آشنایی با انواع وست ها و نحوه ست کردن آن ها

آشنایی با انواع وست ها و نحوه ست کردن آن ها
آشنایی با انواع وست ها و نحوه ست کردن آن ها

امروزه یکی از لباس هایی که به یک آیتم مهم در کمد لباس هایمان تبدیل شده است، انواع وست ها ست. وست ها از گذشته تا به امروز مدام در حال تغییر هستند که همین تغییرات باعث شده که این لباس های شیک روز به روز بیشتر در دل مردم جا باز کند. اما سوالی که این جاست، این است که اصلا به چه لباس هایی وست می گویند؟ آیا وست ها انواع مختلفی دارند یا تنها در یک مدل طراحی و دوخته می شوند؟ ما در این مقاله به این موضوعات می پردازیم، پس تا انتهایی این مقاله با ما همراه باشید.

وست چیست؟

وست، یک لباس مانند سارافون و یا جلیقه است که معمولا بر روی یک لباس دیگر پوشیده می شود. جلوی این لباس می تواند با دکمه یا زیپ به طور کامل بسته شود. معمولا لباسی که برای زیر وست ها انتخاب می کنند، بلوز و یا شومیز های مختلف است. البته باید تاکید کنیم که طرح دوخت وست با سارافون بسیار متفاوت است. وست ها انواع مدل های مختلفی دارند که می توان به مدل های پشمی، چرمی، جین و پفکی اشاره کرد. البته امروزه وست های مدل کت و شلوار بیشترین طرف دار ها را بین انواع وست ها دارند و بسیار مدل شیک و راحتی برای استفاده در بیرون منزل و مهمانی های رسمی است.

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که می توان نام برد؛ این است که تولید انواع وست ها معمولا به صورت فری سایز است، پس نگران این موضوع نباشید. حالت کتی آن، رسمی است و می توانید آن را در مناسبت های رسمی و مراسم های عمومی استفاده کنید. وست ها معمولا در رنگ ها و طرح های متفاوتی تولید می شوند.

 

استایل با وست قهوه ای و شومیز سفید

 

تاریخچه وست ها

همان طور که گفتیم وست ها شبیه به جلیقه ها و پافر ها هستند و بر اثر کمی تغییراتی که در جلیقه ها صورت گرفته، وست ها تولید شده اند. اما اولین جلیقه ها در زمان سلطنت چارلز دوم دیده شدند؛ به این معنا که چارلز دوم اولین بار این لباس را به دربار انگلستان راه داد و از آن جا بسیاری از اشراف زادگان از آن استفاده کردند و به مرور زمان استفاده از انواع وست ها در میان عموم مردم باب شد.

اما ورود وست ها در ایران به دوره شاه عباس صفوی باز می گردد. این لباس ها در ابتدا که وارد ایران شدند، دارای آستین بودند؛ همچنین حالت ردا به خود داشته و بسیار بلند بودند. اما به مرور زمان این لباس ها تغییراتی بسیار زیادی کردند تا به آن چیزی که امروزه می بینیم تبدیل شدند.

 

استایل با وست مشکی و تیشرت سفید

 

معرفی انواع وست ها

همان طور که گفتیم، وست ها انواع مختلفی دارند. شما برای داشتن یک استایل خوب باید با انواع وست ها آشنایی داشته باشید. ما در ادامه انواع آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

وست پفکی

بیشترین استفاده از وست های پفکی در فصل زمستان است. ظاهر آن مانند بسیاری از کاپشن های پفکی است که به همین دلیل به آن وست پفکی می گویند. اگر می خواهید از این وست ها در استایل خود استفاده کنید؛ بهتر است آن ها را با انواع هودی ها و بافت ها ست کنید؛ تا هم به گرم تر شدن لباس کمک کند و هم با وست شما ست شود.

وست جین

وست های جین همان طور که از نامشان پیدا ست، از جنس جین هستند. انواع این وست ها را می توان با پیراهن های مردانه ست کرد؛ یا برای داشتن یک استایل بهتر به جای پیراهن مردانه از هودی استفاده کرد. وست جین را می توان با توجه به میزان ضخامت در فصل بهار و پاییز مورد استفاده قرار داد. البته بهتر است برای ست کردن در فصل بهار از هودی استفاده نکنید.

 

استایل با وست جین آبی و تیشرت مشکی

 

وست پشمی

یکی دیگر از انواع وست هایی که در فصل زمستان و پاییز طرف داران بسیار زیادی دارند، وست های پشمی هستند. برای ست کردن این وست ها می توان از انواع لباس های بافت و یقه اسکی استفاده کرد. دقت داشته باشید که استفاده از هودی برای ست کردن با وست های پشمی اصلا کار درستی نیست و باعث از بین رفتن هماهنگی در استایل شما می شود.

 وست چرمی

یکی دیگر از انواع وست های پر طرف دار اسپرت؛ وست های چرمی هستند که برای افرادی که به لباس های چرم علاقه داند یک گزینه عالی محسوب می شود. برای ساختن یک استایل جذاب با این وست های شیک، می توانید از انواع هودی ها، یقه اسکی ها و بافت ها استفاده کنید.

 

استایل با وست چرم و بافت مشکی

 

وست کلاسیک

وست های کلاسیک معمولا از جنس پارچه های کتی تولید می شوند که می توان آن ها را با انواع پیراهن های مردانه ست کرد. البته نا گفته نماند این مدل از انواع وست ها در بعضی مواقع دارای شلوار کلاسیک ست خود هستند که می توانید در ساختن یک استایل جذاب از آن ها استفاده کنید. اگر می خواهید این وست ها را برای مهمانی ها و مجالس نیمه رسمی بپوشید، به شما پیشنهاد می کنیم که از شومیز استفاده کنید.

نحوه ست کردن وست ها

اکنون که با انواع وست ها آشنا شدیم، در ادامه چند نمونه استایل با وست به شما پیشنهاد می کنیم.

استایل وست و شومیز

اگر به دنبال یک استایل تابستانی با وست های خنک هستید؛ ما به شما پیشنهاد می کنیم که وست های خود را با شومیز ست کنید. وست های کلاسیک برای این استایل گزینه عالی به شمار می آید. همچنین می توانید از شلوار های ست این مدل وست ها استفاده کنید و با یک صندل پاشنه دار استایل خود را کامل کنید.

وست به همراه دامن سند بادی

اگر وست های شما بلند هستند، بهترین انتخاب این است که آن ها را با دامن های سند بادی ست کنید. همچنین در این استایل می توانید از شومیز استفاده کنید و با پوشیدن کتانی مناسب استایل خود را کامل کنید. در کنار همه این ها می توانید از شال های خنک و تابستانه نیز استفاده کنید.

 

استایل با وست بلند مشکی

 

ست کردن وست به همراه شلوار

اگر به دنبال یک استایل راحت و کژوال برای مکان های عمومی و استفاده روزمره می گردید؛ بهترین کار این است که وست های خود را با شلوار ست کنید. شلوار هایی که برای این استایل مناسب هستند، به نوع وست شما بستگی دارد. برای مثال اگر از وست های خنک استفاده می کنید بهتر است به سراغ شلوار های مازراتی یا بوت کات پارچه ای بروید. اما اگر از وست هایی استفاده می کنید که برای فصل زمستان مناسب هستند؛ بهتر است برای انتخاب شلوار به سراغ شلوار های جین و کتان بروید.

 وست جین به همراه شلوار

وست های جین معمولا وست های بلند و بدون آستینی هستند که اغلب به همراه شلوار های جین ست می شوند. برای انتخاب شومیز همراه با آن می توانید از لباس های آستین دار راه راه که به رنگ سفید ست کنید. شلوار های مناسب برای ست کردن با وست های جین، شلوار های جین بگ یا مام فیت به رنگ خود وست هستند. در انتخاب شال برای ست کردن با وست جین بهتر است از شال های بدون طرح و ساده استفاده کنید. زیرا شال طرح دار اغلب مناسب برای پوشیدن با لباس های جین نیستند و یک استایل شلوغ و نا هماهنگ را برای شما ایجاد خواهند کرد. برای انتخاب یک کفش مناسب همراه با این استایل نیز می توانید از انواع کتانی ها و کفش های اسپرت استفاده کنید.

 

استایل با وست پشمی قرمز و بافت مشکی

 

ما در این مقاله با وست ها آشنا شدیم و انوع آن ها را شناختیم. همچنین برای داشتن یک استایل بهتر چند مدل استایل با انواع وست ها را مورد بررسی قرار دادیم. حال نظر شما در این باره چیست؟ شما کدام یک از این وست ها را می پسندید؟ و چه ایده های دیگری برای ست کردن با وست ها دارید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.