پارچه‌های پشمی مناسب کت

پارچه‌های پشمی مناسب کت
پارچه‌های پشمی مناسب کت

معرفی انواع پارچه‌های پشمی که برای کت مناسب هستند

کت یکی از پرطرف‌دارترین و زیباترین آیتم‌هایی‌ست که برای هر فصلی مناسب است. در فصول گرم سال کت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که پارچه آن‌ها علاوه‌بر ایستایی، نازک و خنک باشد. در فصول سرد نیز کت‌هایی که پارچه آن ضخیم است، بیش‌تر استفاده می‌شوند. در میان تمام کت‌های زمستانی، کت‌هایی که پارچه‌ آن‌ها پشمی است، محبوب‌تر هستند. از آن‌جایی که پارچه‌های پشمی انواع مختلفی دارد؛ سوال این‌جاست که کدام پارچه‌ها برای کت مناسب‌اند؟ ما در این مقاله به این موضوع می‌‌پردازیم و در رابطه با ویژگی‌های آن‌ها صحبت می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر و یا تویید Tweed، که در ایران به توییت معروف است؛ یکی از پارچه‌های پشمی پرطرف‌دار برای دوخت انواع کت‌هاست. این پارچه که به سبک اسکاتلندی و ایرلندی دوخته می‌شود، به‌دلیل الیاف پشمی به‌کار رفته در آن، کشمیر نا‌م‌گذاری شده است. این پارچه بافتی خشن دارد که بدن را بسیار گرم نگه می‌دارد و در حین لمس پارچه نیز احساس ضخامت و سفت بودن را به شما انتقال می‌دهد.

پارچه‌ کشمیر از الیاف پشمی، پنبه، کشمیر، پلی‌استر، ویسکوز و نایلون تولید می‌شود. البته ممکن است که ترکیب این مواد با توجه به کاربرد پارچه تغییر کند. اگر در ترکیب آن از پشم گوسفند و پشم کشمیر استفاده شود؛ علاوه‌بر دوام بالا، حالتی بسیار نرم و درخشان دارد. برای افزایش دوام آن نیز معمولا از پلی‌‌استر استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این پارچه می‌توان به مقاوم بودن آن اشاره کرد. این مقاوم بودن تا حدی‌ست که حتی در برابر سایش نیز کم نمی‌آورد و در طول زمان ظاهر خود را حفظ می‌کند.

 

پارچه کشمیر

 

پارچه فوتر

فوتر یکی دیگر از پارچه‌های پرطرف‌دار است که از لحاظ کیفیت بسیار قوی است؛ و در میان تمام پارچه‌های پشمی نماد دوام، استحکام و انعطاف‌پذیری دارد. این پارچه‌ها با نام نمد نیز شناخته می‌شوند؛ و در واقع فوتر نامی است که فرانسوی‌ها برای این پارچه‌ها انتخاب کردند. جالب است بدانید که این پارچه به هیچ عنوان بافته نمی‌شود و طی یک سری مراحل خاص و بدون ایجاد هیچ‌گونه بافتی تولید و ساخته می‌شوند. بنابراین پارچه فوتر تحت فشار، رطوبت و حرارت بالا قرار می‌گیرد که باعث می‌شود الیاف پشمی در یک‌دیگر فرو رفته و فوتر ایجاد شود.

پارچه فوتر از درصد پشم بالایی تولید می‌شوند و به همین دلیل بسیار ضخیم هستند؛ و با وجود ضخامت بالا باید بگوییم که بسیار سبک هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پارچه، این است که به هیچ عنوان گلوله نمی‌شود و پرز نمی‌دهد.

 

پارچه فوتر در رنگ‌های مختلف

 

پارچه شانل

از دیگر پارچه‌های پشمی که برای کت بسیار مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، می‌توان به شانل اشاره کرد. پارچه شانل نوعی پارچه کرکی نرم و براق است که از نخ طبیعی ابریشم، پنبه و یا نخ‌های مصنوعی مانند آکریلیک، رازیون و الفین بافته می‌شود. پارچه شانل به دلیل زیبایی، دوام بالا، لطافت و نرمی در دو طرف پارچه و طیف‌های رنگی، متنوع طرف‌داران زیادی پیدا کرده است و یکی از پرکاربردترین پارچه‌های مبلی در صنعت مبلمان محسوب می‌شود. نحوه بافت این پارچه به این صورت است که طول کوتاهی از نخ، به نام شمع، بین دو هسته اصلی قرار می‌گیرد و سپس با چرخاندن نخ‌ها دور یک‌دیگر بافته می‌شود. لبه‌های این شمع‌ها از سمت راست به هسته نخ ریسی می‌چسبند و به این ترتیب نرمی و ظاهر خاصی به شانل می‌دهند.

 

پارچه شانل مشکی با چهار خانه‌های سفید

 

پارچه موهر

پارچه موهر یکی از انواع پارچه‌های پشمی است که نرم و ابریشم‌گونه است و برای پوشاک پاییزی و زمستانی، روکش، فرش، لوازم جانبی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. موهر پارچه ای است که از پشم بز آنگورا تولید می‌شود. موی بز آنگورا مجعد، بلند و سفید است، و الیاف به دست آمده از آن، نرم، بادوام و براق هستند و رنگ‌پذیری خوبی دارند. این پارچه به دلیل براق بودن و احساس سبکی که حین پوشیدن به شما می‌دهند، محبوب هستند. خیاطان معمولا از این پارچه‌ها برای دوخت کت زنانه یا انواع پالتوهای زنانه کوتاه و بلند استفاده می‌کنند. این پارچه‌ها رطوبت را به خوبی جذب و حفظ می‌کنند؛ همچنین گرما را نیز به‌خوبی در خود نگه می‌دارند. کسشانی آن بسیار بالاست و درخشندگی و عمر طولانی دارد. همچنین حساسیت ایجاد نمی‌کند و در صورت استفاده طولانی تغییر حالت نمی‌دهد و نمدی نمی‌شود.

 

پارچه موهر در رنگ‌های مختلف

 

پارچه گاباردین

گاباردین پارچه‌ای‌ است که بافت محکمی دارد و اغلب از پشم و نخ پنبه تهیه می‌شود. بسیار بادوام و باکیفیت است و در لیست پارچه‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرد. در قرن 15 میلادی، به قبای بلند و جلوباز گاباردین می‌گفتند. در قرن 16 میلادی، گاباردین بیش‌تر مورد استفاده افراد طبقه پایین اقتصادی جامعه قرار می‌گرفت. اما امروزه این پارچه، از پارچه‌های پرطرف‌‍‌دار برای کت‌های زمستانی و پاییزی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به دوام بالا، ضد آب، ضد چروک، طبیعت دوست و تجزیه‌پذیر بودن اشاره کرد.

 

پارچه گاباردین

 

دلیل محبوبیت پارچه‌های پشمی

 

دلیل محبوبیت پارچه‌های پشمی

 

ما تا این‌جا انواع پارچه‌های پشمی که برای دوخت کت مناسب هستند را به شما معرفی کردیم. اکنون شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا این پارچه‌ها بسیار محبوب هستند؟ ما در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

داشتن عایق طبیعی

از آن‌جایی که پشم گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند، برای تولید پارچه‌های زمستانی بسیار مناسب هستند.

تنفس‌پذیری بالا

پارچه‌های پشمی با تنفس‌پذیی بالایی که دارند، راحتی و تنظیم دما را تضمین می‌کنند.

از بین بردن رطوبت

خاصیت جذب رطوبت پشم، پوست را خشک و بدون بو نگه می دارد.

لوکس بودن

پارچه‌های پشمی معمولا پارچه‌های لوکس محسوب می‌شوند که ظاهری ظریف و زیبا به لباس‌های شما می‌دهند.

دوام بالا

ماهیت مستحکم پشم، دوخت لباس‌‌هایی با دوام طولانی را تضمین می‌کند. این پارچه‌ها شکل و ظاهر خود را در طول زمان حفظ می‌کنند.

ضد حساسیت

بسیاری از خانم‌ها پشم را ضد حساسیت و ملایم برای پوست می‌دانند که آن را برای افراد حساس مناسب می‌کند.

 

پارچه‌های پشمی در رنگ‌های مختلف

 

ما در این مقاله انوع پارچه‌‌های پشمی که برای کت مناسب هستند را به شما معرفی کردیم. همچنین از ویژگی‌های آن‌ها نیز صحبت کردیم. اکنون نظر شما درباره این پارچه‌ها چیست؟ شما کدام یک از این پارچه‌های پشمی را می‌پسندید؟ و قصد دارید چه مدل کتی بدوزید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.