اسلیپر چیست و چه کاربردی دارد؟!

اسلیپر چیست و چه کاربردی دارد؟!
اسلیپر چیست و چه کاربردی دارد؟!

در حال حاضر دنیای کفش‌ها و پاپوش‌ها به قدری وسعت پیدا کرده‌ و متفاوت شده که انتخاب از بین گزینه‌های مختلف آن‌ها به سخت‌ترین اتفاق ممکن تبدیل شده است و اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند استایل شما را به‌طور کامل به‌هم بریزد.

این مطلب را به توضیح اینکه اسلیپر چیست، اختصاص داده‌ایم. اما آیا تا به‌حال این سوال برای شما پیش آمده است که در میان انواع پاپوش‌ها، اسلیپر چه معنایی دارد یا چرا و چطور انتخاب می‌شود؟! شاید این نام به گوش ما آشنا نباشد، اما در حال حاضر یکی از برندها و نام‌های معروف در صنعت پاپوش‌ها به‌حساب می‌آید.

اسلیپر چیست؟

 

اسلیپر چیست

 

در پاسخ به پرسش که اسلیپر چیست، باید این‌گونه بگوییم که اسلیپرها در اصل نوعی دمپایی روفرشی محسوب می‌شوند که در اصل همان پاپوش‌های راحت و سبک هستند. مهم‌ترین ویژگی‌ این محصولات این است که پوشیدن و خارج کردن آن‌ها از پاها به راحتی انجام می‌شود. البته اسلیپر از واژه انگلیسی Slip اقتباس شده که به معنای سُر خوردن است. استفاده از این کلمه یعنی محصولی که برای پا مورد استفاده قرار می‌گیرد و پوشیدن و خارج کردنش با سر خوردن پا درون آن به راحتی انجام می‌شود. این محصول را به‌طور معمول بیشتر در خانه مورد استفاده قرار می‌دهند و مانند کفش زنانه پای شما را به خوبی می‌پوشاند.

اسلیپرها دارای کف بسیار نرمی هستند و فضای پشت آن‌ها کاملا باز است. در کشور ما این محصولات قدمت طولانی ندارند و بیشتر بانوان از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر کف منزل یا هر محیطی که در آن هستید، سرامیکی، سنگی یا کف‌پوش باشد، اسلیپر بهترین انتخاب برای پوشش به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه از بروز ترک‌خوردگی و آسیب به پوست پا به دلیل آلودگی و گردو‌خاک در کف محیط جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که پوست پای شما دهیدراته و بی‌آب شود.

اسلیپرها انواع و اقسام مختلفی دارند و می‌توانند به جای جوراب یا به‌عنوان پوششی مثل دمپایی مورد استفاده قرار بگیرند. این محصولات هم در فصل زمستان کاربرد دارند و هم با طراحی خنک و مشجر می‌توانند برای تابستان استفاده شوند. شما می‌توانید اسلیپرها را با استایل خود ترکیب کنید و آن‌ها را به شکل کاملا تخصصی هم به‌کار ببرید.

تاریخچه اسلیپر Slipper

در ادامه توضیح اینکه اسلیپر چیست، اگر قرار باشد تاریخچه این محصول را بیشتر برای شما توضیح دهیم، باید این‌گونه بگوییم که پیشینه اسلیپرها در اصل مربوط به سال ۱۴۷۸ میلادی در غرب است. البته این محصولات را با نام‌های دیگر در حرم‌سراهای کشورهای شرقی هم مورد استفاده قرار می‌دادند که بیشتر متعلق به حاکمان و البته طبقه اشراف جامعه بودند.

این محصولات در سال ۱۸۶۸ در کشورهای آسیایی مانند ژاپن هم رواج پیدا کردند. البته ژاپنی‌ها باور داشتند که چون نباید با کفش داخل منزل شد و فضای داخلی احترام زیادی دارد، پس باید از این محصولات یعنی اسلیپرها برای وارد شدن به خانه استفاده کرد. بر همین اساس آن‌ها اسلیپرهایی را تولید کردند که مخصوص فضای داخلی منزل بودند. خصوصا اینکه فضای سرویس بهداشتی نیز اسلیپر مخصوص به خود را داشت؛ اما غربی‌ها این باور را نداشتند و در بیشتر فضاهای داخلی و خارجی خود از اسلیپرها استفاده می‌کردند.

اسلیپرها برای چه فصل‌هایی مناسب هستند؟

واقعیت این است که شما نمی‌توانید اسلیپرها را فقط برای فصل خاص یا استایلی معین مورد استفاده قرار دهید. اسلیپرها می‌توانند تکمیل‌کننده استایل کژوال یا مجلسی شما باشند و در عین‌حال به‌عنوان پاپوش راحت هم مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر این محصولات هم برای فصل تابستان و هم برای فصل زمستان یعنی هم برای شش ماهه نخست و هم برای شش ماهه دوم سال کاربرد دارند و به شدت مورد پسند هستند.

برای مثال در فصل‌های بهار و تابستان اسلیپرهای تابستانه مشجر که هم برای بانوان، هم برای آقایان و حتی برای کودکان تولید می‌شوند و می‌توانند شما را در فضای منزل یا خارج از خانه همراهی کنند. ضمن اینکه این محصولات با توجه به متریال‌های مختلف و طراحی‌های گوناگونی که دارند، حتی در فصل‌های زمستان هم از پاهای شما در مقابل سرمای گزنده هوا محافظت خواهند کرد.

 

اسلیپر برای چف فصلی مناسب است

 

ویژگی‌های بسیار خوب اسلیپرها

در ادامه ویژگی‌های خوب و جذاب اسلیپرها را با هم مرور خواهیم کرد:

• اسلیپرها راحت و سبک هستند.
• برخی اسلیپرها مناسب فصل تابستان طراحی شده‌اند و خنک هستند.
• بعضی انواع این محصولات مناسب فصل زمستان و کاملا گرم طراحی و تولید شده‌اند.
• اسلیپرها از جذب گردوخاک به پوست پا جلوگیری می‌کنند.
• برای استفاده روی پارکت، موکت، سرامیک و حتی فرش طراحی و تولید شده‌اند.
• برای همه افراد یعنی آقایان، خانم‌ها و کودکان قابل استفاده هستند.
• در قیمت، جنس و متریال به‌کار رفته تنوع بسیار زیادی دارند.

چرا باید از اسلیپرهای راحتی استفاده کنید؟

در ادامه توضیحات لازم برای معرفی اسلیپرها و اینکه اسلیپر چیست، بهتر است به شما بگوییم که دلایل مختلف و گوناگونی برای استفاده از اسلیپرها وجود دارند:

• اول از همه اینکه شما با استفاده از اسلیپرها کمتر به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا خواهید شد؛ زیرا هنگام راه رفتن بر روی سرامیک یا کف‌پوش‌های سرد، پای شما با زمین تماس ندارد و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.
• فاکتور مهم بعدی این است که اسلیپرها از بروز مشکلاتی مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و عفونت‌ها در پای شما جلوگیری می‌کنند.
• اسلیپرها به حفظ تمیزی فضا کمک می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که منابع آلودگی و میکروب‌ها در کف منزل، اتاق، حمام و سرویس بهداشتی شما حضور خود را اعلام کنند.
• اگر از اسلیپرها استفاده کنید، بدون شک از بروز حوادث خانگی هم جلوگیری خواهید کرد. معمولا جنس کف منازل از سرامیک، کاشی، پارکت یا چوب است که در اغلب اوقات باعث زمین خوردن افراد می‌شود. سطح ناصاف و ناهموار اسلیپرها از بروز چنین خطراتی جلوگیری می‌کند و با ایجاد اصطکاک اجازه نمی‌دهد که شما زمین بخورید و مشکلی برایتان ایجاد شود.

 

اسلیپر راحتی

 

جنس اسلیپر

به‌طور کلی اسلیپرها را از متریال‌های چرم، نمد، جیر، پشم و پارچه، بافتنی، خز و جنس‌های گوناگون دیگر تهیه می‌کنند. جنس سطح زیرین این محصولات هم معمولا از پلاستیک یا چرم است. البته ناگفته نماند که تنها پاپوش‌هایی که فضای داخلی آن‌ها گرم و نرم است، اسلیپر نیستند؛ بلکه حتی برخی دمپایی‌های پلاستیکی و ساده یا هر نوع پاپوشی را که کلا در خانه یا فضای داخلی مورد استفاده قرار بگیرند، اسلیپر می‌گویند.

 

جنس اسلیپر

 

انواع اسلیپرها

 

انواع اسلیپر

 

1. اسلیپرهای لغزان یا اسلیپرهای پاشنه‌باز Slip-On Slippers Open-heel slippers

اسلیپرهای لغزان رایج‌ترین انواع این دسته از محصولات هستند که قسمت جلوی آن‌ها در بخش انگشتان به‌صورت کاملا باز طراحی شده و قسمت انتهایی آن هم باز است. به این محصولات اسلیپرهای پاشنه‌باز هم گفته می‌شود که در زبان عامیانه، مردم بیشتر به آن‌ها دمپایی می‌گویند. جنس رویه این محصولات معمولا از پلاستیک است و انگشتان در بخش جلویی آن‌ها به راحتی حرکت می‌کنند.

2. اسلیپرهای بسته Closed slippers

اسلیپرهای بسته برای فضاهای داخلی مخصوصا خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع محصولات به دلیل بسته بودن بخش جلویی، گرم هستند و راه رفتن با آن‌ها خیلی راحت‌تر است. ضمن اینکه بسته بودن قسمت جلویی این اسلیپرها از سر خوردن پا در آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

3. اسلیپرهای موکاسین Moccasin Slippers

اسلیپر موکاسین به نوعی اسلیپر کاملا بسته گفته می‌شود که از کفش‌های موکاسین الهام گرفته شده است. جنس آن نیز در قسمت خارجی از مخمل و جیر و درون آن با پشم پوشیده شده است.

4. اسلیپرهای چکمه‌ای Slipper boots

اسلیپر چکمه‌ای همان‌طور که از نامش مشخص است، حالتی مثل چکمه دارد و به شدت در میان خانم‌ها محبوب است. این اسلیپر بیشتر برای فصل سرد کاربرد دارد و پاهای شما را از گزند سرما محفوظ نگه می‌دارد. درون این اسلیپر را با پشم و خز پر می‌کنند؛ کفی کاملا نرم و پلاستیکی آن نیز راه رفتن را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

5. اسلیپرهای صندل‌مانند Sandal slippers

اسلیپرهای صندل‌مانند از یک لایه پارچه‌ای نرم و پلاستیک تهیه می‌شوند که مناسب فصل گرم هستند. اسلیپرهایی هم که بانوان در تابستان و در خانه استفاده می‌کنند، در این دسته از محصولات قرار می‌گیرند.

6. اسلیپر مخصوص شب Evening slippers

اسلیپرهای مخصوص شب برای لباس‌های شب و استفاده در خانه طراحی می‌شوند. این محصولات را با نام محصولات «پرنس آلبرت» هم می‌شناسند. سطح رویه آن‌ها مخملی و سطح زیرین آن‌ها چرمی است که در برخی از محصولات یک نوار برزنتی در اطراف لبه‌ها دوخته شده که گاه به رنگ طلایی است. گاهی هم نام صاحب اسلیپر بر روی آن گلدوزی می‌شود.

7. اسلیپرهای جدید Novelty Slippers

درنهایت اسلیپرهای جدید که قالب‌های گوناگون و متنوعی دارند، نرم و لطیف هستند و در شکل‌هایی مثل پای حیوانات، شخصیت‌های کارتونی، وسایل نقلیه و غیره طراحی و تولید می‌شوند.

اسلیپر فانتزی چیست؟

اسلیپرهای فانتزی در اصل محصولاتی هستند که امروزه در قالب‌های مختلف، طراحی‌های گوناگون و متریال‌های متنوع در بازار عرضه می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اسلیپرها هم برای بانوان و هم برای کودکان قابل استفاده و جالب توجه هستند و به دلیل تنوع در طراحی و رنگ در کنار استفاده از متریال‌های گوناگون، به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اسلیپر فانتزی از کجا آمده است؟

اسلیپرهای فانتزی تنوع بسیار زیادی دارند و گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده خانگی محسوب می‌شوند و بسیار راحت هستند. این محصولات در حال حاضر در اروپا، آمریکا، آسیا و تمام نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند و حالا نه تنها ثروتمندان، که افراد عادی هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. اسلیپرهای فانتزی شامل اسلیپرهای کلاسیک، پشت‌بسته، جورابی، مدرن و موکاسین هستند.

به عبارتی اسلیپرهای فانتزی تکمیل‌کننده توضیح اسلیپر چیست خواهند بود و به خوبی مشخص می‌کنند که این محصولات در حال حاضر در تمام جهان می‌توانند تمام سلیقه‌ها را پوشش دهند و برای تمام افراد با هر سن و جنسیتی کاربردی و مفید باشند.

مزایای برجسته اسلیپرها

از جمله مزایای اسلیپرها می‌توان به این موارد اشاره کرد که این محصولات از پاهای ما مراقبت می‌کنند، ضمن اینکه اجازه جذب آلودگی‌ها و باکتری‌ها به پاهای ما را نمی‌دهند؛ راحت هستند و از سطوح کف خانه و فضا نیز به خوبی محافظت می‌کنند.

چرا باید اسلیپر بخریم؟

خرید اسلیپر به ما کمک خواهد کرد که از بروز سرُخوردگی و حوادث خانگی جلوگیری کنیم. ضمن اینکه این محصول در فصل زمستان پاهای ما را از سرما حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد که ما دچار بیماری‌های آنفولانزا و سرماخوردگی شویم. همین‌طور کف‌پوش‌ها می‌توانند مملو از باکتری‌ها و قارچ‌هایی باشد که برای پوست پاهای ما مضر هستند که وجود اسلیپر از جذب این آلودگی‌ها به پوست پای ما جلوگیری می‌کند.

فواید پوشیدن اسلیپر چیست؟

فواید خرید و پوشیدن اسلیپر را به اختصار با شما در میان خواهیم گذاشت:

• محافظت از کف‌‌پوش خانه

اسلیپرها اجازه نمی‌دهند که کف خانه و کف‌پوش آن آسیب ببیند و دچار خراش و خرابی شود.

• محافظت از پا

اسلیپرها از پوست پای ما در مقابل باکتری‌ها و قارچ‌ها مرقبت خواهند کرد.

• سلامتی عمومی بدن

پوشیدن اسلیپر در خانه از آسیب دیدن ناگهانی ما به دلیل راه رفتن و سُر خوردن بر روی سطوح چوبی، سرامیکی و... جلوگیری می‌کند.

• راحتی

اسلیپرها اگر از نوع طبی انتخاب شوند، برای تمام افراد راحت هستند و از بروز کمردرد و پادرد جلوگیری خواهند کرد.

انتخاب اسلیپر مجلسی مناسب

انتخاب اسلیپر خوب می‌تواند تکمیل‌کننده استایل شما باشد و به عبارتی استایل شما را خاص نشان دهد. به‌طور مثال اگر برای مجالس مختلف و گوناگون از اسلیپرهای مختلف استفاده کنید، این کار نشان‌دهنده خوش‌سلیقگی شماست. همچنین انتخاب استایل مجلسی که در انتها به اسلیپر شیک و زیبا ختم می‌شود، می‌تواند تمام چشم‌ها را به سمت شما خیره کند.

کلام آخر

حالا که دانستید اسلیپر چیست و با عملکرد و کاربرد آن آشنا شدید، توصیه می‌کنیم که حتما در فصول مختلف سال با توجه به معمولی یا طبی بودن اسلیپرها و همین‌طور ‌تنوع زیاد و گوناگونی که از نظر متریال دارند، حتما اسلیپر مناسبی تهیه کنید. ضمن اینکه خود را موظف بدانید که در فضای منزل یا در هر محیطی که در آن فعال هستید، از اسلیپر استفاده کنید. این محصولات در کنار تمام فوایدی که دارند، می‌توانند استایل شیک‌تر و شکیل‌تری را در منزل یا مهمانی برای شما رقم بزنند.