روش های از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس

روش های از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس
روش های از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس

یکی از مشکلاتی که همه ما به دفعات با آن روبه‌رو بوده‌ایم، از بین بردن الکتریسیته لباس است. الکتریسیته لباس در اصل به چسبیدن لباس به بدن ما بعد از پوشیدن اطلاق می‌شود. این اتفاق یکی از عوامل و فاکتورهای بد به نظر رسیدن لباس است که باعث می‌شود استایل ما کاملا به‌هم بریزد. اگر بعد از پوشیدن لباس متوجه شدید که پیراهن، مانتو، دامن یا شلوار زنانه شما به بدنتان می‌چسبد، می‌توانید این مشکل را با چند راهکار ساده و فوری برطرف کنید. البته این اتفاق، رویدادی عجیب و غریب نیست و شما ممکن است همیشه با آن روبه‌رو شوید.

الکتریستیه یا چسبیدن لباس چیست؟

وقتی لباس‌ها به دلیل ساییده شدن دو متریال مختلف در برخی قسمت‌های بدن ما چسبندگی دارند و از بدن ما دور نمی‌ایستند، به اصطلاح می‌گویند که لباس دچار الکتریسیته شده است. ساییده شدن دو متریال مختلف بر روی یکدیگر باعث ایجاد بارهای الکتریکی متفاوت خواهد شد و چون لباس‌ها این بارهای الکتریکی را تخلیه نمی‌کنند، به همین دلیل آن‌ها را در خود نگه خواهند داشت. به‌طور معمول الکتریسیته ساکن در لباس‌هایی از جنس پشم، الیاف مصنوعی و ابریشم ایجاد می‌شود و در کنار ایجاد چسبندگی لباس‌ها به بدن ما، این بارهای الکتریکی حتی باعث ایجاد به‌هم ریختگی در موهایمان هم خواهند شد و شما را با هر تماسی دچار شوک الکتریکی خواهند کرد.

 

 

 

 

چرا الکتریسیته در لباس ایجاد می شود؟

درواقع، می‌توانیم بگوییم که رنگ پس دادن لباس و از بین بردن الکتریسیته آن، از دغدغه‌های اصلی ما درباره انواع پوشش‌ها هستند؛ اما این اتفاق صرفا با برخورد دو متریال مختلف و ساییده شدن آن‌ها به یکدیگر ایجاد می‌شود. این سایش باعث بروز بارهای مختلف الکتریکی و درنهایت چسبندگی دو متریال به هم خواهد شد. البته این چسبندگی و بارهای الکتریکی اضافی به راحتی تخلیه می‌شوند که ما در ادامه راهکارهای لازم را به شما ارائه خواهیم داد.

چگونه الکتریسیته لباس را از بین ببریم؟

اگر با پوشیدن لباس خود، الکتریسیته آن شما را غافلگیر کرده است، به راحتی و با چند اقدام پیشگیرانه می‌توانید تمام مشکلات ایجادشده را برطرف کنید:

 

 

 

 

1. آب؛ بهترین و اولین راهکار

اولین اقدام برای از بین بردن الکتریسیته لباس این است که خیلی راحت و بلافاصله بعد از پوشیدن لباس و بروز این اتفاق، چند قطره آب روی لباس خود بریزید. به عبارتی برای از بین بردن پرز لباس و تخلیه بار الکتریکی آن، پیش از هر کار دیگری، دستان خود را خیس کنید و آن را به سطح دارای الکتریسیته لباس خود بکشید. حتی می‌توانید با استفاده از اسپری‌های آب به همان قسمت آب بپاشید. مرطوب کردن لباس هنگام بروز چسبندگی به دلیل الکتریسیته ساکن، یکی از سریع‌ترین و بهترین راهکارها محسوب می‌شود.

2. استفاده از آهن‌ربا

دومین راهکار برای خنثی کردن الکتریسیته لباس یا پیراهن این است که اگر آهن‌ربا در دسترس شما بود، آن را بر روی قسمت‌های دارای الکتریسیته بکشید. با استفاده از آهن‌ربا به راحتی می‌توانید بار الکتریکی لباس را تخلیه کنید.

3. استفاده از گیره‌های فلزی

استفاده از گیره‌های فلزی، راهکار پیشگیرانه دیگر است. به عبارتی زمانی که شما لباس‌های خود (به‌طور مثال تیشرت‌ها) را شسته‌اید و می‌خواهید آن‌ها را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند، حتما به جای گیره‌های چوبی و پلاستیکی از گیره‌های فلزی استفاده کنید تا الکتریسیته به‌وجود آمده در لباس شما کاملا تخلیه شود.

4. بکینگ پودر، سرکه سفید و نرم‌کننده لباس

راهکار بعدی این است که در زمان شستن هودی زنانه یا هر لباس دیگری، کمی بیکینگ پودر بر روی آن بریزید و سپس لباس را آبکشی کنید. اگر قرار است لباس‌ها را با لباسشویی هم شست‌وشو دهید، می‌توانید این پودر را درون محفظه نرم‌کننده لباسشویی بریزید و از بروز الکتریسیته در لباس‌ها جلوگیری کنید. ضمن اینکه استفاده از نرم‌کننده لباس و سرکه سفید هم می‌تواند در از بین بردن الکتریسیته لباس موثر باشد.

 

 

 

 

5. استفاده از لیف خیس

زمان شستن لباس‌های مختلف مثل بادی می‌توانید یک عدد لیف خیس را در جیب لباس خود قرار دهید تا باعث بالا رفتن میزان رطوبت در لباس شما شود؛ با این رطوبت به راحتی از بروز الکتریسیته در آن جلوگیری خواهید کرد. ضمن اینکه بعد از خشک شدن کامل لباس‌ها، آن‌ها را حتما خوب تکان دهید و به کمک چوب‌لباسی فلزی آویزان کنید.

6. استفاده از ورق خشک کن

راهکار آخر ما برای برطرف کردن برق لباس یا همان الکتریسیته این است که یک ورق خشک‌کن را درون لباسشویی قرار دهید. حتی می‌توانید بعد از پوشیدن لباس و ایجاد الکتریسیته، این ورق را بر روی لباس بکشید تا بار الکتریکی لباس شما به‌طور کامل تخلیه شود. البته تمیز نشستن ماشین لباسشویی هم می‌توانید باعث ایجاد الکتریسیته در لباس شود که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

در لباس های حریر چگونه الکتریسیته لباس رو از بین ببریم؟

پارچه حریر یکی از متریال‌هایی است که به راحتی دچار برق لباس یا الکتریسیته خواهد شد. بهترین پیشنهاد ما این است که لباس زنانه خود را که از جنس حریر است، زمان شست‌وشو چه با لباسشویی و چه با دست، حتما با سرکه یا نرم‌کننده لباس شست‌وشو دهید.

 

 

 

 

راهکار برای از بین بردن الکتریسیته لباس پشمی

لباس‌های پشمی مانند شال گردن‌ها در دسته پوشش‌هایی قرار دارند که به شدت و به سرعت دچار الکتریسیته خواهند شد. اولین راهکار برای از بین بردن الکتریسیته متریال پشم این است که بعد از پوشیدن لباس، کمی آب روی آن اسپری کنید.

موارد زیر نیز اقداماتی موثر برای از بین بردن الکتریسیته لباس محسوب می‌شوند:

• آویزان کردن لباس روی چوب‌لباسی فلزی
• استفاده از گیره‌های فلزی زمان پهن کردن لباس روی بند
• وصل کردن سنجاق فلزی به لباس
• اسپری کردن آب یا مرطوب نگه داشتن سطح لباس
• استفاده از یک دستمال خیس و کشیدن آن روی پارچه پشمی
• قرار دادن دستگاه بخور در محل نگهداری لباس‌های پشمی
• کشیدن آهن‌ربا روی پارچه پشمی یا هر پارچه دیگری

 

 

 

 

روش های جلوگیری از چسبیدن لباس به تن

در قسمت‌های پیشین هم اشاره کردیم که چسبندگی لباس به بدن ما می‌تواند حالت ناخوشایندی داشته باشد و استایل ما را به‌هم بریزد و باعث کلافگی ما شود. شما می‌توانید با استفاده از اقدامات پیشگیرانه یا به‌کار بردن چند راهکار ساده بعد از بروز این اتفاق، مشکل برق لباس و چسبندگی آن به بدن را کاملا مرتفع کنید.

• در گام اول هنگام شست‌وشوی لباس به‌عنوان اقدام پیشگیرانه بهتر است که لباس را با نرم‌کننده لباس شست‌وشو دهید. اگر نرم‌کننده در دسترس شما نبود، استفاده از بکینگ پودر یا سرکه سفید هم می‌تواند مناسب باشد.

• زمان خشک شدن لباس هم حتما آن را روی چوب‌لباسی فلزی قرار دهید یا لباس‌ها را با گیره فلزی بر روی بند محکم کنید.

• اگر بعد از پوشیدن لباس با این مشکل مواجه شدید، در گام اول کمی لباس خود را مرطوب کنید. استفاده از آهن‌ربا و کشیدن آن بر سطح پارچه و همین‌طور به‌کار بردن کاغذ خشک‌کن و کشیدن آن روی سطح پارچه لباس هم می‌تواند کاملا چسبندگی آن به بدن را از بین ببرد و در این زمینه راهگشا باشد.

اسپری ضدالکتریسیته لباس چه تاثیری در برطرف کردن الکتریسیته دارد؟

شاید تابه‌حال نام اسپری ضدالکتریسیته را نشنیده باشید. یکی از راهکارهایی که خیلی سریع می‌تواند باعث از بین بردن الکتریسیته لباس شود، استفاده از اسپری ضدالکتریسیته خواهد بود. همان‌طور که از نام این محصول مشخص است، به دلیل وجود ترکیباتی که در خود دارد، به راحتی و به سرعت می‎تواند مشکل بروز الکتریسیته و چسبندگی در لباس شما را برطرف کند. ضمن اینکه قابل حمل است و شما در هر مکان و زمانی که با این مشکل مواجه شدید، می‌توانید با استفاده از این اسپری مشکل خود را برطرف کنید.

 

 

 

 

آیا اسپری ضدالکتریسیته جهت جلوگیری از چسبیدن لباس ها بدن موثر است؟

بله؛ واقعیت این است که این اسپری محصولی بسیار پرطرفدار و کاربردی است که در کنار برطرف کردن مشکل چسبندگی لباس شما، کوچک و قابل حمل است و بدون محدودیت به شما این اجازه را می‌دهد که از آن استفاده کنید و به همین دلیل هم به شدت مورد توجه همگان قرار گرفته است.

چند نکته در رابطه با از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس ها

اگر قرار باشد برای از بین بردن الکتریسیته لباس چند نکته کلیدی را برای شما بازگو کنیم، باید این‌گونه بگوییم که بروز الکتریسیته ساکن در لباس اتفاق عجیب و غریبی نیست که نتوان از آن جلوگیری کرد. حتی وقتی قرار است به جلسه مهم کاری یا قرار ملاقاتی خاص و ویژه هم بروید، باز می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

فقط کافی است که با اسپری چند قطره آب روی لباس خود بپاشید یا یک کاغذ خشک‌کن یا آهن‌ربا را روی لباس خود بکشید. ضمن اینکه اگر زمان شست‌وشو از نرم‌کننده‌های مخصوص لباس و در صورت در دسترس نبودن نرم‌کننده، از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید، به سرعت و به راحتی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید و از شر الکتریسیته‌های اضافی که در سطح لباس شما ساکن شده‌اند، راحت شوید.

راه حل رفع مشکل چسبندگی لباس بعد از خشک شدن

اگر بعد از خشک شدن لباس متوجه وجود برق و الکتریسیته در آن شدید، به راحتی امکان تخلیه آن از لباس خود را خواهید داشت. فقط کافی است که دستان خود را مرطوب کنید و به سطح پارچه لباس خود بکشید یا با استفاده از اسپری آب به پارچه لباس آب بپاشید. حتی استفاده از اکسسوری‌های فلزی هم می‌تواند در تخلیه بار الکتریکی لباس شما موثر باشد. ضمن اینکه اگر آهن‌ربا یا پارچه خشک‌کن هم در دسترس داشتید، هر دو با تخلیه بار الکتریکی لباس می‌توانند این مشکل را برای شما مرتفع کنند.

علت الکتریسیته چادر مشکی چیست؟

یکی از لباس‌هایی که به شدت و به وفور دچار الکتریسیته یا برق لباس می‌شود، چادر مشکی است. نکته مهمی که درباره الکتریسیته‌دار شدن چادر مشکی باید به آن اشاره کنیم، این است که اگر چادر دارای بار الکتریکی شود، به راحتی می‌تواند به لباس‌های زیرین بچسبد و از حرکت کردن آن‌ها هم جلوگیری کند. ضمن اینکه مانند تمام لباس‌ها، عامل اصلی بروز الکتریسیته در لباس مشکی، ایجاد اصطکاک بر اثر ساییده شدن چادر به پارچه‌های زیرین خود است که می‌تواند بسیار آزاردهنده و کلافه‌کننده باشد.

از بین بردن الکتریسیته چادر مشکی با چند روش

برای برطرف کردن مشکل الکتریسیته چادر مشکی، شما به راحتی می‌توانید با شستن چادر خود با مایعات مخصوص و نرم‌کننده‌هایی که برای پارچه‌های مشکی تولید شده‌اند، از بروز الکتریسیته در سطح پارچه آن جلوگیری کنید.

 

 

 

 

الکتریسیته بیشتر بر روی چه لباس‌هایی به وجود می‌‌آید؟

واقعیت این است که الکتریسیته لباس در تمام پارچه‌ها و در بیشتر اوقات به‌وجود می‌آید، اما این مشکل بیشتر در فصل زمستان خود را نشان می‌دهد؛ به‌ویژه اگر شما عادت داشته باشید که بیشتر از پارچه‌های خز، بافتنی، پشمی و پالتوها استفاده کنید. در روزهای سرد سال هوا به شدت خشک است و به دلیل کم بودن رطوبت، این مشکل به شدت خودنمایی می‌کند.

به همین دلیل توصیه ما این است که به‌عنوان اولین راهکار برای از بین بردن الکتریسیته لباس در روزهای سرد سال، به هیچ وجه از لباس‌های نایلونی، پلی‌استر یا پلاستیکی استفاده نکنید. هنگام خشک شدن لباس و استفاده از اتو هم حتما لباس را با حوله خیس یا لیف خیس مرطوب نگه دارید. این کار کمک می‌کند تا الکتریسیته لباس شما کاملا از بین برود.

حضور گیاهان در خانه هم باعث ایجاد رطوبت و از بین رفتن الکتریسیته ساکن خواهد شد. ضمن اینکه ما بیشترین مشکل را در خانه‌های کوچک داریم؛ چون تمام وسایل کاملا فشرده در کنار یکدیگر چیدمان شده‌اند و میزان خشکی فضا را به بیشترین حد خود می‌رسانند. در آخر هم توصیه می‌کنیم که بیشتر از لباس‌هایی استفاده کنید که الیاف طبیعی دارند.

روش‌های از بین بردن الکتریسیته اتو روی لباس

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بعد از اتو کردن لباس‌ها متوجه می‌شوید که لباس شما دچار بار الکتریکی شده است، به شما خواهیم گفت که بهترین و راحت‌ترین راهکار این است که حتما زمان اتو کشیدن لباس از اسپری آب استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند که هم اتو کردن لباستان سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود و هم میزان ایجاد بار الکتریکی در پارچه لباس به حداقل برسد.

البته شما می‌توانید هنگام اتو کردن لباس یک کاغذ خشک‌کن را هم زیر سطح پارچه لباس قرار بدهید و هم‌زمان لباس خود را اتو بکشید. در این پروسه به دلیل وجود کاغذ خشک‌کن بار الکتریکی اضافی به پارچه منتقل نمی‌شود و لباس شما بعد از اتو کشیدن دچار چسبندگی نخواهد شد؛ اما مطمئن‌ترین راهکار که به‌عنوان اقدامی پیشگیرانه می‌تواند در این پروسه موثر باشد، این است که حتما لباس خود را هنگام شست‌وشو با نرم‌کننده لباس بشویید.

الکتریسیته در لباس چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

چسبندگی لباس به بدن و همین‌طور پاک کردن لکه خون از لباس، بزرگ‌ترین مشکلاتی هستند که ما همیشه با آن‌ها مواجه هستیم. وجود بار الکتریکی و الکتریسیته در پارچه لباس باعث ایجاد مشکلاتی هم خواهد شد؛ مانند:

• چسبیدن تمام لباس‌ها به یکدیگر
• به‌هم ریختگی آرایش موها و نامرتب شدن شال، مقنعه، کلاه، روسری و غیره
• جرقه زدن هنگام لمس بافت پارچه

 

 

 

 

سوالات متداول:

1. چگونه الکتریسیته پارچه حریر را از بین ببریم؟

با استفاده از سرکه و نرم‌کننده در زمان شستن پارچه حریر، به راحتی می‌توانید بار الکتریکی آن را تخلیه کنید تا لباس حریر شما دچار چسبندگی نشود.

2. برای از بین بردن الکتریسیته پتو چه باید کرد؟

بهترین راهکار برای از بین بردن الکتریسیته لباس به‌ویژه در پتو این است که زمان شست‌وشو حتما از کمی نرم‌کننده یا سرکه استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که اگر پتوی شما به‌صورت مداوم دچار بار الکتریکی می‌شود، یعنی در تهیه آن از الیاف مصنوعی بسیار زیادی استفاده شده است.

کلام آخر

همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم، الکتریسیته لباس، به‌ویژه در لباس زمستانی، باعث بروز ظاهری ناخوشایند در پوشش ما خواهد شد. این اتفاق بیشتر در فصل زمستان که رطوبت هوا به حداقل خود می‌رسد، بروز می‌کند. بر همین اساس با راهکارهای پیشگیرانه و انجام اقدامات موثر بعد از ایجاد این مشکل، که ما آن‌ها را در این مطلب به شما ارائه کردیم، شما به سرعت و به راحتی می‌توانید الکتریسیته و بار اضافی لباس‌های خود را از بین ببرید و این مشکل را مرتفع کنید.