کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان

کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان
کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان

نکات مهم در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان

ریختن برگ‌ ها و تغییر دمای هوا، آغازگر فصل جدید خرید برای مشتریان مد است. فصل ها به عنوان یک مترونوم جهانی برای تجارت مد در سراسر جهان عمل می کنند و سرعت و زمان توسعه، بازاریابی و فروش مجموعه های جدید را مشخص می کنند. قبلاً فصول را دوره‌ هایی می ‌دانستیم که آب‌ و هوا تغییر می‌ کند و تصور می‌ کردیم که فصول مد اصلی در مورد تغییر لباس‌ هایی است که در واکنش به تغییر آب و هوا می‌پوشند؛ لباس‌ های پشمی و گرم‌ در هوای سرد، رنگ‌ های روشن‌ در هوای گرم و زیر نور خورشید و طرح‌ های کاربردی‌ تر برای زیر باران! در این مقاله ابتدا با فصل های دنیای مد آشنا می شویم، سپس نکات مهم در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان را بررسی می‌کنیم؛ در نهایت نیم نگاهی به کالکشن های بدون فصل می اندازیم و تأثیر آن را بر مد پایدار بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

فصل های دنیای مد

به طور معمول در دنیای مد، کالکشن بندی بر اساس فصل ها به دو فصل تقسیم می شوند؛ کالکشن بندی فصل بهار و تابستان (Spring/ Summer) و کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان (Autumn/ Winter). فصل مد بهار/ تابستان از ژانویه آغاز می شود و در ژوئن به پایان می رسد. فصل مد پاییز/ زمستان در ماه جولای شروع می شود و تا دسامبر ادامه دارد. در حالی که چهار فصل مختلف وجود دارد، مهم است که توجه داشته باشیم که همه افراد چهار فصل را به طور یکسان و در یک زمان تجربه نمی کنند. در برخی نقاط برف می‌ بارد، در حالی که برخی دیگر هرگز برف نمی ‌بارند و هوا بهاری است. هفته های مد SS و AW در پاریس، میلان، نیویورک و لندن برگزار می شود.

 

فصل ها و نمایش هفته های مد

 

نکات کلی در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان

پارچه لباس ما باید با آب و هوا مطابقت داشته باشد؛ به همان اندازه، رنگ لباس نیز در انتخاب پوشش مناسب مطابق با فصل اهمیت دارد. به عنوان مثال، در تابستان مردم از رنگ‌ های پر جنب و جوش استفاده می‌ کنند که شدت گرمای فصل را نشان می‌ دهد. در حالی که در زمستان پالت رنگ تیره تر برای آب و هوا مناسب است. لباس‌ های پاییزی هیجان‌ انگیز هستند، زیرا به ما اجازه می ‌دهند که لباس‌ ها را لایه لایه ترکیب کنیم، مانند پوشیدن یک ژاکت روی تی شرت.

• استفاده از سایه های روشن: برای پوشش فصل سرد، می توانید خاکستری روشن، آبی، سبز، قرمز و غیره را بپوشید. رنگ سفید یک رنگ کلاسیک جهانی است. تقریباً می توانید آن را با هر چیزی ست کنید. همه سایه های سفید برای لباس ها در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان مناسب هستند. جامپر ها و ژاکت ها با رنگ های روشن تر، با دامن های تیره همیشه جذاب هستند.

• لایه لایه پوشیدن: در فصل سرد برای محافظت در برابر آب و هوا نیازی به چند لایه لباس داریم. اما باید در انتخاب لایه ها دقت کنیم، که این لایه ها با هم هماهنگی داشته باشند. در لایه ها ترکیب رنگ و پارچه باید رعایت شود.

 

سه لوک در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان به صورت لایه لایه

 

• جنس پارچه مناسب: دما در فصل سرد پایین است از آن جایی که همیشه باید دمای بالاتر را نشان دهیم، از جنس پارچه هایی که حس گرما به ما می دهند، استفاده می کنیم، جنس پارچه مخملی، ابریشمی، پشمی و … مناسب لباس ها در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان هستند. البته باید به جزئیات پارچه ها توجه کنیم. فقط مواردی را با هم ترکیب می کنیم که با هم هماهنگی داشته باشند و یک دوتایی بزرگ را تشکیل ندهند.

• لباس های گشاد و اور سایز: درست است که لباس ها در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان معمولاً گشاد هستند ولی بیش از اندازه گشاد بودن آیتم ها، استایل را خراب می کند. الگو ها را به درستی بپوشیم، چرا که استایل پاییز و زمستان، فقط هماهنگی رنگ ها و الگو ها است.

 

چهار لوک اورسایز در کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان

 

• استفاده از اکسسوری: اکسسوری ها برای تکمیل استایل هستند؛ در واقع اکسسوری آیتم های یک استایل را با هم هماهنگ تر می کند. برای مثال، استفاده از بوت و جوراب شلواری ها می تواند به عنوان اکسسوری، استایل جذابی را بسازد. از آن غافل نشویم.

در تمام این موارد دقت کنید که انتخاب های شما، سلیقه شما را در مد نشان می دهد؛ پس باید انتخاب آیتم ها و استایل به گونه ای باشد که با هویت و شخصیت شما هماهنگ باشد و شما را در فصل سرد تکمیل کند.

کالکشن های بدون فصل

استراتژی مد بدون فصل این است که آیتم‌ های کمتر ولی با کیفیتی بخرید که بیشتر از یک فصل دوام داشته باشند. در واقع این نوع کالکشن در مورد مصرف آگاهانه است و می‌تواند شامل بازیافت و رفو لباس‌ باشد؛ یعنی پوشیدن لباس‌ ها بیش از یک بار و برای بسیاری از فصول آینده. مد بدون فصل، مد آهسته و پایدار است. کیت میدلتون (Kate Middleton) یکی از مدافعان مد بدون فصل است. بدون فصل بودن فشن، می‌تواند باعث صرفه‌ جویی در پول، همچنین باعث نجات زمین شود. در واقع کالکشن‌ های بدون فصل، بی‌زمان و قابل تنظیم هستند. جنبش مد بدون فصل در ابتدا در حدود سال ۲۰۲۰، در زمان شروع همه‌ گیری ویروس کرونا آغاز شد. این زنگ هشداری بود که افراد برجسته مد لوکس مانند آلساندرو میکله (Alessandro Michele)، مدیر خلاق گوچی را به بازنگری در تأثیر مد بدون فصل بر محیط زیست و جامعه سوق داد.

برای کالکشن پاییز زمستان ۲۰۲۲، بسیاری از طراحان پس از چند فصل مرخصی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، به برنامه فیزیکی فشن شو ها و ‌کت واک ها بازگشتند. با این که در این مدت شاهد برخی از ارائه های دیجیتال بودیم، ولی بسیاری از طراحان همچنان از روش های سنتی برای ارائه طرح های خود استفاده می کنند (چه از طریق تصاویر، فیلم یا پلتفرم های منحصر به فرد دیگر) و تاکید قطعاً بر روی ارائه سنتی کت واک ها است. در واقع یکی دیگر از مزایای کالکشن های بدون فصل، کنسل شدن برنامه هایی از جمله فشن شو ها است که هزینه کلانی دارند.

 

سه لوک از کالکشن بدون فصل برند پایدار cuyana

 

کالکشن های بدون فصل، آینده مد پایدار

در گذشته، تنها دو فصل مد وجود داشت، کالکشن بندی فصل بهار و تابستان و کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان. هفته‌ های مد SS و AW در پاریس، میلان، نیویورک و لندن برگزار می ‌شود. علاوه بر این فصل‌ ها و هفته‌ های مد، فصل‌ های دیگری از جمله Resort و Pre-Fall نیز وجود دارند. فصل‌ های مد بعضی از برند های فست فشن‌ گاهاً تا ۵۲ فصل می‌ رسد؛ تقریباً هفته‌ ای از یک کالکشن رونمایی می‌ کنند. ولی آیا به این همه فصل در دنیای مد احتیاج داریم؟ هدف از ظهور ترند های جدید هر هفته، مصرف گرایی و خرید بیشتر و بیشتر لباس است!

کالکشن های بدون فصل کاملاً با ارزش‌ های مورد حمایت جنبش مد آهسته مطابقت دارد و با جایگزین کردن حس ماندگاری به جای ترند های زودگذر، اخلاق ارجحیت کیفیت بر کمیت را رواج می دهد. پس ما با رعایت نکات ریز کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان و انتخاب آیتم های با کیفیت و مناسب، از این ایده مد پایدار پیروی کنیم. همچنین آسیب کمتری به محیط زیست بزنیم و امانت دار خوبی برای آیندگان باشیم. با خرید آگاهانه بعد از خرید هم احساس پشیمانی نخواهیم کرد. نظر شما در مورد مد بدون فصل چیست؟ شما چه نکات دیگری از کالکشن بندی فصل پاییز و زمستان می دانید که مطابق این اصول باشد؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دو لوک از کالکشن بدون فصل برند پایدار ouisa