همه چیز درباره ی ارگانزا

همه چیز درباره ی ارگانزا
همه چیز درباره ی ارگانزا

 

پارچه ی ارگانزا براق و درخشان ، سبک وزن و نازک و دارای یک بافت منحصر به فرد خوب و ظریف است؛ به دلیل شفافیت این پارچه نور به راحتی از آن  منعکس می شود و به علت سبک بودن آن، اغلب در لباس عروس به عنوان آستر و یا به عنوان یک لایه در انواع پیراهن ها و در لباس مهمانی و یا لباس شب استفاده می شود.

 

لباس عروس از جنس پارچه ی ارگانزا

 

 

پارچه ی ارگانزا سفت و محکم و تا اندازه ای کمیاب است تنها عیب آن این است که به راحتی چروک می شود. ارگانزای ابریشمی در اصل در چین ساخته شده است، اما در حال حاضر ارگانزا های ابریشمی و مصنوعی در سراسر جهان با قیمت ها مختلفی ساخته می شوند.

 

استایل 1 از پیراهن با پارچه ی ارگانزا

استایل 2 از پیراهن با پارچه ی ارگانزا

 

نخ ها و الیاف پارچه های ارگانزا -ابریشمی(که در ایران به حریر معروف است)، پلی استر یا نایلون - در بافت های ساده بر روی پارچه های بزرگ تولید می شوند. بافت ساده شامل بافت افقی و عمودی یا نخ هایی است که در زیر هر نخ ریسی قرار می گیرد.

ارگانزا به عنوان ساده ترین فرم بافندگی، یک بافت ساده، تقاطعها و رج های بیشتری را نسبت به سایر پارچه ها ایجاد می کند، که در نتیجه یک پارچه منسجم بدست می آید. پارچه های ارگانزا بسیار شفاف و قوی هستند و براحتی می توانید رج های زیاد و بافت آنرا  مشاهده کنید.

تصویر1 از پارچه ی ارگانزا

تصویر 2 از پارچه ی ارگانزا

 

با توجه به ظرافت پارچه و کیفیت شفاف آن، روبانهای تزئینی اغلب به عنوان گردنبند مورد استفاده قرار می گیرند که در آن آویز یا زیورآلات اصلی و یا بروشت را آویزان می کنند. ارگانزا را می توان به عنوان گل روی مو یا کلاه،روی لباس و جلیقه و یا موارد دیگر تزئینی استفاده کرد.

کیسه های ارگانزا کوچک ظروف خانگی، صابون ها یا لوسیون را به ظروف شیک تبدیل می کند و یا برای جعبه های کادویی و هدایا کاربرد بسیاری دارد. برخی از صنعتگران گردنبندهای پارچه ای را به طور کامل از پارچه های رنگارنگ ارگانزا تهیه می کنند.

 

هدایا با پارچه ی ارگانزاگل سر با پارچه ی ارگانزاجعبه کادویی با پارچه ی ارگانزا

 

 

همانند بسیاری از پارچه های خالص، دوخت و دوز پارچه ی ارگانزا نیز زمان می برد. به دلیل نوع بافت آن برای کار کردن لغزنده است. هنگام برش پارچه، نوار یا لبه های آن را پایین نگه دارید تا از بریدن آن در حین برش جلوگیری کنید. ارگانزا را می توانید با خطوط گچی هم برش دهید و یا بدوزید به شرط آنکه گچ از روی آن شسته شود.

هنگام استفاده از  چرخ خیاطی، شما نیاز به یک صفحه دوخت مستقیم و سوزن بسیار ظریف دارید که ارگانزا در زمان دوخت دچار لغزش نشود. اگر چه این پارچه سخت تر از آن است که به نظر می رسد ولی هنگام خشک کردن ارگانزا، اتو را با حرارت کم و به آرامی روی آن بکشید چون حرارت بالا روی این پارچه موجب اشتعال آن می شود. ارگانزا را در آب گرم شستشو دهید.

 

دوخت پارچه ی ارگانزا

شستشوی پارچه ی ارگانزا