آشنایی با پارچه کرپ حریر و موارد استفاده از آن در پوشاک بانوان

آشنایی با پارچه کرپ حریر و موارد استفاده از آن در پوشاک بانوان
آشنایی با پارچه کرپ حریر و موارد استفاده از آن در پوشاک بانوان

هر آنچه درباره پارچه کرپ حریر باید بدانید

معروف ترین نوع پارچه حریر، کرپ حریر است که از ترکیب نخ ابریشم با چسب و سایر اجزای طبیعی دیگر به دست می ‌آید. برای آشنایی بیشتر با پارچه کرپ حریر و موارد استفاده از آن در پوشاک بانوان خواندن این مقاله را از دست ندید.

با گرم تر شدن هوا و فرا رسیدن فصل گرم سال استفاده از پارچه های سبک و نازک طرفدار بیشتری پیدا می کند. حریر یکی از موارد خوب برای انتخاب نوع پارچه لباس های تابستانی است زیرا لباس های حریر بسیار خنک و سبک هستند.

برای بافت پارچه حریر از دو نوع ابریشم طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود. استفاده ابریشم در بافت پارچه کمک می کند تا پارچه لطیف و سبکی داشته باشیم. همچنین تغییر میزان و در صد ابریشم به کار برده شده در انواع پارچه حریر در جنس و نام پارچه تاثیر مستقیم دارد.

پارچه کرپ حریر و موارد استفاده آن

همان طور که گفتیم یکی از پارچه های حریر پرطرفدار پارچه کرپ حریر می باشد. سطح این پارچه حریر مانند کرپ، و سبکی و شفافیت آن نیز مانند حریر است. دارای رنگبندی ماتی هستند و برای دوخت لباسهای مجلسی و شومیز کاربرد زیادی دارند. برای پیراهن های ماکسی و پیراهن هایی که به پارچه لخت احتیاج دارند نیز مناسب اند. در واقع پارچه های حریر به دلیل سبکی و لطافتی که دارند جزء پارچه ها پرکاربرد و مصرفی هستند. کرپ حریر کمی ضخیم تر از حریر ژرژت است، کش نمی آید و آبرفت ندارد و برای دوخت این نوع پارچه معمولا نیازی به آسترنیست.

ظرافت و دوام کرپ حریر موجب شده برای دوخت انواع لباس های مجلسی، مانتو و کت و شلوار مناسب باشد. کرپ حریر مزایای زیادی دارد که موجب شده آن را به عنوان انتخاب اول خیاطان و تولیدی‌های لباس تبدیل کند. یکی از مزایای منحصر به فرد این نوع پارچه‌ ها، لطافت و ظرافت آن ها است.

کرپ حریر از نظر ضخیم بودن و لطافت بین پارچه کرپ ساده‌ و حریر ساده قرار دارد. یعنی از کرپ ساده بسیار نرم ‌تر و ظریف ‌تر است. به همین دلیل پارچه کرپ حریر نسبت به پارچه کرپ ساده انتخاب مناسبتری برای فصل گرم سال به حساب می آید.

 

بافت کرپ حریر

 

تفاوت پارچه ابریشم با پارچه کرپ حریر

هر کدام ویژگی های منحصر به فرد و جذابیت بصری را ارائه می دهند. کرپ حریر به دلیل بافت عمودی چروکیده اش که ناشی از یک فرآیند تولید تخصصی است که به پارچه عمق و جذابیت بصری می بخشد، معروف است.

در مقابل، پارچه ابریشم سطحی صاف و براق از خود نشان می دهد و براقیت و ظرافت طبیعی آن را برجسته می کند. هر دو پارچه مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و با توجه به نیاز مورد استفاده قرارمی ‌گیرند.

 

کرپ حریر و حریر

 

تفاوت های کلیدی وعمده کرپ حریر و پارچه ابریشم خالص

روش ساخت

1. کرپ حریر: پارچه کرپ حریر با استفاده از تکنیک ساخت تخصصی به نام کرپ بافی تولید می شود. این فرآیند شامل قرار دادن پارچه ابریشم در معرض گرما، کشش ویا مواد شیمیایی برای ایجاد چین و چروک و چروکیدگی دائمی است. و طی یک سری فرایندهای خاص ابریشم خالص تبدیل به کرپ حریر می شود.

2. ابریشم خالص: ابریشم خالص که به عنوان حریرساده یا ابریشم خام نیز شناخته می شود، از طریق فرآیند متفاوتی تولید می شود. با استخراج الیاف ابریشم از پیله کرم ابریشم شروع می شود. سپس الیاف از هم جدا شده و به صورت پارچه بافته می شوند و در نتیجه بافتی صاف و یکدست ایجاد می شود.

بافت

1. کرپ حریر: یکی از ویژگی های اصلی متمایز کننده کرپ حریر، بافت چروکیده یا سنگریزه آن است. چروک‌های عمدی که از طریق فرآیند تولید به دست می ‌آیند، حس لامسه‌ای منحصر به فرد ایجاد می ‌کنند. بافت کرپ حریراز نظر بصری عمق و استایل به خصوصی به لباس ها می بخشد.

2. ابریشم خالص: برخلاف کرپ حریر، حریر خالص بافتی صاف و یکدست دارد. فاقد چین و چروک عمدی موجود در کرپ حریراست. در نتیجه سطحی براق و صاف دارد.

ظاهر پارچه

1. کرپ حریر: پارچه کرپ حریر ظاهر تقریبا ماتی دارد. فرآیند تولید این نوع پارچه از ابریشم خالص به آن ظاهر کمی کدر خواهد داد و میزان انعکاس نور را در آن کاهش می دهد. چین و چروک ها درعمق بصری این نوع پارچه ویژگی منحصر به فردی را به لباس ها با پارچه کرپ حریرمی بخشند.

2. ابریشم خالص: در مقابل، حریر یا همان ابریشم خالص دارای درخشندگی و سطحی صاف است. درخشش طبیعی پارچه نور را منعکس می کند و ظاهری درخشان و مجلل به آن می بخشد.

تنفس پذیری پارچه

1. کرپ حریر: کرپ حریر به دلیل بافت منحصر به فرد خود قابلیت تنفس بهتری دارد. چروک های به خصوص آن باعث ایجاد حفره های کوچک هوا در پارچه می شوند که جریان هوا و تهویه بهتری را امکان پذیر می کند. به همین دلیل پارچه کرپ حریرانتخاب مناسبی برای دوخت لباس در هوای گرم است.

2. ابریشم خالص: خواص طبیعی الیاف ابریشم موجب گردش مناسب هوا در پارچه حریر می شود و به تنظیم دمای بدن کمک می کند. حریر گزینه ای محبوب برای لباس های تابستانی و آب و هوا گرم است.

چروک پذیری

1. کرپ حریر: در مقایسه با ابریشم خالص کمتر مستعد چروک شدن است. چین و چروک های عمدی و چروک شدن پارچه به استتار هرگونه چین و چروکی که ممکن است در حین سایش یا نگهداری ایجاد شود کمک زیادی می کند.

2. ابریشم خالص: ابریشم خالص به دلیل ماهیت صاف و ظریفی که دارد بیشتر در معرض چین و چروک است. عدم وجود چین و چروک در پارچه به این معنی است که هر گونه چین و چروک در آن بیشتر قابل مشاهده است. لباس‌های ابریشم خالص نیازبیشتری به اتو کردن نسبت به پارچه کرپ حریر دارند.

مراقبت ونگه داری

1. کرپ حریر: نگهداری از کرپ حریرنسبتاً آسان است. بسته به دستورالعمل های مراقبتی خاص ارائه شده توسط سازنده، می توان آن را با ماشین یا دست شست.

2. ابریشم خالص: حریر به دلیل ظرافتش نیاز به مراقب بیشتری دارد. به طور کلی توصیه می شود لباس های حریر یا ابریشم خالص را با دست بشویید یا خشک کنید تا کیفیت و یکپارچگی آن ها حفظ شود.

موارد استفاده

1. کرپ حریر: کرپ حریر به دلیل دوام و ایستایی خوبش برای طیف وسیعی از پوشاک و لوازم جانبی مناسب است. ظاهر بافت دار و روکش راحت آن، آن را برای پوشیدن روزمره، مانند بلوز، لباس و روسری سبک، ایده آل کرده است. کرپ حریرهم در موقعیت های رسمی و هم در مکان های غیر رسمی استفاده شود.

2. ابریشم خالص: حریر یا ابریشم خالص به دلیل ظرافت و درخشندگی خود مناسب مراسم های رسمی و لوکس و برای لباس های شب انتخاب مناسب تری است.

 

لباس با کرپ حریر

 

کشش پارچه

1. کرپ حریر: کرپ حریر اگر چه به سبب بافت متفاوت خود کشش کمی دارد. اما از پارچه حریر حالت ارتجاعی بیشتری دارد.
2. ابریشم خالص: ابریشم خالص بیشتر پوششی صاف و مجلل دارد تا حالت ارتجاعی در نتیجه حریرقابلیت کشش محدودی دارد.

 

کیفیت و ماندگاری

1. کرپ حریر: به طور کلی این نوع پارچه ماندگاری و دوام زیادی دارد. فرآیند تولید و ساخت مخصوص این نوع پارچه موجب انعطاف پذیری آن شده و از پاره شدن یا پوسیدگی آسان کرپ حریر جلوگیری می کند.
2. ابریشم خالص: در مقابل کرپ حریر، حریر ظریف و نازک است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. با مراقبت و نگهداری مناسب، حریر یا ابریشم خالص می تواند دوام طولانی داشته باشد، اما به طور کلی پارچه ابریشم در مقایسه با کرپ حریر در مقابل ساییدگی و آسیب ظریف تر و حساس تر است.

مزایای استفاده از پارچه کرپ حریر

کرپ حریر یکی دیگر از انواع پارچه های کرپ است که بافت ظریف و بادوامی دارد و برای دوخت انواع لباس های مجلسی، کت و شلوار و مانتو بسیار مناسب است. پارچه کرپ حریر یکی از پر فروش ‌ترین پارچه‌ های بازار است اگر به دنبال پارچه‌ای با کیفیت برای مانتو، لباسهای رسمی، کت و لباس های مجلسی هستید کرپ حریر یکی از انتخاب های مناسب برای شماست.

از خصوصیات و مزایای بارز این پارچه لطافت، ظرافت و سبکی آن است که موجب شده برای دوخت طیف زیادی از لباس ها مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع پارچه به دلیل ایستایی و تنوع رنگی بالا انتخاب همیشگی و کاربردی اکثر افراد است. از مهم ترین کاربرد های این پارچه به عنوان پارچه لباسی برای دوخت انواع شومیز، کت و غیره می‌توان نام برد. همچنین برای دوخت شال و حتی به واسطه جنس لطیفش یکی از گزینه های مناسب برای دوخت پرده است.

 

کرپ حریرسفید

 

روش شست و شو و اتو کشی پارچه کرپ حریر

برای شست وشو این نوع پارچه به سبب لطافت آن بهتر است با دست و در دمای ۳۵ درجه شسته شود. همچنین برای حفظ تازگی و درخشانی اولیه پارچه می توانید با ترکیب مقداری سرکه سفید در آب لباس یا پارچه را پس از شست و شو آبکشی کنید.

اتو کشی در دمای پایین و به صورت غیر مستقیم انجام شود. به این صورت که پارچه ای نخی بر روی لباس پهن کرده و سپس اتو کشی کنید.

همان طور که گفته شد پارچه کرپ حریر مزایا و طرفداران زیادی در میان افراد دارد. شما نیز می توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود انواع ضخیم یا نازک این نوع پارچه را انتخاب کنید. ایستایی و لختی عالی این پارچه موجب می شود تا لباسی با تن خور زیبا و عالی داشته باشید. شما چطور آیا از طرفداران پارچه کرپ حریر هستین؟ آیا لباسی با جنس کرپ حریر دارید؟