آشنایی با کاربردها و اصول نگهداری پارچه‌ های لینن

آشنایی با کاربردها و اصول نگهداری پارچه‌ های لینن
آشنایی با کاربردها و اصول نگهداری پارچه‌ های لینن

انتخاب پارچه مناسب برای روزهای گرم تابستانی، ممکن است دغدغه خیلی از افراد باشد. پارچه مناسب لباس های تابستانی پارچه ای است که بتواند جریان هوا را به خوبی از خود عبور داده و بدن را خنک نگه دارد. لینن یکی از انواع پارچه های تابستانی است که این روزها جای خود را در کمد افراد خوش پوش باز کرده است. این پارچه جذاب، با ظاهر خاص و کاربردهای فراوانی که دارد می تواند در دوخت انواع شومیز، مانتو، شلوار و … به کار رود. از آنجایی که لباس های تابستانی به طور مرتب شسته می شوند؛ بهتر است یک سری نکات برای افزایش عمر پارچه این لباس ها رعایت شوند. در این مطلب ما سعی داریم به معرفی پارچه لینن پرداخته، و از کاربردها و اصول نگهداری صحیح این پارچه تابستانی بیشتر بگوییم.

لینن یا لنین؟

قبل از هر چیزی، ابتدا بهتر است با تلفظ صحیح پارچه مورد بحث بیشتر آشنا شویم. تلفظ صحیح این کلمه لینن است اما متاسفانه به دلیل شباهت‌ های آوایی، بیشتر به صورت لنین تلفظ می شود. واژه لینن linen از ترکیب واژه لاتین lin به معنای کتان و پسوند en ساخته شده است. جنس کتان این پارچه ها نیز به خوبی تناسب اسم و پارچه را نشان می دهد. پس تلفظ صحیح این پارچه لینن است و ربطی به لنین که نام یکی از رهبران انقلابی روسیه بوده است ندارد.

تاریخچه پارچه لینن

پارچه لینن از الیاف گیاه کتان ساخته می شود و قدمتی بیش از چندین هزار سال دارد. نشانه هایی از این پارچه حتی از زمان مصر باستان رؤیت شده است. نمونه های رنگی این پارچه نیز در حدود ۳۶ هزار سال پیش و در اروپای شرقی و کشور گرجستان دیده شده اند. کیفیت و دوام بالای این پارچه های طبیعی، آن ها را به پارچه هایی محبوب در تمام دوران ها تبدیل کرده است. پس از مردمان باستان، پارچه لینن در قرن نوزدهم میلادی به یکی از پارچه های محبوب اروپا تبدیل شد. لینن های ایتالیایی، ایرلندی و بلژیکی از جمله معروف ترین و باکیفیت ترین لینن ها شناخته می شوند.

ویژگی های پارچه لینن

پارچه های لینن پارچه هایی خنک، سبک و مناسب فصل تابستان هستند. در واقع وجود منافذ برای گردش هوا و جذب بالای رطوبت لینن، آن را تبدیل به پارچه ای تابستانی کرده است. از ویژگی های مهم این پارچه می توان به استحکام بسیار بالای آن ها اشاره کرد. لینن های مرغوب و خالص در صورت نگهداری اصولی به ندرت دچار پرز می شوند. لینن های مرغوب همچنین به دلیل داشتن الیاف طبیعی، سازگار با پوست هستند و به ندرت باعث بروز حساسیت پوستی می شوند. همین ویژگی های خوب پارچه لنین هستند که باعث می شوند لینن در دسته پارچه های مرغوب و گران قیمت قرار بگیرد.

 

الیاف پارچه لینن

 

از دیگر ویژگی های لینن می توان به لطافت آن ها اشاره کرد. لطافت این پارچه به گونه ایست که پس از چندین بار شستشو لطیف تر از قبل نیز می شود. پارچه های لینن همچنین رنگ پذیری بالایی دارند و بهتر است هنگام شستشو کمتر در مجاورت لباس های رنگی قرار بگیرند. شستشو و نگهداری از این پارچه ها دشوار نیست و اگر به درستی استفاده شوند حتی پس از استفاده درخشش و ایستایی فوق العاده ای خواهند داشت. پارچه های لینن به علت وجود الیاف طبیعی اندکی آبرفت و چروکی نیز دارند؛ اما چروک ها به قدری راحت باز می شوند که اصلا لازم نیس نگران آن ها باشید.

انواع پارچه لینن

لینن ها بر اساس نوع بافت و درصد الیاف خود به چند دسته تقسیم می شوند. لینن ساده بافت، لینن شل بافت، لینن داماسک، لینن اسلپ و … از انواع پارچه های پرکاربرد لینن هستند. در پارچه های لینن هر چه درصد الیاف کتان بالاتر باشد، لینن مرغوب تر و گران تر است. لینن های خوش جنس از ترکیبات بالای الیاف کتان و ویسکوز بافته می شوند. در مقابل لینن هایی که نامرغوب تر هستند، در ترکیبات خود پلی اِستر دارند. وجود پلی استر در پارچه لینن از طبیعی بودن پارچه کم کرده و در ظاهر و عملکرد پارچه نیز تغییر به وجود می آورد. لینن های پلی اِستردار میزان چروکی کمتری دارند و رنگ کمتری پس می دهند؛ اما در مقابل خنکی و ایستایی زیبای پارچه های لینن طبیعی را ندارند.

کاربرد پارچه های لینن

از لینن می توان در تولید انواع بلوز، شلوار، مانتو، شومیز و دیگر آیتم های پوششی استفاده کرد. مانتوها و شومیزهای لینن این روزها در تنوع رنگ و مدل وجود دارند. پارچه های لینن به علت جذب رطوبت بالایی که دارند برای تعرق در تابستان بسیار مناسب هستند. این پارچه رطوبت را جذب می کند و به سرعت خشک می شود؛ به گونه ای که اصلا حس مرطوب بودن از خود به جای نمی‌ گذارد. از لینن برای اکسسوری های منزل نیز استفاده می شود. جذب بالای آب این پارچه باعث می شود کاربرد نمگیری نیز داشته باشد.

 

شومیز جنس لینن

 

نگهداری و شستشوی پارچه های لینن

همانطور که گفتیم، پارچه های لینن دوام بسیار بالایی دارند و در صورت نگهداری درست و اصولی می توان سالیان سال از لباس با این جنس پارچه استفاده کرد. در ادامه نکات مربوط به شستشو و اتوکشی پارچه های لینن را بررسی خواهیم کرد.

شستشوی پارچه های لینن

هنگام شستشوی پارچه لینن بهتر است چند نکته را رعایت کنید. نکته اول اینکه بهترین دمای آب برای لینن ها دمای ۳۰ درجه، و بهترین حالت شستشو برای آن ها شستشو با دست است. همچنین باید از مواد شوینده ای استفاده کنید که غلظت کمی دارند و بدون آنزیم هستند. شوینده های غلیظ و قوی بر روی لینن های سفید ایجاد لکه می کنند. نکته بعدی برای شستشوی این پارچه های تابستانی جذاب این است که، پارچه را به مدت طولانی در آب نخیسانید چون ممکن است به الیاف لباس آسیب برسد. همچنین لینن های روشن را از سایر لباس های رنگی جدا کنید؛ چرا که لینن رنگ پذیری بالایی دارد. برای احتیاط بیشتر لینن های تیره رنگ مانند مشکی و قرمز را نیز به صورت جدا بشویید. علاوه بر این اگر لباس لینن را در ماشین لباسشویی می شویید، بهتر است از دور کم خشک کن ماشین استفاده کنید.

 

شستشوی پارچه های لینن

 

اتوکشی پارچه های لینن

پارچه لینن مرغوب پس از شستشو دچار چروکیدگی می شود؛ اما در مقابل این چروک ها به راحتی باز می شوند. برای اتوکشی لباس های لینن، به این نکته توجه داشته باشید که لباس تان حتما دارای اندکی رطوبت باشد. رطوبت موجود در سطح پارچه باعث اتوکشی راحت آن می شود. پارچه های لینن خشک دیرتر از حالت مرطوب شان صاف و یکدست می شوند. برای اتوکشی لینن های طرحدار و گلدوزی دار نیز، حتما لباس را پشت و رو کنید تا به طرح و گلدوزی پارچه آسیبی نرسد. در این حالت همچنین برق کمتری روی پارچه خواهد افتاد.

 

اتوکشی مرطوب پارچه های لینن

 

دوخت و نگهداری پارچه های لینن

اگر به سراغ لباس های حاضری لینن نمی روید و قصد دارید خودتان پارچه را تهیه کرده و بدوزید، باید چند نکته مهم را بدانید. اول اینکه پارچه لینن اندکی آبرفت دارد، از این رو پارچه را مقداری بلندتر از اندازه ای که می خواهید تهیه کنید. قبل از دوخت نیز حتما پارچه را یک یا چند بار با آب خالی بشویید تا متراژ واقعی آن معلوم شود. پس از شستشو، پارچه را در حالی که هنوز مرطوب است کامل اتو کنید. این اتوکشی اولیه باعث می شود بعد از دوخت میزان چروکیدگی لباس به حداقل برسد. در پایان نیز سعی کنید لباس آماده شده نهایی را در جایی آویزان کنید که گردش هوای کافی وجود داشته باشد تا الیاف گیاهی لباس سالم بمانند.

پارچه لینن پارچه ای طبیعی، سبک، خنک و لطیف است. این پارچه مرغوب می تواند یک استایل تابستانی بی نقص به ارمغان بیاورد. الیاف طبیعی این پارچه خواص آنتی باکتریال دارند و باعث کمترین میزان حساسیت می شوند. بدون شک تمامی این ویژگی ها حسی فوق العاده از طبیعت را به افراد القا می کنند. توصیه می کنیم شما نیز برای لباس های تابستانی تان از این جنس پارچه غافل نشوید.