انواع پارچه های لباسی

انواع پارچه های لباسی
انواع پارچه های لباسی

تنوع پارچه های لباسی با توجه به تنوع ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی با یکدیگر، بسیار است. همین موضوع، شناخت پارچه ها برای افرادی معمولی را دشوار کرده است. در ادامه با بیشترین پارچه های لباسی که نامشان بیشتر به گوش رسیده، آشنا شوید.

پارچه پلی استر یا داکرون

 

    پارچه پلی استر یا داکرون از پارچه های لباسی

 

پلی استر در دسته پارچه های الیاف مصنوعی قرار دارد و با استفاده از ترکیبات شیمیایی ساخته شده است اما یکی از شبیه ترین پارچه ها به الیاف طبیعی است. این پارچه در سال 1941 اختراع شد و از آن جایی که نیاز به اتو کردن ندارد و چروک نمی شود، با شعار "68 روز بدون اتو کردن بپوشید" وارد صنعت پوشاک شد. از نظر ظاهری پلی استر شبیه به ابریشم است. به همین دلیل به آن ابریشم مصنوعی هم می گویند. تترون، ترگال، ترویرا نیز از دیگر نام های پارچه های پلی استر است. پارچه های داکرون در برابر لک شدگی مقاوم هستند و شستشوی آسانی دارند. انعطاف پذیری و دوام بالایی دارند و قدرت بالای رنگ پذیری آن ها باعث شده تا تنوع رنگی بسیاری نیز داشته باشند.

پارچه اکریلیک

 

 

پارچه اکریلیک

 

این پارچه از الیاف آکریلیک و از فرایند پلیمری واحدهای اکریلونیتریل ساخته می شود. پارچه های اکریلیک به علت حفظ گرمای زیاد، در تهیه گرم کن های ورزشی، ژاکت، شلوارهای گرم و لباس های زمستانی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت پایین، مقاومت بالا و درخشندگی این پارچه ها باعث شده جزو محبوبترین پارچه های لباسی باشند.

پارچه ساتن یکی از محبوب ترین پارچه های لباسی

 

  پارچه ساتن از پارچه های لباسی

 

یکی از پرطرفدارترین پارچه های زنانه ساتن است که از ترکیب پنبه، ابریشم، ریون، پولیستر و نایلون ساخته می شود. هر چه درصد نخ های طبیعی آن بیشتر باشد، ساتن مرغوب تر است. ساتن پارچه نازک و براقی است که بیشتر برای تهیه لباس های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. ساتن نگین دار، ساتن کرب، فیروزه ای و عاشقی از انواع پارچه های ساتن می باشد.

پارچه نایلونی

 

پارچه نایلونی

 

این پارچه ها از پلیمرهای آمید که یکی از مشتقات بنزین است به دست می آیند. فرایند تولید آسان، کشسانی بالا و مقاومت مناسب آن ها، باعث شده تا این پارچه ها در صنعت پوشاک جایگاه ویژه ای داشته باشند. این پارچه ها راحت شسته و زود خشک می شوند. از الیاف نایلونی در ساخت پارچه های کیف، لباس و چمدان استفاده می شود.

پارچه ارگانزا

 

پارچه ارگانزا از پارچه های لباسی

 

پارچه ارگانزا ترکیب نایلون و پلی استر است که بیشتر در صنعت پوشاک در ساخت کیف و کفش از آن استفاده می شود. پارچه ارگانزا یکی از محبوب ترین پارچه های مناسب برای انواع دوخت کیف است که قیمت بسیار مقرون به صرفه ای را هم دارند.

پارچه کرپ یکی از بهترین پارچه های لباسی

 

  پارچه کرپ از پارچه های لباسی

 

در بین لباس های فروشگاهی که در خرید آنلاین آن ها را مشاهده می کنید، نام پارچه کرپ را زیاد شنیده اید. پارچه کرپ انواع گسترده ای دارد و جزو لاکچری ترین پارچه ها در گذشته به شمار می رفت. زمانی که پارچه کرپ تولید شد، بیشتر مواد سازنده آن ها از ابریشم بود. از آن جایی که در گذشته فقط الیاف طبیعی در این پارچه به کار می رفت، قیمت گزافی داشت. اما امروزه با استفاده از تنوعی که در الیاف طبیعی و مصنوعی وجود دارد، انواع پارچه های کرپ تولید شده اند. کرپ دوشین، کرپ ایروفال، کرپ ژورژت، کرپ حریر، کرپ مازراتی و کرپ لاین از انواع کرپ های مشهور است که هر کدام در دوخت نوعی از البسه مناسب است.

پارچه فاستونی یکی از پارچه های لباسی خوب برای کت و دامن

 

پارچه فاستونی از پارچه های لباسی

 

ترکیب پلی استر و پشم و کرک با یکدیگر پارچه ای به نام فاستونی را تولید کرده اند که در تولید انواع کت و شلوار، کت و دامن و مانتو به کار می رود. بدیهی است هر چه میزان الیاف طبیعی بالاتر باشد، قیمت پارچه گران تر و کیفیت آن بهتر است.

پارچه استرج یا کش بافت یکی از بهترین پارچه های لباسی

 

    پارچه استرج یا کش بافت

 

 استرچ که بیشتر در تولید شلوار و لباس های ورزشی به کار می رود، به نوعی از پارچه ها می گویند که از الیاف نایلون ساخته می شوند. پارچه های استرچ در انواع پارچه های کشی دو طرفه یا چهار طرفه تولید می شوند. نامگذاری این پارچه ها بر اساس تعداد جهت کشش پارچه است. اگر میزان کشسانی آن ها زیر 30 درصد باشد، در دوخت انواع کت و شلوار و پیراهن های مردانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه لاکرا یا اسپندکس

 

  پارچه لاکرا یا اسپندکس

 

 

این پارچه ها هم کشسانی بسیار بالایی دارند و معمولا تا 5 برابر اندازه واقعی خود، کش می آیند. لاکرا از انواع الیاف مصنوعی است که بسیار مقاوم و با دوام است. شستشوی مداوم با آب گرم، ساختار لاکرا را تغییر نمی دهد. از این رو جزو پارچه های نسبتا گران در بین پارچه های مصنوعی است. پارچه لاکرا در ترکیب با پنبه، یکی از با کیفیت ترین پارچه های تریکو را ایجاد می کند. از این پارچه ها در تولید کمربند، دستکش، انواع جوراب، باند پزشکی کشی، شلوار جین، زیر شلواری، مایو، شلوار اسکی و شلوارهای تنگ استفاده می شود.

پارچه جودون

  پارچه فاستونی

 

جودون نام پارچه هایی است که بافت لوزی شکل دارند. درواقع جودون نام یک نوع بافت است و تنوع گوناگونی دارد. از آن جایی که در تولید آن از الیاف طبیعی نخ پنبه و الیاف مصنوعی پلی استر و لاکرا استفاده می شود، انواع جودون تولید شده است. جودون پنبه از بالاترین کیفیت در بین پارچه های جودون برخوردار است. حداقل نخی که در جودون پنبه به کار می رود 35 درصد است. جودون پنبه جذب عرق خوبی دارد و جزو پارچه های خنک محسوب می شوند.

جودون لاکرا

  پارچه جودون لاکرا

 

جودون لاکرا نیز از ترکیب نخ لاکرا و جودون تهیه می شود. این نوع جودون به علت استفاده از نخ های لاکرا، کشان هستند و قیمت بالایی دارند. به همین دلیل کمتر مورد استقبال تولید کنندگان قرار می گیرند.