روش شستشوی و از بین بردن لکه پارچه حریر

روش شستشوی و از بین بردن لکه پارچه حریر
روش شستشوی و از بین بردن لکه پارچه حریر

یکی از پارچه‌های بسیار پرطرفدار در میان متریال‌های مختلفی که ما برای لباس‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهیم، پارچه لطیف و ظریف حریر است. نگهداری و شستن پارچه حریر به دلیل بافت بسیار ظریفی که دارد، چالشی به تمام معنا محسوب می‌شود. پارچه حریر در اغلب اوقات با اهداف گوناگون به‌ویژه برای دوخت لباس‌های مجلسی و ظریف به‌کار می‌رود؛ ضمن اینکه این نوع پارچه به دلیل ظرافت، برای دوخت، شستشو و نگهداری، نیاز به مراقبت‌های خاص دارد.

پارچه حریر چیست؟

همان‌طور که گفتیم، پارچه حریر یکی از نمونه‌های بسیار لوکس، حساس و پرتقاضا در صنعت مد و فشن به‌شمار می‌آید. این پارچه که از نامش هم کاملا مشخص است، لطیف، ظریف، خنک با بافتی بسیار حساس و نرم است که معمولا آن را از ابریشم طبیعی یا ابریشم مصنوعی تهیه می‌کنند. پارچه حریر با در نظر گرفتن بافت سبک و خنکش بیشتر برای فصل تابستان مورد توجه قرار می‌گیرد و در شش ماهه اول سال اقبال عمومی برای خرید یا دوخت لباس با آن به شدت افزایش می‌یابد. ناگفته نماند که شستن پارچه حریر فوت‌و‌فن‌های خاص خود را دارد که ما در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

 

 

 

بهترین راه برای شستن لباس‌های حریر

بافت پارچه حریر ظریف و بسیار حساس است و به همین دلیل شستشوی آن نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. اگر مراقبت و شستشو از این پارچه را بلد باشید، به شما قول خواهیم داد که یکی از ماندگارترین و باداوم‌ترین پارچه‌ها خواهد بود و تا زمانی طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید. به عبارتی دانستن نکات شستشو و نگهداری این پارچه است که به شما کمک می‌کند که طول عمر آن را افزایش دهید و از بروز حادثه و آسیب به بافت و الیاف ظریف آن جلوگیری کنید.

البته پارچه‌های حریر انواع و اقسام گوناگونی دارند؛ به‌طور مثال یکی از انواع آن‌ها پارچه ی ارگانزا است. حریر ارگانزا یا تور ارگانزا برای دوخت لباس‌های مختلف به‌ویژه لباس‌ عروس، لباس مجلسی، شال و روسری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته اگر پارچه و لباس حریر خود را با دقت و ظرافت شستشو ندهید، پارچه شما چروک یا پاره می‌شود و درنهایت رنگ خود را از دست خواهد داد. حالا باید بدانید که بهترین روش برای شستن پارچه و لباس حریر، فقط و فقط شستشوی آن با دست و در خانه است.

نحوه‌ شستن لباس‌های حریر با دست

حالا که قرار است شستشوی لباس حریر خود را با دست در منزل انجام دهید، بد نیست چند نکته ظریف و حساس درباره این پارچه را مدنظر قرار دهید:

• قبل از شستن پارچه حریر، پیش از هر کاری، یک تشت پر از آب آماده کنید.
• حالا در تشت کمی شوینده مثل شوینده ماشین لباسشویی بریزید و با دست آن را در آب ترکیب کنید. همان‌طور که می‌دانید، پارچه حریر لطیف و ظریف است و اگر شما از این پارچه برای تهیه مانتوی تابستانی استفاده کرده باشید، ممکن است هنگام استفاده دچار الکتریسیته شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که بعد از اضافه کردن مایع شوینده به آب، کمی هم نرم‌کننده درون تشت بریزید و دوباره مایع نرم‌کننده را هم با دست در آب خوب هم بزنید.
• بعد از اینکه مایع شوینده و مایع نرم‌کننده به خوبی در آب ترکیب شدند، حالا لباس حریر خود را درون تشت قراردهید.
• 10 دقیقه زمان کافی است تا لباس شما به خوبی خیس بخورد و تمیز شود. نیازی به چنگ زدن یا شستشوی محکم و مالش دادن پارچه لباس نیست.
• بهتر است حتما آبی که استفاده می‌کنید، آب خنک رو به سرد باشد.
• درنهایت لباس را از آب ترکیب‌شده با مواد شوینده و نرم‌کننده خارج کنید و آب تشت را دور بریزید. دوباره تشت را با آب تمیز پر کنید و لباس را چند بار در این آب فرو ببرید و دربیاورید.
• بعد از آن بدون اینکه به پارچه لباس فشاری وارد کنید که آب اضافی آن گرفته شود، لباس حریر خود را روی بند لباس یا روی چوب‌لباسی در محیط آزاد آویزان کنید و اجازه بدهید که به آرامی آب و رطوبت خود را از دست بدهد و خشک شود.

 

 

 

 

شستن لباس‌های حریر با ماشین لباس‌شویی

واقعیت این است که ما شستن لباس حریر با ماشین لباسشویی را به هیچ وجه به شما توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا اگر شما لباس حریر یا پارچه ابر و باد ظریف و حساس را در ماشین لباسشویی قرار دهید، باعث می‌شود که بافت پارچه کشیده و به سرعت پاره شود.

البته این بدان معنا نیست که شما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید لباس حریر را در لباسشویی بشویید. اگر ناچار به استفاده از لباسشویی برای شستن پارچه حریر خود هستید، توصیه ما این است که لباس را درون کیسه شستشو قرار دهید و سپس آن را درون لباسشویی بگذارید. ضمن اینکه بهتر است لباس به تنهایی شسته شود و در کنار لباس‌های دیگر در لباسشویی نباشد. ملایم بودن شوینده‌ای هم که استفاده می‌کنید، مهم است. حتما آب ورودی ماشین لباسشویی را خنک رو به سرد در نظر بگیرید. ضمن اینکه چرخش ماشین لباسشویی شما هم باید بسیار ملایم باشد.

لکه‌گیری از لباس‌های حریر

برای برطرف کردن لکه شومیز حریر یا هر لباسی که با پارچه حریر تهیه شده باشد، شما باید بلافاصله برای لکه‌بری آن اقدام کنید تا اثری از لکه روی پارچه لباس باقی نماند. برای این منظور کافی است که حوله کاغذی یا پارچه تمیز سفید رنگی را در نظر بگیرید و لکه را به آرامی با آن پاک کنید. به خاطر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید پارچه را به سختی بشویید یا مالش بدهید. ضمن اینکه به هیچ وجه نباید سفیدکننده‌ها یا پاک‌کننده‌های لکه را به‌کار ببرید؛ چون بدون شک پارچه حریر شما را نابود می‌کنند.

 

 

 

 

خشک کردن لباس های حریر

برای انجام بهتر پروسه خشک کردن، لازم است بدانید که بعد از شستن پارچه حریر، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید آن را در لباسشویی خشک کنید؛ چون بدون شک بافت پارچه و الیاف حریر شما با چرخیدن در ماشین لباسشویی آسیب فراوانی می‌بیند و بیش از اندازه چروک خواهد شد.

توصیه متخصصان این است همان‌طور که هنگام خارج شدن از حمام، موهایتان را بین حوله قرار می‌دهید و آب آن‌ها را با کمی فشار می‌گیرید، باید پیراهن زنانه یا لباس حریر خود را نیز روی حوله‌ای بگذارید و اجازه بدهید که به آرامی رطوبت و خیسی آن گرفته شود. برای این منظور اطمینان حاصل کنید که لباس حریر کاملا صاف روی حوله قرار گرفته است تا از به وجود آمدن چروک در آن جلوگیری شود.

ضمن اینکه راه بهتر و آسان‌تر این است که لباس را روی بند یا به چوب‌لباسی آویزان کنید و در هوای آزاد قرار دهید تا بر اثر گرما، حرارت، نور و باد به‌‌طور طبیعی خشک شود. فراموش نکنید که قرار دادن لباس در مقابل نور مستقیم خورشید باعث تغییر رنگ آن خواهد شد و تار و پود لباس را هم به شدت سست و پوسیده خواهد کرد.

 

 

 

 

اتو کردن

برای اتو کردن دامن حریر هم بهتر است چند نکته را به خاطر بسپارید. اگر لباس حریر شما چروک شده بود و نیاز به اتو کردن داشت، حتما اتو را روی کمترین حرارت بگذارید و سپس لباس حریر خود را اتو کنید. به هیچ وجه اتو را به‌طور مستقیم روی پارچه حریر نگذارید؛ بلکه پارچه سفید پنبه‌ای یا نخی را کمی مرطوب کنید؛ سپس آن را روی پارچه حریر قرار دهید و بعد از آن لباس خود را اتو کنید. این کار از تماس مستقیم سطح اتو با پارچه حریر جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که لباس ظریف و لطیف حریر شما با لمس حرارت مستقیم اتو آسیب ببیند.

سایر نکات شستن لباس‌های حریر

در ادامه برای شستن پارچه حریر که در تهیه لباس زنانه خود از آن استفاده کرده‌اید، قصد داریم چند نکته کاربردی را با شما در میان بگذاریم:

• قبل از شستشوی پارچه حریر خود، حتما برچسب لباس را بررسی کنید و دستورالعمل‌هایی را که روی آن درج شده‌اند، با دقت بخوانید.
• قبل از اقدام به شستشو، تمام جواهرات، اکسسوری‌ها، انگشتر، دستبند، النگو یا هر چیزی را که در دستان خود دارید، خارج کنید تا به‌طور ناخواسته باعث آسیب رسیدن به پارچه لباس حریر و نخکش شدن و پارگی آن نشوید.
• برای تمیز کردن بهتر لباس حریر، تحت هیچ شرایطی نباید از آب داغ استفاده کرد. به‌کار بردن آب داغ برای شستن پارچه حریر یا هر نوع لباس مردانه و لباس زنانه که با پارچه لطیف و ظریف تهیه شده است، باعث می‌شود که لباس شما به سرعت چروک شود و ظاهر اصلی خود را از دست بدهد.
• آب داغ باعث شل شدن و وارفتگی پارچه لباس شما خواهد شد. بهترین آب برای شستشو، آب ولرم تا سرد است.
• برای شستشوی لباس حریر به هیچ وجه از شوینده‌های خشن استفاده نکنید؛ چون باعث آسیب رساندن به بافت پارچه لباس شما خواهند شد. برای این منظور بهتر است شوینده‌ای را در نظر بگیرید که فقط برای شستشوی پارچه‌های لطیف، بهینه و تهیه شده است.
• به هیچ وجه پارچه و لباس را بعد از شستشو نچلانید و زیاد فشار ندهید. چون این پیچ‌و‌تاب باعث پارگی بافت لباس یا کشیدگی آن خواهد شد. فقط کافی است که لباس حریر خود را روی چوب‌لباسی آویزان کنید و در هوای آزاد قرار دهید تا به‌صورت کاملا طبیعی خشک شود یا آن را صاف روی حوله یا پارچه نخی قرار بدهید تا رطوبتش با حوله و پارچه از بین برود و لباس شما خشک شود.
• در آخر همچنان تاکید می‌کنیم که برای جلوگیری از ایجاد چروک روی سطح پارچه حریر، حتما آن را با آب سرد شستشو دهید.

 

 

 

 

چگونه لباس حریر یا توری را در خانه بشوییم؟

برای شستن لباس حریر در خانه کافی است که پس از آماده کردن تشت آب خنک یا سرد، کمی شوینده و نرم‌کننده را در آن ترکیب کنید. سپس لباس خود را ۱۰ دقیقه در این آب بگذارید. بعد از آن لباس را از آب دربیاورید، آبکشی کنید و با آویزان کردن آن روی چوب‌لباسی و قرار دادن در هوای آزاد اجازه بدهید که لباس به آرامی رطوبت خود را از دست بدهد و خشک شود. ضمن اینکه به هیچ وجه لباس حریر را نچلانید یا فشار ندهید تا لباس شما دچار پارگی یا جدا شدگی در بافت خود نشود.

چرا در شستشوی لباس حریر باید دقت به خرج دهیم؟

شستن لباس حریر دقت زیادی می‌خواهد؛ چون این لباس بافتی لطیف، ظریف و حساس دارد. اگر کمی با این لباس با خشونت رفتار کنید، به سرعت دچار پارگی و کشش در بافت می‌شود و فرم و حالت اولیه خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل توصیه تمام افراد فعال در صنعت مد و فشن این است که شستشوی لباس حریر را با ملایمت انجام دهید تا آسیبی به بافت پارچه وارد نشود.

 

 

 

 

کدام بهتر است؟ شستن لباس حریر با دست یا شستن لباس حریر با ماشین لباسشویی

شستن پارچه حریر اگر با دست انجام شود، خیلی بهتر است؛ چون تا حد زیادی از بروز آسیب‌دیدگی در بافت پارچه جلوگیری خواهد شد؛ اما اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از لباسشویی بودید، توصیه می‌کنیم که حتما لباسشویی را در ملایم‌ترین حالت چرخش قرار دهید و درجه آب را روی آب سرد تنظیم کنید. ضمن اینکه لباس حریر خود را درون کیسه بگذارید و به تنهایی درون لباسشویی قرار دهید. با رعایت این موارد مطمئن باشید که هیچ آسیبی به لباس شما وارد نخواهد شد.

 

 

 

 

مزیت‌های شستن لباس با دست

برخی افراد بر این باورند که لباس حریر اگر شسته نشود، عمر طولانی‌تری دارد و بهتر می‌توان از بروز آسیب‌ها در آن جلوگیری کرد. ما در ادامه مزایای شستن لباس حریر با دست را با شما مرور خواهیم کرد:

• جلوگیری از آسیب بافت پارچه
• تغییر رنگ ندادن پارچه و حفظ ثبات رنگ آن
• تمیزی بهتر پارچه و پاک شدن آلودگی‌ها
• جلوگیری از بروز کشیدگی یا پارگی بافت پارچه
• چروک نشدن لباس
• افزایش طول عمر لباس

چگونه چروک های لباس های حریر را از بین ببریم

برای از بین بردن چروک لباس‌های حریر کافی است که آن را روی میز اتو قرار دهید و پارچه نخی سفید و تمیزی روی آن بگذارید. پارچه نخی خود را کمی مرطوب کنید و بعد از آن اتو با کمترین درجه حرارت را روی پارچه نخی قرار دهید و لباس حریر خود را با حرارت غیرمستقیم اتو کنید. تحت هیچ شرایطی اتو را به‌صورت مستقیم روی پارچه حریر نگذارید؛ چون پارچه حریر شما بلافاصله بعد از دریافت حرارت از سطح اتو می‌سوزد و بافت آن جمع خواهد شد.

 

 

 

 

کلام آخر

لباس‌ها و پارچه‌های حریر در دسته یکی از ترند‌ترین لباس‌ها و پارچه‌ها قرار دارند و با بافت ظریف، حساس، لطیف و نازک، اگر از آن‌ها در تهیه لباس تابستانی استفاده شود، به راحتی فرم اندام شما را به زیبایی هرچه تمام‌تر نشان خواهند داد. البته بیشتر افراد به دلیل لطیف و ظریف بودن بافت پارچه حریر ترجیح می‌دهند از خریدن آن اجتناب کنند؛ اما واقعیت این است که با خرید و تهیه پارچه و لباس حریر، اگر نکات حفظ و نگهداری از آن را بدانید، به راحتی می‌توانید برای خود لباس حریر تهیه کنید و بدون هیچ دغدغه و نگرانی با پوشیدن آن در هر مجلسی به زیبایی تمام بدرخشید.