استایل کردن پارچه‌های ساتن طرح‌دار

استایل کردن پارچه‌های ساتن طرح‌دار
استایل کردن پارچه‌های ساتن طرح‌دار

ساتن پارچه ای نرم، براق و الاستیک است. قدمت این پارچه به قرون وسطی و چین باز می‌گردد. در قرن 12، ایتالیا برای اولین بار در اروپا تولید پارچۀ ساتن را آغاز کرد. تولید این پارچه در قرن 14 در دیگر کشورهای اروپا نیز گسترش یافت. در گذشته پارچۀ ساتن فقط مخصوص طبقۀ اشراف و مرفه جامعه بود. شاید به همین دلیل است که پارچۀ ساتن همیشه حس اشرافیت و پاکیزگی را با خود به همراه دارد. ساتن به دلیل طیف گستره‌ای که در بافت و تولید دارد، کاربردهای متنوعی دارد؛ از دوخت لباس عروس و لباس مجلسی گرفته تا لوازم و اثاثیۀ خانه مانند روکش مبلمان و پرده. ساتن پارچه‌ای چهار فصل است. می‌تواند لباسی جالب و هیجان انگیز در تابستان باشد یا آیتمی شیک در زمستان. پارچه های ساتن طرح دار برای فصل‌های گرم سال بسیار مناسب هستند.

 

ساتن چه پارچه ای است؟

 

تا صحبت از پارچۀ براق می‌شود، همۀ ما به یاد پارچه‌های ساتن می‌افتیم. این پارچه نوعی پارچۀ نرم و براق است. البته ساتن پیش از آن که نام پارچه باشد، به نوعی بافت گفته می‌شود که شامل پارچه‌های دیگر هم می‌شود. این بافت از تنیده شدن چهار نخ پود روی یک نخ تار ایجاد می‌شود. پارچه‌های زیادی با بافت ساتن بافته می‌شوند. ساتن ممکن است به طور طبیعی از ابریشم یا الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون بافته شده باشد. یک سمت ساتن براق و سمت دیگر آن مات است.

 

با انواع پارچه های ساتن آشنا هستید؟

 

پارچۀ ساتن مناسب دوخت لباس های خاص است. این پارچه توجه و مراقبت ویژهای نیاز دارد و باید بدانیم چگونه با آن رفتار کنیم تا آسیب نبیند. پارچۀ ساتن انواع مختلفی دارد که هر مدل تفاوتهایی با مدلهای دیگر دارد. این تفاوت ها باعث می شوند تا هر پارچه کاربرد متفاوتی داشته باشد.

 

لباس‌های ساتن طرح‌دار

 

ساتن مبلی

 

از این پارچه برای دوخت روکش مبل و انواع لباس‌ها استفاده می‌شود. این پارچه زیبا و مهم است، به دلیل این که باعث زیبا و شیک شدن مبل و خانه می‌شود. ساتن مبلی یکی از بهترین پارچه‌ها برای دوخت رومبلی است. تنوع رنگی ساتن مبلی بسیار بالا است. البته در صورت استفاده از این پارچه باید حواستان باشد که این پارچه زود لک می‌شود و سخت پاک می‌شود.

 

ساتن کش

 

این ساتن نسبتاً کش‌دار است. کسانی که می‌خواهند لباسشان خوش حالت باشد و زود چروک نشود، بهتر است این پارچه را امتحان کنند. وجود نخ لاکرا در ساتن کش باعث می‌شود این پارچه چروک پذیری کمی داشته باشد.

 

ساتن آستری

 

این پارچه سطح براق و نرمی دارد. ساتن آستری آهار زیادی دارد که به ایستایی پارچه و زیباتر دیده شدن آن کمک می‌کند. ساتن آستری برای دوخت پارچه‌های پشت پرده هم مناسب است.

 

ساتن دوشس

 

دوشس سخت و سنگین است و درخشش کمی دارد. در بافت این پارچه از الیاف مصنوعی و نخ‌های ظریف ابریشم استفاده شده است. این پارچه مناسب لباس عروس و لباس‌های مجلسی است.

• ساتن حریر: ساتن حریر براقیت ملایمی دارد. این پارچه کم وزن و سبک است و لطافت زیادی دارد. به همین دلیل برای استفاده به عنوان شال و روسری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ساتن کرپ

 

این پارچه دو رو است؛ یک سمت آن کرپ و سمت دیگر آن ساتن است. چروک پذیری ساتن کرپ کم است. ظاهر و جنس این پارچه بر اساس الیاف و نوع نخ‌های بافته شده متفاوت است. بهتر است برای دوخت ساتن کرپ از سوزن‌های ریز استفاده شود تا کیفیت پارچه خراب نشود. از این پارچه برای لباس‌های رسمی و مجلسی استفاده می‌شود.

 

ساتن آمریکایی

 

ساتن آمریکایی براق و آهاردار است. جنس این پارچه لطیف است و برای دوخت لباس عروس بسیار مناسب است.

 

ساتن عروس

 

ساتن عروس متراکم‌تر از سایر پارچه‌های ساتن است. میزان در رفتن نخ آن به نسبت ساتن مات کمتر است. این پارچه براقیت بالایی دارد و تراکم و وزن آن زیاد است. ساتن عروس مناسب لباس عروس و لباس شب است. مقاومت ساتن عروس پایین است؛ به همین دلیل بهتر است هنگام دوخت آن از سوزن بسیار ریز استفاده شود.

 

ساتن تافته

 

این پارچه آهار زیاد و ریزش کمی دارد. استحکام و مقاومت ساتن تافته بسیار بالا است. از این پارچه برای دوخت لباس مجلسی، مانتو و شومیز مجلسی استفاده می‌شود.

 

پارچه های ساتن طرح دار؛ شیک و زیبا

 

حالا که انواع پارچه‌های ساتن را شناختیم بهتر است کمی هم به پارچه‌های ساتن طرح‌دار بپردازیم. لباس‌هایی که از این پارچه‌ها دوخته می‌شوند از جذاب‌ترین استایل‌های زنانه به شمار می‌روند. استفاده از پارچه‌های طرح‌دار که اکثراً گل‌دار هستند، راهی برای اضافه کردن طراوت گل‌ها و نشاط بهاری به استایل‌های مجلسی و کژوال است. این پارچه‌ها کاربردهای متنوعی دارند، اما مسلماً یکی از بهترین کاربردهای آن‌ها به عنوان لباس مجلسی برای مهمانی است. پارچه های ساتن طرح دار با انواع پارچه‌ها، از کتان گرفته تا جین هماهنگ می‌شوند.

 

لباس مجلسی ساتن طرح دار

 

پارچه‌های ساتن طرح‌دار برای لباس‌های مجلسی بسیار مناسب هستند. پیراهن‌های مجلسی ساتن کوتاه و بلند گل‌دار که با یک جفت کفش پاشنه بلند ست شده‌اند، حس اعتماد به نفس و زیبایی را به شما القا می‌کنند. گاهی لباس‌های مجلسی با مدل خلاقانه‌تری دوخته می‌شوند. به طور مثال برای نیمی از لباس از پارچۀ ساتن طرح‌دار و برای نیم دیگر لباس از پارچۀ ساتن ساده استفاده می‌شود. خیاط در این مدل دامن طرح‌دار را با تاپ ساده که به رنگ طرح‌های دامن است، ست می‌کند.

 

استایل با دامن ساتن طرح‌دار

 

استایل جذاب با پیراهن ساتن طرحدار

 

مراسم و مهمانی های کژوال

 

 می‌توانید پیراهن ساتن خود را با کت اورسایز بلیزر ست کنید. یک جفت کفش پاشنه بلند و یک کیف کوچک استایل شما را تکمیل کرده و شما را برای قرارهای شبانه و شام رسمی آماده می‌کند.

 

پیراهن ساتن خود را با کت چرم بپوشید

 

یک جفت بوت هم با این استایل عالی می شود. فراموش نکنید که از اکسسوری استفاده کنید.

 

شومیز ساتن طرح دار را چگونه ست کنیم؟

 

ساتن بسیار پارچۀ لوکس و شیکی است و با این وجود به سادگی می‌تواند با لباس‌های مختلفی مانند جین ست شود. اگر می‌خواهید شومیز ساتن طرح‌دار بپوشید، می‌توانید آن را با شلوار جین یا کتان ست کنید. اگر قصد رفتن به مهمانی یا تولد رسمی دارید، می‌توانید شومیز یا تاپ طر‌ح‌دار خود را با دامن مورد نظرتان ست کنید. فقط توجه داشته باشید که خیلی استایل خود را شلوغ نکنید. اگر شومیزتان طرح‌دار است، دامن را ساده انتخاب کنید تا طرح شومیز بیشتر به چشم بیاید.

 

استایل زیبا با شومیز ساتن طرح‌دار

 

چگونه از پارچۀ ساتن مراقبت کنیم؟

 

اگر شما پارچه های ساتن طرح دار استفاده می‌کنید، بهتر است هنگام شست‌وشو بسیار دقت کنید. ممکن است طرح پارچه در اثر شست‌وشو با آب از بین برود. بهترین روش، سپردن آن به اتوشویی یا شست‌وشو با دست است. دقت کنید که ساتن پارچۀ روزانه نیست و برای افزایش عمر لباس بهتر است به صورت مداوم از آن استفاده نکنید. همچنین بهتر است برای اتوکشی از اسپری آب استفاده نکنید زیرا لکه‌های ناشی از آب بر روی لباس باقی می‌مانند. پارچه‌های ساتن طرح‌دار را از پشت اتو کنید. از چلاندن و پهن کردن لباس‌های ساتن روی طناب بپرهیزید. این کار باعث می‌شود پارچه شکل خود را از دست دهد.

پارچه های ساتن طرح دار این روزها بسیار رواج پیدا کرده‌اند. لباس‌های ساتن طرح‌دار از جمله آیتم‌هایی هستند که هر کسی باید یکی از آن‌ها را درکمدش داشته باشد. این پارچه‌ها قابلیت ست شدن با شلوار جین، کتان و انواع دامن کوتاه، بلند و پفی را دارند. اگر طرفدار استایل کژوال هستید، می‌توانید تاپ یا شومیز ساتن طرح‌دار خود را با شلوار ست کنید. اگر به دنبال استایل رسمی‌تری هستید، آن‌ها را با دامن امتحان کنید. شما کدام استایل را ترجیح می‌دهید؟