با طراحان لباس معروف دنیا بیشتر آشنا شویم

با طراحان لباس معروف دنیا بیشتر آشنا شویم
با طراحان لباس معروف دنیا بیشتر آشنا شویم

    طراحی لباس، هنری است که به ساخت لباس، اکسسوری‌ و آیتم‌های پوششی می‌پردازد. این حرفه با دو بخش اصلی پوشاک آماده و دوخت سفارشی همواره طرفداران بیشماری در سراسر دنیا دارد. در واقع هنر طراحی لباس، هنری است که از گذشته تا به امروز مورد توجه افراد زیادی بوده است. می‌توان احتمال داد نخستین بار این حرفه توسط فردی به نام چارلز فردریک ورث در قرن نوزدهم اجرا شد. پس از چارلز فردریک نیز افراد بسیاری این حرفه را دنبال کردند. اما در این راه پر پیچ و خم چه کسانی به رویاهای خود دست یافتند؟ چه کسانی توانستند جهان را با نام خود آشنا کنند؟ بدون شک طراحان لباس بسیاری پا به صنعت مد و فشن گذاشته‌اند؛ اما تنها برخی از آن‌ها توانسته‌اند نام خود را در این عرصه جاودان کنند. ما در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با طراحان لباس معروف دنیا و موفقیت‌هایشان آشنا کنیم.

بدون شک طراحان بیشماری در زمینه مد و پوشاک فعال هستند؛ اما این مطلب از برنس به هفت نفر از طراحان معروف اختصاص دارد که نام‌شان برای هر علاقه‌مندی تجلی دنیای فشن است. البته این نکته را نیز بگوییم که معرفی تمامی طراحان موفق جهان چیزی فراتر از این مطلب است. ما در واقع سعی داریم گلچینی از افراد تاثیرگذار این حرفه را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراهمان باشید.

 

کوکو شنل

 

گابریل بونور کوکو شنل (Gabrielle Bonheur Coco Chanel)، یکی از معروف‌ترین چهره‌های مد و فشن جهان است. این طراح فرانسوی در سال ۱۹۱۰ اولین مغازه کلاه‌فروشی خود را در پاریس افتتاح کرد و قدم به دنیای شهرت گذاشت. شنل پس از آن با ایجاد تغییراتی در یک زیر پیراهنی قدیمی و تبدیل آن به لباسی کاربردی، موفقیت اولیه خود را در طراحی لباس به دست آورد. کوکو شنل در اوایل دهه ۱۹۲۰، اولین شخصی بود که عطری با نام خود را روانه‌ی بازار کرد. او همچنین از طراحانی بود که تحولات چشمگیری در سبک پوشش زنانه به وجود آورد. این طراح افسانه‌ای در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فرو بست و خانه مد شنل را به دیگر طراحان سپرد.

 

گابریل بونور کوکو شنل

 

کارل لگرفلد

 

کارل اوتو لگرفلد (Karl Otto Lagerfeld)، هنرمند و طراح مد آلمانی است که در سال ۱۹۳۳ در آلمان متولد شد. لگرفلد تحصیلات خود را در پاریس آغاز کرد. او در جوانی توانست به مدت سه سال دستیار پیر بالمین (Pierre Balmain)، بنیانگذار برند بالمین باشد. پس از موفقیت‌های پی در پی، لگرفلد با برندهای متعددی به عنوان طراح آزاد کار کرد. فندی یکی از برندهایی بود که لگرفلد تا زمان مرگش با آن همکاری داشت. او همچنین شخصی بود که پس از مرگ کوکو شنل، این برند را دوباره زنده کرد.

 

karl_lgrfld_trah_lbas_almany_1

 

کریستین دیور

 

یکی از طراحان لباس معروف دنیا که طرفداران بسیاری دارد، کریستین دیور (Christian Dior) است. کریستین دیور در سال ۱۹۰۵ میلادی در شمال فرانسه به دنیا آمد. والدین او تاجر بودند و علاقه‌ داشتند تا فرزندشان به دیپلماتی موفق تبدیل شود. اما بر خلاف انتظارشان،کریستین دیور پس از پایان تحصیلاتش به دلیل علاقه فراوان به هنر، گالری هنری خود را افتتاح کرد. کمی پس از فروپاشی خانواده و مرگ عزیزانش، دیور گالری را تعطیل کرد و وارد دنیای مد شد. سرانجام در سال ۱۹۴۷، کریستین دیور خانه مد خود را در پاریس افتتاح کرد. از ویژگی‌های طراحی‌های دیور می‌توان به تجلی زنانگی و ظرافت در آثارش اشاره کرد. دیور در الگوهای خود سعی در نشان دادن انحنا و ویژگی‌های زنانه داشت؛ از این رو به دلیل سلب آزادی در پوشش همواره مورد انتقاد فمنیست‌ها قرار می‌‌گرفت. سرانجام پس از مرگ دیور در سال ۱۹۵۷، خانه مد دیور توسط افراد دیگر اداره شد.

 

کریستین دیور؛ خالق برند دیور

 

جورجیو آرمانی

 

جورجیو آرمانی (Giorgio Armani) از طراحان لباس برجسته‌ی ایتالیایی تبار است. این طراح موفق نخستین بار به عنوان کارمند در یکی از فروشگاه‌های لباس معروف میلان وارد حوزه‌ی مد و فشن شد. آرمانی سپس پس از کسب تجارب زیاد در این زمینه، در سال ۱۹۷۵ با همکاری دوستش سرجیو گالئوتی (Sergio Galeotti) فعالیت برند اختصاصی خود را آغاز کرد. طراحی‌های آرمانی در دهه‌ی ۷۰ میلادی طرفداران بسیاری در میان جوانان داشت. این طراح همچنین با ورود به هالیوود، سابقه‌ی طراحی‌ لباس‌های بیش از ۱۰۰ فیلم را در کارنامه خود ثبت کرد. امروزه برند آرمانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین برندهای حوزه مد و فشن به شمار می‌رود.

 

کارل لگرفلد؛ طراح لباس آلمانی

 

جیانی ورساچه

 

از دیگر طراحان لباس معروف دنیا، می‌توان به جیانی ورساچه (Gianni Versace) طراح ایتالیایی اشاره کرد. جیانی ورساچه به دلیل علاقه فراوان به فشن، حرفه خیاطی را از مادرش که صاحب مزونی کوچک بود، آموخت. او سپس به تحصیل در رشته‌ی معماری مشغول شد؛ اما سرانجام برند ورساچه را در میلان تاسیس کرد. ورساچه به دلیل علاقه‌اش به یونان باستان، از تصویر مدوسا، اسطوره‌ی یونان برای طراحی لوگواش الهام گرفت. طراحی‌های خاص او خیلی زود طرفداران بیشماری را مجذوب برند ورساچه کرد. جیانی ورساچه همچنین از طراحان مورد علاقه‌ی پرنسس دایانا بود. موفقیت‌های ورساچه توانست جایزه‌ی چشم طلایی بهترین طراح لباس زنانه پاییز و زمستان ۱۹۸۲ را برای جیانی به ارمغان بیاورد. جیانی ورساچه سرانجام در ۵۰ سالگی توسط مردی ۲۷ ساله در فلوریدا کشته شد. پس از جیانی خواهرش دوناتلا ورساچه مدیریت برند ورساچه را در دست گرفت.

 

jyany_wrsachh_w_khwahrsh_dwnatla_wrsachh_1

 

دوناتلا ورساچه

 

همانطور که اشاره کردیم، دوناتلا ورساچه (Donatella Versace) خواهر جیانی ورساچه است که پس از مرگ برادرش به عنوان مدیر هنری برند ورساچه انتخاب شد. دوناتلا در سال ۱۹۵۵ متولد و به عنوان مشاور برادرش در کمپانی ورساچه مشغول به کار شد. در واقع جیانی، دوناتلا و سانتو برادر بزرگ‌ترشان شرکای تجاری یکدیگر بودند. دوناتلا در زمان جیانی ورساچه به عنوان یکی از اعضای اصلی طراحی به شمار می‌رفت. او در آن زمان طراح اصلی لاین Versus برند ورساچه بود. دوناتلا همچنین نقش مهمی در برگزاری نمایش‌های مد ورساچه داشت. او از طریق ارتباط با افراد مشهور، سلبریتی‌های بسیاری را به این نمایش‌ها دعوت می‌کرد. امروزه نیز دوناتلا ورساچه نام این برند را زنده نگه داشته و به موفقیت‌های آن افزوده است.

 

khahar_wrsache

 

میوچا پرادا

 

میوچا پرادا (Miuccia Prada) با نام اصلی ماریا بیانچی، یکی از طراحان مطرح و وارث برند بزرگ پرادا است. برند ایتالیایی پرادا که امروزه بسیار شناخته شده است، متعلق به پدربزرگ میوچا یعنی ماریو پرادا است. این برند که در ابتدا به تولید تخصصی کیف و چمدان معروف بود، پس از مرگ ماریو پرادا به دخترش لوئیزا رسید. پس از لوئیزا نیز میوچا مسئولیت برند خانوادگی‌شان را به عهده گرفت. برند پرادا در زمان میوچا دوباره جان تازه‌ای گرفت و پیشرفت چشمگیری داشت. میوچا پرادا همچنین کسی بود که اولین خط تولید لباس زنانه را برای پرادا راه‌اندازی کرد. لباس‌های این مجموعه به دلیل کیفیت بالا خیلی زود به شهرت این برند افزودند. تلاش‌های میوچا و پیشرفت این برند، پرادا را به یکی از معروف‌ترین خانه‌های مد جهان تبدیل کرده است. علاوه بر پرادا برند میو میو نیز توسط میوچا پرادا اداره می‌شود.

 

marya_byanchy_mlqb_bh_mywcha_prada

 

دنیای مد و فشن بسیار متنوع و پرطرفدار است. افراد زیادی وارد این حوزه شده‌اند، اما تنها عده‌ای خاص با تلاش فراوان توانسته‌اند به شهرت برسند. اسامی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، تنها تعداد محدودی از طراحان لباس معروف دنیا هستند. طراحان موفق دیگری نیز در سراسر جهان به این حرفه مشغول‌اند و دستاوردهای بزرگی دارند. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی برده باشید. شما نیز برایمان از طراحان لباس محبوب‌تان بنویسید.