آشنایی با انواع یقه های مختلف و کاربرد های آن

آشنایی با انواع یقه های مختلف و کاربرد های آن
آشنایی با انواع یقه های مختلف و کاربرد های آن

یقه، یکی از مهم ترین المان ها برای یک لباس است. زیرا بر اساس آن؛ رسمی و غیر رسمی بودن لباس مشخص می شود. اما برای آن که بدانیم کدام یقه ها برای چه لباس هایی مناسب هستند، باید در ابتدا انواع یقه ها را بشناسیم. ما در ادامه قصد داریم به دنیای یقه ها سر بزنیم؛ انواع آن ها را بشناسیم و ویژگی آن ها را بررسی کنیم. اگر شما نیز می خواهید یقه ها را بهتر بشناسید؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

انواع یقه های مسطح

یقه های مسطح، آسان ترین نوع یقه ها محسوب می شوند و فاقد هر گونه قطعه اضافه اند. این مدل یقه ها معمولا برای تیشرت، شومیز و لباس های مجلسی مناسب هستند. از معروف ترین یقه های مسطح می توان به یقه گرد و هفت اشاره کرد. در ادامه با انواع یقه های مسطح بیشتر آشنا خواهیم شد.

یقه گرد

اولین یقه ای که باید با آن آشنا شویم، یقه گرد است. زیرا پایه و اساس تمامی یقه ها ست و بسیاری از انواع یقه ها بر این اساس طراحی می شوند. اگر بخواهیم یقه ای را نام ببریم که نزدیک ترین حالت به فرم طبیعی بدن را دارد؛ بی شک یقه گرد را مد نظر داریم. این یقه ها صورت را گرد و پر تر نشان می دهند؛ بنابراین گزینه مناسبی برای صورت های استخوانی و لاغر هستند. یقه های گرد بسته، گردن افراد را کوتاه تر نشان می دهند. اگر می خواهید گردنتان کشیده تر دیده شود؛ این یقه مناسب شما نیست.

 

دختری با لباس یقه گرد

 

یقه هفت

اگر به دنبال کشیده تر و قد بلند تر دیده شدن اندامتان هستید؛ بی شک به سراغ لباس هایی با یقه هفت بروید. هر چه بازی و کشیدگی این مدل یقه ها بیشتر باشد، گردن و بالا تنه کشیده تر به نظر می رسد. انواع یقه های هفت بر خلاف یقه های گرد؛ برای افرادی که صورت گرد دارند مناسب هستند. هر چه این یقه به سمت پایین باز تر باشد؛ باعث زاویه دار تر و کشیده تر دیده شدن صورت می شود. و هر چه یقه هفت کوتاه تر و بسته تر باشد، باعث کوتاه تر و پهن تر دیده شدن صورت و شانه می شود.

 

دختری با لباس یقه هفت

 

یقه چهار گوش یا خشتی

انواع یقه هایی که فرم مربع یا مستطیل دارند، معمولا در لیست یقه های خشتی قرار می گیرند. اگر فرم صورت شما بیضی یا مثلثی ست بهتر است از لباس هایی با یقه های خشتی استفاده کنید. افراد با صورت مستطیلی و چانه چهار گوش از پوشیدن لباس های یقه خشتی دوری کنند؛ زیرا این فرم یقه اصلا مناسب این افراد نیست. در این یقه نیز اگر بازی آن به سمت پایین باز تر باشد گردن را کشیده تر نشان می دهد.

 

دختری با لباس یقه خشتی

 

یقه قایقی

یقه های قایقی از مناسب ترین و زیبا ترین یقه ها برای لباس های مجلسی هستند. انواع یقه های قایقی به صورت منحنی باز و در راستای سر شانه هستند. این یقه ها برای افرادی که سرشانه های پهنی دارن، مناسب نیستند؛ زیرا پهنای سر شانه را به طور کامل و همچنین گردن را کوتاه تر نشان می دهند.

 

دختری با لباس یقه قایقی

 

انواع یقه های ایستاده

یقه های ایستاده، یقه هایی هستند که سه سانتی متر از حلقه یقه بالا تر اند. این یقه ها با توجه به لبه جلویی یقه، شکل ها و نام های مختلفی دارند. انواع یقه های ایستاده معمولا به لباس ها حالت رسمی می دهند، بنابراین برای لباس های رسمی و اداری گزینه بسیار مناسبی هستند. ویژگی مهم این مدل یقه ها این است که افراد را قد بلند تر و کشیده تر نشان می دهند. یقه های ایستاده انواع مختلفی دارند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

یقه چینی

لبه های این یقه، کاملا موازی رو به روی یک دیگر قرار می گیرند. اصالت این یقه همان طور که از نامش پیداست به چین بر میگردد.

یقه ایرانی

این یقه ها مانند یقه های چینی هستند؛ با تفاوت آن که دو لبه یقه روی هم قرار می گیرند. انواع یقه های ایرانی در لباس های روحانیون بسیار استفاده می شود.

 

لباس مردانه با یقه ایرانی

 

یقه فرنچی

این یقه ها نیز مانند یقه چینی کنار یک دیگر قرار می گیرند؛ اما تنها تفاوت آن ها با یقه چینی این است که لبه آن ها منحنی شکل است.

یقه اسکی

یقه های اسکی، یقه هایی هستند که دور گردن را پوشانده و تا نزدیکی چانه می رسند. بیشترین استفاده از انواع یقه های اسکی در لباس های زمستانی است. این یقه ها گردن را کوتاه تر نشان می دهند و برای افرادی که دارای گردن کشیده اند بسیار مناسب هستند.

 

دختری با لباس یقه اسکی

 

 

یقه های برگردان

این یقه ها، یقه هایی هستند که تا می خورند و بخشی از آن بر روی سر شانه و جلوی لباس قرار می گیرند. انواع یقه های برگردان بر اساس یقه گرد و هفت طراحی می شوند، و میزان پهنی و بازی آن تاثیرات مختلفی بر روی استایل ما دارد. به این معنا که هر چه برگردان یقه پهن تر و یقه بسته تر باشد، بالا تنه پر تر و کوتاه تر، و هر چه برگردان یقه باریک تر و یقه باز تر باشد، گردن کشیده تر و بالا تنه لاغر تر دیده می شود. یقه های برگردان، انواع مختلفی دارند که معروف ترین و محبوب ترین آن ها یقه انگلیسی است. در ادامه با انواع یقه های برگردان آشنا خواهیم شد.

 یقه انگلیسی

از محبوب ترین و رایج ترین یقه های برگردان می توان به یقه انگلیسی اشاره کرد. بیشترین استفاده از این یقه ها در لباس های مردانه است که حالت رسمی به آن ها می دهد. این یقه یکی از مهم ترین المان ها برای داشتن ظاهری مرتب و شیک محسوب می شود. انواع یقه های انگلیسی با توجه به پهنای برگردان و میزان باز بودن آن می تواند تاثیرات متفاوتی بر استایل ما بگذارد.

 

دختری با کت یقه انگلیسی

 

یقه آرشال

پایه و اساس این مدل یقه، یقه هفت است. از لحاظ ظاهری مانند یقه انگلیسی است؛ با این تفاوت که دال یقه در آن وجود ندارد و به صورت منحنی است. تاثیرات این یقه بر روی ظاهر و استایل ما، مانند یقه انگلیسی است.

 

دختری با کت یقه آرشال

 

یقه بلیزری

این یقه، شبیه به یقه انگلیسی ست؛ با این تفاوت که قسمت برگردان یقه نوک تیز تر است که باعث می شود چشم ها بیشتر به سمت شانه هدایت شوند. انواع یقه های بلیزری گزینه بسیار مناسبی برای انواع مانتو ها، بارانی و پالتو ها هستند.

یقه شکاری

این یقه ها بر اساس یقه گرد طراحی می شوند، که برای افرادی با گردن های بلند و صورت های کشیده مناسب هستند. یقه شکاری، یک نوع یقه رسمی محسوب می شود و معمولا اندازه بلندی پایه آن بیشتر از سه سانتی متر نیست.

 

دختری با لباس یقه شکاری

 

یقه ب ب

یقه های ب ب یکی دیگر از یقه های برگردان است که بر اساس یقه گرد طراحی می شود؛ و برای افرادی که گردن بلند و صورت کشیده دارند مناسب هستند. انواع یقه های ب ب ممکن است با پایه باشند، که در این صورت حدود دو تا سه سانتی متر روی کردن قرار می ایستند. اگر بدون پایه باشند، بر روی سر شانه قرار می گیرند.

 

دختری با لباس یقه ب ب

 

 یقه ملوانی

یقه ملوانی از آن یقه هایی ست که برگردان آن بسیار زیاد است؛ به طوری که تمام قسمت های سر شانه را می پوشاند. این یقه ها، سر شانه را پهن و درشت نشان می دهند؛ بنابراین برای افرادی که سینه های درشت و سر شانه پهن دارند اصلا مناسب نیستند. یکی از مهم ترین تاثیرات انواع یقه های ملوانی بر روی استایل، این است که قد را کوتاه تر نشان می دهد؛ پس اگر قد کوتاهی دارید، از پوشیدن آن خودداری کنید.

یقه دراپه

یکی از شیک ترین انواع یقه ها برای لباس های مجلسی، یقه دراپه است. این یقه ها از روی شانه تا خط کمر، پر چین و حجیم هستند. یقه های دراپه گزینه بسیار مناسبی برای افراد لاغر با سینه های کوچک هستند؛ زیرا بالا تنه، سر شانه و سینه ها را پهن تر نشان می دهند.

 

دختری با لباس یقه دراپه

 

ما در این مقاله از انواع یقه ها صحبت کردیم و ویژگی های هر کدام از آن ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم؛ اکنون نظر شما در این باره چیست؟ شما کدام یک از این مدل یقه ها را می پسندید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.