یک روتین پوستی مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

یک روتین پوستی مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟
یک روتین پوستی مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

داشتن یک پوست خوب، از خواسته های همه انسان‌ هاست. یک پوست خوب می‌ تواند شما را جوان تر، سرحال تر و زیباتر نشان دهد. شاید برایتان سوال باشد که چگونه می توان پوستی سالم و بدون نقص داشته باشیم. در جواب باید بگوییم که عوامل بسیاری در داشتن یک پوست سالم مؤثر هستند. یکی از این عوامل ژنتیک است. برخی افراد به طور ژنتیکی پوست سالم تر و بی نقص تری نسبت به سایرین دارند. این افراد بسیار خوش شانس هستند اما بدون شک توجه به دیگر عوامل داشتن پوست خوب، می تواند برای افرادی که ژنتیکی پوست خوبی ندارند کمک کننده باشند. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در داشتن پوست سالم، استفاده از روتین پوستی مناسب است. در این مطلب نکات مهمی که برای داشتن روتین پوستی خوب باید به آن توجه کنید را شرح خواهیم داد. تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

داشتن روتین پوستی مناسب، از مواردی است که بهتر است همه افراد با هر جنسیت و سنی در برنامه روزانه خود داشته باشند. هر فرد با توجه به سن و نوع پوست خود می تواند روتین مخصوص به خود را داشته باشد. حتی کودکان نیز با شستشوی منظم روزانه و استفاده از ضد آفتاب مخصوص، روتین مخصوص به خود را دارند. بر همین اساس، در ادامه قدم های اصلی و مهم برای سلامت پوست را به شما معرفی خواهیم کرد.

برای شروع یک روتین پوستی مناسب، اولین کاری که باید انجام دهید این است که جنس پوست خود را شناسایی کنید. جنس پوست بر اساس مقدار چربی که تولید می‌ کند، به انواع خشک، نرمال، مختلط و چرب تقسیم می شود. هر جنس پوست نیازمند مراقبت و روتین روزانه خاص خود است. پس از شناسایی دقیق جنس پوست، می‌ توان به سراغ محصولات پوستی متناسب با همان پوست رفت.

شستشوی صحیح صبحگاهی

ساده ترین قدمی که می توانید برای سلامت پوست خود بردارید، شستشوی صحیح پوست تان است. شستشو اولین قدم برای پاکسازی پوست است. با تنها شستن دو نوبت پوست در صبح و شب، می توان به سلامت پوست کمک بسیاری کرد. در نوبت صبح که پوست عاری از هر گونه ماده آرایشی است بهتر است از یک شوینده ملایم تنها برای پاکسازی منافذ استفاده شود. تمیز بودن پوست در صبح باعث جذب هر چه بیشتر دیگر محصولات مراقبتی پوست خواهند شد. برای استفاده از شوینده های مخصوص پوست صورت، سعی کنید از شوینده ای کاملاً متناسب با جنس پوست خود استفاده کنید. شوینده ای مناسب است که چربی پوست را کامل از بین نبرد و تأثیر منفی بر pH پوست نداشته باشد.

پاکسازی مواد آرایشی

هر خانمی در طول روز از مقدار مشخصی کرم و دیگر مواد آرایشی استفاده می کند. استفاده از مواد آرایشی اگر از برندهای معتبر و به میزان مشخصی صورت گیرد، مشکلی ندارد؛ اما مهم ترین مسأله این است که این مواد قبل از خواب به طور کامل از روی پوست صورت برداشته شوند. برای تمیز کردن پوست از هر نوع مواد آرایشی، لازم است چند مرحله مهم به ترتیب انجام شوند:

استفاده از پاک کننده

در مرحله اول از پاک کردن آرایش، باید از یکی از محصولات مخصوص این کار استفاده شود. میسلار واتر، شیر پاک کن و دستمال های پاک کننده آرایش مواردی هستند که می توانید برای پاکسازی پوست تان از آن ها استفاده کنید. استفاده از این موارد باعث می شود مواد سنگین آرایشی از پوست برداشته شده و کار شستشو آسان تر شود. توصیه می شود برای پاکسازی چشم و نواحی دور چشم، به سراغ پاک کننده های مخصوص آرایش چشم بروید. این مدل پاک کننده ها قدرت جذب بیشتری دارند و به نواحی دور چشم آسیب نمی رسانند.

 

پاک کردن آرایش با پاک کننده

 

شستشوی پوست با شوینده

بعد از استفاده از پاک‌ کننده های آرایش، نوبت شستن صورت با شوینده مناسب می رسد. با استفاده از شوینده، باقی مانده های مواد آرایشی از سطح پوست پاک می شوند. شاید ندانید اما باقی ماندن مواد آرایشی به مدت طولانی، باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد و آسیب به بافت پوست می شود. شوینده ها آلودگی های سطح پوست را پاک کرده و با مواد مغذی و ویتامین هایی که دارند به تغذیه و شادابی پوست کمک می کنند.

در این میان نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که، باید شوینده مصرفی تان کاملا با جنس و pH پوست شما هماهنگ باشد. به عنوان مثال اگر پوست چرب دارید، باید از شوینده ای استفاده کنید که چربی پوست شما را کنترل کند. یا اگر پوست شما خشک است، شوینده های حاوی آبرسان بهترین گزینه هستند. در هنگام خرید شوینده می توانید از فروشنده در رابطه با شوینده مناسب خود مشاوره بگیرید.

 

شستشوی پوست با شوینده مناسب

 

استفاده از تونر

تونر آیتمی حیاتی برای یک روتین پوستی مناسب است. تونرها محصولات مراقبتی هستند که برای تنظیم pH پوست استفاده می شوند. در واقع تونرها پس از شستشوی صورت مورد استفاده قرار می گیرند و ضمن پاکسازی عمیق منافذ پوست، pH را تنظیم کرده و پوست را آبرسانی می کنند. تونرها دارای مواد مغذی بسیاری نظیر آنتی اکسیدان ها، ضد التهاب ها و آبرسان های حیاتی پوست هستند. پس از شستشوی صورت، تونر می تواند چربی مفید و مواد مغزی از دست رفته را دوباره بازسازی کند. استفاده مداوم از این آیتم مراقبتی، علاوه بر تنظیم pH پوست به بسته شدن منافذ باز پوست نیز کمک می کند. تونر همچنین لایه محافظتی مفیدی روی پوست تشکیل داده و مانع ورود آلودگی ها به داخل پوست می شود. استفاده از تونر پیش از انجام آرایش صورت نیز، می تواند مانند یک زیرساخت آرایشی عمل کند.

استفاده از ضدآفتاب

ساده ترین قدمی که می توانید برای سلامت پوست خود بردارید، استفاده از ضدآفتاب است. ضدآفتاب ها از گذشته تا به امروز همراهان همیشگی افراد بوده اند. همچنین یکی از اشتباهاتی که از گذشته در بین مردم جا افتاده این است که، ضدآفتاب ها فقط در روزهای آفتابی فصل تابستان و برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کاربرد دارند. در این رابطه باید بگوییم که جلوگیری از سوختگی در آفتاب، تنها یکی از وظایف ضدآفتاب هاست. ضدآفتاب در واقع آیتمی است که تأثیرات بسیار مهمی در سلامت پوست دارد. ضدآفتاب با محافظت پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب خطر سرطان پوست را کاهش می دهد. همچنین با استفاده مداوم از ضدآفتاب می توان سرعت بروز علائم پیری را کاهش داده و حتی لکه های پوستی را تا حد زیادی برطرف کرد. ضدآفتاب ها با محافظت از پروتئین های ضروری پوست نظیر کلاژن و الاستین، باعث حفظ انسجام بافت پوست می شوند.

استفاده منظم و اصولی از ضدآفتاب، یکی از قدم‌های مهم برای داشتن پوستی صاف و شاداب است. ضدآفتاب های کرمی باید به اندازه دو بند انگشت بر روی پوست قرار بگیرند. مقدار کم ضدآفتاب محافظت کافی از پوست را نخواهد داشت. همچنین به یاد داشته باشید که ضدآفتاب‌ها هر دو ساعت نیاز به تمدید مجدد دارند.

 

استفاده از ضدآفتاب مناسب

 

استفاده از ماسک و محصولات درمانی

پس از پاکسازی اصولی پوست، می توانید برای شادابی و لطافت پوست تان به سراغ ماسک های مراقبتی بروید. ماسک های مراقبتی خواص بسیاری دارند که در صورت انتخاب درست، نتیجه دلخواهی به پوست می دهند. ماسک های مراقبتی خود به چندین دسته ماسک های ورقه ای، ماسک های کرمی و … تقسیم می شوند. با توجه به جنس پوست، هدف درمان و بودجه ای که دارید، می توانید با مشورت متخصص پوست ماسک مناسب خود را تهیه و پوست تان را تقویت کنید. همچنین می توانید از ماسک های خانگی مطمئن که ترکیبات متنوعی دارند با توجه به نیاز پوست خود استفاده کنید.

 

استفاده از ماسک مناسب پوست

 

آبرسانی پوست

پوست دهیدراته و بدون آب پوستی کدر، و فاقد انعطاف و زیبایی است. دهیدراته شدن پوست در اثر عدم رسیدگی مکرر پدیدار می شود. اولین کاری که برای آبرسانی پوست می توانید انجام دهید، نوشیدن آب کافی است. این روش تا حدودی می تواند شادابی را به پوست برگرداند؛ اما برای هیدراته کردن اصولی پوست باید به سراغ سرم ها و محصولات مراقبتی آبرسان بروید. امروزه کرم ها و سرم های آبرسان متنوعی در بازار موجود هستند که می توانند پوست را از دهیدراته بودن نجات دهند. استفاده از این آبرسان ها بهتر است تحت نظر مشاور پوست صورت بگیرد. مشاوران پوست با معاینه و شناختی که از پوست پیدا می کنند، می توانند بهترین محصولات مراقبتی را به شما معرفی کنند.

استفاده از کرم دور چشم

یکی از محصولاتی که به نسبت سایر محصولات پوستی کمتر مورد توجه قرار می گیرد، محصولات دور چشم است. این در حالی است که تقویت و رسیدگی به دور چشم در یک روتین پوستی مناسب اهمیت بسیاری دارد. کرم ها و سرم های دور چشم با توجه به عملکردی که دارند باید بر اساس جنس پوست و سن افراد انتخاب شوند. پوست دور چشم همچنین به دلیل حساسیتی که دارد، محصولاتی مخصوص و جداگانه دارد. به دلیل همین حساسیت، در اطراف چشم با پدیده‌ های تیرگی، خشکی و پف مواجهیم. برای هر کدام از این مشکلات محصولات مخصوص وجود دارند که با توجه به سن افراد برای آن ها تجویز می شوند.

اگر به سلامت پوست صورت خود اهمیت می دهید، باید از یک روتین پوستی مناسب پیروی کنید. با رعایت مراحل روتین پوستی که در بالا اشاره کردیم به مدت حداقل ۶ ماه، قطعا تأثیرات مثبتی را شاهد خواهید بود.