چگونه لکه بر لباس ها را پاک کنیم؟

چگونه لکه بر لباس ها را پاک کنیم؟
چگونه لکه بر لباس ها را پاک کنیم؟

یکی از دغدغه های افراد زمانی که لکه ای بر روی لباس آنها ایجاد می شود این است که به چه طریقی این لکه را از روی لباس برطرف نمایند.

توجه به این نکته ضروری است که هر اندازه از زمانی که لکه لباس شما ایجاد شده کمتر گذشته باشد برطرف نمودن آن به مراتب آسانتر می باشد.

همچنین برای برطرف نمودن لکه های قدیمی نیز روش هایی وجود دارد و برای این کار بهتر است ابتدا لباس و محل لکه را آغشته به مواد پاک کننده کنید و اجازه دهید لباس مدتی با مواد پاک کننده خیس بخورد و سپس لباس را در ماشین لباسشویی قرار دهید.

توجه کنید که دمای آب برای پارچه مورد نظر مناسب باشد و مراحل بالا را تا زمانی که لکه هنوز قرار دارد تکرار کنید هیچ گاه تا زمانی که لکه برطرف نشده است لباس را داخل خشک کن قرار ندهید.

برای برطرف نمودن لکه ها روش های خاصی وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

 

پاک کردن لکه بر لباس زمانی که به قهوه آغشته شده

اگر از آن دسته افرادی هستید که هر روز عادت به نوشیدن قهوه دارید ممکن است گاهی این اتفاق برای شما افتاده باشد که لباس شما با قهوه دچار لک شود.

برای این رویداد بهترین کاری که در وهله اول بهتر است انجام دهید این است که ابتدا آن مقدار از قهوه که داخل لباس شما نفوذ کرده است را خارج کنید، بخصوص برای خانم ها زمانی که از پیراهن زنانه یا دامن زنانه استفاده می کنند این کار بسیار راحت است.

سپس با استفاده از یک پارچه سفید تمیز لکه را با محلول پاک کنید. اگر نمی توانید فوراً به آن برسید ، ابتدا کمی آب گرم استفاده کنید تا قهوه خشک نرم شود.

و بعد سرکه سفید و مایع ظرف شویی را با آب گرم مخلوط کنید و با استفاده از یک پارچه سفید تمیز مقداری از محلول را بر روی لکه قرار دهید و اگر قهوه بر روی لباس شما خشک شده است ابتدا کمی آب گرم بر روی لکه بریزید تا لکه خیس بخورد و بعد این مراحل را انجام دهید.

 

  لکه ایحاد شده با قهوه

 

از بین بردن لکه خون

زمانی که لباس شما دچار لکه های خونی شود اولین نکته توجه به این مساله می باشد که در اسرع وقت تا زمانی که این لکه خون پاک نشده است آن را برطرف نمایید زیرا زمانی که این لکه خون خشک شود ممکن است جای آن برای همیشه روی لباس باقی بماند و پاک نشود.

معمولاً برای پاک کردن لکه خون از لباس روش های مختلفی وجود دارد که آنها را بیان می کنیم از جمله:

 

  1. استفاده از سرکه سفید تا قبل از 24 ساعت از زمانی که لکه ایجاد شده است.
  2. از آب اکسیژنه 3 درصد می توانید استفاده کنید .
  3. قرار دادن محلول رقیق شده آمونیاک بر روی لباس
  4. استفاده از نوشابه البته باید به مدت 24 لباس داخل آن قرار داشته باشد.
  5. استفاده از نشاسته ذرت مخلوط شده با آب
  6. پودر بچه مخلوط شده با آب

 

  تمیز نمودن لکه خون  

پاک کردن لکه جوهر

اگر به هر دلیلی لباس شما دچار لکه ای شد بهترین کار این است که ابتدا با یک دستمال تمیز آن لکه را پاک کنید و سپس از آن را به مدت 5 الی 6 ساعت در شیر گرم خیس کنید و سپس بعد از اینکه لکه برطرف شد اقدام به آبکشی آن کنید.

همچنین می توانید یک پارچه را با آب لیمو آغشته کنید و سپس آن را بر روی محل لکه بزنید و سپس زمانی که لکه برطرف شد آن را به همان روش معمول آبکشی نمایید این دو روش ذکر شده معمولاً برای پاک کردن لکه ها هیچ آسیبی به لباس وارد نمی کند و دو روش کاملاً طبیعی می باشد.

 

    لکه جوهر و مراحل برطرف نمودن آن

  

پاک کردن لکه روغن

برای لباس هایی که با لکه روغن چرب شده اند بهترین کار این است که از جوش شیرین و پودر بچه و یا نشاسته ذرت استفاده کنید. برای اینکه از هر کدام از این مواد برای پاک کردن استفاده کنید بهتر است که ابتدا آنها را به آب آغشته نمایید و بعد مقداری از آنها را روی لکه لباس قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه می توانید اقدام به آبکشی نمایید.

  لکه های روغنی

  

روش های طبیعی برای برطرف نمودن لکه های لباس

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از مواد شیمیایی برای پاک کردن لکه ها استفاده نکنند چرا که وقتی خانمی این کار را در منزل انجام می دهد برای سلامتی کودکان خردسال این مواد شیمیایی مضر می باشد.در ذیل مواردی که با آنها میتوان به طور طبیعی لکه بر لباس را پاک کرد آورده شده است.از حمله:

آب لیمو:

به دلیل اینکه دارای اسید استیک می باشد عمل سفیدکنندگی خوبی دارد معمولاً برای لک هایی ک در زیر بغل لباس ها به صورت زرد ایجاد می شود یا زنگ زدگی بسیار مناسب است.

سرکه سفید:

لکه های ناشی از عرق که در زیر بغل لباس ایجاد می شود را از بین می برد و برای از بین بردن لکه های کپک می تواند مفید باشد و استفاده از آن به هنگام آبکشی لباس باعث نرمی لباس و بوی خوش آنها می شود.

همچنین با سرکه سفید ماشین لباس شویی خودتون رو می توانید تمیز کنید و درخشندگی خاصی رو پیدا میکند و همچنین بوی خوبی را به آن می دهد و بوی نامطبوع آن را از بین می برد.

 هیدروژن پر اکسید 3 درصد:

انتخاب مناسبی است و این محصول را می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید که معمولاً انتخاب خوبی به عنوان ضدعفونی کننده و همچنین برای از بین بردن لکه لباس ها­ مثل زردی زیر بغل و زردی ناخن­­ها می باشد.

بوراکس:

از سدیم ، بور ، اکسیژن و آب تشکیل شده است. و هیچ ضرری ندارد و تقریبا تمام مواد شوینده دارای بوراکس هستند و برای تمیز کردن لباس ها بسیار مفید می باشد.

پودر بچه، نشاسته ذرت یا حتی گچ سفید:

برای پاک کردن لکه های روغنی بسیار مناسب است البته معمولا به مقدار 10 دقیقه بهتر است روی لباس بمانند.

امیدواریم با خواندن این مطلب دغدغه های شما مرتفع شده باشد.