راهنمای مراقبت از محصولات چرمی

راهنمای مراقبت از محصولات چرمی
راهنمای مراقبت از محصولات چرمی

چرم از محصولات با اهمیتی است که ما از انواع مختلف آن استفاده می‌کنیم. محصولات چرمی اغلب طرافداران زیادی در میان مردم دارند. چرم‌ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند؛ افرادی که دلسوز حیوانات هستند بیشتر ترجیح می‌دهند نوع مصنوعی آن را استفاده کنند. تولید چرم بسیار پر مصرف و سخت است، بنابراین نگهداری درست برای افزایش طول عمر آن‌ها امری ضروری است. در این مقاله راه‌های مراقبت از محصولات چرمی را برای شما آورده‌ایم.  

پوشاک چرمی را تمیز و تازه نگه دارید

  1. لباس‌های خود را در خشکشویی مناسبی تمیز کنید. 2. اگر لباس شما در معرض رطوبت است، مثل عرق، باران و الکل؛ باید به طور مرتب تمیز شود. 3. منتظر نباشید لباستان خیلی کثیف شود تا آن را تمیز کنید. 4. هر گونه لکه یا آلودگی را در خشکشویی تمیز کنید. نکته: مراقبت از محصولات چرمی باید به درستی صورت بگیرد، در غیر این صورت باعث ترک خوردن، خشک شدن و از بین رفتن رنگ آن می‌شود.  

خودتان لباس‌های چرمی خود را تمیز کنید

  1. برچسب لباس خود را بخوانید تا بدانید از چه چرمی استفاده شده و راه درست مراقبت از آن چیست. 2. چرم‌های مختلف، پاک‌کننده‌های مختلفی نیاز دارند؛ اطمینان حاصل کنید که از پاک‌کننده‌ها به درستی استفاده می‌کنید. 3. قبل از استفاده از پاک‌کننده، در نقطه‌ای نامحسوس از لباس، آن را امتحان کنید و چند ساعت منتظر باشید تا مطمئن شوید استفاده از آن بی‌خطر است. 4. هرگز از واکس کفش برای لباس‌های چرمی خود استفاده نکنید؛ حتی اگر واکس مخصوص کفش چرمی باشد.  

 

 دو نمونه لباس چرم

 

صیقلی کردن نهایی چرم

  1. لباس چرمی خود را به طور مرتب با پارچه‌ای نرم و مرطوب و برس تمیز کنید. 2. با توجه به دستورالعمل‌های سازندگان لباس از پاک‌کننده‌ها استفاده کنید. بهتر است بیش از حد از پاک‌کننده‌ها استفاده نکنید. 3. لکه‌های کوچک را با یک تمیزکننده‌ی لاستیکی نرم، از بین ببرید.  

چرم ضد آب

  1. محصولات چرم معمولاً ضد آب هستند. قبل از استفاده، برچسب آن‌ها را مطالعه کنید. اسپری چرم یا اکریلیک برای حفظ ظاهر چرم بسیار مهم است. 2. لباس‌های چرمی نسبت به آب مقاوم هستند اما احتیاط را رعایت کنید. برای مراقبت از لباس‌های چرمی، آن‌ها را در آب فرو نکنید. 3. اگر لباس شما خیس شد؛ آن را روی رخت‌آویز، در دمای اتاق و دور از نور خورشید و منابع مستقیم گرما، آویزان کنید. اگر لباستان کامل خیس بود، از نرم‌کننده‌های چرم استفاده کنید.  

مراقبت از محصولات چرمی

 

• چرم ورنی

  1. برای چرم ورنی، از پارچه‌ی مرطوب و کمی شوینده استفاده کنید. 2. استفاده از پاک‌کننده‌ی چرم باعث درخشان ماندن چرم ورنی می‌شود.  

• جیر و نبوک

  1. جیر و نبوک را مرتب با پارچه‌ی نرم، نبوک، برس نرم و یا مسواک تمیز کنید تا گرد و غبار آن از بین برود. لباس را با حرکات دایره‌ای تمیز کنید و زیاد از برس استفاده نکنید چون به سطح آن آسیب می‌رساند. 2. مرتب لباس را با تمیزکننده‌ی جیر تمیز کنید. از تمیزکننده‌ی لاستیکی و کاغذ مرطوب هم می‌توانید استفاده کنید. 3. بر روی قسمت‌های تمیز، محافظ مخصوص چرم اسپری کنید تا رنگ و ظاهر آن حفظ شود. قبل از اسپری کردن، با استفاده از برس نرم، پرزها را تمیز کنید. 4. هرگز از واکس برای نبوک و جیر استفاده نکنید.  

 

جیر و نبوک

 

• چرم مصنوعی

  1. از دستمال مرطوب یا پارچه و صابون مرطوب استفاده کنید. 2. دستورالعمل روی لباس را بخوانید. 3. لکه‌ها را فوراً تمیز کنید. 4. در صورت کثیف شدن، از پاک کننده‌ی چرم استفاده کنید و قبل از استفاده آن را امتحان کنید تا ببینید مناسب است یا نه. 5. از نرم کننده استفاده کنید تا خشک نشود.  

از بین بردن لکه‌ها

  هر گونه لکه‌ای را در اسرع وقت و ظرف چند ساعت پاک کنید. 1. لکه‌های روغنی: اگر در یقه‌ی کاپشن یا هرجای دیگر لباس لکه‌ای روغنی ایجاد شد، از پودر تالک استفاده کنید. اجازه دهید پودر یک شب روی لکه بماند، سپس آن را با برس پاک کنید و اگر از بین نرفت این کار را دوباره انجام دهید تا لکه از بین برود. در نهایت از پاک‌کننده‌ی چرم استفاده کنید. 2. جوهر: برای از بین بردن لکه‌ی جوهر، از پاک‌کننده‌ی لکه استفاده کنید. آن را کامل روی لکه بریزید. سپس پارچه‌ی نرم همراه با پاک‌کننده‌ی چرم روی آن بکشید. 3. آدامس: روش اول: آدامس را با سشوار گرم کنید و سپس آن را با یک وسیله‌ی صاف مثل چاقوی پلاستیکی بتراشید. سپس دوباره روی باقی مانده‌ی آدامس، سشوار بگیرید و پارچه‌ای نرم و بدون رطوبت را روی آن بکشید تا آدامس مثل توپ شده و جدا شود. پس از آن، با پاک‌کننده و نرم کننده، آن قسمت را مرطوب کنید. روش دوم: اگر لباس شما کوچک است، آن را در کیسه‌ای بگذارید و داخل فریزر قرار دهید. بعد از چند ساعت، آن را از فریزر درآورید و آدامس را جدا کنید. اگر لباس شما بزرگ است و نمی‌توانید آن را در فریزر قرار دهید، مقداری یخ را در کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و مدتی آن را روی آدامس نگه دارید. سپس به راحتی آن را جدا کنید.  

تعمیر لباس‌های چرمی

  1. اگر لباس چرمی شما پاره شده، از بسته‌های تعمیر چرم استفاده کنید. 2. می‌توانید قسمت پاره شده را بدوزید؛ البته با چرخ خیاطی‌های صنعتی! 3. اگر در لباس شما کمی خراش ایجاد شده، روی آن را واکس بکشید (بهتر است قبل از واکس زدن، آن را در قسمتی از لباس بکشید و امتحان کنید تا مشکلی پیش نیاید).  

 

تعمیر لباس‌های چرمی با چرخ صنعتی

  

چین و چروک لباس چرم را چگونه از بین ببریم؟

  1. از دیگر راه‌های مراقبت از محصولات چرمی، این است که چین و چروک آن‌ها را به درستی از بین ببریم. بهترین راه این است که آن را روی آویز لباس بگذاریم تا چروک‌های آن خود به خود باز شود. 2. اگر چروک آن زیاد است می‌توانید از تمیزکننده‌ی چرم استفاده کنید. 3. روش دیگر این است که اتو را روی کمترین درجه بگذارید و چرم را زیر پارچه‌ای قرار دهید و اتو کنید؛ البته حواستان باشد، قبل از آن که کامل اتو کنید، آن را روی قسمت کوچکی از لباس امتحان کنید.  

نگهداری درست از چرم به چه صورت است؟

  1. لباس چرمی خود را در جای خشک و خنک با تهویه‌ی مناسب قرار دهید. 2. آن را از گرما، نور مستقیم خورشید و مواد شیمیایی حفظ کنید. 3. لباس را در کاور پلاستیکی نگذارید چون باعث خشک شدن آن می‌شود. 4. وقتی در آخر فصل می‌خواهید لباس چرمی خود را کنار بگذارید، قبل از هر چیز آن را تمیز کنید و با دستمال کاغذی بپوشانید. 5. کفش‌های چرمی را در جعبه‌های مقوایی نگه‌داری کنید.   در این مقاله راه‌های مراقبت از محصولات چرمی را به طور مفصل بررسی کردیم. امیدواریم با کمک این مطلب بتوانید از محصولات چرمی خود به درستی مراقبت کنید، چرا که برای تولید آن‌ها هزینه‌ی زیادی صرف شده است.