سنگین زمستانی و قرار دادن در کاور و باکس؛ نکات مشترک قابل استفاده برای چکمه‌ها و کفش‌های‌زمستانی است. می‌توانید از بوگیر‌های‌مخصوص کشف یا جوش شیرین نیز، برای رفع بو نامطبوع در طی نگهداری استفاده کنید. برای دانستن این که چه لباس‌هایی‌و در کجا نگهداری ‌می‌کنید؛ می‌توانید لیستی‌از لباس‌های زمستانی تهیه کنید و یا حتی عکسی‌از آن داشته باشید که بر روی جعبه یا گوشی همراه باشد. از کاور پلاستیکی برای نگهداری لباس‌ها‌کمتر استفاده کنید زیرا که در دراز مدت، موجب تغییر رنگ لباس می‌شود.

در این جا سعی شد که چگونگی نگهداری لباس‌ های زمستانی در فصول گرم و نکات مهم مربوط به آن گفته شود. با دانستن این راه‌کارها، ضمن آماده شدن برای فصل بهار، از لباس‌های‌فصل قبل خود نیز حفاظت کنید تا منجر به خرید دوباره، صرف هزینه و مصرف گرایی نشود. آیا این راهکارها، تاثیری در کنترل عطش خرید لباس جدید و نگهداری لباس‌های‌قبلی دارد؟ نظر شما چیست؟