با انواع فرم صورت و نحوه تشخیص آن ها بیشتر آشنا شوید

با انواع فرم صورت و نحوه تشخیص آن ها بیشتر آشنا شوید
با انواع فرم صورت و نحوه تشخیص آن ها بیشتر آشنا شوید

فرم صورت، یکی از عوامل تأثیرگذار در چهره افراد است. این عامل همانند فرم بدن، در انتخاب یک استایل مناسب نقش مهمی دارد. شاید تاکنون به این نکته توجه نکرده باشید؛ اما شناخت تفاوت های انواع فرم صورت، می تواند راهنمای خوبی برای تشخیص اکسسوری های صورت مانند عینک، مدل مو و مدل آرایش مناسب باشد. پس اگر به دنبال استایلی هر چه بی نقص تر هستید، تشخیص فرم صورت خود را نیز در اولویت بگذارید. در ادامه این مطلب همراهمان باشید تا با انواع فرم صورت و راه های تشخیص فرم صورت خود بیشتر آشنا شوید.

نحوه تشخیص فرم صورت

برای تشخیص فرم صورت، باید ابعاد صورت را به درستی بررسی و اندازه گیری کنیم. این اندازه گیری بر مبنای ابعاد پیشانی، فک، گونه ها و طول صورت انجام می شود. برای این کار می توانید به وسیله متر یا خط کش، قسمت هایی که خواهیم گفت را اندازه بگیرید. برای اندازه قسمت فک، باید حد فاصل دو مفصل فک که در زیر گوش قرار دارند اندازه گرفته شوند. برای اندازه گیری گونه، حد فاصل پهن ترین قسمت گونه ها که در قسمت انتهایی و نزدیک به گوش قرار دارند را باید اندازه بگیرید. در اندازه گیری پیشانی، حد فاصل خط موی سمت راست و سمت چپ پیشانی در نظر گرفته می شود. و در نهایت برای اندازه طول کلی صورت، از وسط پایین ترین قسمت چانه تا بالاترین قسمت پیشانی و محل رویش موها باید اندازه گیری شود.

انواع فرم صورت

حال که ابعاد صورت را اندازه گرفتید، با بررسی دقیق آن ها می توانید مشخص کنید صورت شما در چه دسته بندی قرار می گیرد. به طور کلی فرم صورت به انواع گرد، بیضی، قلبی، مستطیلی، مربعی، الماسی و مثلثی تقسیم می شود. در ادامه هر یک از این انواع را بررسی خواهیم کرد.

فرم صورت گرد

صورت گرد صورتی است که ابعاد نسبتاً یکسانی دارد. به عبارتی دیگر افراد با فرم صورت گرد، اندازه های ابعاد فک، پیشانی، گونه و طول صورت آن ها برابر است. در نگاه کلی نیز این فرم صورت را گرد و با کمترین زاویه می بینیم. فرم صورت گرد ظرافت خاصی دارد و بیشتر در خانم ها قابل مشاهده است. این افراد برای به تعادل رساندن چهره شان بهتر است از اکسسوری های زاویه دار استفاده کنند. عینک های زاویه دار مستطیلی، یا گوشواره های بزرگ اشکال هندسی می توانند انتخاب های مناسبی برای افراد با صورت گرد باشند. صورت گرد را در افراد مشهوری مانند میلا کونیس، اما استون و سلنا گومز می توان پیدا کرد.

 

نمونه های فرم صورت گرد

 

فرم صورت بیضی

افراد با فرم صورت بیضی در دسته افراد صورت کشیده قرار می گیرند. این فرم صورت ممکن است حتی با فرم مستطیلی که نوع دیگری از فرم کشیده است نیز اشتباه گرفته شود؛ اما در واقع این دو فرم صورت دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند. در فرم صورت بیضی، پهنای گونه ها، فک و پیشانی متعادل و یکسان است؛ اما طول صورت در صورت های بیضی کشیده و بلند است. افراد با این فرم صورت در عین کشیدگی ظریف و جذاب هستند. قسمت چانه نیز در فرم صورت بیضی خوش فرم و دارای انحنا است. افراد معروفی نظیر جسیکا آلبا و ریحانا را می توان در دسته افراد با صورت بیضی شکل قرار داد.

 

نمونه های فرم صورت بیضی

 

فرم صورت مستطیلی

فرم صورت مستطیلی، یکی دیگر از انواع فرم صورت کشیده است. تفاوت این فرم صورت با فرم بیضی را می توان در پهنا و ظرافت آن ها پیدا کرد. قسمت چانه و فک در صورت های مستطیلی کاملاً پهن است. اصطلاحاً می توان گفت افراد با فرم صورت مستطیلی، چانه بزرگ و زاویه فک دارند. عرض قسمت چانه، گونه و پیشانی در فرم صورت مستطیلی همانند فرم صورت بیضی یکسان است. تنها تفاوت این است که صورت های مستطیلی پهن تر و زاویه دارتر از صورت های بیضی هستند. این فرم صورت به دلیل پهن و کمی ضمخت بودن، بیشتر در آقایان قابل مشاهده است. در میان افراد معروف و به ویژه آقایان، آدام لوین صورتی مستطیل شکل دارد. همچنین در میان بانوان نیز آنجلینا جولی و کیت وینسلت را می توان افرادی با صورت کشیده مستطیلی در نظر گرفت.

 

نمونه های فرم صورت مستطیلی

 

فرم صورت قلبی

فرم قلبی شکل صورت، شباهت بسیاری با فرم صورت گرد دارد. از این رو برای تشخیص درست آن باید به جزئیات توجه داشته باشید. در این فرم صورت قسمت بالای صورت، یعنی گونه ها و پیشانی پهنای بیشتری نسبت به قسمت چانه دارند. به عبارتی دیگر فرم چهره در قسمت چانه همانند قلب جمع می شود. فرم صورت قلبی نیز همانند فرم صورت گرد در دسته صورت های ظریف قرار می گیرد. فراموش نکنید در فرم صورت قلبی پهنای گونه و پیشانی نسبتاً یکسان است و هرچه به سمت چانه می رویم از پهنای صورت کم می شود. افراد معروفی نظیر لی لی کالینز، کلویی مورتز و کورتنی کارداشیان دارای صورت های قلبی شکل هستند.

 

نمونه های فرم صورت قلبی

 

فرم صورت مثلثی

در واقع دو فرم صورت مثلثی داریم. یکی از انواع فرم صورت که ممکن است با فرم صورت قلبی اشتباه گرفته شود، فرم صورت مثلثی وارونه است. تفاوت این دو فرم در این است که در فرم مثلثی وارونه پهنای پیشانی بیشتر از گونه، و پهنای گونه بیشتر از چانه است. در واقع چهره افراد با این فرم صورت به صورت مثلثی وارونه به نظر می رسد. این فرم صورت یکی از فرم هایی است که برای انتخاب آرایش و اکسسوری باید به جزئیات آن توجه ویژه شود. اگر بالعکس پهنای قسمت چانه بیشتر از پیشانی باشد، فرم صورت مانند مثلث خواهد شد. با انتخاب های درست برای هر دو فرم صورت مثلثی، می توان صورت جذابی داشت. در میان افراد معروف، بازیگر اسکارات جوهانسون و ریس ویترسپون دارای فرم صورت مثلثی وارونه هستند.

 

نمونه های فرم صورت مثلثی

 

فرم صورت الماسی

فرم صورت الماسی یا لوزی، یکی دیگر از انواع فرم صورت کشیده است. افراد با این فرم صورت، دارای چانه و پیشانی باریک، و در مقابل گونه های پهن هستند. به این صورت که اگر دور صورت این افراد خط کشیده شود، شکل حاصل مانند لوزی است. صورت لوزی شکل جذاب است و افراد با این فرم صورت باید سراغ مدل مو، مدل آرایش و اکسسوری های خاص بروند. به عنوان مثال هنگام آرایش صورت الماسی می توان با استفاده از کانتور و سایه های رنگ روشن، پیشانی را عریض تر از حالت معمول نشان داد. جنیفر لوپز و مگان فاکس، هنرمندانی با فرم چهره الماسی شکل هستند.

 

نمونه های فرم صورت الماسی

 

فرم صورت مربعی

در نهایت به سراغ آخرین فرم صورت، یعنی فرم صورت مربعی می رویم. در صورت های مربعی، طول و عرض صورت به یک اندازه است. به این صورت که پهنای پیشانی، گونه و فک یکسان و به اندازه طول صورت است. افراد با فرم صورت مربعی صورت هایی پهن و زاویه دار دارند. تفاوت این مدل صورت با فرم مستطیلی در این است که صورت های مستطیلی کشیده تر از صورت های مربعی هستند. پهنای قسمت فک و چانه جذابیت خوبی به این فرم صورت می دهد و نقطه قوت آن به حساب می رود. افراد با این مدل صورت بهتر است به سراغ اکسسوری های بدون زاویه و گرد بروند تا چهره شان خشن به نظر نرسد. کیارا نایتلی و مارگو رابی در میان هنرمندان، از فرم چهره مربعی برخوردارند.

 

 نمونه های فرم صورت مربعی

 

اکسسوری های متناسب با هر فرم چهره

انتخاب اکسسوری، مدل مو و حتی استایل متناسب با فرم چهره، تأثیر بسیاری در ظاهر نهایی افراد خواهد داشت. انتخاب عینک آفتابی یا گوشواره نامتناسب با فرم صورت، ممکن است ظاهر صورت را شلخته و خشن تر از حالت عادی نشان دهد. از این رو پس از شناسایی فرم صورت خود، بهتر است اکسسوری ها و مدل موی مناسب خود را نیز پیدا کنید. به عنوان مثال برای صورت های باریک و کشیده مانند فرم صورت بیضی، بهترین حالت انتخاب، اکسسوری هایی است که صورت را از باریکی در آورند. عینک های پهن و بزرگ مانند عینک های گربه ای، می توانند انتخاب خیلی خوبی برای صورت های باریک باشند؛ چرا که باعث پهن تر دیده شدن صورت می شوند. همچنین فرم های گرد صورت برای زاویه دار کردن صورت خود می توانند به سراغ اکسسوری و عینک های مربع یا مستطیل شکل بروند تا تعادل در چهره حاصل شود.

در مقابل صورت های زاویه دار، مانند فرم های مربعی، مستطیلی و الماسی با قاب عینک های گردتر، بیشتر به چهره خود تعادل می بخشند. انتخاب اکسسوری برای فرم چهره مثلثی، ممکن است اندکی سخت تر از سایر چهره ها باشد. اگر فرم مثلثی به صورت وارونه باشد، قسمت پیشانی عریض تر از گونه ها و گونه ها عریض تر از چانه هستند. در این صورت باید از اکسسوری هایی استفاده شود تا باریکی قسمت چانه را به تعادل برسانند. گوشواره های پهن و بزرگ می توانند انتخاب خوبی برای این امر باشند. در مقابل اگر فرم مثلثی به صورت وارونه نباشد، عرض پیشانی کمتر از عرض فک و چانه است که در این حالت باید از اکسسوری استفاده شود که بتواند قسمت پیشانی را عریض تر نشان دهد. عینک های پهن و بزرگ در پهن نشان دادن پیشانی نقش مهمی دارند.

به طور کلی هر فرم صورت، با هر جزئیاتی جذابیت خاص خود را دارد؛ به شرطی که از اکسسوری های متناسب با هر فرم صورت به درستی استفاده شود. این مطلب به شناخت انواع فرم صورت و راه های تشخیص آن ها اختصاص داشت. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان انتقال دهیم.