رنگ های سرد و گرم در لباس

رنگ های سرد و گرم در لباس
رنگ های سرد و گرم در لباس

انتخاب رنگ لباس علاوه بر علاقه و سلیقه شخصی نیاز به دانستن اصول رنگ لباس هم دارد. البته ممکن است براساس تجربه و در طی زمان به این نتیجه رسیده باشید که کدام رنگ ها به شما می آید و کدامیک برای شما مناسب نیست. البته بسیاری ترجیح می دهند که به جای هزینه کردن برای به دست آوردن تجربه و یا دانستن اصول رنگ ها در ست کردن لباس به پوشیدن تنها لباس های مشکی رنگ بسنده کنند. چرا که از دیدگاه بسیاری مشکی رنگی است که به همه می آید و هیچ وقت از مد نمی افتد و علاوه بر اینها نیازی به ست کردن ندارد. اما با کمی تلاش می توانید اصول هماهنگی در رنگ های لباس را بدانید و از آن همچون هماهنگی در نت های موسیقی بهره ببرید تا رنگ بندی چشم نوازی از لباس به تن داشته باشید و همیشه بدرخشید.

چرخه رنگ را بشناسید

قدم اول برای دانستن اصول ترکیب بندی رنگ ها دانستن چرخه و یا دایره رنگ است. توسط این چرخه رنگ، شما می توانید لباس هایتان را با استفاده از الگوهای آن ترکیب کنید و در نتیجه جذاب تر و خوش استایل تر به نظر برسید.

 

تصویر از چرخه رنگ  

تفاوت رنگ های سرد و گرم را بشناسید

دانستن تفاوت رنگ های سرد و گرم و استفاده درست از آنها نه تنها در شیک پوشی بلکه در تمام جنبه های زندگی شما تاثیری خارق العاده دارد. شناخت این دو دسته بندی و استفاده درست از آنها می تواند در احساسات خودتان و در برداشت دیگران از شما تاثیر زیادی داشته باشد و تا حد مطلوبی بتوانید این حس ها را کنترل کنید. یکی از مهمترین دسته بندی رنگ ها، دسته بندی آنها به سه گروه رنگ های گرم، رنگ های سرد و رنگ های خنثی است. البته دسته بندی های دیگری هم وجود دارد اما به لحاظ روانشناسی افراد براساس روحیات و شخصیت شان دست به انتخاب هر یک از این سه دسته میزنند. پس می توانید حدس بزنید که دانستن این دسته بندی تا چه حد شما را با افراد اطرافتان آشنا می سازد. در چرخه رنگ، رنگ های گرم و سرد در مقابل یکدیگر قرار دارند و در نقاط همسایگی شان رنگ های خنثی هستند. رنگ های سرد شامل طیف رنگی آبی و سبز و ترکیباتشان هستند. ویژگی اصلی این رنگ ها آرامش بخش، امنیت و سکون است. در مقابل این دسته همانطور که گفتیم رنگ های گرم که شامل نارنجی، قرمز و زرد و ترکیب آنها قرار دارد.

با تاثیرات رنگ های سرد و گرم آشنا شوید

همانطور که گفتیم رنگ های گرم شامل رنگ های قرمز، نارنجی و زرد و ترکیبات آنها از جمله قهوه ای و صورتی است. این رنگ ها وقتی به عنوان رنگ لباس انتخاب شوند، بسیار توجه برانگیزند. رنگ های گرم بسیار خودنمایی می کنند و احساسات را برمی انگیزند. اگر در فکر خرید کت و شلوار زنانه با رنگ های گرم هستید و می خواهید آنرا با یک شومیز و یا تاپی که رنگی گرم دارید ست کنید. این را بدانید که به چشم دیگران جسور، غنی و شاد جلوه خواهید کرد. از همین روی پوشیدن رنگ گرم به خانم های جوان بسیار توصیه می شود. اما رنگ های سرد که طیف رنگی آبی تا سبز و حتی برخی از رنگ های بنفش را شامل می شود احساسات منفی را منتقل می کند. البته باید گفت که این جمله کلیه رنگ های سرد را شامل نمی شود. چرا که مجموعه ای از این رنگ های سرد می توانند احساس پاکیزگی را تداعی کنند. فراموش نکنید که اگر می خواهید ترکیبی از رنگ های گرم و سرد را در کنار یکدیگر داشته باشید، حتما یک رنگ مرده را در کنار یک رنگ زنده بپوشید تا خوش استایل تر و شیک پوش تر به چشم بیایید.  

 

ترکیبی از رنگ های سرد و گرم

چه وقت لباس با رنگ گرم بپوشیم

پاییز فصل رنگ هاست. حتما این جمله را بارها شنیده اید. تنوع رنگی در این فصل زیبای سال بسیار زیاد است، در حالی که در زمستان رنگ های خاکستری و قهوه ای بیشترین رنگی است در طبیعت دیده می شود. در زمستان طول روز کم است و هوا زود تاریک می شود و متاسفانه بسیاری از افراد رنگ های خنثی یعنی سفید، خاکستری و مشکی به تن می کنند که باعث می شود حس دلتنگی و بی حوصلگی در این فصل موج افزایش یابد. از همین روی باید به خاطر بسپارید که در فصول سرد سال رنگ های گرم بپوشید. انتخاب رنگ های گرم خصوصا برای خرید ست مانتو و دامن و یا هر لباس زنانه ای بسیار انرژی زاست و تاثیرات مثبتی بر روحیه افراد دارد. برای مثال قرمز و نارنجی از رنگ های گرمی هستند که برای پوشیدن در فصول سرد بسیار توصیه می شوند. این دو رنگ همرنگ برگ های پاییزیند و حس خوشایندی به افراد می دهند. رنگ قرمز به تنهایی فوق العاده جذاب است و به راحتی با رنگ های سرمه ای و سبز ست می شود. در کل رنگ های گرم برای افرادی که پوست روشن و سفید دارند بسیار مناسب است اما کسانی که پوست کمی تیره و یا گندمی دارد باید رنگ های خیلی تند نپوشند و استفاده از رنگ های قرمز تیره و روشن برای آن ها مناسب تر است.

 

رنگ گرم برای پوست روشن

چه موقعی لباس با رنگ سرد بپوشیم

در فصول گرم سال به دلیل گرمای هوا استفاده از رنگ هایی که حرارت بدن را متعادل تر می کند مناسب تر است. پوشیدن رنگ های سرد و روشن خصوصا در فصل تابستان باعث ایجاد احساس لطافت در انسان شده و از حس گرمی هوا کمی می کاهد. رنگ های سرد با تناژ آبی و ترکیب آنها با سفید، صورتی و رنگ های پاستلی برای این فصل بسیار مناسبند.

متناسب با رنگ پوستتان بپوشید

انتخاب رنگ مناسب شاید کمی مشکل به نظر برسد ولی یکی از بهترین روش های انتخاب رنگ با توجه به رنگ پوست است. برای اینکار ابتدا باید بدانید که رنگ پوست شما گرم است یا سرد. برای اینکار نگاهی به رنگ رگ های برجسته در مچ دست خود بیندازید. اگر رگ های شما بنفش یا آبی رنگ باشد پوست شما سرد است و اگر سبز رنگ باشد پوست شما گرم است. البته اگر رنگ رگ هایتان را نمی توانید تشخیص دهید و یا آبی و سبز باهم نمایانگر است احتمالا دارای پوستی به رنگ خنثی دارید.

رنگ لباس برای پوست گرم

اگر پوستی گرم دارید بهتر است به سراغ رنگ های خاکستری و گرم بروید. رنگ هایی مانند قرمز، زرد، طلایی، عسلی و مرجانی برایتان مناسب است. اما لازم است بدانید که هر رنگ گرم و یا خاکستری ای برای شما مناسب نیست. البته اگر به رنگ های سرد تمایل دارید تن های گرم تر ارغوانی، بنفش مایل به قرمز و زیتونی برایتان انتخابی مناسب است. از بین رنگ های خنثی هم خاکستری مایل به قهوه ای و کرم بپوشید. فراموش نکنید که رنگ های سرد مانند آبی یخی و یا یاقوتی برایتان مناسب نیست زیرا شما را بی روحی می کند.

 

انتخاب رنگ برای پوست گرم

رنگ لباس برای پوست سرد

اما اگر پوستی سرد رنگ دارید از رنگ های خنک و اقیانوسی استفاده کنید. اگر در فکر خرید سرهمی زنانه هستید رنگ های آبی یخی، بنفش خالص و زمردی می تواند گزینه عالی باشد. برای ست کردن این رنگ ها هم می توانید از خاکستری، سفید و طلایی بهره ببرید. فراموش نکنید که انتخاب رنگ های نارنجی و زرد برایتان گزینه مناسبی نیست و با توجه به رنگ پوست تان باید از رنگ های گرم دوری کنید.

 

انتخاب رنگ برای پوست سرد