کریستین دیور کیست؟!

کریستین دیور کیست؟!
کریستین دیور کیست؟!

کریستین دیور در 21 ژانویه 1905 در گرانولی (Granville) ،یک شهر ساحلی در شمال فرانسه متولد شد. او دومین فرزند از پنج فرزندالکساندر لوئیس موریس دیور، مالک و تولید کننده بسیار موفق کود بود، و مادری اصیل به نام ایزابل داشت. هنگامی که او نوجوان بود، خانواده دیور به پاریس نقل مکان کردند، جایی که او جوانی خود را نیز در آن سپری کرد.

کودکی کریستین دیورکودکی کریستین دیور در کنار خانواده

سرگذشت کریستین دیور


اگرچه دیور به هنر علاقه مند بود و بسیار تلاش کرد که معمار شود، اما به اصرار و پافشاری پدرش در سال 1925، درÉcole des Sciences Politiquesبه تحصیل در علوم سیاسی پرداخت با درک اینکه او در نهایت روزی به عنوان یک دیپلمات مشغول به کار خواهد شد.


تصویری از دیور در حال طراحی طراحی کریستین دیور

افتتاح گالری هنری توسط کریستین دیور


اما پس از فارغ التحصیلی اش در سال 1928، دیور یک گالری هنری کوچک را با پولی که از پدرش به ارث برد افتتاح کرد و موافقت کرد که پسرش پس انداز و کمک مالی اش را به او بدهد و با او شراکت کند، به شرطی که نام خانوادگی آنها در بالای درب گالری ظاهر نشود.

در چند سالی که باز بود، گالری دیور کارهای هنرمندان برجسته مانند جورج بوق، پابلو پیکاسو، ژان کوکتو و ماکس جاکوب را به نمایش گذاشت.اما او مجبور شد گالری را در سال 1931 تعطیل کند، در سالی که شامل مرگ مادر و برادر بزرگترش و فروپاشی مالی پدرش بود.


گالری کریستین دیور

بسته شدن گالری هنری کریستین دیور


پس از بسته شدن گالری خود، دیور شروع به گذاشتن ملاقات هایی برای فروش طرح های مد خود کرد، و در سال 1935،اولین کار خود را به نمایش مجله فیگاروIllustré درآورد.

چند سال بعد، دیور به عنوان دستیار طراحی توسط رابرت پگیت، طراح برجسته ی پاریس استخدام شد که با آغاز جنگ جهانی دوم، دیور در جنوب فرانسه به عنوان افسر ارتش فرانسه خدمت کرد.

پس از تسلیم فرانسه به آلمان در سال 1940، دیور به پاریس بازگشت، جایی که او به سرعت توسط مجسمه ساز Lucien Lelong استخدام شد.

در طول سال های باقی مانده ازجنگ،خانه طراحی للونگ به طور مداوم زنان همجنسگرایان نازی و فرانسوی را پوشش می داد. در همان زمان، خواهر کوچکتر دیور، کاترین، برای حزب مقاومت فرانسه کار می کرد.

(او دستگیر شد و به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد، اما جان سالم به در برد؛ او در نهایت در سال 1945 آزاد شد)


انقلاب جدید کریستین دیور


دیور در سال 1947، با حمایت مارسل بواساک، کارآفرین فرانسوی، انقلابی جدید را به نمایش گذاشت و موجب اختلاف نظر بین المللی شد. این طرح که شامل لباس هایی با مدل شانه های کوچک، کمر کشیده و دامن محکم و تنگ بود ، تغییر قابل ملاحظه ای در چهره ی شانه ها و دامن های کوتاه بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد.

لباس های طراحی شده توسط کریستین دیوربعد جنگ جهانی دوم

افتتاح خانه مد کریستین دیور



دیور با همین طرح ها که در مواجهه با محدودیت های جنگی در آن سال ها به پرواز درآمده بود، جلوه کرد.در سال ۱۹۴۷ میلادی خانه مد دیور از اولین مجموعه کالکشن خود به نام نگاه جدید رونمایی کرد.

مجموعه کالکشن نگاه جدید تاثیرات زیادی بر روی صنعت مد و طراحان مد و لباس گذاشت. در این سال خانه مد دیور ، اولین خط تولید عطرهای زنانه خود را به نام میس دیور Miss Dior و همچنین در سال ۱۹۵۳ با کمک راجر وی ویر اولین خط تولیدی کفش را، راه اندازی کرد.

در سال 1955 بوتیک GRANDE را در بین خیابان مونتاین و فرانکوئیس دمونت مورنسی افتتاح کرد و اولین خط رژ لب دیور هم در همین سال به بهره برداری رسید.



عطرهای زنانه کریستین دیور

کفش های زنانه کریستین دیور

دیور در تجارت جهانی

با کالکشن نگاه جدید او 10 سال موفقیت آمیز دیور دنبال شد و ۱۲.۷ میلیون دلار سود به دست آورده است. در دهه 1950، Diorانواع مختلفی از خط های خود را معرفی کرد، از جمله خطH، خطAو خطY.

دیور در تجارت جهانی مد لباس پاریس و بازپس گیری آن از طراحان آمریکایی بسیار کمک کرد.و سرانجام در سال 1957، چند سال پس از ظهور برندش یکی از طرح های او بر روی جلد مجله یTIMEتایید شد.

درسال ۱۹۵۶ میلادی خانه مد دیور دهمین سالگر تاسیس خود را جشن می گیرد، که در آن ۱۰۰۰۰۰ کالا به فروش می رسد. همچنین در این سال دیور برای آوا گاردنر بازیگر فیلم کلبه کوچک، ۱۴ لباس مختلف طراحی می کند.


طرح های دیور بر روی جلد مجله ی TIME

شعبه های خانه مد دیور


در پایان سال ۱۹۵۳ میلادی خانه مد دیور در کشورهای مکزیک ، کوبا ، کانادا و ایتالیا شعبه داشت. در سال ۱۹۵۴ میلادی اولین بوتیک خانه مد دیور در خیابان نهم کانودیر افتتاح شد.

همچنین در همین سال به افتخار دوشس مارلبرو و شاهزاده مارگارت ، یک شو در کاخ بلنهایم برگزار کرد.کریستین دیور یک طراح مد روز فرانسه بود که کارهای او درست بعد از جنگ جهانی دوم محبوبیت زیادی پیدا کرد ،میراثی که همچنان در صنعت مد تاثیر گذار است.

کریستین دیور در کاخ بلنهایم

کریستین دیور در کاخ بلنهایم تصویر 2کریستین دیور در کاخ بلنهایم تصویر 3

او زنانگی را مجددا به چالش کشید و بر زیبایی زنانه تأکید فراوان داشت. موفقیت دیور، بر اساس نوآوری طرح هاو شیوه ی کسب و کار منحصر به فردش، او را موفق ترین طراح مد در جهان کرد.

طرح های او توسط بسیاری از ستارگان فیلم و خانواده ی سلطنتی به طور یکسان پوشیده شده است، و شرکت او همچنان در خط مقدم صنعت مد قرار دارد.



طرح های بی نظیر لباس توسط دیور

فوت دیور


کریستین دیور به ایتالیا برای تعطیلات در شهر مونتکاتینی سفر کرد. و در 23 اکتبر 1957، در اثر سومین حمله قلبی و در سن 52 سالگی فوت کرد.

مارسل بواساک هواپیمای خصوصی خود را به مونتکاتینی فرستاد تا بدن دیور را به پاریس بفرستد و مراسم تشییع جنازه دیور با حدود 2500 نفر شامل همه کارکنان و بسیاری از مشتریان مشهور او باشکوه هرچه تمام تر برگزار شد.

او درCimetière de Callianدر شهر وار، فرانسه دفن شد. در زمان مرگ او، خانه دیور در سال بیش از 20 میلیون دلار درآمد داشت.



سفر دیور به ایتالیا
مراسم تشعیع جنازه دیور

جانشین برای خانه مد دیور


پس از مرگ دیور در سال 1957، دستیار او ایو سنت لورن خانه ی مد او را به دست گرفت.در سال ۱۹۵۹ سنت لوران از اولین مجموعه کالکشن خود با نام برند دیور رونمایی کرد.

درسال ۱۹۶۰ میلادی سنت لورن به دلیل پیوستن به ارتش، مجبور به ترک خانه مد دیور می شود. در همین سال مارک بوهن به جای سنت لوران در خانه مد دیور شروع به فعالیت کرد، و بسیار خلاقانه تر از سنت لوران عمل می کرد.

سنت لوران در طول سال هایی که به عنوان طراح هنری خانه مد دیور کار می کرد، مجموعه کالکشن های بسیار زیادی طراحی کرد. او وقتی مجبور به ترک خانه مد دیور شد، اعلام کرد: اصلا احساس ناراحتی نمی کنم، زیرا من در طول تمام این سال ها تمام تلاش خود را برای حفظ محبوبیت این شرکت به کار گرفته بودم.



در سال ۱۹۶۷ میلادی فیلیپ گیبورگ دستیار بوهن، اولین مجموعه کالکشن آماده پوشیدن خود را با نام میس دیور راه اندازی می کند. همچنین در همین سال بوهان اولین فروشگاه بچه گانه دیور را در خیابان ۲۸ مونتاین افتتاح کرد.





در سال ۱۹۸۵ میلادی برنارد آرنولت ( Bernard Arnault ) به عنوان مدیر عامل و مدیر اجرایی خانه مد دیور انتخاب شد. در سال ۱۹۸۹ میلادی ( Gianfranco Ferré ) جان فرانکو فرره به عنوان مدیرهنری خانه مد دیور انتخاب شد در این سال فرره مدیر هنریِ لباس های آماده پوشیدن، اوت کوتور و خز دار زنانه بود.



مدیر عامل و مدیر اجرایی خانه مد دیور

انتخاب جانگالیانو مدیر خانه مد دیور


در سال ۱۹۹۷ میلادی جانگالیانو به عنوان مدیر هنریِ خانه مد دیور انتخاب شد و تمام امتیازات فروشگاه مرکزی دیور را خریداری و آن را دوباره راه اندازی کرد. جان گالیانو همواره مورد تحسین و تمجید سردبیر ارشد آمریکا آنا وینتور قرار می گرفت، و از طریق او توانست به عنوان مدیر هنریِ خانه مد دیور انتخاب شود. در سال ۱۹۹۹ میلادی یک فروشگاه جواهر فروشی در پاریس افتتاح شد، و در ۵ اکتبر عطرهایی با نام در همین سال جان گالیانو برای بهار و تابستان، از مجموعه ای از خورجین های دارای طرح های منحصر به فرد خود رونمایی کرد. در سال ۲۰۰۰ میلادی جان گالیانو به عنوان مدیر ارتباطات، تبلیغات و لباس هایِ آماده پوشیدن خانه مد دیور انتخاب شد. در ماه جولای همین سال مدیریت خط تولیدی هوم دیور به هدی اسلیمن واگذار شد. جان گالیانو مدیر تبلیغات جان گالیانو در سال ۲۰۱۱ جان گالیانو از سمت خود به عنوان مدیر هنری خانه مد دیور استعفا داد، و در سال ۲۰۱۲ میلادی راف سیمون به جای او شروع به کار کرد. سلبریتی های طرفدار برند دیور: مادونا ، بلیک لایولی ، شارلیز ترون، برد پیت ، میک جگر


جان گالیانو مدیر تبلیغاتجان گالیانو